Werk & Studie alle pijlers

Werk leertraject HBO

23-05-2020 16:25 13 berichten
Beste leden,
Na het afronden van mijn mbo niv 4 diploma, en een tussenjaar. Ben ik van plan om een leer werktraject te volgen. Dit zal een associatie degree zijn (tussen mbo en hbo in, niveau 5) .

Ik moet na de zomervakantie 4 dagen werken/stage lopen (in dienst van een bedrijf), en 1 dag naar school gaan. Het geleerde kan ik dus direct aan de praktijk koppelen. Nu vroeg ik mij af wie hier ervaring heeft met zo'n leer werktraject? Ik lees graag jullie persoonlijke ervaringen. Heb zelf enkel ervaring met een stage dus ben heel benieuwd of ik dit met elkaar kan vergelijken. Hoe is dit bevallen? Kreeg je goede begeleiding. Genoeg ruimte om te leren en te ontwikkelen. Was het te doen? enz enz.

Nu moet ik zeggen dat ik echt een starter ben, naast mijn stage ervaring op mbo niv 4, heb ik nog geen ervaring op de functie waarvoor ik dus wil werken en leren. Heb ook enkel kleine bijbaantjes gehad. Het is spannend, maar heb er zin in om mijzelf te ontwikkelen. En hoop dat het helemaal goed komt.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet HBO 6 doen. Heb je veel meer aan. Is dit 2 jaar?
Ik doe er 1. Ik heb alleen geen zin om nu een heel verhaal te typen, dus doe het ff zo. Staat ie vast in mijn lijst.

Ik ga trouwens wel voor een bachelor.
Doorenvogels55 schreef:
23-05-2020 16:47
Waarom ga je niet HBO 6 doen. Heb je veel meer aan. Is dit 2 jaar?
Ik zie het niet zo zitten om 4 jaar te studeren. Financieel ook heel lastig. Ben trouwens net 20 geworden, en nog niet echt helemaal zeker wat ik later wil gaan doen. Zag dit voorbijkomen en dacht, mooie kans om ervaring op te doen, opleiding wordt betaald vanuit je salaris. Je ontdekt zo je sterkte maar ook zwakke punten... Hoop er zo ook achter te komen welke richting ik later op wil qua type bedrijf etc. En dan nog zat tijd om iets anders te kiezen. Deze opleiding duurt trouwens 1,5 jaar. Vanaf dag 1 van je studie, loop je direct mee in een bedrijf( stage). Dat maakt het spannend. Maar met de juiste begeleiding moet het goed komen.
Plopper schreef:
23-05-2020 18:07
Ik doe er 1. Ik heb alleen geen zin om nu een heel verhaal te typen, dus doe het ff zo. Staat ie vast in mijn lijst.

Ik ga trouwens wel voor een bachelor.
Neem je tijd haha, kort houden kan ook! Ja dit is een niveau 5 opleiding van 1,5 jaar. 2x 9 maanden stage (waarvan 1 dag in de week naar school gaan)

In september wanneer mijn opleiding begint moet ik dus gelijk beginnen op mijn werkplek. Heel spannend. Vooral omdat ik echt een starter ben, dus veel nog moet leren. Mijn stage ervaring is het enige momenteel🥴 Ik weet totaal niet wat ik kan verwachten. Na deze 1,5 jaar wil ik het liefst werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het heel erg ligt aan je werkadres hoeveel ze je begeleiden. Ik ken wel iemand die doet zoiets tussen MBO en de Pabo. Die loopt er wel tegenaan dat ze werk onder haar niveau moet doen en nu met de corona was het helemaal niets. Ik denk wel dat je het meer met stage kunt vergelijken, maar ja, ik ken dat bedrijf niet. Maar begin gewoon je merkt het wel. En goed opletten wat de bedoeling is, dat je niet steeds de rotklussen moet doen maar ook iets nuttigs. Gewoon doen. 2 x 9 maand is te overzien. Is het bij 2 verschillende werkgevers?
Alle reacties Link kopieren
ik wist niet eens dat er een niveau bestond tussen mbo 4 en hbo. Ook ik zou gewoon een HBO gaan doen. Waarom is het lastig? Je kan toch lenen?
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
23-05-2020 21:03
ik wist niet eens dat er een niveau bestond tussen mbo 4 en hbo. Ook ik zou gewoon een HBO gaan doen. Waarom is het lastig? Je kan toch lenen?
Precies dat. Ik ken de Associate degree, maar weet niet of to dat exact bedoelt. Maar ik zou HBO gaan doen.
elisadiana schreef:
23-05-2020 19:13
Neem je tijd haha, kort houden kan ook! Ja dit is een niveau 5 opleiding van 1,5 jaar. 2x 9 maanden stage (waarvan 1 dag in de week naar school gaan)

In september wanneer mijn opleiding begint moet ik dus gelijk beginnen op mijn werkplek. Heel spannend. Vooral omdat ik echt een starter ben, dus veel nog moet leren. Mijn stage ervaring is het enige momenteel🥴 Ik weet totaal niet wat ik kan verwachten. Na deze 1,5 jaar wil ik het liefst werken.
Ik ben ook een starter in mijn werkveld en doe stages. Het lastige aan mijn opleiding is dat deze opzet nieuw is (niet de opleiding an sich). Ik behaal mijn punten dmv opdrachten en heb 0 theorietoetsen. In principe werkt het goed en fijn, maar werkgevers vinden het lastig. Ik heb nu 2 stages gehad waarbij ik mijn opdrachten niet (goed) kon doen. Superklote, want ik ben altijd vrij duidelijk in gesprekken en sollicitaties. De begeleiding verschilde nogal, maar dat lag meer aan mijn stages dan aan de opleiding. Dus dat is mijn grootste tip: Zorg zelf voor een goede werkplek, dat maakt of breekt de kwaliteit van je opleiding en toetsen.
Karl_Marx schreef:
23-05-2020 21:03
ik wist niet eens dat er een niveau bestond tussen mbo 4 en hbo. Ook ik zou gewoon een HBO gaan doen. Waarom is het lastig? Je kan toch lenen?
Het is wel een erkend hbo diploma. Bekend onder de naam: associate degree. Laatste jaren wat bekender geworden. Het is in de praktijk volgensmij meer mbo+ , tussen de mbo en hbo in. Omdat ik nog niet 100% zeker weet wat ik voor de rest van me leven wil doen, dacht ik dat dit wel een mooi opstapje is.
Plopper schreef:
24-05-2020 07:45
Ik ben ook een starter in mijn werkveld en doe stages. Het lastige aan mijn opleiding is dat deze opzet nieuw is (niet de opleiding an sich). Ik behaal mijn punten dmv opdrachten en heb 0 theorietoetsen. In principe werkt het goed en fijn, maar werkgevers vinden het lastig. Ik heb nu 2 stages gehad waarbij ik mijn opdrachten niet (goed) kon doen. Superklote, want ik ben altijd vrij duidelijk in gesprekken en sollicitaties. De begeleiding verschilde nogal, maar dat lag meer aan mijn stages dan aan de opleiding. Dus dat is mijn grootste tip: Zorg zelf voor een goede werkplek, dat maakt of breekt de kwaliteit van je opleiding en toetsen.
Bedankt voor je reactie! Deze opleiding, in deze vorm is ook nieuw. De school waar ik ga studeren heeft er geen ervaring mee. Wel met de voltijd opleiding, maar niet werken leren variant, daar starten ze dus in september mee. Het ligt zoals je zei ook heel erg aan je werkplek. En hoe ze je begeleiden. School bemiddeld hierin, maar heb wel vrije keuze. Moet wel een dag naar school, en gewoon examens maken. Wat ik op school leer, kan ik meteen aan de praktijk koppelen. School geeft aan dat mijn werkplek tevens als stage geldt. Denk dat ik deze leer werktraject dus prima kan vergelijken met een stage, zoals normaal gebeurd. Naast mijn stage ervaring op mbo niv 4, heb ik helemaal geen ervaring op dit vakgebied, ook niet op dit niveau. Best spannend.Maar laat het allemaal op me af komen. Uiteindelijk ben ik er om te leren.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe momenteel een AD. Hierna ga ik door voor de Bachelor. De reden dat ik nu een AD doe, is omdat deze beter aansluit bij mijn werk dan de eerste twee jaar van de Bachelor.
Ik heb ook geen theorie toetsen. Alleen opdrachten met verslagen. Ik heb twee individuele opdrachten, een groepsopdracht en een reflectie opdracht van je eigen handelen per semester. De verslagen worden dus beoordeeld. Ik moet zeggen dat de opdrachten zo zijn gemaakt dat ze op veel werkplekken goed uitvoerbaar zijn. Mijn studiegenoten en ik werken op hele verschillende werkplekken maar iedereen kan de opdrachten goed uitvoeren.

Ik kreeg via mijn werk de kans op de opleiding te doen en krijg vanuit mijn werk voldoende begeleiding. Dit maakt wel verschil.
Het helpt om je doelen goed voor ogen te houden en om een duidelijke planning te maken en je daaraan te houden.

Veel succes!
Koolmeesje22 schreef:
24-05-2020 21:14
Ik doe momenteel een AD. Hierna ga ik door voor de Bachelor. De reden dat ik nu een AD doe, is omdat deze beter aansluit bij mijn werk dan de eerste twee jaar van de Bachelor.
Ik heb ook geen theorie toetsen. Alleen opdrachten met verslagen. Ik heb twee individuele opdrachten, een groepsopdracht en een reflectie opdracht van je eigen handelen per semester. De verslagen worden dus beoordeeld. Ik moet zeggen dat de opdrachten zo zijn gemaakt dat ze op veel werkplekken goed uitvoerbaar zijn. Mijn studiegenoten en ik werken op hele verschillende werkplekken maar iedereen kan de opdrachten goed uitvoeren.

Ik kreeg via mijn werk de kans op de opleiding te doen en krijg vanuit mijn werk voldoende begeleiding. Dit maakt wel verschil.
Het helpt om je doelen goed voor ogen te houden en om een duidelijke planning te maken en je daaraan te houden.

Veel succes!
Bedankt voor het delen van jou ervaring. Als het goed is krijg ik vanuit school opdrachten mee , en ga die ene dag op school áan de slag met casus of projecten. Dit moet ik dan op mijn stage gaan toepassen. Hoe langer ik werk, hoe moeilijker en uitgebreider mijn werkzaamheden worden. Alle details qua bedrijf en precieze opzet van mijn studie krijg ik als het goed is volgende maand. Ik vind het wel heel erg spannend vooral omdat je vanaf dag een binnen in een bedrijf werkt. En ik echt een starter ben. Maar daar is een leer-werktraject juist voor denk ik, zal denk ik als een stage voelen. Met de juiste begeleiding moet het wel goed komen. Heb er wel zin in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven