Werk & Studie alle pijlers

De allerergste vragen in een sollicitatiegesprek

25-05-2020 21:08 327 berichten
Naar aanleiding van het topic "Vertel eens iets over jezelf" kwam ik op de vraag wat jullie nou de meest verschrikkelijke vragen vinden in sollicitatiegesprekken.

Iets over mezelf vertellen lukt mij altijd wel. Ik merk vaak wel aan de reactie waar ze graag meer over willen horen. Gezin, leeftijd, hobbies, reizen, sport, vrijwilligerswerk, koken, muziek enzovoort. Of juist meer informatie over werkervaring en opleiding.

Maar wat ik bijvoorbeeld verschrikkelijke vragen vind:

-Waarom zouden wij jou moeten aannemen (als het goed is weten jullie dat antwoord zelf wel aan het eind van het gesprek)
-Wat zijn jouw valkuilen (die vraag wordt door iedereen geforceerd positief voorbereid volgens mij, waardoor ze toch geen goed beeld van je krijgen)
-Noem je positieve en negatieve eigenschappen (hetzelfde als hierboven)

Geef mij maar het wat spontanere gesprek zonder dit soort nutteloze vragen, waarin je vanzelf wel merkt of er een wederzijdse klik is. Opleiding en ervaring hebben ze al kunnen zien in je cv tenslotte...

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Alle standaardvragen.
Ooit een gesprek gehad en toen moest ik 3 positieve eigenschappen en 3 verbeterpunten opnoemen, toen ik er maar 5 op kon noemen werd die vent link. Ik moest er perse 6 opnoemen :facepalm:
Alle casussen. Vreselijk. Beschrijven hoe je zou handelen is zoveel makkelijker dan daadwerkelijk handelen. Vind zo’n casus dan ook totaal niet representatief.
“Als we jouw vrienden zouden vragen “wie is Gatekeeper” wat zouden ze dan zeggen??

Hoe moet ik dat weten, dan bel je ze even.
minnimouse schreef:
25-05-2020 21:09
Alle standaardvragen.
Ooit een gesprek gehad en toen moest ik 3 positieve eigenschappen en 3 verbeterpunten opnoemen, toen ik er maar 5 op kon noemen werd die vent link. Ik moest er perse 6 opnoemen :facepalm:
Pfff ja, dan moet je zo geforceerd dingen gaan verzinnen. Alsof ze zo een goed beeld van je krijgen!
Gatekeeper* schreef:
25-05-2020 21:11
“Als we jouw vrienden zouden vragen “wie is Gatekeeper” wat zouden ze dan zeggen??

Hoe moet ik dat weten, dan bel je ze even.
Ja, die komt me ook bekend voor. Alleen "vrienden" werd vervangen door "collega's"
Gatekeeper* schreef:
25-05-2020 21:11
“Als we jouw vrienden zouden vragen “wie is Gatekeeper” wat zouden ze dan zeggen??

Hoe moet ik dat weten, dan bel je ze even.
Afschuwelijk.
‘ Als deze organisatie een polonaise was, waar zou jij dan lopen’

Geen grapje
Th∅rdis schreef:
25-05-2020 21:15
‘ Als deze organisatie een polonaise was, waar zou jij dan lopen’

Geen grapje
:rofl:
“Waar zie je jezelf over 5 jaar?”

Lieve schat, ik ben 40+ en bijna 10 jaar freelancer. Ik heb geen idee wat ik over 5 jaar doe en daar ben ik heel gelukkig mee.
Of ik een kinderwens had
"Waar krijg je energie van?" euh, wil je nu een werkgerelateerd antwoord?
Of: omschrijf jezelf in drie woorden :bonk:
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
25-05-2020 21:11
“Als we jouw vrienden zouden vragen “wie is Gatekeeper” wat zouden ze dan zeggen??

Hoe moet ik dat weten, dan bel je ze even.
Ik zou je wel echt aannemen wanneer je op deze vraag reageert door je telefoon te pakken, je beste vriendin belt en de telefoon aan me geeft :proud:
‘Hoe denk jij deze baan te combineren met een kind’ toen ik solliciteerde naar een baan met een baby van 5 maanden oud. Ik was woest, helemaal omdat het een groepssollicitatie was, in een jeugdgevangenis.

Heb gevraagd of ze de vraag ook hadden gesteld als mijn man daar had gestaan.
Alle reacties Link kopieren
Deze ooit gehoord van een vriendin die solliciteerde bij een winkel (die met die stukken zeep en badbruisballen) : als je een drankje was, welk drankje zou je dan zijn?
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
lot75 schreef:
25-05-2020 21:16
"Waar krijg je energie van?" euh, wil je nu een werkgerelateerd antwoord?
Bij de woorden energie, inspiratie, kracht en uitdaging knap ik af.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Of ik een kinderwens had. Dat was echt 1 van de eerste vragen die ze me stelden. Ik was net 20 ofzo. Ik was echt verbijsterd. Achteraf snapte ik waarom ze die vraag stelden, maar ik vond het een vreemde en best wel persoonlijke vraag.
Alle reacties Link kopieren
alles wat in de OP staat, :facepalm: wordt je toch doodmoe van.

als ik iets over mijzelf moet vertellen klap ik vaak al dicht weet niet eens waar ik moet beginnen :-?
soms improviseer ik en klets ik me een slag in de rondte
Relax we're all crazy, it's not a competition
Th∅rdis schreef:
25-05-2020 21:17
‘Hoe denk jij deze baan te combineren met een kind’ toen ik solliciteerde naar een baan met een baby van 5 maanden oud. Ik was woest, helemaal omdat het een groepssollicitatie was, in een jeugdgevangenis.

Heb gevraagd of ze de vraag ook hadden gesteld als mijn man daar had gestaan.
En wat was hun antwoord? Wat een onzin vraag. Dat zijn toch jouw eigen zaken.
Alle reacties Link kopieren
Alle vragen waarbij mensen die er niet voor geleerd hebben de psycholoog gaan uithangen. Van die strikvragen waarbij ze zogenaamd uit je antwoord kunnen afleiden wat voor type je bent en of je stressbestendig bent of iets dergelijks. Zo'n vraag waarmee eigenlijk een andere vraag bedoeld wordt. Vreselijk als je een creatieve denker bent en een vraag op 100 manieren kunt interpreteren.
Ik vind hier dingen van.
Het valt ook niet mee om goede vragen te verzinnen denk ik, maar ik denk niet dat ze tijdens een gesprek een riedeltje aan vragen zouden moeten afwerken. Dan komt zo'n gesprek net een beetje leuk op gang, en dan valt het weer dood door zo'n vraag.
kindrebel schreef:
25-05-2020 21:16
“Waar zie je jezelf over 5 jaar?”

Lieve schat, ik ben 40+ en bijna 10 jaar freelancer. Ik heb geen idee wat ik over 5 jaar doe en daar ben ik heel gelukkig mee.
Ook een kutvraag ja. Weet ik veel. Ik weet alleen wat ik nu wil.
minnimouse schreef:
25-05-2020 21:09
Alle standaardvragen.
Ooit een gesprek gehad en toen moest ik 3 positieve eigenschappen en 3 verbeterpunten opnoemen, toen ik er maar 5 op kon noemen werd die vent link. Ik moest er perse 6 opnoemen :facepalm:
Ugh. Deze haat ik
‘Wat wil jij bereiken binnen deze organisatie?’ Op zich een prima vraag, maar het was in de hulpverlening. Daar valt niet veel ‘te bereiken’. Je verleent hulp of je wordt manager. Dat was het wel. Als ik management ambieerde was ik al wel manager geweest, zo eind 30.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven