Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatiegesprek, vacature staat nog open

29-05-2020 12:54 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Maandag heb ik gesolliciteerd naar een leuke baan. Omdat de baan/functie precies bij me past heb ik het bedrijf opgebeld voor meer info. Ze zeiden dat er al een aardig aantal mensen op deze vacature hebben gereageerd en dat deze vacature net 's ochtends op Indeed en hun eigen website waren geplaatst. Afgelopen woensdag belde ze me op dat ik volgende week vrijdag een sollicitatiegesprek heb. Ze hadden een selectie gemaakt en er bleven 5 mensen over met wie ze graag een gesprek willen. Deze gesprekken vinden plaats in de middag en mocht zelf een tijdstip uitkiezen.

Nu was ik net een beetje nieuwsgierig en zag dat vacature nog gewoon openstaat. Er stond verder geen einddatum in de vacature tekst. Dit is toch best wel raar. Normaal zou je toch denken als ze een selectie hebben gemaakt dat ze de vacature verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Het zou serieus onderaan mijn "to do lijst" staan vandaag...
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor,

lang niet alle werkgevers zijn zo attent.

(en dat is vervelend voor mensen die te laat op een vacature reageren)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
29-05-2020 12:56
Het zou serieus onderaan mijn "to do lijst" staan vandaag...
maar goed, jij solliciteert er ook niet op
Ze hebben toch nog niemand aangenomen, ze gaan met 5 een gesprek aan. Als nou geen van de 5 voldoet?
Doe ff rustig joh.
Alle reacties Link kopieren
hele praktische problemen:
Marketing beheert de website, en die hebben nog geen tijd gehad

Of: stel, dat DE kandidaat nog langskomt, voor de zekerheid, laten we de vacature nog staan

etcetc
Alle reacties Link kopieren
Of ze laten hem er op staan: kijk eens wat een bloeiend bedrijf we zijn, we hebben nog steeds personeel nodig (scheelt weer een advertentie die niemand leest)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Veel bedrijven hanteren het beleid dat een vacature pas weer weggehaald wordt wanneer de functie is ingevuld. Plaatsen op externe sites kost vaak flink geld, en het is zonde van dat geld om dan niet optimaal gebruik te maken van die gelegenheid om jouw bedrijf bij kandidaten in de picture te spelen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
29-05-2020 12:57
maar goed, jij solliciteert er ook niet op
Ik bedoelde om hem er direct af te halen.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
29-05-2020 12:57
Nee hoor,

lang niet alle werkgevers zijn zo attent.

(en dat is vervelend voor mensen die te laat op een vacature reageren)

Er zijn best wat vacaturesites die oude vacatures herplaatsen als ze te weinig nieuwe vacatures binnen krijgen. Daar hebben niet alleen de kandidaten maar ook de werkgevers last van.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik solliciteerde voor de baan die ik nu heb, stond de vacature zelf nog open toen ik al aangenomen was. De vacature verdween pas na een aantal weken op de website. Niet te druk om maken hoor. Sommige bedrijven zijn er wat later mee. Succes met de verdere procedure!
Smile, it looks good on you.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet raar. Als jullie het alle 5 niet zijn dan moeten ze anders weer van vooraf aan beginnen.
Nu hebben ze dan hopelijk weer een stapeltje liggen.
Alle reacties Link kopieren
Net zo goed als het als werknemer niet slim is om je ontslag aan te zeggen terwijl je nog geen nieuw contract in handen hebt, is het voor werkgevers niet slim om een vacature te verwijderen als er nog geen nieuw contract ondertekend is.

Het heeft niet te maken met een gebrek aan vertrouwen in de kandidaten.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Wij halen 'm er pas af als er iemand getekend heeft. Als het allemaal niks blijkt te zijn, of je komt er financieel niet uit, moet je anders weer van voren af aan beginnen.
Sollicitanten hebben toch ook vaak meerdere dingen lopen?
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
29-05-2020 13:43
Helemaal niet raar. Als jullie het alle 5 niet zijn dan moeten ze anders weer van vooraf aan beginnen.
Nu hebben ze dan hopelijk weer een stapeltje liggen.
dit inderdaad ( en ik zeg dit als werkgever)
Alle reacties Link kopieren
Waarom is dat raar? Er zijn toch nog geen arbeidsovereenkomsten getekend?
Een bedrijf gaat op zoek naar de beste kandidaat, als jullie dat allemaal niet zijn zullen ze toch verder moeten gaan zoeken. Mijn vacatures verdwijnen pas van de website/vacaturebank als de handtekeningen gezet zijn. Tot die tijd is iedereen welkom om te reageren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien blijft de vacature zelfs wel open staan totdat de proeftijd van de nieuwe werknemer is afgelopen. Zou ik ook logisch vinden.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Het is niet raar, de vacature wordt pas verwijderd als het definitief is ingevuld. Het feit dat je gesprekken hebt, zegt nog niks.
Alle reacties Link kopieren
Vrij gebruikelijk idd.

Ik moet bij mijn huidige werk de vacatures op de website plaatsen. En deze kan ik pas verwijderen zodra de kandidaat daadwerkelijk zijn/haar contract heeft getekend.

Wel zijn veel bedrijven laks in het verwijderen van al vervulde vacatures. Paar keer meegemaakt dat ik een prachtige brief schreef en dan kreeg te horen dat de vacature al gevuld was, vrij frustrerend.

Wat betreft Indeed, die staat er bekend om dat ze oude, niet meer actieve vacatures nog lang op hun website en in hun nieuwsbrief versturen.
Alle reacties Link kopieren
Een met vorige antwoorden... ik heb een keer zelf mijn eigen vacature van de website verwijderd toen ik al n week of 4-5 in dienst was 😂
Niet elk bedrijf is zo snel...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven