Werk & Studie alle pijlers

BBl helpende plus!

02-06-2020 17:42 24 berichten
Ben nu ruim een jaar bezig met de opleiding helpende plus bbl. Het gaat goed. Onlangs te horen gekregen dat ik op mijn huidige werkplek kan blijven als ik mijn diploma heb gehaald. Heel erg fijn. Helaas door de Corona uitbraak vanaf begin maart al geen les meer gehad. Merk dat ik dit erg mis. Contact met klasgenoten, het ervaringen uit wissen ect. Ik mis dit enorm. Mede klasgenoten hebben dit ook. Nu is het voor namelijk alles zelf maar uitzoeken. Af en toe wat berichtjes over en weer op de groepsapp. Thats it. Probeer wel gestaag verder te gaan met praktijkopdrachten op de werkvloer. Wat in het begin redelijk lukte, moet er van de 13 nog 6. De laatste tijd lukt dit niet altijd meer omdat ik nu niet boventallig wordt ingeroosterd en vaak te druk ben om hier op de werkvloer mee aan de slag te gaan. Merk dat ik doordat er nu geen school meer is, ik niet altijd met de praktijkopdrachten aan de slag kan, dat ik wat in de stress raak. Gaat het allemaal wel lukken ect. Ook is er eind deze maand nog een examen rekenen in denker ingepland door school, terwijl we sinds begin maart geen les hebben gehad. Ben zonder verlenging medio november klaar. Wie heeft hier ook mee te maken en hoe lossen jullie dit op? Geen idee wat ik verder met dit topper wil, waarschijnlijk mijn irritatie van me afschrijven.
Alle reacties Link kopieren
Aangeven op je werkplek dat je tijd wilt inruimen voor die praktijkopdrachten. Heel belangrijk. Met je leidinggevende gaan zitten en inroosteren die opdrachten, anders komt het echt niet goed.

En kun je het rekenen zelf oppakken, thuis? Bijvoorbeeld met instructies online? Of in Zoom-groepjes met klasgenoten?
Wat eten we vanavond?
Je bent bbl leerling dus zal je sowieso nooit boventallig staan. Wel heb je twee uur in de week het recht om aan je praktijkopdrachten te werken, maar dat zal je zelf moeten inplannen.

Jij bent nu verantwoordelijk en niet iemand anders. Ook voor je rekentoets kan je zelf onderzoeken waar je bv oefentoetsen kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de bbl opleiding verpleegkundige, ben in maart begonnen dus nog helemaal geen school gehad, alleen online. Ook ik ben bezig met de praktijk opdrachten, en inderdaad als bbl sta je niet overgepland zoals een stagiaire. Je zal met je begeleider afspraken moeten maken hoe ver je bent en hoe/wat je het allemaal wilt gaan doen. Maak een planning zodat het ook duidelijk is voor collega’s waar je mee bezig bent. Wat je kan doen (als jullie korte diensten hebben) is na die korte dienst even op werk blijven om met je opdrachten bezig te gaan. En verder niet teveel stressen, soms lijken opdrachten groter dan dat ze zijn, en soms kan je zelfs opdrachten/examens combineren.
Alle reacties Link kopieren
reanne schreef:
02-06-2020 19:11
Ik doe de bbl opleiding verpleegkundige, ben in maart begonnen dus nog helemaal geen school gehad, alleen online. Ook ik ben bezig met de praktijk opdrachten, en inderdaad als bbl sta je niet overgepland zoals een stagiaire. Je zal met je begeleider afspraken moeten maken hoe ver je bent en hoe/wat je het allemaal wilt gaan doen. Maak een planning zodat het ook duidelijk is voor collega’s waar je mee bezig bent. Wat je kan doen (als jullie korte diensten hebben) is na die korte dienst even op werk blijven om met je opdrachten bezig te gaan. En verder niet teveel stressen, soms lijken opdrachten groter dan dat ze zijn, en soms kan je zelfs opdrachten/examens combineren. Wat rekenen betreft, dat examen telt bij ons niet officiel mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf verpleegkundige en praktijkbegeleider. Je mag me PB sturen. Dan kan ik misschien met je meekijken en tips geven.
depster schreef:
02-06-2020 17:56
Je bent bbl leerling dus zal je sowieso nooit boventallig staan. Wel heb je twee uur in de week het recht om aan je praktijkopdrachten te werken, maar dat zal je zelf moeten inplannen.

Jij bent nu verantwoordelijk en niet iemand anders. Ook voor je rekentoets kan je zelf onderzoeken waar je bv oefentoetsen kan doen.
ik heb echt tot bijna een jaar wel boventallig gestaan, daar zorgde ik zelf wel voor en ook mijn werkbegeleiders van school vonden dat dat moest. Zij zeiden steeds je bent leerling en nu moet je de kans krijgen om alles te leren. Daar heb je recht op. Want de roostermaakster bij ons op het werk had op een gegeven moment zoiets van je doet het hartstikke goed en je kunt wel diensten alleen gaan werken. Maar goed als ik in de ochtend met nog een collega 8 mensen uit bed moet halen, moet douchen en helpen met het eten, dan gun ik mij geen tijd om ook nog eens met een schoolopdracht bezig te zijn. Ik heb tot nu toe al wel veel opdrachten gedaan en af laten tekenen. Zit aardig op schema, maar loop nu een beetje vast. Ook omdat het opdrachten zijn welke wij op de afdeling niet doen. Zoals oordruppels, neusdruppels, microlax ( lijken mij niet de moeilijkste handelingen), ingrijpen bij onbegrepen gedrag, bij overlijden of bewusteloosheid, vitale functies meten, rode wond verzorging. Zit zelf te denken om binnenkort eventjes met mijn collega om tafel te gaan zitten, die de opdrachten bij ons mag beoordelen en aftekenen. Zij is toevalllig ook onze roostermaakster😊, om een plan te maken voor mijn verloop. Wat mijn rekentoets betreft. Ik ga als ik thuis ben gestaag verder met opdrachten op de computer en zoek veel filmpjes op YouTube op als ik ergens tegenaan loop. Dat helpt. Verder telt deze toets niet mee voor het uiteindelijk slagen. Snap daarom ook niet goed waarom dit dan persé nog voor de vakantie moet? Ik moet mijzelf meer laten horen en op mijn strepen staan en dan komt het vast goed.
Oh wauw wat een luxe dat ze jou geheel boventallig hebben geplaatst. Dat is namelijk niet gebruikelijk, je hebt echt mazzel met de plek die je hebt!

Idd even om de tafel met je roosterplanner en je werk begeleider. Waarom zou je niet na de ochtendzorg een moment voor je opdrachten kunnen pakken? Dat is je recht als leerling. Zelfs tijdens de ochtendzorg mag je een moment pakken bv oordruppelen samen met collega.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben momenteel ook met een opleiding bezig. Ik doe Social Work deeltijd. Ik heb elke maandag online colleges. Wel minder dan dat ik op school zou krijgen. Het is soms pittig maar het lukt wel. Ik ben werkzaam op een woongroep waar ik cliënten begeleid met NAH.

Ik ben niet boventallig en werkte hier al voordat ik met de opleiding begon. Ik probeer mijn opdrachten per week te plannen. Ik laat mijn praktijkbegeleider weten waar ik mee bezig ben en wanneer zij mijn verslagen kan verwachten. Eens in de twee weken gaan we samen even zitten. Even bespreken hoe het gaat en hoe het ervoor staat. Ook zorgt de roostermedewerker ervoor dat we regelmatig samen werken.

Echt tips heb ik niet voor je. Probeer je eigen weg erin te vinden en toch de tijd te nemen voor je opdrachten om ze uit te kunnen voeren.

Succes met de laatste loodjes tot aan de zomervakantie!
.
anoniem_6411a1adcf815 wijzigde dit bericht op 11-07-2020 08:41
99.92% gewijzigd
Een andere afd is altijd goed.
Frisse begeleiding is ook altijd goed
clivia52 schreef:
05-07-2020 18:34
Een andere afd is altijd goed.
Frisse begeleiding is ook altijd goed
Ja daar heb je ook zeker gelijk in. Spring nu ook al af en toe in deze vakantieperiode bij op een andere afd bij mijn huidige werkplek. En daar werken ze weer heel anders. Maar qua tijdsbestek aarzel ik enorm. Of ik moet meteen op nieuwe werkplek met begeleiding om tafel gaan en een strak schema maken.
Alle reacties Link kopieren
Oh wauw is dat op PG in Nederland de standaard? 2 personeelsleden op 8 bewoners?
Dat klinkt echt luxe...

Jammer verder dat je school zo redeneerde maar die lichte uitloop is geen ramp toch? En een andere afdeling zou ik zeker doen, frisse kijk op de zaken!
668, the neighbour of the Beast
Marels schreef:
05-07-2020 22:08
Oh wauw is dat op PG in Nederland de standaard? 2 personeelsleden op 8 bewoners?
Dat klinkt echt luxe...

Jammer verder dat je school zo redeneerde maar die lichte uitloop is geen ramp toch? En een andere afdeling zou ik zeker doen, frisse kijk op de zaken!
Bij ons staat er naast de helpende plus/ ig-er altijd een helpende. Je bent ‘s middags een uurtje alleen en ‘s avonds 1,5 uur. Anders is het niet te doen. Bewoners kunnen je soms echt leegzuigen en constant om aandacht vragen. Net kleine kinderen af en toen hahaha. Uitloop is zeker geen ramp en ik was er al vanuit gegaan. Je kunt 3 maanden geen school niet in 1,5/2 maanden inlopen. En dan wordt de klas ivm met de coronamaatregelen ook na de vakantie in tweeën n gesplitst. Dan hebben we maar 1 keer in de twee weken school. Ik denk wat overplaatsing betreft er nog even flink over na en ga vanmiddag even met collega in gesprek.
Afgelopen week bijeenkomst gehad op school om dit schooljaar af te sluiten, ervaringen uit te wisselen hoe een ieder de coronatijd is doorgekomen en hoe verder na de vakantie. Wat ik al wel dacht krijgen we een verlenging. Van november nu naar februari 2021. Iedereen klaagde dat we in deze afgelopen tijd van geen school ook niks geen online les hadden gehad. Reactie school was dat dat niet georganiseerd kon worden en wij harder op de werkvloer nodig waren geweest en daardoor zoveel praktijkervaring hadden opgedaan nu. Zit wat in, maar had ook nog wel wat online les gehad. Klasgenoot zei dat ze met de praktijkopdrachten gestaag was verder gegaan en ook had laten aftekenen. Heb ik dus ook gedaan, niet alles maar wel ongeveer de helft af nu. Werden daarop door school en iemand van organisatie op onze vingers getikt. Omdat we de theorie nog niet hadden behandeld op school, hadden we dit nog niet mogen doen. Mijn reactie was , dat ik stilstand achteruitgang vond. Hun antwoord, als er iets zou zijn gebeurd het mijn schuld en verantwoordelijkheid was. Ik heb nooit iets alleen gedaan altijd met collega, netjes overal de protocollen bij gezocht. Van de week met collega overgehad en zij vond het ook onzin en gaf mij gelijk dat ik door ben gegaan. Met de andere opdrachten wacht ik nu maar netjes tot na de vakantie. Ook wat wisseling van werkplek betreft hoef ik niet percé nog te wisselen per 1 september. Als het voor je leerontwikkeling ten goede komt is het nog wel verstandig. Collega zei me dat het wel goed is om ook nog iets anders te zien. Ook al kom ik op mijn huidige afdeling terug na mijn opleiding. Nu toch besloten om dit nog te doen. Maar ik weet nog niks, hoor niks van andere afdeling. Collega deze overgang regelt zei goh hebben ze je nog niet gebeld? Nee! Volgende week zelf dan maar eens bellen en afspraak maken. Gedoe gedoe. Van mijn werkbegeleidster kreeg ik gisteren nog een compliment over mijn functioneren, had een andere collega tegen haar gezegd. Steek deze maar in je zak zei ze, zij is normaliter niet zo gauw met complimentjes. Deze collega had ook nog gezegd dat ze meer vertrouwen had in mij dan in andere bbl collega die vig niveau 3 doet. Dus dat is heel fijn😊. Lang verhaal weer. Maar ik vertrouw er maar op dat alles goed gaat komen uiteindelijk. En ik in februari mijn diploma helpende plus in ontvangst mag nemen.
Alle reacties Link kopieren
Het is inderdaad een hoop gedoe maar dat is het wel waard. Uiteindelijk heb je een diploma waar je verder mee kunt. Ik vind het wel slecht van school dat je helemaal geen online lessen hebt gehad. Wij hadden wel online les en konden daardoor de opdrachten gewoon inleveren. Sommige deadlines werden wat uitgesteld. Dat was wel heel fijn.
Ik wens je veel succes met het laatste gedeelte van je opleiding. Ik hoop dat je, je draai kunt vinden op de nieuwe afdeling. Het gaat vast helemaal goed komen! :)
Koolmeesje22 schreef:
11-07-2020 13:43
Het is inderdaad een hoop gedoe maar dat is het wel waard. Uiteindelijk heb je een diploma waar je verder mee kunt. Ik vind het wel slecht van school dat je helemaal geen online lessen hebt gehad. Wij hadden wel online les en konden daardoor de opdrachten gewoon inleveren. Sommige deadlines werden wat uitgesteld. Dat was wel heel fijn.
Ik wens je veel succes met het laatste gedeelte van je opleiding. Ik hoop dat je, je draai kunt vinden op de nieuwe afdeling. Het gaat vast helemaal goed komen! :)
ja een hoop gedoe en het loopt soms wat langs mekaar heen. Ik laat me maar van mijn goede kant zien. Ik neem nu ik nog steeds niks van de andere werkplek heb gehoord, zelf maar initiatief en benader hun dan maar zelf over hoe en wat. Ik blijf positief dat het uiteindelijk allemaal goed gaat komen.
Koolmeesje hoe gaat het met het verloop van jou opleiding?
Heb de overplaatsing ook nog met mijn werkbegeleidster besproken. Zij was ook van mening dat ik zelf zeker moest bellen naar de andere afdeling, zo liet ik ook zien dat ik initiatief toonde. Maar zei ze, anders blijf je gewoon lekker hier, wij zijn erg blij met je. Ik heb nu ook zoiets van, ik ga aankomende week nog contact zoeken en vragen waar ik aan toe ben, en anders overleg ik dat ik op mijn huidige afdeling blijf. Graag of helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
12-07-2020 18:54
Heb de overplaatsing ook nog met mijn werkbegeleidster besproken. Zij was ook van mening dat ik zelf zeker moest bellen naar de andere afdeling, zo liet ik ook zien dat ik initiatief toonde. Maar zei ze, anders blijf je gewoon lekker hier, wij zijn erg blij met je. Ik heb nu ook zoiets van, ik ga aankomende week nog contact zoeken en vragen waar ik aan toe ben, en anders overleg ik dat ik op mijn huidige afdeling blijf. Graag of helemaal niet.
Wie heb je daarmee, met die houding?
De afdeling niet hoor, en wel jezelf: jij loopt de kans mis om op een andere afdeling ervaring op te doen.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
15-07-2020 13:02
Wie heb je daarmee, met die houding?
De afdeling niet hoor, en wel jezelf: jij loopt de kans mis om op een andere afdeling ervaring op te doen.
Heb niemand ermee hoor. Maar wil eindelijk wel eens weten waar ik aan toe ben. Het is nu ruim in juli en per 1 sept zou ik naar de andere afd moeten. Ga ook zelf tussendoor nog met vakantie. Afgelopen week contact gehad met desbetreffende afdeling. Maar daar wist men helemaal nergens van af. Ik weet 100% zeker dat dit is afgesproken zei mijn collega. Na wat heen en weer bellen, bleek het wel juist te zijn dat ik wordt overgeplaatst. Maar dat degene die erover gaat nog met vakantie is. Ik wacht weer af. Pffffff....
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
11-07-2020 14:17
Koolmeesje hoe gaat het met het verloop van jou opleiding?
Ik heb halverwege juni het eerste semester afgesloten. In september gaan we weer van start. Hoe dat gaat gebeuren qua fysiek onderwijs is nog even afwachten. Ze willen graag dat we om de week een ochtend naar school gaan voor een praktijk les en een college. We weten natuurlijk niet hoe het gaat lopen met Corona dus het is echt afwachten. De lesdagen dat we niet naar school komen, krijgen we weer online colleges.

Voorlopig blijf ik op werk op mijn eigen afdeling. Dat vind ik wel heel fijn. Wel kan het zijn dat ik later in de opleiding op een andere afdeling of andere locatie ga werken maar nu is dat niet aan de orde.

Ik lees dat jij wel op een andere afdeling gaat werken per september. Dit is natuurlijk wel een kans om ervaring op te doen maar de manier waarop het gaat is niet tof. Ik hoop dat het allemaal los gaat lopen en dat je het daar naar je zin zult hebben.
Heb je al iets gehoord over de invulling van jouw schooldagen per september?
Koolmeesje22 schreef:
23-07-2020 14:34
Ik heb halverwege juni het eerste semester afgesloten. In september gaan we weer van start. Hoe dat gaat gebeuren qua fysiek onderwijs is nog even afwachten. Ze willen graag dat we om de week een ochtend naar school gaan voor een praktijk les en een college. We weten natuurlijk niet hoe het gaat lopen met Corona dus het is echt afwachten. De lesdagen dat we niet naar school komen, krijgen we weer online colleges.

Voorlopig blijf ik op werk op mijn eigen afdeling. Dat vind ik wel heel fijn. Wel kan het zijn dat ik later in de opleiding op een andere afdeling of andere locatie ga werken maar nu is dat niet aan de orde.

Ik lees dat jij wel op een andere afdeling gaat werken per september. Dit is natuurlijk wel een kans om ervaring op te doen maar de manier waarop het gaat is niet tof. Ik hoop dat het allemaal los gaat lopen en dat je het daar naar je zin zult hebben.
Heb je al iets gehoord over de invulling van jouw schooldagen per september?
Bij ons wordt de klas gesplitst in twee. De ene week krijgt het ene deel les en de andere week de andere. Zo niet leuk. Zien klasgenoten dan helemaal niet meer. Hebben dan les met maar 7 leerlingen. School kan het niet voor mekaar krijgen om een ruimte te regelen waar we op 1,5 m van mekaar kunnen zitten. Qua andere werkplek wacht ik nu af. Heb zelf initiatief getoond en nu ligt de bal bij de andere afdeling. Hoor van mijn klasgenoot ook niks waar ik mee zou wisselen. Op apps wordt niet of nauwelijks op gereageerd. Heb het idee dat zij zoiets heeft van ik reageer niet want dan waait de overplaatsing wel over en kan ik zitten blijven waar ik zit. Omdat ze laatst aangaf liever niet te willen switchen. Zo niet tof inderdaad. Wil graag weten waar ik aan toe ben.
Ik moet even reageren op dit bericht. Sinds kort is er op mijn afdeling een nieuwe helpende aangenomen. Deze nieuwe collega is ook nog bezig met extra het stukje plus. Wat ik ook doe. Ik heb laatst omdat ik (wat ik ook al in deze toppic heb geschreven) een soort van berisping heb gehad vanuit school en iemand van de organisatie omdat ik in de Corona tijd, toen we niet naar school konden en ook geen online les hadden door was gegaan met het oefenen van wat handelingen en deze ook laten aftekenen door de toetsers op onze afdeling. Dit had niet gemogen omdat de theorie nog niet was behandeld op school bla bla bla. Dus de handelingen die ik nu nog moet daar wacht ik dan maar netjes mee tot school in september weer begint. Nu mag dus deze nieuwe collega alles van het haar docenten van school ( we zitten toevallig op dezelfde school) laten aftekenen door iedereen die een nivea hoger is dan haar, dus niveau 3 en hoger. Terwijl ik het alleen mag laten aftekenen door een speciale toetser. Nu hoorde ik van de week een collega van een andere afd zeggen dat ze die middag had af gesproken met deze collega om alles af te gaan tekenen. Ja zegt ze normaal ga ik wel meer de diepte in, in de opdrachten maar ik heb nu niet zoveel tijd dus ik teken het maar af. Verbaasd was ik en heb op dat moment niet gereageerd. Later heb ik het er met wat collega’s van mijn eigen afdeling erover gehad en zij vonden dit ook niet kunnen. Ik heb het idee dat er helemaal niet is gekeken of ze de handelingen ook daadwerkelijk onder de knie heeft. Een collega zegt ze kan nog niet eens steunkousen aantrekken. Vindt dit ronduit niet kunnen naar mij toe, aangezien ik er best veel voor doe en moet doen om de handelingen tot een goed gevolg te volbrengen. Ze valt tzt nog wel door de mand zegt een collega, die met haar heeft gewerkt en absoluut niet te spreken was over haar manier van werken. Weet niet of deze collega ook als helpende plus straks betaald gaat worden of als helpende. Wil hier nog wel iets over gaan zeggen naar collega die haar heeft aangenomen en evt manager. Collega zei ook je moet dit wel bespreekbaar maken en ik ga dit ook doen, want dit is niet fair. Moest dit even kwijt😠

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven