Werk & Studie alle pijlers

Ontslag op staande voet

03-06-2020 23:04 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje is vandaag op staande voet ontslagen. Ik denk dat ze het ontslag moet aanvechten, aangezien haar persoonlijke omstandigheden dusdanig meewegen dat het ontslag niet staande kan blijven. Wat is wijsheid?
Ze heeft meerdere malen geld uit de kas gepakt. En is betrapt. Voldoende voor een rechtsgeldig ontslag. Echter heeft zij de zorg voor 2 kleine kinderen, waarvan 1 extra zorg nodig heeft ivm een ontwikkelingsachterstand. Haar vriend is vorig jaar plotseling overleden tgv een auto ongeval. Ze kan eigenlijk niet rondkomen van haar salaris en worstelt met schaamte en angst. Het is uiteraard niet goed te praten, echter zou ontslag en dus geen recht op ww, hele zware gevolgen hebben.
Misschien toch wat juridische hulp inschakelen?
Alle reacties Link kopieren
Waarop baseer je dat de persoonlijke omstandigheden zodanig meewegen, dat het ontslag geen stand kan houden? Oprechte vraag.
Dat zijn nou consequenties van haar gedrag.

Bijstand aanvragen en solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Dat het ontslag niet staan de kan blijven? Ik ben bang voor je dat het zo niet werkt.
Alle reacties Link kopieren
En omdat je situatie niet helemaal fantastisch is mag je maar in de kassa van de baas duiken? En mag die je vooral niet onmiddellijk ontslaan als hij je betrapt?

Wat als iedereen met een beetje niet-schitterende thuis-situatie dat nu een keer zou doen? Of eens een keer bij haar zou langskomen om te plunderen?


Dat wordt een rondje bijstand, vrees ik.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Maar denk je dat het ontslag teruggedraaid zal worden of dat ze recht op ww gaat krijgen omdat ze geldproblemen heeft?

Waarom heeft ze geen hulp gezocht voor haar problemen? Dacht ze dat ze ongrijpbaar was?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Stelen is stelen. Ontslag op staande voet is terecht.
Ze had ook om hulp kunnen vragen.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me erg sterk dat aanvechten in dit geval zin heeft. Ze is terecht op staande voet ontslagen. Sneue omstandigheden zijn naar, maar geen verzachtende omstandigheid voor zoiets als dit.
diefstal is gewoon reden voor ontslag op staande voet. Geen rechter zal je zus gelijk geven omdat ze het moeilijk heeft
Alle reacties Link kopieren
Ze mag trouwens blij zijn dat de baas er geen politie heeft bijgehaald.
Want dan heeft ze straks ook nog een strafblad.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Kan je doen, maar ik denk dat ze geen poot heeft om op te staan.. ik denk dat ze beter andere hulp vindt.. financieel en wellicht geestelijk? Zodat ze hier zelf weer uit kan komen.
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:04
t ontslag moet aanvechten, aangezien haar persoonlijke omstandigheden dusdanig meewegen dat het ontslag niet staande kan blijven. Wat is wijsheid?
Ze heeft meerdere malen geld uit de kas gepakt. En is betrapt.
Tuurlijk joh. dusdanig meewegen... Ik heb ook een kind met achterstand, en meer. Mag ik dan ook maar een graai uit de kas doen? Of gratis boodschappen halen?
Alle reacties Link kopieren
Dit ontslag op staande voet zal je niet kunnen terug draaien. Diefstal is een gegronde reden voor dergelijk ontslag (er vanuit gaande dat vast staat dat ze heeft gestolen). Persoonlijke omstandigheden zijn daarbij niet van belang.

Hoe zuur ook, ze had eerder bij haar werkgever aan de bel moeten trekken. Wat hier al wordt geschreven, bijstand aanvragen en snel op zoek naar een nieuwe baan waar ze hopelijk niet dezelfde fouten gaat maken.

Heeft de werkgever aangifte gedaan bij dr politie? Houdt er rekening mee dat er dan ook een strafrechtelijk traject zal volgen.
nve wijzigde dit bericht op 03-06-2020 23:12
0.61% gewijzigd
Omdat ze kinderen heeft en krap zit is het gerechtvaardigd dat er meerdere grepen in de kas gedaan werden en ontslaan om die reden is onterecht?

Heb ik die memo gemist?
Alle reacties Link kopieren
geen enkele persoonlijke omstandigheid rechtvaardigt stelen. Het is sneu voor je zus dat ze er zo voorstaat, maar dan nog is stelen niet wat je doet. Ontslag is volledig rechtmatig en het zal dus zinloos zijn om het aan te vechten.

Ik zou haar zsm richting schuldhulp verlening zien te krijgen, of Humanitas om hulp te krijgen bij financien.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft het zwaar en vraagt niet snel om hulp. Ik heb wat rondgekeken en lees dat een werkgever ook de persoonlijke omstandigheden moet meewegen. Of bedoelen ze daar dan wat anders mee?
Alle reacties Link kopieren
strings-attached schreef:
03-06-2020 23:11
Tuurlijk joh. dusdanig meewegen... Ik heb ook een kind met achterstand, en meer. Mag ik dan ook maar een graai uit de kas doen? Of gratis boodschappen halen?
Ik zou het in een winkel - waar geen mens je kent - dan nog in zekere zin "minder erg" vinden dan stelen van je baas.
Iemand die je vertrouwt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Diefstal = ontslag.
Het enige waar ze op kan hopen, is, als er een zaak tegen haar wordt aangespannen, ze minder straf krijgt vanwege haar huiselijke omstandigheden.
Alle reacties Link kopieren
Aanvechten heeft geen zin. Schuldhulp inschakelen wel.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
03-06-2020 23:08
Stelen is stelen. Ontslag op staande voet is terecht.
Ze had ook om hulp kunnen vragen.
+1
..
Alle reacties Link kopieren
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:13
Ze heeft het zwaar en vraagt niet snel om hulp. Ik heb wat rondgekeken en lees dat een werkgever ook de persoonlijke omstandigheden moet meewegen. Of bedoelen ze daar dan wat anders mee?

Het lijkt me sterk dat het daar over een greep in de kas gaat. Grepen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:13
Ze heeft het zwaar en vraagt niet snel om hulp. Ik heb wat rondgekeken en lees dat een werkgever ook de persoonlijke omstandigheden moet meewegen. Of bedoelen ze daar dan wat anders mee?
Wat moeten ze dan doen?
Haar in dienst houden zodat ze elke week de kassa kan plunderen?

Sowieso is de arbeidsrelatie en het vertrouwen om zeep.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:13
Ze heeft het zwaar en vraagt niet snel om hulp.

En toen dacht ze dat geld stelen van haar werkgever wel een slim idee was.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Monique850 schreef:
03-06-2020 23:13
Ze heeft het zwaar en vraagt niet snel om hulp. Ik heb wat rondgekeken en lees dat een werkgever ook de persoonlijke omstandigheden moet meewegen. Of bedoelen ze daar dan wat anders mee?
Hou toch op zeg.. Stelen is toch niet goed te praten. Je zusje moet de consequenties inzien van haar acties. De werkgever heeft er al rekening mee gehouden door de politie niet te bellen (wat hij ook had kunnen doen)
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
03-06-2020 23:17
En toen dacht ze dat geld stelen van haar werkgever wel een slim idee was.
En dat de werkgever dat geld ook nooit zou missen en ze nooit betrapt zou kunnen worden.
En dat ze er ook nooit een strafblad aan zou kunnen overhouden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven