Werk & Studie alle pijlers

Huismama blijven of weer aan het werk?

04-06-2020 16:46 642 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Zie titel. Ik zit behoorlijk in dubio, allebei de opties hebben voor- en nadelen en ik zou graag horen wat jullie in mijn situatie zouden doen :).

Per 1 mei 2019 ben ik bij mijn vorige werkgever gestopt, omdat ik fulltime voor mijn dochtertje wilde zorgen (toen 4 maanden). Ik werkte 4 dagen (mijn functie kan eigk nergens in minder dagen, vacatures zijn ook altijd voor fulltime) en mijn vriend 5, omdat zijn werk ook niet goed parttime kan. Onze relatie liep niet goed op dat moment, door alle werkstress, net verhuisd, ik nog hormonaal en we waren net ouders geworden. Om voor wat rust in de tent te zorgen ben ik toen vrij radicaal gestopt.

Al na een paar weken dat ik thuis was ging de zon weer schijnen bij ons, en twee maanden later was ik tot ons geluk alweer zwanger van de tweede. Omdat zwanger solliciteren helemaal lastig is, en het thuis nu lekker op rolletjes liep, spraken we af dat ik gedurende de zwangerschap nog thuis zou blijven als huismama.

Inmiddels is ons tweede kindje 2 maanden en zit ik te twijfelen om weer te gaan solliciteren.

De pluspunten: mijn kleine wereldje wordt weer groter, meer inkomen (we komen nu net rond, maar dat is voorlopig geen probleem door een grote financiele buffer), mijn vriend krijgt quality time tijdens zijn papa dag, geen gapend groot gat in mijn CV straks en ik heb weer tijd om iets anders te zijn dan ‘mama’.

De nadelen: kindjes moeten 2 dagen naar de opvang, ik moet een simpelere baan zoeken omdat ik maar parttime wil werken, wie weet hoe lang het duuer voordat ik ergens word aangenomen en ik ben vooral bang dat we het dan misschien wel weer te druk krijgen als gezin. Het zijn niet voor niets de tropenjaren, maar die kom ik natuurlijk het liefst zo goed mogelijk door.

Mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuis blijf bij de kids, zodat de jongste al wat groter is als ze naar de opvang gaat en zodat hij zich nog kan focussen op zijn carrière. Ook geeft het veel rust als alles thuis geregeld is. Maar ik heb in mijn hoofd om wel weer te gaan werken, ook omdat ik bang ben dat de drempel steeds hoger wordt om weer te beginnen en het steeds moeilijker zal zijn een leuke baan te vinden als ik er nog langer uit ben geweest.

Ik weet dat dit een mega luxe positie is waar we in zitten, maar blijf er toch over tobben. Wat zouden jullie doen? Zijn jullie team Werkende mama of Thuisblijfmama in mijn geval? Dankjewel :-D
Mijn vriend ziet het liefst dat ik nog een jaar thuis blijf bij de kids, zodat de jongste al wat groter is als ze naar de opvang gaat en zodat hij zich nog kan focussen op zijn carrière. Ook geeft het veel rust als alles thuis geregeld is.


Sure.
Alle reacties Link kopieren
Als je er over een jaar spijt van hebt dat je bent gaan werken, kun je er toch ook weer (even) mee stoppen?
Alle reacties Link kopieren
Team werkende mama! Ik vind het egoïstisch van je man. Hij kan aan zijn carrière werken en komt thuis in een gespreid bedje....
Alle reacties Link kopieren
Werken natuurlijk.
Super luxe maar niet financieel zelfstandig. Is de buffer groot genoeg om er even op te teren als jullie uit elkaar zouden gaan? Hebben jullie de zaken goed geregeld voor het geval dat dit zou gebeuren? Of ben jij nu vooral aan het geven?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben thuis en werk niet. En als ik om me heen kijk zie ik voor en nadelen in beide gevallen. Denk dat het vooral belangrijk is waar jij je goed bij voelt en wat werkt binnen jullie gezin. En je kan het altijd proberen. Ik bedoel je kan solliciteren en kijken of je wat vind. En mocht het niks zijn dan kan je alsnog het besluit nemen om nog even te wachten. Ik geloof ook best wel dat de drempel hoger ligt als je een paar jaar thuis bent maar denk dat het ook heel erg afhangt van de gezinssituatie.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend ziet het liefst dat jij nog een jaartje thuis blijft en hij zich kan storten op zijn carrière zonder afleiding omdat alles voor hem regelt. Heeft hij ook uitgedacht hoe dat voor jou financieel te compenseren?

Kindjes 2 dagen naar de opvang zou ik nou niet zien als nadeel, maar als een voordeel.

Je moet alleen thuisblijven als jij dat graag wil en vriend dat prima vindt. Ikzelf zou gaan werken, maar ik ben ook nooit gestopt en heb slechts een paar maandjes minder dan 4 dagen pw gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor werkende mama. Zoals je zegt, wanneer je al jaren uit het veld bent is het moeilijker om een job te vinden. Jullie leven wordt er financieel wat beter door en jij bent terug wat meer onder de volwassenen, wat soms deugd kan doen. Ook, stel dat er iets gebeurt, bijv. jullie gaan uit elkaar, man wordt ziek, kind wordt ziek, man wordt ontslaan, etc... Dan hebben jullie nog iets om op terug te vallen. Jullie buffer is ook niet oneindig.

De "wie weet hoe lang het duurt voordat je ergens wordt aangenomen", vind ik geen nadeel. Er zit geen druk op, zeker niet omdat je alternatief "thuisblijfmama" is. De opvang ook niet persé, het kan lastig zijn om een goede te vinden, maar dan zijn je kindjes wel in de buurt van andere kinderen en op bepaalde vlakken is dat goed voor hun ontwikkeling.

Wat betreft dat jaar wachten, sta ik er vrij neutraal in. Denk dat dat iets is waar jullie beter samen over nadenken en over praten.
leeg
Alle reacties Link kopieren
Tussenoplossing, na de zomer rustig aan gaan solliciteren?
En waarom niet op je niveau en met bijv een gastouder?
Jouw carriere is ook belangrijk he.
En man ook 4x9 werken? Hoeven ze 3 dagen naar de gastouder.
Waarom zou je niet gewoon gaan solliciteren voor 4 dagen? Dan kun je werk op je eigen niveau doen met een goed inkomen en ben je weer financieel zelfstandig.

Je vriend kan dan mooi terug naar 4 dagen, zodat hij zelf voor zijn kinderen kan leren zorgen. Hij zal toch echt aan de bak moeten, het zijn net zo goed zijn kinderen en hij wilde ze graag neem ik aan? Alles op jou schuiven vind ik niet eerlijk en het komt behoorlijk egoïstisch over dat hij wil dat jij nog een jaar thuis blijft zitten, zodat hij zich volledig op zijn carrière kan storten. Ik zou daar niet mee akkoord gaan.

Opvang is echt niet slecht voor kinderen. Laat ze lekker drie dagen p/w naar de opvang gaan, daar leren ze zoveel!
Alle reacties Link kopieren
liane77 schreef:
04-06-2020 16:50
Team werkende mama! Ik vind het egoïstisch van je man. Hij kan aan zijn carrière werken en komt thuis in een gespreid bedje....
Goh, het hangt er vanaf hoe je erin staat, dit kan je ook omdraaien. Hij moet gaan werken, terwijl zij lekker thuis kan blijven en kan genieten van de kindjes zonder zich zorgen te maken over financiën. Ik vind geen van beiden egoïstisch als je het zo bekijkt, enkel traditioneel.
leeg
Alle reacties Link kopieren
Werken!
Ik vind financieel afhankelijk zijn geen mega luxe positie.

Ik zegt vriend dus ik neem aan dat jullie niet getrouwd zijn. Mag ik vragen wat jullie hebben geregeld zou jullie relatie het niet redden?
Alle reacties Link kopieren
Heel gezond juist in mijn ogen, kinderen 2 dagen naar de creche.

En dat je vriend het wel makkelijk vindt als jij thuis bent, dat snap ik ja. Maar hoe denk je dat het op de lange termijn gaat? Hoe langer jij thuis bent en alles regelt, en hij niet zelfstandig voor zijn kinderen zorgt, hoe moeilijker het wordt om een balans in de verdeling van zorgtaken (terug) te krijgen.

En je vriend wil/kan nu wel 4 dagen werken, eerst niet? Hij wil zich het liefst focussen op zijn carrière schrijf je? Dan gaan jullie op een dag uit elkaar en sta jij met een groot gat op je CV op straat
Werken + mamadag
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
04-06-2020 16:52

Je moet alleen thuisblijven als jij dat graag wil en vriend dat prima vindt. Ikzelf zou gaan werken, maar ik ben ook nooit gestopt en heb slechts een paar maandjes minder dan 4 dagen pw gewerkt.
Dit.

Als jij thuis wil blijven en hij staat daarachter, prima. Als jij wil werken moet je niet thuisblijven omdat dat voor hem wel makkelijk is. Het draait niet alleen om hem.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
04-06-2020 17:04
Ik vind financieel afhankelijk zijn geen mega luxe positie.

Ik zegt vriend dus ik neem aan dat jullie niet getrouwd zijn. Mag ik vragen wat jullie hebben geregeld zou jullie relatie het niet redden?
Ja ik zeg mijn vriend idd, maar we zijn geregistreerd partner in gemeenschap van goederen. Alles eerlijk delen dus als we uit elkaar zouden gaan ;).
Alle reacties Link kopieren
En als je nu voorstelt dat man thuisblijft zodat jij je op jouw carrière kan storten? ;-).

Jij wil graag werken, dus ga dat dan ook doen. Een nee, dat hoeft geen simpel baantje te zijn. Waarom wel? Zoek een baan in de sector waarin je wilt werken en bouw daar een eigen carrière op. Overweeg de optie beiden 4 dagen werken. Zo kunnen jullie beiden een carrière opbouwen en ook de zorg eerlijk verdelen. De kinderen hebben dan 3 dagen opvang nodig, wat redelijk normaal is.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
04-06-2020 17:09
En als je nu voorstelt dat man thuisblijft zodat jij je op jouw carrière kan storten? ;-).

Jij wil graag werken, dus ga dat dan ook doen. Een nee, dat hoeft geen simpel baantje te zijn. Waarom wel? Zoek een baan in de sector waarin je wilt werken en bouw daar een eigen carrière op. Overweeg de optie beiden 4 dagen werken. Zo kunnen jullie beiden een carrière opbouwen en ook de zorg eerlijk verdelen. De kinderen hebben dan 3 dagen opvang nodig, wat redelijk normaal is.
Eens.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Bloem1970 schreef:
04-06-2020 16:58
Tussenoplossing, na de zomer rustig aan gaan solliciteren?
En waarom niet op je niveau en met bijv een gastouder?
Jouw carriere is ook belangrijk he.
En man ook 4x9 werken? Hoeven ze 3 dagen naar de gastouder.
Je hebt best een goede onderhandelpositie als je niet per se morgen hoeft te beginnen.

Je hebt het meeste aan 3 á 4 dagen je oude functie op je eigen niveau. Op je CV ziet niemand of je 32u of 40u maakt, maar een gat jaren is gelijk zichtbaar. Als je beiden minimaal 4 dagen moet maken zou ik dan wel een paar uur huishoudelijk werk uitbesteden.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
04-06-2020 17:05
Heel gezond juist in mijn ogen, kinderen 2 dagen naar de creche.

En dat je vriend het wel makkelijk vindt als jij thuis bent, dat snap ik ja. Maar hoe denk je dat het op de lange termijn gaat? Hoe langer jij thuis bent en alles regelt, en hij niet zelfstandig voor zijn kinderen zorgt, hoe moeilijker het wordt om een balans in de verdeling van zorgtaken (terug) te krijgen.

En je vriend wil/kan nu wel 4 dagen werken, eerst niet? Hij wil zich het liefst focussen op zijn carrière schrijf je? Dan gaan jullie op een dag uit elkaar en sta jij met een groot gat op je CV op straat

Ja mijn vriend heeft een andere functie gekregen binnen hetzelfde bedrijf waardoor hij denkt/zegt dat het nu wel kan.

En op de lange termijn lijkt het me ook lastiger worden om weer een balans te krijgen inderdaad.
Lianne1990_R schreef:
04-06-2020 17:09
Ja ik zeg mijn vriend idd, maar we zijn geregistreerd partner in gemeenschap van goederen. Alles eerlijk delen dus als we uit elkaar zouden gaan ;).
Heel goed.

Evengoed zou ik niet financieel afhankelijk willen zijn. Twee dagen opvang lijkt me helemaal prima en zo geef je ook een goed voorbeeld aan je kinderen.
Onthoud altijd wel waar je vraag stelt. Viva forum staat bekend om de werkende vrouwen op een paar na. En die houden van zekerheid en veilig. Stel je ervoor er gebeurt dit.... wat doe je dan? Ik kan beter in loondienst blijven in plaats van ondernemer worden, want stel je voor.... Even gechargeerd gezegd.
Dus je krijgt vooral antwoorden; zorg dat je niet financieel afhankelijk wordt, etc.
Woon je in een dorpje in Groningen (bijwijze van) dan krijg je weer andere adviezen. Woon je in Amsterdam dan krijg je weer andere adviezen.
En kijk ook naar de tijd waarin je leeft. Had je deze vraag 50 jaar geleden gesteld, was het weer anders geweest.
Mijn advies is kijk naar jouw situatie. Waar voel jij je goed bij? Wat regel je allemaal? En ook kan je man minder werken?
Wat zijn de voordelen of nadelen van de kinderopvang.
Ik ben zelf een werkende vrouw en mijn kinderen vonden de kinderopvang geweldig. En was goed voor ze.
En we hebben ook een tijdje gehad dat mijn man thuis bleef voor de kinderen en ik werkte. En nu werkt mijn man weer 4 dagen. Dus soms vraagt de ene situatie een heel andere aanpak dat de andere situatie.
fientje1982 schreef:
04-06-2020 17:19
Dus je krijgt vooral antwoorden; zorg dat je niet financieel afhankelijk wordt, etc.
.... Had je deze vraag 50 jaar geleden gesteld, was het weer anders geweest.
Dit klopt wel ja, er is een hoop veranderd in 50 jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven