Werk & Studie alle pijlers

Extra uren aannemen? Reistijd?

12-06-2020 21:35 32 berichten
Ik werk nu 32 uur (dicht bij huis). Mijn werkgever biedt nu extra uren aan. 5 dagen gaan werken, waarvan 2 dagen op een afstand van 70 km. (En 3 gewoon mijn werk van nu). Die twee dagen is dan een andere functie en daar krijg ik meer voor betaald. Wel leuk werk.
Reden om ja te zeggen: leuke uitdaging voor 2 dagen, meer salaris (kan wel extra gebruiken omdat man ws minder gaat verdienen).
Reden om nee te zeggen: 2 dagen 70 km reistijd enkel, is dat vol te houden? En die ene vrije dag is dan weg.
Het zou dan voor een jaar zijn, daarna kan ik weer switchen.
Wat zou jij doen? Ik heb nooit meer reistijd dan 20 min gehad
Ik reis al bijna vier jaar initieel 2 uur en nu 1u45 van deur tot deur enkele reis. Met een telewerkdag is dat best te doen. Maar ik doe mijn werk ook wel erg graag...
anoniem_648f6f27076be wijzigde dit bericht op 12-06-2020 21:38
5.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang reizen is die 70 km ?
Als het niet meer als een uur is enkele reis, zou ik het doen. Leuk, een nieuwe uitdaging !
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar lang enkele reis 95 km gedaan. Heenweg (vroeg) +/- 70 minuten. Terugweg (spits) +/- 90 minuten. Als je er in zit is het prima te doen en ik genoot er oprecht van. Koffie mee, podcast aan, muziek in favoriete lijst. Ging wel de goede kant op en amper files.

Nu werk ik op 22 kilometer van mijn huis en doe ik hier (voor Corona) 40 tot 50 minuten over 🤦🏻‍♀️.

Zeker als je de garantie hebt dat je na een jaar weer mag kijken en weer terug kunt naar de oude situatie zou ik het doen. Over het werk klink je enthousiast!
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen, maar dat komt vooral omdat ik vind dat mijn werk moet aansluiten bij mijn privéleven.
Ik kies dan eerder voor een baan die net iets minder uitdaging geeft (maar wel leuk is), maar wel dicht bij huis, en meer vrije tijd. Net als jou heb ik ook nooit meer dan 20 min reistijd gehad.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe jouw privésituatie is, woon je alleen met je man / kinderen, etc. En of je je vrije dag belangrijk vind of niet, en hoeveel invloed het heeft op je/jullie leven / routine / planning als je deze vrije dag niet meer hebt.

Maar 2 dagen per week die afstand afleggen is zeker vol te houden denk ik, als je er wat voor terug krijgt dat je die moeite waard vind! En Helemaal als het maar voor een jaar is.

Wat zegt je gevoel?
Alle reacties Link kopieren
Heb je kinderen waarvoor het lastig is qua geregel als je laat thuis bent ? Hoe laat zou je moeten vertrekken en hoe laat thuis zijn?
Hoeveel geld heb je extra hierdoor?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel extra werkplezier heb je hiervan? Hoeveel mogelijkheden geeft het om later in je carriere het werk dichterbij te doen tegen een hoger salaris?

Ik ben 18 mei begonnen bij mijn nieuwe werkgever, ook 70 km enkele reis. Wij hebben 2 jonge kinderen en ik denk dat het wel pittig wordt (ben er nu nog niet geweest ivm thuiswerken). Maar, als ik dit straks 1,5 jaar heb gedaan (zo lang duurt het project waarvoor ik aangetrokken ben), dan kan ik wel zeggen dat ik in deze rol heb gewerkt in deze branche en dat gaat dan weer deuren voor me openen naar andere interessante banen.

Bovendien lijkt de functie echt waanzinnig interessant en ga ik heel veel leren. Het is wel balen dat ik minder tijd heb voor andere dingen, maar dan moet ik maar wat meer bellen in de auto en wat minder op het viva forum hangen.
Alle reacties Link kopieren
ik rij iedere dag 45 minuten heen en terug (zonder fille) maar ik vind mijn werk zo leuk. Volgens mij is dat ook 70 km
Ligt eraan hoe je moet reizen. Tig keer overstappen is dan lastig, een fijne verbinding en je bent zo gewend. Idem met file etc.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het traject?
File-gevoelig? Kleine baantjes waar je 50 mag?
Of autostrades zonder veel file?

De trein een optie?

En zijn er kinderen waar rekening mee moet gehouden worden?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Als het voor een overzichtelijke periode is, zou ik ‘t wel doen. Ik heb geen moeite met reistijd en als je het geld kunt gebruiken is het een mooi extraatje voor een jaar.
Kaaaaaaaatje schreef:
12-06-2020 21:55
Hoeveel extra werkplezier heb je hiervan? Hoeveel mogelijkheden geeft het om later in je carriere het werk dichterbij te doen tegen een hoger salaris?

Ik ben 18 mei begonnen bij mijn nieuwe werkgever, ook 70 km enkele reis. Wij hebben 2 jonge kinderen en ik denk dat het wel pittig wordt (ben er nu nog niet geweest ivm thuiswerken). Maar, als ik dit straks 1,5 jaar heb gedaan (zo lang duurt het project waarvoor ik aangetrokken ben), dan kan ik wel zeggen dat ik in deze rol heb gewerkt in deze branche en dat gaat dan weer deuren voor me openen naar andere interessante banen.

Bovendien lijkt de functie echt waanzinnig interessant en ga ik heel veel leren. Het is wel balen dat ik minder tijd heb voor andere dingen, maar dan moet ik maar wat meer bellen in de auto en wat minder op het viva forum hangen.
Nou dit dus. De verhoging die ik nu ga krijgen kunnen ze dus zeg maar niet afpakken.
De 3 dagen ben ik gewoon half 5 (soms eerder)thuis. Is gewoon om de hoek.
Als het tegenzit is de reistijd op die
2 dagen een uur tot anderhalf(dat moet ik nog precies uitvinden) . Buiten de spits beginnen kan niet .
Mijn kinderen zijn tieners. Man is vaker thuis straks
Als het op verzoek is van werkgever, zou ik onderhandelen dat de reistijd als werktijd gezien wordt.
Alle reacties Link kopieren
nerdopviva schreef:
12-06-2020 23:30
Als het op verzoek is van werkgever, zou ik onderhandelen dat de reistijd als werktijd gezien wordt.
Ik zou zelf eerder onderhandelen over een reiskosten-vergoeding.

2 x 140 km per week (70 heen - 70 terug) gaat je namelijk wel wat extra kosten aan benzine.


Dan kan je misschien loonsverhoging krijgen, maar dat is voor de veranderende functie.
Niet om effe 1200 km per maand aan benzine op te rijden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Let op die afspraak dat het over een jaar afgelopen is.
Mij zou dat over de streep trekken - de wetenschap dat het eindig is.
Maar dan moet je dat wel vastleggen. Want over een jaar gaan je nieuwe collega's niet spontaan afscheid van je nemen. Wat voor het bedrijf over een jaar op 15 juni 2021 prima werkt, werkt op 16 juni 2021 precies net zo goed.
Je rolt er zó in zonder mogelijkheid eruit te komen, dus daar zou ik op bedacht zijn.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
SteunEndeToeverlaet schreef:
13-06-2020 00:26
Let op die afspraak dat het over een jaar afgelopen is.
Mij zou dat over de streep trekken - de wetenschap dat het eindig is.
Maar dan moet je dat wel vastleggen. Want over een jaar gaan je nieuwe collega's niet spontaan afscheid van je nemen. Wat voor het bedrijf over een jaar op 15 juni 2021 prima werkt, werkt op 16 juni 2021 precies net zo goed.
Je rolt er zó in zonder mogelijkheid eruit te komen, dus daar zou ik op bedacht zijn.
Ja het moet wel goed op papier staan inderdaad.
Over reiskosten hebben we het ook nog niet duidelijk gehad. Dat moet wel goed geregeld zijn, want inderdaad 280 km per week tikt wel door
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat dat aan extra benzine, afschrijving/slijtage aan auto en onderhoud kost?

Een compacte klasse auto is Euro 0,47 per gereden kilometer.
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

140 km heen per week X 2 ook terug X 46 weken per jaar X Euro 0,47 = Euro 6.053,60

Ongeveer Euro 6.000 aan autokosten per jaar, ga je dat netto meer verdienen?

Wellicht hou je er vrij weinig aan over of moet je er zelfs op inleveren.

Ik zou het niet doen. Plus 4 dagen werken is ook wat waard.
Alle reacties Link kopieren
En een leuke uitdagende baan waar je je in kunt ontwikkelen en nieuwe dingen kunt leren is ook heel wat waard....
Alles is relatief. Ik heb een aantal jaar 3 dagen per week naar werk gereisd met OV (bijna 2 uur enkele reis) wat niet grappig was, zeker toen ik zwanger was. Nu is dat 2 dagen per week (pre Corona tenminste) 45 minuten enkele reis met de auto en het voelt als luxe om in minder dan een uur op kantoor te zijn. Het is voor iedereen anders en het ligt eraan hoe graag je die functie wil en of je het kan combineren met thuis
Nog een vraag die je voor jezelf, en je baas, helder moet krijgen:
Je huidige werk doe je 4 dagen; straks 3.
Plus 2 dagen ander werk op een andere locatie.
Wie doet straks jouw werk op die ene dag?
Is daarvoor vervanging geregeld, of moet je eigenlijk je huidige werk in 3 dagen stoppen?

Telefoon + nummer van de zaak. In huidige functie misschien niet nodig, met nieuwe functie misschien wel. Regel dat van te voren! Zie ander topic hierover.

Verder klink je niet enthousiast. Niet over de reistijd en je vrije dag die je kwijt bent. Maar ook niet over de nieuwe functie (wel leuk werk, leuke uitdaging voor 2 dagen).

Zet alle vragen en aandachtspunten voor jezelf goed op een rijtje. Maak een lijstje met plussen en minnen. Vraag dat ook aan je man en tieners want die moeten ook voor een jaartje extra aan de bak thuis (in het huishouden).

En zorg dat de afspraken goed op papier komen met de baas.

Succes met de afwegingen.
Alle reacties Link kopieren
gaultier schreef:
12-06-2020 22:42
Nou dit dus. De verhoging die ik nu ga krijgen kunnen ze dus zeg maar niet afpakken.

Komt dat ook op papier te staan, dat je het nieuwe salaris houdt ook al stoppen later die tijdelijke werkzaamheden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
esther55 schreef:
13-06-2020 03:01
Weet je wat dat aan extra benzine, afschrijving/slijtage aan auto en onderhoud kost?

Een compacte klasse auto is Euro 0,47 per gereden kilometer.
https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-een-auto/

140 km heen per week X 2 ook terug X 46 weken per jaar X Euro 0,47 = Euro 6.053,60

Ongeveer Euro 6.000 aan autokosten per jaar, ga je dat netto meer verdienen?

Wellicht hou je er vrij weinig aan over of moet je er zelfs op inleveren.

Ik zou het niet doen. Plus 4 dagen werken is ook wat waard.

Die 0,47 is gebaseerd op 10.000 km. De extra km bedragen al bijna 13.000. En de vaste kosten stijgen toch niet? En ik neem aan dat ze minimaal 0,19 aan reiskosten vergoed krijgt. Dus ik vind die 6.000 erg overdreven.
Alle reacties Link kopieren
De enige reden dat het je aantrekkelijk lijkt is omdat het meer verdient. En dat is een prima reden. Heel veel mensen willen dat graag. Zorg dan wel dat je de boel eromheen beter gaat managen. Je zegt dat het je vrije tijd kost, maar ook dat je man minder gaat werken. Je kinderen zijn pubers, dus ze begrijpen de overweging echt wel.
De balans tussen jou en je man de taken moet veranderd worden. Jij bent minder thuis en hij meer, dat betekend dat hij dus meer primaire huishoudelijke taken gaat verrichten. Als jullie dat kunnen regelen, is er toch niks aan de hand?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
13-06-2020 12:34
De enige reden dat het je aantrekkelijk lijkt is omdat het meer verdient. En dat is een prima reden. Heel veel mensen willen dat graag. Zorg dan wel dat je de boel eromheen beter gaat managen. Je zegt dat het je vrije tijd kost, maar ook dat je man minder gaat werken. Je kinderen zijn pubers, dus ze begrijpen de overweging echt wel.
De balans tussen jou en je man de taken moet veranderd worden. Jij bent minder thuis en hij meer, dat betekend dat hij dus meer primaire huishoudelijke taken gaat verrichten. Als jullie dat kunnen regelen, is er toch niks aan de hand?
Nee het is echt wel een leuke functie, maar een jaartje meer werken zou ons spaarpotje echt wel spekken. Man kan veel in het huishouden en koken. Het wordt tijd dat iedereen een tandje bij zet, want soms denken die pubers dat ik echt niks te doen heb.
Ik word trouwens wel vervangen voor 1 dag door een collega.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven