Werk & Studie alle pijlers

WW uitkering

30-06-2020 12:46 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb een vraag.
Op de website van het UWV staat dat je uiterlijk 5 dagen na je laatste werkdag een ww-aanvraag moet doen en anders je ww-uitkering tijdelijk lager is.
Weet iemand tot wanneer je (met dus lagere uitkering) je je kan beroepen op WW? Als ik nu ontslagen wordt zou het voor mijn gezondheid beter zijn eerst een pauze in te lassen. Ik wil dan geen WW ontvangen maar op een later moment wel, mits ik geen andere baan heb gevonden.

Weet iemand hoe dit zit? En waar ik dat kan vinden?

Dank!
Dat zou uitermate onverstandig zijn, zeker als je het vanwege gezondheidsredenen doet.
Dan is het logischer om ziek uit dienst te gaan of je gedurende de ww-periode ziek te melden.

Stel je nou eens voor dat je eerst onbetaalde pauze neemt met het idee dat je daarna nog even recht hebt op WW terwijl je werk zoekt.... en vervolgens krijg je een ongeluk of een invaliderende ziekte... dan kom je verschrikkelijk in de problemen. Je krijgt dan volgens mij geen WIA meer, maar gaat rechtstreeks naar de bijstand. En dat betekent dat je eerst je koophuis en spaargeld op moet eten - en als je een werkende partner hebt, dan krijg je het überhaupt niet.
Alle reacties Link kopieren
Jolijn: je bedoelt als zoiets gebeurt tijdens mijn "pauze" maar kan je dan Uberhaubt niet besluiten tot een sabbatical bijv. Omdat het dit soort gevolgen kan hebben?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de uitkering na aanvraag eventueel pauzeren, waardoor je geen uitbetaling meer ontvangt. Maar, je rechten lopen dan wel door. Dus stel dat je in totaal recht hebt op 12 maanden WW op basis van je arbeidsverleden, en je stopt de uitkering voor 6 maanden, dan houd je na die 6 maanden dus nog maar 6 maanden WW-recht over (ook al heb je in die 6 maanden pauze geen cent ontvangen).
Ik weet niet of dit wel kan en of dit verstandig is. Zou even uwv bellen of contact leggen met je rechtsbijstandsverzekeringen of juridisch loket.
Yellow002 schreef:
30-06-2020 12:57
Jolijn: je bedoelt als zoiets gebeurt tijdens mijn "pauze" maar kan je dan Uberhaubt niet besluiten tot een sabbatical bijv. Omdat het dit soort gevolgen kan hebben?
Dat kan wel, maar is om genoemde redenen hoogst onverstandig en je moet het zelf financieren.
Ben je ziek?
Alle reacties Link kopieren
Als je nu eigenlijk ziek bent dan kan je je beter nu ziekmelden. Dan ga je ziek uit dienst en wordt er door een uwv arts bepaald wanneer je weer kan werken.
UWV kan je ook als het om psychische gronden gaat tijdelijk ontheffen van sollicitatieplicht.

Mijn vriend heeft een tijd ontheffing gekregen omdat ie teveel ballen hoog moest houden.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
30-06-2020 12:59
Je kunt de uitkering na aanvraag eventueel pauzeren, waardoor je geen uitbetaling meer ontvangt. Maar, je rechten lopen dan wel door. Dus stel dat je in totaal recht hebt op 12 maanden WW op basis van je arbeidsverleden, en je stopt de uitkering voor 6 maanden, dan houd je na die 6 maanden dus nog maar 6 maanden WW-recht over (ook al heb je in die 6 maanden pauze geen cent ontvangen).
Dankjewel. Ik heb inmiddels het UWV gesproken en zij bevestigen dit als optie.
ALs je vanwege je gezondheid dit wil doen, doe je er beter aan om je ziek te melden. Dus ww aanvragen en dan daarna aangeven dat je ziek bent.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
30-06-2020 13:03
Als je nu eigenlijk ziek bent dan kan je je beter nu ziekmelden. Dan ga je ziek uit dienst en wordt er door een uwv arts bepaald wanneer je weer kan werken.
UWV kan je ook als het om psychische gronden gaat tijdelijk ontheffen van sollicitatieplicht.

Mijn vriend heeft een tijd ontheffing gekregen omdat ie teveel ballen hoog moest houden.
Het is meer behoefte aan een pauze (die ik zelf kan financieren..heb voldoende spaargeld) voor een maanf of 2 / 3. Heb jarenlang met dingen te dealen gehad en ging zoveel mogelijk door (zware zwangerschap met uitdroging en ziekenhuisopnamen, huilbaby, maar wel weer aan het werk. Vele slapeloze nachten.) Nu net in een baan maar ik verwacht dat men vindt dat ik me het werk niet snel genoeg eigen maak en me in proeftijd ontslaan. Ik zou dat geen grote ramp vinden. Voel aan alles dat ik dan even een pauze wil (nogmaals; die ik prima zelf kan financieren) voor ik opnieuw werk zoek. Ik verwacht anders in status "bijna overbelast" een nieuwe baan in te duiken en dat is dus niet handig.
Yellow002 schreef:
30-06-2020 13:43
Het is meer behoefte aan een pauze (die ik zelf kan financieren..heb voldoende spaargeld) voor een maanf of 2 / 3. Heb jarenlang met dingen te dealen gehad en ging zoveel mogelijk door (zware zwangerschap met uitdroging en ziekenhuisopnamen, huilbaby, maar wel weer aan het werk. Vele slapeloze nachten.) Nu net in een baan maar ik verwacht dat men vindt dat ik me het werk niet snel genoeg eigen maak en me in proeftijd ontslaan. Ik zou dat geen grote ramp vinden. Voel aan alles dat ik dan even een pauze wil (nogmaals; die ik prima zelf kan financieren) voor ik opnieuw werk zoek. Ik verwacht anders in status "bijna overbelast" een nieuwe baan in te duiken en dat is dus niet handig.
Houd je er ook rekening mee dat ze gaan onderzoeken waarom je in je proeftijd eruit gaat?
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
30-06-2020 13:44
Houd je er ook rekening mee dat ze gaan onderzoeken waarom je in je proeftijd eruit gaat?
Ja. Dank voor je toevoeging :-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn advies: wel WW aanvragen en voldoen aan de sollicitatieverplichtingen. Dat kost je hooguit 2 uur per week en kost je de minste energie als je er een vaste dag en vaste tijd voor planned. Dan gaat het niet tussen je oren zitten. Dit voorkomt een hoop gedoe.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Ik ga nu een hele hoop drek over me heen krijgen dat het misbruik maken is van de maatschappij, maar....

In principe zijn de eisen die ze stellen in de eerste periode dat je ww krijgt helemaal niet zo hoog. Dat kun je vrij makkelijk in 1 dag in de week realiseren Dan heb je de andere dagen om bij te komen en pauze te houden, zonder dat je daarvoor grote financiele gevolgen ervaart. Dus dat is ook een optie.

Ik heb de eerste maand dat ik werkloos was ook mijn linkedin profiel herzien, webinairs van het UWV gevolgd en vooral voor me uit zitten staren en daar deden ze helemaal niet moeilijk over toen ik na 6 maanden op gesprek moest komen.
Yellow002 schreef:
30-06-2020 12:57
Jolijn: je bedoelt als zoiets gebeurt tijdens mijn "pauze" maar kan je dan Uberhaubt niet besluiten tot een sabbatical bijv. Omdat het dit soort gevolgen kan hebben?
Het kan wel, maar...
- dan doe je dat terwijl je een werkgever hebt waar je ook naar terugkeert na de sabbatical
- en je zorgt voor schriftelijke afspraken over dat je terug mag komen na het onbetaald verlof
- en dat het onbetaald verlof eindigt zodra jij ziek wordt.
Kaaaaaaaatje schreef:
30-06-2020 13:54
Ik ga nu een hele hoop drek over me heen krijgen dat het misbruik maken is van de maatschappij, maar....

In principe zijn de eisen die ze stellen in de eerste periode dat je ww krijgt helemaal niet zo hoog. Dat kun je vrij makkelijk in 1 dag in de week realiseren Dan heb je de andere dagen om bij te komen en pauze te houden, zonder dat je daarvoor grote financiele gevolgen ervaart. Dus dat is ook een optie.

Ik heb de eerste maand dat ik werkloos was ook mijn linkedin profiel herzien, webinairs van het UWV gevolgd en vooral voor me uit zitten staren en daar deden ze helemaal niet moeilijk over toen ik na 6 maanden op gesprek moest komen.
Ja zeg, dat is misbruiken van de....
Nee hoor, helemaal mee eens.
Ik vermoed dat voldoen aan de eisen zelfs 10 minuten per week kost.
Maar om het helemaal zuiver te houden adviseer ik je om je gewoon ziek te melden, want zo te horen heb je een adempauze nodig omdat je ziek bent. Op zich loopt je WW dan de eerste 3 maanden ook gewoon door (behalve als je je ziekmeldt terwijl je nog in dienst bent, meen ik, maar ik weet het niet precies), maar je hoeft dan nog niet meteen aan de slag (waardoor je jezelf steviger kunt neerzetten in je volgende baan - en die dus ook wat langer meegaat).
Alle reacties Link kopieren
Èn belangrijk hierbij is dat je ziek melden eigenlijk niet de goede term is, je bent momenteel beperkt arbeidsgeschikt. Dus je bent niet ziek, maar werken lukt ook even niet. Dat is prima, dat komt vast snel weer.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je ww aanvraag indienen en daarna ziek melden?
Volgens mij is het het handigst als je je in de proeftijd al ziekmeldt. Dan komt er vanzelf een gesprek met de bedrijfsarts en die zal het wel de juiste naam geven.
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
30-06-2020 13:43
Het is meer behoefte aan een pauze (die ik zelf kan financieren..heb voldoende spaargeld) voor een maanf of 2 / 3. Heb jarenlang met dingen te dealen gehad en ging zoveel mogelijk door (zware zwangerschap met uitdroging en ziekenhuisopnamen, huilbaby, maar wel weer aan het werk. Vele slapeloze nachten.) Nu net in een baan maar ik verwacht dat men vindt dat ik me het werk niet snel genoeg eigen maak en me in proeftijd ontslaan. Ik zou dat geen grote ramp vinden. Voel aan alles dat ik dan even een pauze wil (nogmaals; die ik prima zelf kan financieren) voor ik opnieuw werk zoek. Ik verwacht anders in status "bijna overbelast" een nieuwe baan in te duiken en dat is dus niet handig.

Dat is wel een risico: je hebt spaargeld voor een maand of 2 / 3, maar je hebt het al jarenlang (te) zwaar. Grote kans dat wanneer je eenmaal thuis bent, alle ellende er uit komt en dat je zomaar langer dan 3 maanden niet kunt werken.
Ik weet niet of je na 3 maanden alsnog ww kunt aanvragen en dan direct ziek kunt melden. Dan kun je misschien beter nu al ww aanvragen, minimaal an je verplichtingen voldoen en als dat echt te veel is, je ziekt melden bij het uwv. In een eerlijk gesprek met je consulent blijkt er vaak veel mogelijk te zijn.
Yellow002 schreef:
30-06-2020 14:59
Bedoel je ww aanvraag indienen en daarna ziek melden?
Ja

Maar kans dat de werkgever dan moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ww aanvragen, dan ga je in gesprek met je werkcoach en geef je aan wat je eerder schreef. Dikke kans dat ze je even ademruimte geven, zoals bij mijn vriend. Dan behoud je je ww en hoef je niet per se je spaargeld te gebruiken. Met een opgroeiend kind kan je dat vast nog wel goed gebruiken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Je wil dus eigenlijk onbetaald verlof, maar je bent bang ontslagen te worden in de tijd dat je onbetaald verlof hebt? Als ik het helemaal verkeerd begrijp sorry. In ieder geval heeft bij ons op het werk een collega een tijd lang een reis gemaakt (onbetaald dus) en kon daarna terug komen. Ze heeft geen ww nodig gehad. Maar ik weet niet of jij na je pauze terug wil bij je huidige baan?

Edit: de ww is Er niet om te gaan reizen, maar meer een tip voor TO om en je baan te behouden en een pauze in te lassen zou je om onbetaald verlof kunnen vragen.
Verschillendesokken schreef:
30-06-2020 17:58
Je wil dus eigenlijk onbetaald verlof, maar je bent bang ontslagen te worden in de tijd dat je onbetaald verlof hebt? Als ik het helemaal verkeerd begrijp sorry. In ieder geval heeft bij ons op het werk een collega een tijd lang een reis gemaakt (onbetaald dus) en kon daarna terug komen. Ze heeft geen ww nodig gehad. Maar ik weet niet of jij na je pauze terug wil bij je huidige baan?

Edit: de ww is Er niet om te gaan reizen, maar meer een tip voor TO om en je baan te behouden en een pauze in te lassen zou je om onbetaald verlof kunnen vragen.
Volgens mij verwacht TO binnenkort werkloos te worden en zou zij vervolgens een onbetaalde adempauze willen nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven