Werk & Studie alle pijlers

'Ik ben hoogopgeleid'

30-06-2020 19:14 695 berichten
Deze zin lees ik vaak in één van de topics hier op het forum, maar wat is hoogopgeleid volgens jou? De denifitie in de Nederlandse Encylopopedie geeft dit weer:

1) Gestudeerd
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... opgeleid/1
hoogopgeleid

2). Hoogopgeleid
Iemand die een moeilijke opleiding heeft afgemaakt, bijvoorbeeld een studie aan de universiteit of Hogeschool.

Maar wie bepaalt er dan of een opleiding moeilijk is?

TO moet volgens mij aftrappen, ik gebruik het woord zelf (nog? haha) niet, ik denk aan iemand die bijvoorbeeld €5000 netto per maand verdiend.
Mijn definitie is als je een hbo-diploma hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, hbo of wo afgemaakt. Hoeveel iemand verdient maakt voor mij niet uit. Je kunt hoogopgeleid zijn en daarna gaan vakkenvullen bij de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Dus een topmodel / actrice zou vanwege haar salaris hoogopgeleid zijn, in jouw woordenboek ?


En een afgekeurde hersenchirurg ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Simpel toch, vanaf een hbo diploma. Als je kijkt naar waar de opleiding hbo voor staat. Dus hbo of uni, niet mbo.
Wat je verdient heeft er niks mee te maken.
anoniem_387894 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:17
16.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
30-06-2020 19:15
Mijn definitie is als je een hbo-diploma hebt.
Dit. Hbo of hoger.

Het heeft voor mij juist weer helemaal niets met salaris te maken. Een succesvolle acteur of sporter zonder studie verdient ook meer dan 5000 euro per maand, maar dat zegt dus niks over de opleiding.
Mijn definitie is als je universiteit hebt gedaan. Ook voor wat betreft studeren. Studie is uni, hbo is opleiding.

Waarschijnlijk krijg ik nu halve forum over me heen haha

Overigens is het niet denigrerend bedoeld naar hbo-ers ofzo. Ik bekijk het gewoon zoals het van oudsher was.
Alle reacties Link kopieren
HBO of hoger maar ikzelf, met m'n HBO opleiding, heb nog nooit gezegd dat ik mezelf hoogopgeleid vind 😂
Alle reacties Link kopieren
HBO- of WO afgestudeerd met diploma.

De opleiding gevolgd hebben wil namelijk niet zeggen dat je een diploma hebt :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Voor mij staat het trouwens ook los van salaris. Het gaat echt om de studie (of dus opleiding ihgv hbo op zich)
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:14
VerdienT

Voor een hoog opgeleide komt dit wel erg knullig over.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:47
Reden: op quoten is niet toegestaan
67.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hbo of wo-bachelor of hoger is wat mij betreft hoogopgeleid. Een drs. in de kunstgeschiedenis is dus hoogopgeleid, maar die verdient over het algemeen geen 5000 euro per maand. Ik voldoe overigens ook aan die definitie en verdien verre van 5000 euro netto per maand. Om dat bedrag over te houden moet je bruto wel heel erg veel verdienen.
Een starter sowieso niet, terwijl een 22-jarige-net-afgestudeerde meester in de rechten toch echt wel hoogopgeleid is.
spuka wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:20
Reden: had even over netto heengelezen
21.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Opleidingsniveau en salaris zijn een beetje parabolisch. Ergens tussen hbo en wo zit het omslagpunt. Na dat punt geldt hoe meer opleiding, hoe meer je salaris daalt.
krijg je geld voor je opleiding?
Salaris zegt toch niets over opleidingsniveau?
.
anoniem_397948 wijzigde dit bericht op 17-08-2020 22:42
99.55% gewijzigd
Handig, dan ben je opeens hoger opgeleid als je promotie maakt op je werk :S

Dit is toch gewoon een officiële definitie? Een afgeronde hbo of wo opleiding = hoogopgeleid.
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2020 19:16
Dus een topmodel / actrice zou vanwege haar salaris hoogopgeleid zijn, in jouw woordenboek ?


En een afgekeurde hersenchirurg ?
Vergeten erbij te zetten dat ik iemand bedoel dei €5000 verdient en een universitair? diploma heeft behaald
Alle reacties Link kopieren
lovechild schreef:
30-06-2020 19:20
Same. Ik ben bijna afgestudeerd maar voel me soms echt fucking dom. Ik ben goed in Excel en Nederlands grammatica/spelling (dus goed in m'n werk) maar heel slecht in wiskunde. Ik begrijp niets van formules en op welke volgorde je dingen moet uitvoeren.
Dat heet dus eigenlijk "een vak-idioot" :-D.
Maar dus wel een hoog-opgeleide vak-idioot.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je moet in elk geval weten dat hbo met kleine letters is.
Persoonlijk vind ik het huidige hbo-niveau niet onder de noemer hoogopgeleid vallen. Dat kan ook haast niet anders als 50+ % van de jongeren hbo of hoger heeft.
kamillet wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:26
58.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:23
Vergeten erbij te zetten dat ik iemand bedoel dei €5000 verdient en een universitair? diploma heeft behaald
En is dat dan netto of bruto ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
girasole3 schreef:
30-06-2020 19:18
VerdienT

Voor een hoog opgeleide komt dit wel erg knullig over.
Oeps, maar zoals ik al zei noem ik mezelf gelukkig niet hoogopgeleid ;)
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2020 19:24
En is dat dan netto of bruto ?
Netto
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ben een docent met een universitaire opleiding maar ik verdien echt ver onder de 5000,-

Dus dan zou ik niet hoger opgeleid zijn?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:23
Vergeten erbij te zetten dat ik iemand bedoel dei €5000 verdient en een universitair? diploma heeft behaald
Nogmaals, wat heeft salaris met opleidingsniveau te maken?

De school drop-out dealer verdient wrs nog meer. Is hij dan hoogopgeleid?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven