Werk & Studie alle pijlers

'Ik ben hoogopgeleid'

30-06-2020 19:14 695 berichten
Deze zin lees ik vaak in één van de topics hier op het forum, maar wat is hoogopgeleid volgens jou? De denifitie in de Nederlandse Encylopopedie geeft dit weer:

1) Gestudeerd
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... opgeleid/1
hoogopgeleid

2). Hoogopgeleid
Iemand die een moeilijke opleiding heeft afgemaakt, bijvoorbeeld een studie aan de universiteit of Hogeschool.

Maar wie bepaalt er dan of een opleiding moeilijk is?

TO moet volgens mij aftrappen, ik gebruik het woord zelf (nog? haha) niet, ik denk aan iemand die bijvoorbeeld €5000 netto per maand verdiend.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
30-06-2020 19:25
Nou, ik ben een docent met een universitaire opleiding maar ik verdien echt ver onder de 5000,-

Dus dan zou ik niet hoger opgeleid zijn?
Je hebt gewoon dringend opslag nodig.

Net zoals waarschijnlijk 3 kwart van Nederland :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Nemain• schreef:
30-06-2020 19:26
Nogmaals, wat heeft salaris met opleidingsniveau te maken?

De school drop-out dealer verdient wrs nog meer. Is hij dan hoogopgeleid?
Nee want hij heeft geen diploma
Alle reacties Link kopieren
Iemand met een hbo of universitair diploma.

Salaris staat daar los van en ik geloof niet dat er heel veel mensen zijn die € 5.000 netto per maand vangen. En degene die dat verdienen zijn lang niet allen hbo of wo opgeleid.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:27
Nee want hij heeft geen diploma
Dus wat maakt iemand hoogopgeleid... een hbo of universitair diploma. Kan jij wat anders bedenken, maar dat is en niet de waarheid.
FoxtrotAlpha schreef:
30-06-2020 19:17
Mijn definitie is als je universiteit hebt gedaan. Ook voor wat betreft studeren. Studie is uni, hbo is opleiding.

Waarschijnlijk krijg ik nu halve forum over me heen haha

Overigens is het niet denigrerend bedoeld naar hbo-ers ofzo. Ik bekijk het gewoon zoals het van oudsher was.
Tegenwoordig studeer je ook op het mbo.
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:25
Netto
Maar met 50 euro minder vind je hem/ haar ineens laagopgeleid ?
Gek, hoor.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Lila_Lilly_ schreef:
30-06-2020 19:17
Simpel toch, vanaf een hbo diploma. Als je kijkt naar waar de opleiding hbo voor staat. Dus hbo of uni, niet mbo.
Wat je verdient heeft er niks mee te maken.

Dit idd. Wat je verdient of waar je werkt zegt niks over het niveau van je opleiding,
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:25
Netto

Ben even benieuwd: hoe kom je aan dit bedrag?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Bij hoogopgeleid denk ik aan minimaal een universitaire master of PhD.
Alle reacties Link kopieren
Opstartster begint, happyface ...

Ben je zelf hoogopgeleid?

En onder welke definitie dan?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Je bent hoogopgeleid als je een opleiding in het hoger onderwijs hebt afgerond. Wat je verdient doet er totaal niet toe.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Hoogopgeleid is niet hetzelfde als hoogbetaald. Het kán samen gaan, maar dat hoeft niet.

Hoogbegaafd. Hoogsensitief. Hooggeplaatst. Hooggeschoold. Hoognodig. Hooggespannen. Hooggebergte. Hoogbouw. Hoogzwanger.

Het woord zegt het volgens mij kraakhelder: hoogopgeleid.
anoniem_361479 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 19:36
29.80% gewijzigd
Het-groepje schreef:
30-06-2020 19:28
Tegenwoordig studeer je ook op het mbo.
Dat weet ik. Maar TO vraagt wat wij vinden. Daarom zeg ik dat ik alleen universiteit als studeren en hoogopgeleid zie.
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:23
Vergeten erbij te zetten dat ik iemand bedoel dei €5000 verdient en een universitair? diploma heeft behaald
Waarom heeft salaris er überhaupt mee te maken? Het gaat puur om opleiding, zoals het woord al suggereert.

Voor de statistieken refereert "hoogopgeleid" aan alle mensen met een hbo / wo diploma. Het is dan ook vooral een term die interessant is voor het CBS om trends in de samenleving op te merken en te duiden. Over een individu zegt het weinig.
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 19:23
Vergeten erbij te zetten dat ik iemand bedoel dei €5000 verdient en een universitair? diploma heeft behaald
Hoogopgeleid is iemand die een afgeronde hbo studie (hogeschool) op WO heeft afgerond. Ik heb zowel een hbo- als wo afgerond maar leef van een zeer laag inkomen omdat ik ben afgekeurd en nu van een uitkering moet rondkomen.

Ik heb vroeger bij een organisatie gewerkt waar wij een directeur hadden die het bedrag verdiende dat jij noemt, en die man had een mbo opleiding, en geloof ik 1 jaar hbo propedeuse en was gewoon niet zo slim, gewoon een beetje dom eigenlijk en enkel aangenomen voor deze functie in het kader van positieve discriminatie. Als er belangrijke stukken moesten worden geschreven of gelezen, dan liet hij dat door ons team doen.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
30-06-2020 19:25
Nou, ik ben een docent met een universitaire opleiding maar ik verdien echt ver onder de 5000,-

Dus dan zou ik niet hoger opgeleid zijn?
https://financieel.infonu.nl/geld/82420 ... ocaat.html


Had je beter aannemer kunnen worden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je niet in een CAO hangt en verder geen pensioen opbouwt via je werkgever, moet je bruto € 8530,- per maand verdienen om € 5000 euro overgemaakt te krijgen. Dat is €110.037,- bruto/ (correctie: 60.000 netto) per jaar en dat verdient (stand 2018): minder dan 3,2% (correctie)van de Nederlandse huishoudens.* Terwijl van de 17.207.980 inwoners op 1 juni 2018** er in 2018 4.288.000*** een hoog opleidingsniveau hadden.

Dat betekent dat 24% van de inwoners een hbo of wo opleiding afgerond heeft, terwijl maar 0,07% van de huishoudens jouw 5k netto per maand haalt. Zelfs als al die hoogopgeleiden alleen maar met elkaar trouwen verklaar je dit verschil niet. Ik denk dat je iets aan je definitie moet doen.

*bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... sverdeling
** bron: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/datase ... 0bevolking (gefilterd op 1/6/2018)
*** https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail ... d?dl=3948A
spuka wijzigde dit bericht op 30-06-2020 22:19
Reden: ik had bruto en netto in de inkomensverdeling even over het hoofd gezien, dank aan Fishbowl
2.52% gewijzigd
Nu ben ik benieuwd of ik volgens deze indeling hoog opgeleid ben. :mrgreen:

WO en een postdoctorale opleiding. Tegenwoordig werk ik als postbezorger, salaris ongeveer €850 bruto.
suzyqfive schreef:
30-06-2020 19:25
Nou, ik ben een docent met een universitaire opleiding maar ik verdien echt ver onder de 5000,-

Dus dan zou ik niet hoger opgeleid zijn?
Zelfs als universitair docent met een PhD verdiende ik nog lang geen €5000,- netto. :-? Volgens TO dus niet hoogopgeleid. Zeeropgeleid misschien?
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2020 19:34
https://financieel.infonu.nl/geld/82420 ... ocaat.html


Had je beter aannemer kunnen worden.
Dat is bruto, TO roept netto. Een aannemer kan die omzet wel meer dan draaien, maar moet dan nog belasting afrekenen, zijn bedrijf gezond houden enz enz.
-Livia- schreef:
30-06-2020 19:36
Nu ben ik benieuwd of ik volgens deze indeling hoog opgeleid ben. :mrgreen:

WO en een postdoctorale opleiding. Tegenwoordig werk ik als postbezorger, salaris ongeveer €850 bruto.
:nope:
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
30-06-2020 19:34
https://financieel.infonu.nl/geld/82420 ... ocaat.html


Had je beter aannemer kunnen worden.

Mijn beroep staat ertussen in de eerste tabel maar het salaris is schromelijk overdreven. Helaas ;-D
-Livia- schreef:
30-06-2020 19:36
Nu ben ik benieuwd of ik volgens deze indeling hoog opgeleid ben. :mrgreen:

WO en een postdoctorale opleiding. Tegenwoordig werk ik als postbezorger, salaris ongeveer €850 bruto.
Wat mij betreft wel. Want je hebt namelijk WO en postdoc afgerond.

Wat je vervolgens gaat doen is voor de definitie hoogopgeleid dan toch niet relevant?
Alle reacties Link kopieren
Pandax schreef:
30-06-2020 19:39
Mijn beroep staat ertussen in de eerste tabel maar het salaris is schromelijk overdreven. Helaas ;-D
Of je bent erg slecht in onderhandelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is de definitie van iemand met een hbo-diploma of hoger, geen vage term ter vrije interpretatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven