Werk & Studie alle pijlers

'Ik ben hoogopgeleid'

30-06-2020 19:14 695 berichten
Deze zin lees ik vaak in één van de topics hier op het forum, maar wat is hoogopgeleid volgens jou? De denifitie in de Nederlandse Encylopopedie geeft dit weer:

1) Gestudeerd
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... opgeleid/1
hoogopgeleid

2). Hoogopgeleid
Iemand die een moeilijke opleiding heeft afgemaakt, bijvoorbeeld een studie aan de universiteit of Hogeschool.

Maar wie bepaalt er dan of een opleiding moeilijk is?

TO moet volgens mij aftrappen, ik gebruik het woord zelf (nog? haha) niet, ik denk aan iemand die bijvoorbeeld €5000 netto per maand verdiend.
Adelaide schreef:
30-06-2020 21:27
Habermas, Wittgenstein, de Sausurre, Derrida, Heidegger... allemaal linguïsten / filosofen die je in communicatiewetenschappen tegenkomt.

Anyway, ik dacht altijd dat iedereen (alfa's en beta's) op de gamma studies neerkeek (mijn eigen achtergrond ^^).
Volgens mij kijkt echt iedereen daar op neer.
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:22
En de alfa's op elkaar. Ik heb me jarenlang beziggehouden met uitzonderlijk complexe grammatica, nachtmerrieveroorzakende filosofen en Bijzonder Ingewikkelde Literatuur en dan zou mijn diploma net zoveel waard zijn als dat van iemand die fokking communicatiewetenschappen gestudeerd heeft?
Daarom noem ik het stukje salaris erbij, ik verwacht toch wel dat jij met je studie meer zal (kunnen) verdienen dan iemand met communicatiewetenschappen.
Adelaide schreef:
30-06-2020 21:21
Ik snap niet dat er zo neerbuigend wordt gedaan over hbo opleidingen. In het buitenland bestaat dat onderscheid helemaal niet, en wordt het inderdaad allemaal als college of university gezien. Ik heb zowel op hbo niveau als op wo niveau lesgegeven, en het verschil is helemaal niet zo groot (als in: je hoeft echt nauwelijks slimmer te zijn voor wo). Het verschil is dat hbo's meer nadruk leggen op het opleiden tot professional, en wo tot academici / wetenschappers.
En zo snap ik niet dat sommige hbo’ers neerbuigend doen over mbo’ers en geregeld betuttelend zeggen: “jullie zijn práktisch opgeleid...” Het hbo is voor een heel groot deel ook praktisch en in sommige gevallen veel smaller dan bij een mbo-opleiding. Professioneel, oké, maar soms gewoon echt heel smal. Hoewel er wel een enorme vergaarbak aan kennis en stampen bij komt kijken. Bij de opleidingen van mijn vrouw nog veel meer.
Tijgerprintje2 schreef:
30-06-2020 21:28
Maar de meeste studenten met alleen een hbo-propedeuse die doorstromen naar het WO halen hun BSA niet.
Hoe kom je daarbij? Ik ken een stuk of 10 studenten die zijn doorgestroomd en allemaal een diploma hoor!
Tijgerprintje2 schreef:
30-06-2020 20:51
HBO lijkt gemiddeld te zijn, dus is dat dan nog hoger opgeleid? Ik ben zelf nog bezig met mijn WO-studie, maar noem mezelf niet hoger opgeleid, dat mag pas als je bent afgestudeerd, vind ik :-D.
Ik vind het trouwens altijd opvallend dat zodra het over opleidingsniveau gaat, mensen altijd roepen dat er ook slimme mbo-ers zijn en domme universitaire studenten. Dat zal zo zijn, maar ik merk echt wel verschil tussen de gemiddelde mbo-er en WO-er.
Ik ook.
Adelaide schreef:
30-06-2020 21:27
Habermas, Wittgenstein, de Sausurre, Derrida, Heidegger... allemaal linguïsten / filosofen die je in communicatiewetenschappen tegenkomt.

Anyway, ik dacht altijd dat iedereen (alfa's en beta's) op de gamma studies neerkeek (mijn eigen achtergrond ^^).
In de jaren dat ik studeerde bood de RUG CIW (communicatie- en informatiewetenschappen) en die studenten hadden het vooral over leuke slogans en reclameboodschappen. Maar ja, wellicht was het ook jaloezie omdat ik nog colleges moest volgen bij mensen die niet konden e-mailen (in 2000-nog wat!) en pijp wilden roken op hun kamers.
NYC schreef:
30-06-2020 21:30
En zo snap ik niet dat sommige hbo’ers neerbuigend doen over mbo’ers en geregeld betuttelend zeggen: “jullie zijn práktisch opgeleid...” Het hbo is voor een heel groot deel ook praktisch en in sommige gevallen veel smaller dan bij een mbo-opleiding. Professioneel, oké, maar soms gewoon echt heel smal. Hoewel er wel een enorme vergaarbak aan kennis en stampen bij komt kijken. Bij de opleidingen van mijn vrouw nog veel meer.
Ligt ook echt aan de studie, ik leer ook hoe je academisch moet schrijven, teksten moet lezen, statestieken, wellicht op een iets lager niveau dan wo, maar ik krijg het wel.
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:29
Daarom noem ik het stukje salaris erbij, ik verwacht toch wel dat jij met je studie meer zal (kunnen) verdienen dan iemand met communicatiewetenschappen.
hahahahahahahahahahahahahaha
hahahahahahaha

Mijn neefjes in de bouw werkten voor koppelbazen en verdienden meer dan ik nu verdien. Oké, dat was zwart en onverzekerd en ze bouwden geen pensioen op, maar alsnog.

Ik verdien echt reuzeprima en heel marktconform voor een talendrs. Dat is in de verste verte niet 5000 Euro netto per maand.
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:31
In de jaren dat ik studeerde bood de RUG CIW (communicatie- en informatiewetenschappen) en die studenten hadden het vooral over leuke slogans en reclameboodschappen. Maar ja, wellicht was het ook jaloezie omdat ik nog colleges moest volgen bij mensen die niet konden e-mailen (in 2000-nog wat!) en pijp wilden roken op hun kamers.
Whhaaa wij kregen in 2000 voor het eerst digitale communicatie op de opleiding (een softe) :rofl:

En iedereen die dat weigerde, want papier was tastbaar.
anoniem_396738 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 21:34
5.30% gewijzigd
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:30
Hoe kom je daarbij? Ik ken een stuk of 10 studenten die zijn doorgestroomd en allemaal een diploma hoor!
Zou natuurlijk kunnen dat die de uitzondering zijn. De statistieken zijn (of waren voorheen althans, heb het niet recent gecheckt) niet bemoedigend als je van hbo naar wo gaat.
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 21:34
0.28% gewijzigd
Als ik zo even lees moet ik toch wel lachen. Vooral om de wo'ers hier die afgeven op hbo'ers die zo hun best doen zich te onderscheiden van mbo'ers. Iets met een pot en een ketel. :hihi:
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:30
Hoe kom je daarbij? Ik ken een stuk of 10 studenten die zijn doorgestroomd en allemaal een diploma hoor!
Wat ik heb meegemaakt in mijn omgeving, maar misschien verschilt het per studie, hoor.
Ik laveer tussen groepen door en ik vind dat meestal heel prettig. Ik pas nergens tussen. Het is een triest lot.
Communicatie heeft het verpest, voor de hoger, universitair opgeleiden. Ze hebben er een lachertje van gemaakt.
Maud*de*Braose schreef:
30-06-2020 21:33
Als ik zo even lees moet ik toch wel lachen. Vooral om de wo'ers hier die afgeven op hbo'ers die zo hun best doen zich te onderscheiden van mbo'ers. Iets met een pot en een ketel. :hihi:
:mrgreen:

Waar ik slecht tegen kan zijn mensen die zeggen: "Ik had wel studie/cursus/opleiding X of Y kunnen doen..." waarmee ze bedoelen dat ze er slim genoeg voor zijn.

Nou als je dat vindt, haal dat vwo-diploma of die bachelor/master dan gewoon. Of zeur er niet over. "Had gekund" betekent niks.
captain_hindsight schreef:
30-06-2020 21:29
Oh... nou ik ben een gamma en wij keken zeker weten neer op de alfa's ;-D

(Ik ben nu natuurlijk verstandiger en zou dat nooit meer doen en blablabla)
Ik dus ook gamma, en merkte tijdens een interdisciplinair project tijdens mijn doctoraal dat alfa's wat wij deden allemaal te praktisch (hbo-achtig) vonden, en te weinig filosofisch. De gamma wetenschappen blijven toch een soort "nouveau riche" in de ogen van de traditionele tweed-jasjes. Dus die minachting gaat waarschijnlijk twee kanten op. :lol:
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:32
hahahahahahahahahahahahahaha
hahahahahahaha

Mijn neefjes in de bouw werkten voor koppelbazen en verdienden meer dan ik nu verdien. Oké, dat was zwart en onverzekerd en ze bouwden geen pensioen op, maar alsnog.

Ik verdien echt reuzeprima en heel marktconform voor een talendrs. Dat is in de verste verte niet 5000 Euro netto per maand.
hebben jouw neefjes een hbo of wo diploma? Ik heb al gezegd, in combinatie (hoog salaris) MET een hbo of wo diploma
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:37
hebben jouw neefjes een hbo of wo diploma? Ik heb al gezegd, in combinatie (hoog salaris) MET een hbo of wo diploma
Hoe kan een salaris je opleidingsniveau bepalen?
captain_hindsight schreef:
30-06-2020 21:36
:mrgreen:

Waar ik slecht tegen kan zijn mensen die zeggen: "Ik had wel studie/cursus/opleiding X of Y kunnen doen..." waarmee ze bedoelen dat ze er slim genoeg voor zijn.

Nou als je dat vindt, haal dat vwo-diploma of die bachelor/master dan gewoon. Of zeur er niet over. "Had gekund" betekent niks.
Waar ik vooral slecht tegen kan is dat hier om de haverklap wordt geroep van; 'ik ben een hoogopgeleide vrouw', 'in mijn kringen is iedereen hoogopgeleid', etc..
Wij deden aan wijsbegeerte, he, dus dat was sowieso al ver verheven boven al het andere.
Nemain• schreef:
30-06-2020 21:38
Hoe kan een salaris je opleidingsniveau bepalen?
Ik ga er toch vanuit dat een tandarts of een chirurg meer verdient dan een loodgieter (legaal uiteraard).
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:38
Waar ik vooral slecht tegen kan is dat hier om de haverklap wordt geroep van; 'ik ben een hoogopgeleide vrouw', 'in mijn kringen is iedereen hoogopgeleid', etc..
Ja dat snap ik. Is ook irritant (en niet zl boeiend wmb). Maar daar ging het topic toch ook over?
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:37
hebben jouw neefjes een hbo of wo diploma? Ik heb al gezegd, in combinatie (hoog salaris) MET een hbo of wo diploma
Mijn neefjes hebben helemaal geen diploma. Maar zie je het probleem in jouw redenering niet:

Jij stelt dat je hoogopgeleid bent als je een bepaalde opleiding hebt én 5000 Euro netto per maand verdient.

Volgens jouw redenering ben ik dus niet hoogopgeleid, vind ik prima verder, maar het is wel wat vreemd.
En volgens jouw redenering voldoen mijn neefjes en ik allebeide aan 50% van de door jou vereiste criteria. Dat maakt ze dus net zo hoogopgeleid (volgens jouw definitie) als ik.
Nemain• schreef:
30-06-2020 21:38
Hoe kan een salaris je opleidingsniveau bepalen?
TO, dit heb ik je ook al gevraagd, maar hier reageer je niet op. Volgens jouw definitie zijn professoren niet hoogopgeleid. Vind je dat terecht?
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:39
Ik ga er toch vanuit dat een tandarts of een chirurg meer verdient dan een loodgieter (legaal uiteraard).
Maar niet iedereen met een hoge opleiding verdient wat een tandarts of chirurg verdient. Het is echt een hele kromme denkwijze.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven