Werk & Studie alle pijlers

Doorstuderen: Open Universiteit

02-07-2020 13:52 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben bijna klaar met mijn master aan de universiteit. Alleen zit ik er nu een beetje mee dat ik het niet zo zie zitten om voor altijd werk te gaan doen dat gerelateerd is aan mijn studie. De afgelopen jaren heb ik veel meer interesse gekregen in ecology en milieukunde. Nu was mijn plan om binnenkort te gaan werken en daarnaast een studie te beginnen aan de Open Universiteit in Milieukunde. Nu vroeg ik mij af of mensen hiermee ervaring hebben? Ik kan namelijk geen ervaringen vinden van mensen die specifiek deze studie hebben genoten.

Daarnaast vroeg ik me af of er andere instanties zijn (wellicht op HBO niveau) die het mogelijk maken om op afstand iets dergelijks te studeren.
Ja, ervaring! Ik heb enkele modules gedaan om toegang te krijgen tot een traject aan een ander instituut waaronder 2 modules bij milieukunde. Mijn ervaring, had ik maar gewoon een hele master gedaan bij de OU! Heb echt spijt dat ik nu een in naam fantastische studie doe die zo slecht is georganiseerd bij een andere instantie. Maar daar heb jij niks aan. Terug naar de OU. Zowel bij docenten als bij deze specifieke hoek aan studenten zit een heel hoog niveau van kunde en betrokkenheid. Veel ruimte en belangstelling om zelf ook verdiepende webinar, middag, excursie en zelfs weekenden etc op te zetten. Hou wel rekening met instellingsgeld of anders heel slim plannen en modulair afnemen, ze lijken steeds meer op een gewone universiteit of hogeschool qua procedures.
Alle reacties Link kopieren
Birdist schreef:
02-07-2020 16:35
Ja, ervaring! Ik heb enkele modules gedaan om toegang te krijgen tot een traject aan een ander instituut waaronder 2 modules bij milieukunde. Mijn ervaring, had ik maar gewoon een hele master gedaan bij de OU! Heb echt spijt dat ik nu een in naam fantastische studie doe die zo slecht is georganiseerd bij een andere instantie. Maar daar heb jij niks aan. Terug naar de OU. Zowel bij docenten als bij deze specifieke hoek aan studenten zit een heel hoog niveau van kunde en betrokkenheid. Veel ruimte en belangstelling om zelf ook verdiepende webinar, middag, excursie en zelfs weekenden etc op te zetten. Hou wel rekening met instellingsgeld of anders heel slim plannen en modulair afnemen, ze lijken steeds meer op een gewone universiteit of hogeschool qua procedures.
Dit is goed om te horen. Wat betreft het de kosten hoop ik gewoon dat ik het kan bekostigen met een baan (waarschijnlijk parttime voor 32 uur) en daarnaast nog studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een studie gevolgd op de OU en ik raad het zeer zeker aan. Vooral de flexibiliteit zag ik als een groot voordeel. Op internet lees je nog wel eens verhalen over dat het niet gelijk wordt gesteld aan een reguliere universiteit, maar dat heb ik nog nooit zo ervaren. Altijd gewoon aangenomen na sollicitaties en vaak laat het alleen maar zien dat je heel veel zelf discipline hebt. Dat wordt alleen maar gewaardeerd door werkgevers. :)
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen. Ik wil zelf enkele modules bestuurskunde doen aangezien ik niet een volledige studie kan bekostigen en dit de meest betaalbare optie is.
Tevens spannend omdat ik alleenstaande moeder ben met een baan van 32 uur. Ik wil graag aankijken hoe me dit bevalt.
This is not kosher!
lau_di schreef:
02-07-2020 18:56
Ik heb een studie gevolgd op de OU en ik raad het zeer zeker aan. Vooral de flexibiliteit zag ik als een groot voordeel. Op internet lees je nog wel eens verhalen over dat het niet gelijk wordt gesteld aan een reguliere universiteit, maar dat heb ik nog nooit zo ervaren. Altijd gewoon aangenomen na sollicitaties en vaak laat het alleen maar zien dat je heel veel zelf discipline hebt. Dat wordt alleen maar gewaardeerd door werkgevers. :)
In het vakgebied waar TO in wil wordt de OU hoger ingeschat dan bijvoorbeeld de Radboud Uni.
Alle reacties Link kopieren
Birdist schreef:
04-07-2020 12:46
In het vakgebied waar TO in wil wordt de OU hoger ingeschat dan bijvoorbeeld de Radboud Uni.
Maar de vraag is of toekomstige werkgevers daar ook zo over denken
Niqqi schreef:
04-07-2020 20:26
Maar de vraag is of toekomstige werkgevers daar ook zo over denken
Ja ik bedoelde juist de werkgevers zoals ingenieursbureaus, maar niet iedere werkgever is hetzelfde, dat is waar. Ik zou het er zeker niet om laten. Het is anders bij een LOI opleiding bijvoorbeeld. De OU wordt wel serieus genomen, ook door HR.
Goede ervaringen met de OU, wel in een andere richting. Vanuit werkgevers alleen maar positieve feedback. Een learning & development manager bij een oud werkgever heeft me zelfs aangeraden de opleiding daar te doen.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring, maar houd je rekening met de mogelijkheid van instellingscollegegeld als je het bij een reguliere hogeschool/uni zou doen? Ik denk dat de OU verstandiger is.
Alle reacties Link kopieren
Even los van je OU-vraag. Heb zelf een aanverwante studie gedaan, lang geleden.
Wat trekt je zo aan ecologie en milieukunde?
Ik heb geen Nederlandstalige mogelijken tot afstandsleren gevonden voor ecologie. Hogeschool Van Hall geeft deze als module en deze kan je ook los volgen en deze kan je in deeltijd volgen de lessen zijn op donderdag of donderdagavond ( weet ik niet meer) en vrijdag. Ik ben er eerder dit jaar mee bezig geweest, want mij spreekt ecologie aan en heb ook gekeken naar de mogelijkheden bij de OU alleen wil ik dan weer geen milieukunde studeren.
Ik zou kijken naar hoe de OU wordt bekostigd. De reguliere instellingen hebben jaarlijks een groei van het aantal studenten en tegelijk netto bezuinigingen op de begrotingen waardoor de kwaliteit steeds meer achteruit gaat en ik daar de sprong niet zou wagen (als je ooit al eens een diploma hebt behaald)

Als de OU deze bezuinigingen niet heeft zou ik me daar inschrijven.
de OU is een 'normale' universiteit he. Veel mensen denken van niet, maar ok.

Ik doe op dit moment een master. Het is mijn eerste master, anders zou ik bij de OU ook instellingsgeld moeten betalen. Het bevalt me erg goed, ik zit ook in de opleidingscommissie als studentlid, colleges zijn prima, contact met docenten is ook goed, ik krijg over het algemeen snel antwoord via het online systeem of via de mail, studieadviseur/ coördinator is ook gemakkelijk te bereiken enzovoorts. Ik ben nu een jaar bezig, vind het naast werk sowieso wel pittig maar dat hoort erbij, maar ik wil bijvoorbeeld een paar vakken extra volgen en daar wordt goed in meegedacht hoe ik dat mogelijk krijg zonder dat mijn 'gewone' weg er onder leidt.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
06-07-2020 12:52
Even los van je OU-vraag. Heb zelf een aanverwante studie gedaan, lang geleden.
Wat trekt je zo aan ecologie en milieukunde?
Ik heb sowieso altijd een grote interesse in natuur en onderhoud gehad, maar toen ik zeventien was en ik moest kiezen voor een studie (of zelfs al eerder) heb ik de makkelijkste weg gekozen en ben ik begonnen aan bedrijfskunde. Alleen de afgelopen jaren zit ik er echt mee dat wat ik nu aan het doen ben niet mijn roeping is, maar ik was al bezig met een premaster en master dus deze netjes afgerond. Nu zou ik graag milieukunde willen doen, niet alleen omdat daar ook mijn interesse ligt maar ook omdat mij dit persoonlijk veel uitdagender lijkt en bovendien mij waarschijnlijk meer voldoening geeft.
Alle reacties Link kopieren
Misschien sta jij er anders in of heb ik het niet lang genoeg geprobeerd. Wat me destijds nogal tegenviel was dat er met alle rapporten e.d. die ik schreef niet zoveel werd gedaan. In sommige gevallen werd het zelfs als excuus gebruikt om een milieu-onvriendelijke maatregel door te zetten. Het is dus niet alleen rozengeur en maneschijn.
Then again: voor mij was deze studie min of meer de makkelijkste weg en wie weet waar ik nu stond als ik wél had gedaan wat ik echt wilde. :) Dus veel plezier!
(ben overigens prima op m'n pootjes terecht gekomen hoor).
Alle reacties Link kopieren
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven