Werk & Studie alle pijlers

Vrouwelijke collega’s boos

03-07-2020 20:21 174 berichten
Ik werk op een afdeling met 3 mannen en 2 vrouwen. Ik ben coordinator, een vage functie waarmee het hogere management mij verantwoordelijk kan houden voor andermans prestaties zonder dat ik er echt heel veel invloed op heb. Voor de rest is het niet echt een afdeling, maar meer een setje individuen met werkzaamheden op het gebied van inkoop en logistiek. Ik heb deze functie ooit aanvaard omdat ik zo weinig mogelijk tijd op een kantoor wil doorbrengen en zoveel mogelijk tijd bij leveranciers en soms ook klanten, liefst in moeilijke landen waar niemand heen wil.

Om toch nog wat te sturen, ga ik regelmatig 1 op 1 lunchen of dineren met de heren in het team. Informeel, bijkletsen, horen hoe het gaat en wat tips en ideeën geven. Soms gaan we ook wat drinken.

Met de dames spreek ik gewoon op kantoor af. Dit omdat er in het bedrijf vorig jaar wat #metoo voorvallen zijn geweest in de categorie ‘vrouwelijke collega beschuldigt mannelijke collega van iets grensoverschrijdends, maar niemand was erbij’. Dit heeft een hele tijd de sfeer vergiftigd en heeft mij doen concluderen dat ik nooit meer buiten kantoor ga afspreken met vrouwelijke collega’s om alle schijn te vermijden. Uitzondering uiteraard wanneer we met een gemengde groep gaan.

Nu zijn de twee vrouwelijke collega’s boos. Ze hebben bij mij vorige week geklaagd dat ik een ‘old boys network’ aan het bouwen ben waarbij zij buiten de boot vallen. Ik had niet echt een weerwoord, want ze vallen inderdaad een beetje buiten het informele circuit. Dat komt ook doordat, als we wel iets met z’n allen gaan doen, de dames eigenlijk nooit mee kunnen wegens te druk, kinderen ophalen, kat heeft schurft, tennisles, enzovoorts.

Wat is hier wijsheid? De mannen vinden het wel prettig dat we buiten het kantoor om de lijntjes kort houden dus ik wil daar vooral mee doorgaan. Maar juist al die informele contacten vinden mijn vrouwelijke collega’s een groot probleem omdat ik dat bij hen niet echt probeer.
Alle reacties Link kopieren
ze hebben gelijk, vanuit je rol is dit niet slim
Ik zag jouw naam en dacht 'leuk iets mer hoeren!' Ik denk dat die vrouwen feilloos aanvoelen dat jij een bepaalde mening hebt over het vrouwelijke geslacht. Net zoals jij er feilloos van uitgaat dat die vrouwen die metoo situaties zullen verzinnen als je een keer gaat lunchen met ze. Dan doe je toch iets verkeerd hoor want van een kop koffie of een biertje doen krijg je dat echt niet.
Wat is wijsheid? Doe niet zo popiejopie en spreek de mannelijke collega's ook gewoon op kantoor. Djeez. Als je niet snapt dat mensen zo'n verschil niet kunnen waarderen... koekoek! :facepalm:
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 03-07-2020 20:26
4.84% gewijzigd
Je maakt dus enorm veel onderscheid zo en ik zou daar als vrouw ook niet blij mee zijn. Ik weet niet of jij iets te zeggen hebt over hun carriere verder, maar zij krijgen nu dus minder kansen en minder goede sturing, alleen omdat ze geen piemel hebben.
Alle reacties Link kopieren
ik heb in mijn team hele leuke mensen en ook zeikerds. Zou graag alleen met de leukerds afspreken, maar dat kan niet. Het zijn geen vrienden, het zijn medewerkers. Dus evenveel gesprekken, even vaak lunchen. En als we borrelen na het werk, dan met zijn allen.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit je rol moet je ook zorgen dat bij gezamenlijke activiteiten iedereen kan - met uitzondering van die niet wil of die acuut iets anders heeft.

Ooit gevraagd of zij een moment willen kiezen voor de activiteit?

Daarnaast om #metoo te voorkomen kies je nu wel heel letterlijk om de ene helft van je collega's niet meer informeel te zien. Het zou je sieren al ook de mannelijke helft alleen nog maar op kantoor ziet.
Ik heb helemaal niks te zeggen over hun carrière, dat loopt via HR en een directeur. Ik word echter wel weer verantwoordelijk gehouden voor bepaalde team targets en vanuit die rol mag ik coachen en me inhoudelijk met dingen bemoeien. Maar ook weer niet te veel. Eigenlijk heb ik me gewoon ooit een best wel vage functie laten aanpraten, maar ja het betaalt wel lekker en ik heb veel vrijheid.
Ik zou dat ook helemaal niet waarderen, uitgesloten worden van dit soort zaken omdat ik een vrouw ben. Spreek desnoods met 2 tegelijk af, man/vrouw of vrouw/vrouw of man/man, dan weet je zeker dat je een klein clubje hebt, goed op de hoogte blijft, en nooit ge-eikel hebt. Maar dat je daar uberhaupt al zo over nadenkt geeft wel te denken over hoe jij aankijkt tegen je vrouwelijke collega's.
Ja dit is seksisme inbouwen om seksisme te vermijden
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die beschuldiging geheel terecht is. Bij ons in het onderwijs wordt gezegd; wat je niet voor ál je leerlingen wilt of kunt doen, moet je ook niet voor die ene leerling doen. En ik denk dat dit voor medewerkers precies zo werkt. Je kunt niet met al je medewerkers gezellig uit eten, dus dan doe dat ook niet met alleen de mannen.
bumbly wijzigde dit bericht op 03-07-2020 20:37
2.99% gewijzigd
Lach hard, duik diep, kom terug..
BO2punt0 schreef:
03-07-2020 20:29
Ik zou dat ook helemaal niet waarderen, uitgesloten worden van dit soort zaken omdat ik een vrouw ben. Spreek desnoods met 2 tegelijk af, man/vrouw of vrouw/vrouw of man/man, dan weet je zeker dat je een klein clubje hebt, goed op de hoogte blijft, en nooit ge-eikel hebt. Maar dat je daar uberhaupt al zo over nadenkt geeft wel te denken over hoe jij aankijkt tegen je vrouwelijke collega's.
Ik dacht er nooit over na, tot de nasleep van het kerstetentje 2019. Ik werk overigens wel liever met de mannen in het team, geef ik eerlijk toe, vooral omdat zij wat flexibeler omgaan met werktijden dan de vrouwelijke collega’s, wat wel handig is als je zaken doet in meerdere tijdzones.
Alle reacties Link kopieren
Dit pak je niet handig aan. Één lijn trekken!

Dus of allemaal wel, of allemaal niet.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
geef je coorodinerende rol terug en wordt weer 1 van hen, dan kun je borrelen wat je wil
Ik snap ze wel.
Alle reacties Link kopieren
Als je niet snapt dat dit niet kan ben je niet geschikt voor je functie.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
03-07-2020 20:34
Als je niet snapt dat dit niet kan ben je niet geschikt voor je functie.
Ik heb last van het Peter’s principle. Omdat ik moeilijke zaken in moeilijke landen geregeld krijg en daar ook nog lol in heb, is ooit besloten dat ik extra verantwoordelijkheden krijg, zonder overigens officieel een leidinggevende van me te maken. Achteraf gezien had ik dat moeten weigeren.
Het is wel een prestatie wanneer je zelfs in een nutteloze bullshitbaan nog jezelf de ellende in weet te krijgen.
Het is werk, geen gezelligheidsvereniging. Stop met dat informele gehannes, ga gewoon serieus werken.

Maar goed, ik vraag me af of dit wel echt de situatie is.
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 20:37
Ik heb last van het Peter’s principle. Omdat ik moeilijke zaken in moeilijke landen geregeld krijg en daar ook nog lol in heb, is ooit besloten dat ik extra verantwoordelijkheden krijg, zonder overigens officieel een leidinggevende van me te maken. Achteraf gezien had ik dat moeten weigeren.
en waarom ging jij daarin mee?
geen eigen mening?
Alle reacties Link kopieren
N :bonk:
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 20:32
Ik dacht er nooit over na, tot de nasleep van het kerstetentje 2019. Ik werk overigens wel liever met de mannen in het team, geef ik eerlijk toe, vooral omdat zij wat flexibeler omgaan met werktijden dan de vrouwelijke collega’s, wat wel handig is als je zaken doet in meerdere tijdzones.
:facepalm:
leeg
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 20:37
Ik heb last van het Peter’s principle. Omdat ik moeilijke zaken in moeilijke landen geregeld krijg en daar ook nog lol in heb, is ooit besloten dat ik extra verantwoordelijkheden krijg, zonder overigens officieel een leidinggevende van me te maken. Achteraf gezien had ik dat moeten weigeren.
nou dan zeg je toch dat je deze 'taken' terug wil geven omdat je lekker met je mannelijke collega's wil borrelen maar de wijfjes dan boos worden en dat je daar geen zin in hebt?
dat begrijpen ze vast wel bij HR.
Alle reacties Link kopieren
Helena_z schreef:
03-07-2020 20:46
:facepalm:
TO wil zo graag vriendjes!
Zijn ze boos of hebben ze het verschil gewoon opgemerkt?
ManOpHetPrikbord schreef:
03-07-2020 20:37
Ik heb last van het Peter’s principle. Omdat ik moeilijke zaken in moeilijke landen geregeld krijg en daar ook nog lol in heb, is ooit besloten dat ik extra verantwoordelijkheden krijg, zonder overigens officieel een leidinggevende van me te maken. Achteraf gezien had ik dat moeten weigeren.
Wat sneu. Nu kan je geen kant meer op. Die gemene boze bazen toch, die dat allemasl voor jou besloten hebben. En nu mag je ook al niet gewoon gezellig drinken met de mannen.

Het leven is hard he.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven