Werk & Studie alle pijlers

vrije dagen vervallen na 1 juli

04-07-2020 15:51 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 29 juni jl. kreeg ik via mijn leidinggevende een bericht dat er 32 uur van mijn vrije uren zijn vervallen omdat ik deze niet voor 1 juli heb opgenomen. Ik wil even weten of ik in mijn recht sta als ik aankaart dat ik het hiermee niet eens ben (ik heb a.s. dinsdag een gesprek met mijn leidinggevende).

Er is bij ons een nieuw systeem voor vrije dagen ingevoerd welke ik moeilijk te lezen vindt. Ik snap dat ik zelf een verantwoordelijkheid had om betere uitleg te vragen, maar het is gewoonweg niet mijn prioriteit geweest. Ik ben nooit zo bezig met vrije dagen etc. op te nemen.

Ik heb mijn vakantie in april/mei ingetrokken omdat er enerzijds personeelstekort was voor het werk wat ik doe en anderzijds ik dat zelf graag wilde omdat ik een week thuiszitten in Coronatijd niet zinvol vond.

In mijn jaargesprek in mei is mijn leidinggevende ook niet over mijn uren begonnen.

Iin mijn ogen is mijn werkgever in gebreke gebleven omdat ze mij niet actief en persoonlijk hebben geinformeerd over deze dagen. Zij schermen nu met het feit dat ze een uitleg hebben gegeven over het nieuwe systeem in april en dat het in de Nieuwsbrief stond hoe dit werkte. Ik heb de Nieuwsbrieven erop nageslagen, maar ik kan nergens vinden dat er vrije dagen zouden vervallen als deze niet voor 1 juli 2020 werden opgenomen.

Ik heb ooit wel eens gehoord dat dit kan, maar ik heb er gewoonweg niet zo bij stilgestaan dat dit voor mij van toepassing was.

Sta ik voldoende in mijn recht als ik dinsdag aangeef dat ik met het verval van de uren niet eens ben omdat zij mij onvoldoende de kans hebben gegeven dat ik ze kon opnemen (lees: ze hebben mij pas 29 juni actief geinformeerd)?
Of is het gewoon domme pech en domheid van mijn kant?
Alle reacties Link kopieren
Staat het niet in de CAO vermeld? Bij mijn bedrijf vervallen bepaalde dagen ook als ze niet voor 1 juli waren opgenomen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me gevalletje eigen verantwoordelijkheid.
Dit gaat waarschijnlijk om de wettelijke dagen die je nog over had van vorig jaar. Waarom heb je die vorig jaar of afgelopen winter niet opgenomen?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-opnemen
Alle reacties Link kopieren
Als jouw vakantie in mei niet door kon gaan vanwege personeelstekort dan heb je nog kans dat je protest terecht is. anders had je de nieuwsbrief moeten lezen en zelf moeten vragen.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoezo vervallen ze? Heb je niet altijd recht op uitbetaling? Want ik neem aan dat het van gemaakte overuren is?
Alle reacties Link kopieren
Het vervallen van niet opgenomen vakantiedagen per 1 juli van het jaar daarop is geen bedrijfsregeling maar wetgeving en had je dus kunnen weten. Het is geen groot onrecht dat jou opeens door jouw werkgever wordt aangedaan ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Zullen de wettelijke dagen van 2019 wel zijn. En tja, als je je vakantie intrekt omdat je niet thuis wilde zitten, dan ben je ze kwijt inderdaad. Als het puur en alleen is wegens personeelstekort, had hier toen het gesprek over gevoerd moeten worden, zowel van jou uit als vanuit je leidinggevende. “Prima, Jans, ik wil best komen werken, maar wat doen we dan met mijn uren? Die krijg ik voor 1 juli dan niet meer op”. Dat idee.
Carry_lm schreef:
04-07-2020 16:00
Als jouw vakantie in mei niet door kon gaan vanwege personeelstekort dan heb je nog kans dat je protest terecht is. anders had je de nieuwsbrief moeten lezen en zelf moeten vragen.
Because had ook niet zoveel zin om de dagen op te nemen.
Alle reacties Link kopieren
gaat het om uren van 2019?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
04-07-2020 16:06
Het vervallen van niet opgenomen vakantiedagen per 1 juli van het jaar daarop is geen bedrijfsregeling maar wetgeving en had je dus kunnen weten. Het is geen groot onrecht dat jou opeens door jouw werkgever wordt aangedaan ofzo.
Die laatste zin lijkt net of ik aan het piepen ben, maar dat ben ik niet. Ik wil graag een constructief gesprek en ik wil daarom weten wat mijn en zijn rechten en plichten zijn.

Ik lees bijv dat de werkgever tijdig de werknemer over het verval moet informeren en dat heb ik niet gekregen.

Daarnaast besef ik natuurlijk dat ik ook beter had moeten opletten.
Alle reacties Link kopieren
Sjiraf schreef:
04-07-2020 16:05
Maar hoezo vervallen ze? Heb je niet altijd recht op uitbetaling? Want ik neem aan dat het van gemaakte overuren is?
Nee het zijn de wettelijke vakantiedagen
Ik snap dat ik zelf een verantwoordelijkheid had om betere uitleg te vragen, maar het is gewoonweg niet mijn prioriteit geweest. Ik ben nooit zo bezig met vrije dagen etc. op te nemen.

Had ik ook. Shit happens.
Because schreef:
04-07-2020 16:11
Nee het zijn de wettelijke vakantiedagen
Ja, van vorig jaar toch? Dan heb je toch al anderhalf jaar de tijd gehad ze op te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
04-07-2020 16:10
Die laatste zin lijkt net of ik aan het piepen ben, maar dat ben ik niet. Ik wil graag een constructief gesprek en ik wil daarom weten wat mijn en zijn rechten en plichten zijn.

Ik lees bijv dat de werkgever tijdig de werknemer over het verval moet informeren en dat heb ik niet gekregen.

Daarnaast besef ik natuurlijk dat ik ook beter had moeten opletten.
Zure les wel.

Ik let zelf altijd wel goed op met dit soort dingen, teamleider begint er ook wel is over in het algemeen op een vergadering ofzo. Dus hier is iedereen zich er wel van bewust.

Maar het moeten uren van 2019 zijn, heb je toen niet alles opgemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
04-07-2020 16:10
Ik lees bijv dat de werkgever tijdig de werknemer over het verval moet informeren en dat heb ik niet gekregen.

Ik had het niet verwacht maar als ik deze site (https://www.dehaanlaw.nl/blog/de-inform ... antiedagen) zo lees lijk je gelijk te hebben.

De vraag is op welke manier de WG voldoet aan de informatieplicht. Is dat dmv dat systeem misschien al afgevangen?
Alle reacties Link kopieren
Because schreef:
04-07-2020 16:10
Die laatste zin lijkt net of ik aan het piepen ben, maar dat ben ik niet. Ik wil graag een constructief gesprek en ik wil daarom weten wat mijn en zijn rechten en plichten zijn.

Ik lees bijv dat de werkgever tijdig de werknemer over het verval moet informeren en dat heb ik niet gekregen.

Daarnaast besef ik natuurlijk dat ik ook beter had moeten opletten.

Jouw rechten zijn dus dat het verlof per 1 juli vervalt.

Als het verlof en de vervaltermijnen daarvan in het systeem staan waar jij instructie voor hebt gehad en toegang toe hebt, dan wordt aan de informatieplicht van werkgever prima voldaan. (Het stukje niet begrijpen ligt echt aan jouw kant, als je de werkgever niet om meer tekst en uitleg hebt gevraagd).

En het niet opnemen van gepland verlof is dus ook jouw eigen verantwoordelijkheid (tenzij een werkgever het verzoek doet).

Dat is heel zwart/wit gesteld, maar zo ligt het nu eenmaal op het vlak van rechten en plichten. De werkgever hoeft jou tijdens het gesprek dus geen duimbreed toe te geven.

En ik vertel je dit niet omdat je “loopt te piepen” maar omdat je beter kunt weten waar je staat voordat je het gesprek in gaat.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
04-07-2020 16:22
Ik had het niet verwacht maar als ik deze site (https://www.dehaanlaw.nl/blog/de-inform ... antiedagen) zo lees lijk je gelijk te hebben.

De vraag is op welke manier de WG voldoet aan de informatieplicht. Is dat dmv dat systeem misschien al afgevangen?
Ik denk bij mijn werk wel. In ons plansysteem waarin de roosters staan en je verlof kunt aanvragen staat bij het saldo verlofuren welke en hoeveel je op moet nemen voor een bepaalde datum. Dien je verlof in worden die het eerste gebruikt. Gaat dus automatisch.
Hoe dat bij TO is weet ik natuurlijk niet.
Heb je die vakantie zelf ingetrokken op eigen initiatief of heeft de werkgever dat gevraagd en beslist?

Je werkgever is verplicht jou de mogelijkheid te geven vrije dagen op te nemen wanneer jij dat wilt tenzij die een hele goede reden heeft te weigeren. Maar dan vind ik niet dat die uren zomaar mogen vervallen.
S-Groot schreef:
04-07-2020 16:22
Ik had het niet verwacht maar als ik deze site (https://www.dehaanlaw.nl/blog/de-inform ... antiedagen) zo lees lijk je gelijk te hebben.

De vraag is op welke manier de WG voldoet aan de informatieplicht. Is dat dmv dat systeem misschien al afgevangen?

Informeren is TO toegang tot een systeem/tool geven waarin de uren staan lijkt mij.
Je schermt nu steeds met het feit dat er een nieuw systeem is vanaf april. Hoe stond het in het oude systeem? Dit is toch elk jaar aan de orde? En staat meestal ook letterlijk in de voor elke werknemer toegankelijk salarisvoorwaarden?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk bij een semi-overheidsinstelling en wij vallen vanaf dit jaar onder nieuwe wetgeving die afwijkt van wat eerder gold toen we nog als ambtenaar werden gezien. Bij ons vervallen nu voor het eerst ook de uren van het afgelopen jaar per 1 juli, tenzij je schriftelijke afspraken hebt gemaakt met de leidinggevende over wanneer de uren worden opgenomen. Bij ons is het eerder regel dan uitzondering dat mensen hele stuwmeren aan vrije dagen hebben en ik en veel collega's hebben dus uren staan waar die afspraken over gemaakt moeten worden. Overigens staat bij ons wel in de CAO dat de werkgever mag bepalen wanneer de overgebleven uren kunnen worden opgenomen. In feite ga je dan gewoon op een door de werkgever aangewezen moment vrij bent, het mag niet zomaar zonder enkele compensatie vervallen.

Ik was ook verbaasd door de beroerde informatievoorziening hierover, ik zou ook zeker mijn rechtsbijstandverzekering gaan raadplegen als ik zelf niet goed kan verifieren of de regels correct worden toegepast. Mijn werkgever legt de regels niet altijd in het voordeel van de werknemer uit, dus ik probeer bij zulke dingen altijd even extra te checken of het wel goed gaat.
TsumTsum schreef:
04-07-2020 16:33
Heb je die vakantie zelf ingetrokken op eigen initiatief of heeft de werkgever dat gevraagd en beslist?

Je werkgever is verplicht jou de mogelijkheid te geven vrije dagen op te nemen wanneer jij dat wilt tenzij die een hele goede reden heeft te weigeren. Maar dan vind ik niet dat die uren zomaar mogen vervallen.
TO heeft zelf één week ingetrokken.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik denk niet dat je in recht staat. Je hebt zelf een verantwoordelijkheid wanneer er info over regelingen aanwezig is om die actief te checken. Je rijdt ook niet door rood omdat oom agent niet de moeite heeft genomen om je persoonlijk te informeren over de verkeersregels.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
En worden die niet opgenomen dagen wel uitbetaald?
Ik vind het een smerige regelgeving dat ze je dagen afnemen, al kan dat nog zo in de wet staan.
Ik zou die 4 door je neus geboorde vrije dagen een volgende keer aan een ziekteverlof vast plakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven