Werk & Studie alle pijlers

Morgen een tweede gesprek - sollicitatie

06-07-2020 14:37 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden,

Morgen heb ik een tweede gesprek. Ik zou de baan heel graag willen hebben maar ik voel me ook wat onzeker door negatieve ervaring met mijn huidige werkgever.

Het gaat om een secretariële functie van 32 uur. Ik heb altijd gewerkt in een zakelijk wereld en dit is een andere sector, die mij zeker meer aanspreekt en waar ik ook zeker van ben dat het beter bij mij past.

Ik ben onzeker omdat ik bang ben het niet te kunnen, dit is gebaseerd op negatieve gesprekken met mijn huidige werkgever. Die hierom ook bekend staat, dus ik weet wel dat het niet geheel bij mij ligt. Ik weet zelf ook wel dat ik niet perfect ben uiteraard.

Daarbij is dit een functie voor elke dag. Ik ben een alleenstaande moeder van twee kids, 11 en 12 jaar. 1 op de basisschool en 1 op de middelbare.
Ik werk nu ook 3 hele dagen en 1 halve dag en ik ben 1,5 dag thuis voor hun. Andere dagen zijn ze bij opa en oma en 1 middag bij hun vader.
Dadelijk moet ik wel meer werken maar onder schooltijd is geen probleem gaven ze al aan.

Ik wil me wel heel goed voorbereiden, dus mijn vraag is ook: welke vragen kan ik stellen, hebben jullie nog tips?
Ik hoor ze heel graag.
Blijkbaar ging het eerste gesprek al goed? Met wie heb je nu het tweede gesprek, weet je wat daar de insteek van is?
Alle reacties Link kopieren
Je bent uitgenodigd op basis van je CV dus ik denk dat zij denken dat je het wel kan ;-)

Over welke punten ben je onzeker?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tips, behalve niet te onzeker zijn - en je dus ook niet extra onzeker laten maken als er hier straks misschien reacties komen van mensen die zeggen dat je het dan maar niet moet doen of zo.

Sommige negatieve werkgevers kunnen je flink breken, zeker als je van jezelf al wat onzeker bent. Zonde om toekomstige sollicitaties daardoor te laten vergallen.

Kijk eens op een site als intermediair of carrieretijger, ik heb daar vaak nuttige tips gevonden, misschien staat er voor jou ook iets tussen waar je mee verder kunt.
dana wijzigde dit bericht op 06-07-2020 14:47
Reden: per ongeluk de OP gequote
53.78% gewijzigd
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Dana schreef:
06-07-2020 14:46
Ik heb geen tips, behalve niet te onzeker zijn - en je dus ook niet extra onzeker laten maken als er hier straks misschien reacties komen van mensen die zeggen dat je het dan maar niet moet doen of zo.

Sommige negatieve werkgevers kunnen je flink breken, zeker als je van jezelf al wat onzeker bent. Zonde om toekomstige sollicitaties daardoor te laten vergallen.

Kijk eens op een site als intermediair of carrieretijger, ik heb daar vaak nuttige tips gevonden, misschien staat er voor jou ook iets tussen waar je mee verder kunt.

pas je tekst even aan, je mag de OP niet quoten
Met wie is het tweede gesprek? De directeur/manager waar je voor gaat werken?

Je hebt sowieso een goede eerste indruk gemaakt want je mag op tweede gesprek komen dus dat is positief.
Alle reacties Link kopieren
Dank je, Guppekop.
Goede opmerking trouwens ook van je: "Je bent uitgenodigd op basis van je CV dus ik denk dat zij denken dat je het wel kan" ;-)

Knoop dat maar goed in je oren, TO.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Je kan bijv vragen aan diegene die het gesprek afnemen wat zij leuk vinden aan het bedrijf
Hoe de vacature is ontstaan?
Volgende stappen in de procedure?
Op welke termijn men meer weet?
Hoe is de bedrijfscultuur?
Alle reacties Link kopieren
Zie net dat dit 2e gesprek wordt dus bovengenoemde vragen zijn waarschijnlijk in gesprek 1 al aan bod gekomen.

Had zelf paar weken terug een 2e gesprek, met name de uitslag van 2 tal testen die ik op voorhand moest doen kwam aan bod waarbij ik e.e.a.. op basis van werksituaties nader heb toegelicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het eerste gesprek gehad met de directeur en iemand van HR en nog 2 manager van de afdelingen waarvoor ik ga werken.

2e gesprek is alleen met de directeur.

Ik heb al gevraagd hoe de vacature is ontstaan. Ook hoe het verder gaat en wat de bedrijfscultuur is weet ik al.

Ik voel me onzeker of ik het werk wel aan kan omdat mijn huidige baan echt niet leuk is en alles gaat daar over iedereen zijn rug. Er is geen samenwerken alleen elkaar tegen werken om er zelf beter van te worden.

Ik voel me ook onzeker omdat ik 2 kinderen heb en die voor mijn gevoel nu veel alleen laat. Ik wil er voor iedereen zijn en ik ben bang of ik dat wel allemaal kan combineren.

De baan zelf lijkt me een leuke uitdaging, leuke werkzaamheden, groei mogelijkheden. En ik wil afhankelijk zijn, mijn eigen salaris blijven houden en leuke collega's hebben.

Qua vragen heb ik nu nog:
Hoe het zit met vakanties?
Salaris
Alle reacties Link kopieren
Salaris en andere voorwaarden komt dan meestal in 3e gesprek aan bod tenzij in 2e gesprek al maar dat is afhankelijk of directeur dit zelf al aangeeft. Dit zou ik even laten afhangen

Verandering (nieuwe baan etc) gaat vaak gepaard met onzekerheid en of je nieuwe baan gaat bevallen weet je nooit op voorhand maar hangt ook af van eigen houding en als het echt niets blijkt te zijn dan kan je toch altijd weer rondkijken?
Alle reacties Link kopieren
Dat is ook zeker zo. Ik weet eigenlijk ook geen vragen meer en ik weet ook niet zo goed welke vragen ik nu kan verwachten.
Zo'n gesprek met een directeur is vaak omdat die alle potentiële werknemers graag even wil zien. Die zal globaal dezelfde vragen stellen als in het eerste gesprek is mijn ervaring: waarom wil je hier werken, etc.
Dus dat heb je als het goed is al voorbereid.
Maar is dit niet al het arbeidsvoorwaarden gesprek dan als je schrijft dat de directeur er de eerste keer ook al bij zat?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd graag gevraagd wat de ander als de grootste uitdaging ziet in de functie, of welk probleem hij of zij hoopt dat ik ga oplossen het komende jaar. (Antwoorden zijn dan vaak dingen als de achterstand in X wegwerken, een manier vinden om y beter te regelen, beter overzicht op... etc.)
Alle reacties Link kopieren
Fijn een tweede gesprek! Goed dat je kinderen ook het voorbeeld geeft om 32 uur te werken.

Je hoeft geen ins & outs te geven. Wanneer je. nieuwe werkgever weet dat je 2 kinderen hebt geen aan dat de thuis situatie onder controle is. Dat de kinderen op een leeftijd zijn dat ze ook een deel voor zichzelf kunnen zorgen.

Bestudeer hun website, weet hoe de organisatie in elkaar zit, Kijk of je namen vooraf kunt vinden, wat hun missie / visie is. En hoe dit bij jou past. Of kijk op LinkedIn naar het profiel van belangrijke mensen voor jou in de organisatie. Opmerking "ik zag dat dit bedrijf elk jaar de karaoke sponsort van het bejaardenhuis", of " dat jullie actief zijn om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt bij Jullie organisatie te betrekken" etc. Zij verdiepen zich in jou, verdiep je dus ook in het bedrijf.

Zeg niet bij een strafrechtadvocatenkantoor dat je er graag wilt werken omdat je zo begaand bent met slachtoffers van een misdaad en daar graag mee wilt werken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Een tweede gesprek met de directeur klinkt alsof je al bijna binnen bent. Spreek in ieder geval niet negatief over je huidige functie/bedrijf, maar vertel waarom je graag in dit nieuwe bedrijf wil werken (uitdaging, leuke werkzaamheden, groei mogelijkheden). Je kan vragen hoeveel kandidaten nog over zijn. Ben jij de enige, dan gaat een tweede gesprek meestal over arbeidsvoorwaarden, dus daar kan je je op voorbereiden. Wat wil jij in ieder geval ontvangen aan beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden? Eenmaal binnen valt daarover meestal niet meer te onderhandelen.

Laat niet merken dat je onzeker bent (zeggen dat je twijfelt of je wel de geschikte kandidaat bent). Mijn ervaring is dat iedere nieuwe baan die onzekerheid triggert. De eerste 2 maanden komt er dan zoveel op me af qua nieuw werk en nieuwe mensen, dat ik zeker weet dat ik het niet kan. Na 2 maanden ben ik gewend en past een baan precies. Dus geef jezelf de tijd, die krijg je ook van een nieuwe werkomgeving. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Zie jezelf er al werken, en benader het gesprek ook zo. Nog net niet 'hoi Joop, lekker weekend gehad?' maar ga er zitten alsof het jouw directeur is. Dan straal je ook uit dat je daar hoort.

Die onzekerheid (en ik lees een beetje imposter syndrome tussen de regels door) hoort erbij, maar probeer er overheen te stappen. Alleen al omdat je op dit tweede gesprek mag komen zegt al genoeg over jouw capaciteit. Geen zorgen over maken.
hamerhaai schreef:
06-07-2020 15:58
Je hoeft geen ins & outs te geven. Wanneer je. nieuwe werkgever weet dat je 2 kinderen hebt geen aan dat de thuis situatie onder controle is. Dat de kinderen op een leeftijd zijn dat ze ook een deel voor zichzelf kunnen zorgen.
Dit zou ik niet doen. Ik zou niet weten waarom dat relevant is voor de werkgever. Ik heb dat in ieder geval nog nooit besproken, hooguit de uren en wanneer die gemaakt moeten worden (ongeveer)

Bovendien lijk je te impliceren dat
mensen met kinderen die kleiner zijn, dat dat lastig is of zo omdat ze niet voor zichzelf kunnen zorgen?
Alle reacties Link kopieren
Hou er rekening mee dat er al arbeidsvoorwaarden worden besproken. Je hebt tenslotte al vier mensen gesproken en hebt nu opnieuw een gesprek met iemand die je al hebt gesproken. Dus hou daar wel rekening mee, dat die vraag je niet verrast.

Het is denk ik handig om dat eerste gesprek je nog even voor de geest te halen. Wat heb je toen besproken? Wat waren onderwerpen waar je mogelijk op terug wil komen?

Onzekerheid over je capaciteiten voor je nieuwe functie zou ik niet zo duidelijk gaan uiten. Mensen willen iemand aannemen die een nieuwe functie als een uitdaging ziet en daar haar tanden in wil zetten. Niet iemand die bij voorbaat al uitstraalt dat het waarschijnlijk niet gaat lukken.

Je bent heel kritisch over je vorige werkplek, maar heb het daar niet te veel over. Je gesprekspartner is er niet bij geweest en weet toch niet wat er zich precies heeft afgespeeld. Als je er heel negatief over wordt en van alles oprakelt, dan is dat iets waardoor je er zelf niet positiever uitkomt. Het zegt namelijk niets over jouw kwaliteiten. In het meest positieve geval denkt iemand: oh ze moet daar echt weg want ze vindt het verschrikkelijk, dus ik kan minder salaris bieden. In het meest negatieve geval denkt iemand: zo verschrikkelijk kan het toch niet zijn, waarschijnlijk heeft ze er zelf ook wel een rol in...
Hou het dus bij een: “De sfeer op mijn vorige werk bevalt me niet zo en dat is voor mij reden om verder te gaan kijken.” En als er dan een vraag komt over de inhoud van de sfeer, kun je altijd iets antwoorden dat generiek is. Bijvoorbeeld dat je vindt dat er naar jouw mening teveel tijd wordt besteed aan kletsen, of dat je had verwacht dat er wat professioneler, of juist gezelliger samen werd gewerkt. Je gesprekspartner luistert ook wel tussen de regels door. Die zal ook ongetwijfeld door hebben dat de werkelijkheid wat negatiever zal zijn geweest, maar ziet dat jij professioneel daar over praat zonder mensen zwart te maken.

Hou er ook altijd rekening mee dat mensen elkaar kunnen kennen. (Zelf eens een gesprek verprutst toen ik ooit een studiebijbaantje zocht omdat ik docent de schuld gaf van een slecht cijfer op mijn lijst. Bleken ze dikke vrienden te zijn....) Dus hou dingen generiek en ga nooit op een individu zitten. Je kunt best kritisch zijn, maar hou dit dan beleefd, beperkt en breng het vooral als jouw indruk, niet als een feit.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal. Ik heb ook niets negatiefs gezegd. Ik heb gezegd dat ik niet perse hier weg wil maar ik in hun vacature een grote uitdaging zag. En omdat ik graag met en voor mensen werk ik denk dat deze werkplek heel goed bij mij zal passen.

Ik kan niets zeggen over mijn huidige werkgever, want alles komt negatief over ;-)

Ik ben ook heel benieuwd hoe het gesprek zal verlopen.
Ik heb me wel goed voorbereid denk ik. Ik kijk dadelijk nog een over de site heen.

Ik vind het lastig als ze voorbeelden willen hoe ik iets op zou lossen. Hebben jullie daar nog tips over?
Alle reacties Link kopieren
“Iets” oplossen is natuurlijk veel te vaag voor ons om je daarvoor een gericht advies te geven.

Bedoel je dat je een casus krijgt en er wordt gevraagd hoe je in die situatie zou handelen?

Tsja, dat hangt erg van je werk af. Basisbeginselen zijn natuurlijk altijd dat je niet overhaast een besluit neemt, dat je wanneer er meerdere stakeholders / betrokkenen zijn, je eerst bij iedereen ieders kant van het verhaal ophaalt. En dat je vervolgens een oplossing presenteert waarbij je ook duidelijk motiveert waarom je voor deze oplossing gekozen hebt. En daarna nog met alle betrokkenen afstemmen of ze hiermee kunnen leven en zo nee, waarom niet. Dan kun je bij die personen nog toelichten waarom je toch bij deze oplossing blijft.
Alle reacties Link kopieren
Hoe ging het?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het zelf goed gaan maar ik moest soms wel lang nadenken voor een antwoord, vond ik zelf.

Ik ben altijd bang om onzeker over te komen, omdat ik me op het moment zo voel. Ik heb wel duidelijke antwoorden gegeven, voor mijn gevoel.

Ben wel heel benieuwd. Mijn ervaring is dat ik meestal eindig als tweede haha
Wanneer krijg je wat te horen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven