Werk & Studie alle pijlers

Rechten contract met flexibele uren

10-07-2020 18:26 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een familielid heeft een getekende arbeidsovereenkomst voor de periode 8/7 tot en met 25/9, voor 2-32 uur. Geen proeftijd opgenomen, wel een opzegtermijn van een maand voor beide partijen. In het sollicitatieformulier en bij het gesprek heeft ze aangegeven niet beschikbaar te zijn in de laatste week van juli. Op 10 juli kreeg ze telefoon van de planningsafdeling, die haar wilde inplannen voor een aantal weken, inclusief de laatste week van juli. Toen mijn familielid zei dat ze die week niet beschikbaar is zei de planningsdame ‘dan houdt het helemaal op en hebben we je niet meer nodig.’
Volgens mij zitten er hier wel wat deskundigen. Volgens mij heeft mijn familielid nu alsnog recht op een maand opzegtermijn (kalendermaand, of per de eerste?) en doorbetaling van 2 uur per week gedurende die termijn. Klopt dat?
Vroeger was de opzegtermijn van de werkgever altijd minimaal drie keer de termijn van de werknemer, maar daar kan ik niets (meer) over vinden.
Alle reacties Link kopieren
Het is bij een tijdelijk contract helemaal niet gebruikelijk om tussentijds te kunnen opzeggen. Waarom heeft ze niet gevraagd om een contract tot 18/9?

Daarnaast zou zij de laatste week ook vakantie kunnen opnemen, daar heeft ze gewoon recht op.

Hoe ver willen gaan? Want wanneer die werkgever kwaad wil dat gaat het om een paar weken 2 uur loon per week.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Opzeggen vanuit werkgever mag niet zomaar. Een week niet beschikbaar zijn (en dat al gemeld hebben tijdens de sollicitatieprocedure) is geen geldige grond voor ontslag, dus de werkgever moet het contract in principe uitzitten tot 25/9.
Minimaal 2 uur is wel raar aangezien je per oproep minimaal voor 3 uur betaald moet krijgen tenzij je over de 15 uur per week zit volgens mij.

Kan het mis hebben.

Zou dus eens in gesprek gaan met degene met wie je een gesprek hebt gehad. Als die akkoord ging met die week vrij dan kunnen ze daar niet nu opeens op terug komen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
10-07-2020 18:51
Minimaal 2 uur is wel raar aangezien je per oproep minimaal voor 3 uur betaald moet krijgen tenzij je over de 15 uur per week zit volgens mij.

Kan het mis hebben.

Zou dus eens in gesprek gaan met degene met wie je een gesprek hebt gehad. Als die akkoord ging met die week vrij dan kunnen ze daar niet nu opeens op terug komen.
Ze heeft diegene al gemaild en die zou het uitzoeken, maar in eerste instantie reageerde ze vrij laconiek ‘oh, dan houdt het op’. Ik durf wel op de barricaden ook al gaat het maar om 2 uur per week. Mondeling was ‘afgesproken’ dat ze 20-25 uur per week zou krijgen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
10-07-2020 18:58
. Mondeling was ‘afgesproken’ dat ze 20-25 uur per week zou krijgen.
Dan had ze al nooit genoegen moeten nemen met een minimum van 2 uur.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
10-07-2020 19:01
Dan had ze al nooit genoegen moeten nemen met een minimum van 2 uur.
Zo gaat dat. Op de een of andere manier werkt in veel branches nog steeds ‘voor jou 10 anderen.’
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-07-2020 18:34
Het is bij een tijdelijk contract helemaal niet gebruikelijk om tussentijds te kunnen opzeggen. Waarom heeft ze niet gevraagd om een contract tot 18/9?
Dit snap ik niet? Waarom is een contract tot 18/9 beter dan tot 25/9?
Alle reacties Link kopieren
Otta1985 schreef:
10-07-2020 19:19
Dit snap ik niet? Waarom is een contract tot 18/9 beter dan tot 25/9?
Zij is niet beschikbaar tot 25/9 wel tot 18/9.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
10-07-2020 19:39
Zij is niet beschikbaar tot 25/9 wel tot 18/9.
De laatste week van juli is ze niet beschikbaar. September wel.
Alle reacties Link kopieren
De laatste week van juli is ze er niet. Over september staat er niks.

Denk trouwns dat dit een vakantiebaantje is gezien de periode. En dan doen werkgevers wel vaker moeilijk als je precies in de bouwvak vakantie vrij wil. Want daar was je nu juist voor aangenomen. Maar als je dat bij de sollicitatie al hebt aangegeven en akkoord hebt gekregen vind ik dit niet netjes. Misschien dat de planningsmevrouw niks weet van die afspraak? Denk sowieso dat de mevrouw van de planning niet de autoriteit heeft om contracten te ontbinden ;)
Misschien kan je familielid beter eerst even met haar baas bespreken wat er aan de hand is? Misschien is ze wel helemaal niet ontslagen, maar is er een misverstand?
Alle reacties Link kopieren
Oh, oops verkeerd gelezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
KamilleT schreef:
10-07-2020 18:58
Ze heeft diegene al gemaild en die zou het uitzoeken, maar in eerste instantie reageerde ze vrij laconiek ‘oh, dan houdt het op’.


Zei ze dat 'dan houdt het op' niet alleen mbt de laatste week van jullie? Of zei ze echt dat ze dan ook daarna tot eind september helemaal niet meer nodig zou zijn?
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
10-07-2020 18:49
Opzeggen vanuit werkgever mag niet zomaar. Een week niet beschikbaar zijn (en dat al gemeld hebben tijdens de sollicitatieprocedure) is geen geldige grond voor ontslag, dus de werkgever moet het contract in principe uitzitten tot 25/9.
Het kan een uitzendovereenkomst zijn zonder loondoorbetalingsverplichting.
..
Dat zou dan toch wel bij TO bekend zijn?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, gewoon in dienst met een kort contract.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven