Werk & Studie alle pijlers

Veelal écht moe na het werk: wat is normaal?

13-07-2020 21:30 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al zegt, ik ben vaak moe na het werk. Ik heb dit vooral de laatste twee jaar zowel in oude baan als in huidige (maar wel twee compleet verschillende banen).
Ik neem me vaak voor savonds te gaan sporten of afspreken met iemand maar in 90% van de gevallen lukt me dit niet. Ik ben zowel mentaal moe als lichamelijk, soms zie ik er letterlijk wazig van. Ik ben erg sportief en 30 jaar dus vind het raar dat ik dit ervaar.

Mijn werk vind ik leuk, past bij me en is op een leuke manier uitdagend. Soms denk ik dat ik zo introvert ben dat ik uitgeput raakt van een werkdag aan gesprekken en socialiteit? Zou het zoiets kunnen zijn? Herkent iemand dit in deze mate? Ik vind het zo moeilijk om te bepalen welke moeheid hoort bij een werkend levend en wat niet normaal is. Ik werkte bij mijn eerste baan 40 uur, toen 36 en nu 32 uur. Mijn gevoel zegt dat 32 uur echt niet veel is en schaam me ook eigenlijk dat ik deze issue heb want het is maar parttime. Iemand hier gedachten over of ervaringen mee?
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Toen ik dit had was ik overspannen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe moe je bent kan aan veel verschillende dingen liggen. Voor mij geldt dat ik moe word van de hele dag thuis werken, ik heb veel vergaderingen en dat vind ik online echt veel vermoeiender dan op kantoor. Ik word moe van dagen dat ik voor mijn gevoel geen invloed heb op mijn werkzaamheden. Ik word moe van dagen waar ik veel aan het trekken ben aan projecten in plaats van samen met mensen gewoon zorg dat er dingen gebeuren. Het kan helpen een tijdje bij te houden wat voor dag je had en hoeveel energie je er aan over hield, of misschien zelfs wel per activiteit op een dag.

Verder merk ik ook, dat als ik eenmaal een tijdje wel heb gesport ik het makkelijker vind om gewoon te blijven sporten en daar dan ook weer energie van krijg. En ik zie soms heel erg op tegen met na mijn werk ook nog mensen moeten afspreken, maar ik krijg er ook oprecht energie van, dus soms moet ik er even doorheen.

Nu na het thuis zitten na Corona waren wij ook heel gezapig, overigens is het ook helemaal niet gek dat dat nu meer is dan anders Corona was voor heel veel mensen zwaar, en het is lastig om weer in beweging te komen.
Alle reacties Link kopieren
Allereerst: schaam je niet.

Ik heb vroeger een burnout gehad en ik herken wat jij beschrijft in de opbouw ernaartoe.

Het is nu al jaren geleden en het gaat veel beter maar nog steeds was ik vaak moe. Sinds de coronacrisis werk ik thuis.. en wat denk je? Ik ben niet meer moe. Ik werk 40 uur en ik kan dit makkelijk aan. Hiervoor als ik 40 uur naar kantoor ging was ik kapot. Echt met hoofdpijn kwam ik thuis. Niet alleen het werken, maar alle bijbehorende geluiden en de reistijd maakt me kennelijk ontzettend overprikkeld. Nu ik elke dag thuiswerk heb ik geen problemen, slaap ik veel beter en werk ik veel efficiënter.

Wat jij beschrijft kan dus zeker daaraan liggen.
Emboldened by the flame of ambition
Misschien heb je iets aan de opmerkingen in een eerder topic hierover:
[url]werk-studie/erg-moe-na-werk-normaal/lis ... 399672[url]
Alle reacties Link kopieren
Poe ja dit kan meerdere oorzaken hebben!
- Laat je waardes eens nakijken via de huisarts, misschien misschien je bepaalde vitaminen bijv. (het kan sowieso geen kwaad om vitamine D te slikken bijv)
- je een burn out/overspannen, maar dat denk ik niet aan je verhaal op te maken
- klinkt dom, maar laat je ogen eens meten. Het kan zijn dat je een bril moet waardoor je avonds dus te moe bent/hoofdpijn/wazig kijkt
- Het kunnen ook andere oorzaken zijn zoals een darmparasiet, hormonen uit balans etc. Alleen lijkt het me dan logischer dan je meer lichamelijk moe bent en niet mentaal.
- psychische oorzaak

Het is niet normaal dat je 90% van je dingen niet doet omdat je moe bent. Blijf wel sporten, dit zal je klachten helpen en jou fysiek en mentaal ook. Ik zou zeggen morgen de huisarts bellen.

Over die 32 uur werken, onzin. Ja ik ben na jaren full time nu ook 32 omdat het niet anders kon, heeeerlijk! hoe ik erover denk is dat ik mijn week veel minder zwaar vind. Daardoor ik niet zo tegen de werkweek aan hik ben ik veel productiever/vrolijker etc. want ik hoef maar 'maar' 4 dagen en dan heb ik weer lekker 3 dagen vrij. Ik zie het ook als we leven in 2020. Iedereen werkt onderhand parttime. Ik vind dat juist als je jong bent moet je genieten van vrije tijd, sociaal leven, tijd voor jezelf etc.
Ik had daar ook heel erg veel last van toen het op het werk echt heel druk en stressvol was en we daardoor ook lange dagen maakten, soms van 8 tot 6. En omdat het zo hectisch was vergat je dan ook wel eens te pauzeren of te eten waardoor ik echt gebroken thuis kwam. Dan was het eten en op de bank voor de tv in slaap vallen, wakker schrikken en naar bed gaan. Na een week had ik zoiets van sorry collega's maar ik trek het even niet en neem gas terug. Ja dat was vervelend voor collega's maar we hadden allemaal de instelling van we doen wat we kunnen en wat niet gaat, gaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat gebeurt er als je toch gaat?
Ik ben ook moe en heb zin om op de bank te zitten maar als ik toch ga sporten of afspreken dan kan ik me daar ook overheen zetten.
En ja als je introvert bent kunnen die sociale dingen echt heel erg veel energie kosten. Ik ben zelf ook introvert en ik werk liever gewoon rustig door dan dat ik met iedereen moet gaan kletsen. En bij vergaderingen en meetings daalde mijn energielevel enorm.
Alle reacties Link kopieren
Zola123 schreef:
13-07-2020 21:49
Poe ja dit kan meerdere oorzaken hebben!
- Laat je waardes eens nakijken via de huisarts, misschien misschien je bepaalde vitaminen bijv. (het kan sowieso geen kwaad om vitamine D te slikken bijv)
- je een burn out/overspannen, maar dat denk ik niet aan je verhaal op te maken
- klinkt dom, maar laat je ogen eens meten. Het kan zijn dat je een bril moet waardoor je avonds dus te moe bent/hoofdpijn/wazig kijkt
- Het kunnen ook andere oorzaken zijn zoals een darmparasiet, hormonen uit balans etc. Alleen lijkt het me dan logischer dan je meer lichamelijk moe bent en niet mentaal.
- psychische oorzaak
Niet de eerste dingen waar je mogelijk zelf aan denkt, maar het zou kunnen. Ik heb zelf een sterk vitamine d tekort gehad en was moe, duizelig. Nu een maandelijkse boost en voel mij zoveel fitter, moeheid is heel erg afgenomen.

Aantal jaar daarvoor steeds moe... bleek dat ik een bril nodig had, focussen kost ontzettend veel energie. Maar ging bij mij wel in combinatie met hoofdpijn.

En mbt de 32 uur; wees niet te streng en denk al helemaal niet teveel aan de mening van anderen. Als dit fijner is voor jou zou ik zeker niet meer gaan werken nu en dit accepteren.
Het gaat er denk ik niet om dat het “maar” 32 uur is. Maar hoe intensief die uren zijn.
Ben je na je werk in je hoofd ook nog veel met je werk bezig?
Ik heb dit precies zo. Kan zelfs in slaap vallen op de bank na werk. Volgens mij heeft t ook te maken met het ontspannen wat dan na zo’n dag z’n intrede doet en de hoeveelheid prikkels die je hebt gehad. En ook: ik ben überhaupt lui/moe aangelegd.
Ik heb wat minder met de: laat je waardes testen en misschien ben je overspannen vibe die hier hangt.
Alle reacties Link kopieren
Suffe vraag wellicht maar hoe slaap je? Word je uitgerust wakker?

Wat hierboven al beschreven is door anderen, kan echt met van alles te maken hebben.
Zelf heb ik wel vaak dat het kan lijken of sporten en afspreken met vrienden me te veel energie gaan kosten maar ben ik achteraf toch blij dat ik een rondje hardgelopen heb. In beweging blijven geeft uiteindelijk toch energie, hoe minder je gaat doen hoe lamlendiger je wordt (tenzij medische oorzaak of niet kunnen bewegen uiteraard!). Soort van de balans vinden tussen dagen dat je lekker op de bank blijft zitten en dat je je toch tot een activiteit zet.
HennieHen schreef:
13-07-2020 21:51
Wat gebeurt er als je toch gaat?
Ik ben ook moe en heb zin om op de bank te zitten maar als ik toch ga sporten of afspreken dan kan ik me daar ook overheen zetten.

Dit!
Ik kreeg dan toch weer energie van het gaan sporten. Voor mijn was het wel belangrijk om gelijk dóór te gaan. Eten, afwassen, opruimen en weg. Niet eerst gaan zitten, want dan stortte ik in.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet echt normaal, sommigen zullen zeggen dat het heel gewoon is. Maar ik vind: als je gewoon gezond bent, is het niet nodig om echt kapot te zijn na werk (zodat je er wazig van ziet). Als in: dat is een heel gegronde reden om te onderzoeken of je inderdaad echt gezond bent.

Is het in je werk mogelijk om deels thuis te werken/doe je dat? Kan misschien wat schelen in binnenkomende prikkels. Maar... als je introvert bent, kost afspreken met mensen waarschijnlijk ook veel energie? Of valt dat 1 op 1 mee? Afspraken zou ik misschien houden voor de vrije dagen, zodat je op andere uren van zo'n dag nog tijd voor jezelf hebt.
Ik weet niet of je de pil slikt, maar mijn schoonzusje had dit ook en las een artikel over hoe de pil je energielevels extreem omlaag kan halen. Dit kan zowel gebeuren als je al járenlang de pil slikt als wanneer je er net begonnen bent. Als ze om 11 uur opstond was ze om 2 uur 's middags al helemaal kapot. Iedere dag deed ze een middagslaapje. Huisartsen schijnen dit vaak niet serieus te nemen, zo ook die van mijn schoonzusje niet toen ze zich uitsprak over haar vermoeden dat het met de pil te maken heeft. Maar wat denk je? Toen ze met de pil besloot te stoppen verdween haar moeheid als sneeuw voor de zon. Nu heeft ze een spiraal en energie voor 10. Een spiraal bevat 10 keer zo weinig hormonen als de pil.
Ik weet niet of je de pil slikt, maar mijn schoonzusje had dit ook en las een artikel over hoe de pil je energielevels extreem omlaag kan halen. Dit kan zowel gebeuren als je al járenlang de pil slikt als wanneer je er net begonnen bent. Als ze om 11 uur opstond was ze om 2 uur 's middags al helemaal kapot. Iedere dag deed ze een middagslaapje. Huisartsen schijnen dit vaak niet serieus te nemen, zo ook die van mijn schoonzusje niet toen ze zich uitsprak over haar vermoeden dat het met de pil te maken heeft. Maar wat denk je? Toen ze met de pil besloot te stoppen verdween haar moeheid als sneeuw voor de zon. Nu heeft ze een spiraal en energie voor 10. Een spiraal bevat 10 keer zo weinig hormonen als de pil.
Ik werk 2 lange dagen en ben dan rond 19 uur thuis. Op die dagen kan ik thuis echt niets meer verdragen. Woon alleen dus lekker makkelijk. Het enige dat ik aanzet is de tablet voor RTLB want dat kijkt zo lekker weg. Ik kan de tv niet eens verdragen.
De laatste tijd hang ik zelfs boven de wc van misselijkheid, vermoeidheid en spanningen van die dag(en).

Ik zorg dat ik voor minimaal 2 dagen heb gekookt of eet de 2e avond brood of iets anders dat makkelijk is. Alles dat mij kan triggeren of irriteren vermijd ik. Geen volle vuilniszak, alles in de vaatwasser en spullen voor de volgende werkdag leg ik weer klaar.

Ik word reteagressief, sorry maar echt, als ik gebeld word of geappt. Ik wil gewoon met rust worden gelaten. Het is net of ik als ik thuis kom tegen een enorme muur aanloop. Kan het niet zo goed uitleggen.

De andere dagen werk ik PT, 4 uurtjes maar dat is lichamelijk net zo zwaar als die andere 2 dagen, zo niet zwaarder. Maar dan ben ik wat vroeger thuis dus kan ik iets meer uitrusten.

Maar echt alles dat mij kan triggeren ben ik de avond daarvoor al aan het nalopen. Dit is iets van de laatste jaren, ik heb dit nog niet eerder gehad, zo erg niet.

Voor jullie het denken wil ik erbij zeggen dat mijn collega's en anderen waar ik in mijn werk mee te maken heb mij echt wel lief vinden hoor 😁. Ben geen heks al lijkt het wel zo.
Ik ben na het werken ook doodop. Nu heb ik wel een ziekte/afwijking die mij vermoeider maakt, maar dan nog. Ik vind het ergens logisch. Ben van jouw leeftijd ook....
Dag begint doordeweeks rond 0600 0630. Dan ochtendspits (kind en mijzelf klaarmaken etc etc), kind naar vso, ik naar werk, na het werk kind ophalen bij BSO, eten maken, afruimen, kind in bad, kind aandacht/voorlezen, kind naar bed brengen.
20:00/20:15: en mijn dag is echt “om”. Als ik dan nog zou moeten sporten etc :rofl:.... Zou van ellende van m’n hometrainer afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook niet normaal, voor de zekerheid bloedprikken bij de huisarts lijkt me niet verkeerd.

Ik ben jonger dan jij en werk 36 uur per week en ben ook moe en doe 's avonds het liefste weinig meer, maar ik kan het wel en moet me er soms toe zetten maar dan is het ook goed en geen last meer van de vermoeidheid.
Heb je ijzer- of vitaminetekort? Zijn er andere medische oorzaken? Laat het uitsluiten.
Maar het kan ook psychisch zijn, als je bijv (bewust of onbewust) zaken aan het verwerken bent.

Ik ben zelf erg moe geweest in de tijd dat ik ijzertekort had.
Je ziet, het kan zoveel zijn, maar ga er mee aan de slag om uit te zoeken wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook, altijd gehad, paar keer bloed laten prikken maar alles ok, paar keer van werk veranderd maar vermoeidheid veranderde niet.
Geprobeerd of er iets anders werd als ik stopte met suiker, met koffie, met alcohol, maar geen verschil. Meer sporten: hielp ook niet.

Laat je niet gek maken door wat ‘normaal’ zou zijn. De ene is gevoeliger voor prikkels dan de ander, de ene heeft meer energie dan de ander.
xynix schreef:
14-07-2020 08:34
Ik heb het ook, altijd gehad, paar keer bloed laten prikken maar alles ok, paar keer van werk veranderd maar vermoeidheid veranderde niet.
Geprobeerd of er iets anders werd als ik stopte met suiker, met koffie, met alcohol, maar geen verschil. Meer sporten: hielp ook niet.

Laat je niet gek maken door wat ‘normaal’ zou zijn. De ene is gevoeliger voor prikkels dan de ander, de ene heeft meer energie dan de ander.
Laatste vind ik wel goede opmerking. Ik ben ook niet een energiek persoon. Prikkels komen snel binnen en ben na een dag “sociaal doen” gewoon moe. Echt opladen doe ik in de weekenden dat ik alleen ben. Ik doe dan ook weinig “sociaal”. Ik kan alleen opladen als ik echt alleen ben.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook altijd eerlijk gezegd. En dit heb ik ook altijd al gehad. En stiekem vind ik 32 uur dan ook al veel, ik werk minder.
Soms denk ik ook dat dat niet normaal is, maar ik ben verder helemaal gezond. Ook absoluut niet tegen een burn out aan. Dus tsja, geen idee wat je er aan kunt doen.
Dancemonkey schreef:
14-07-2020 09:33
Ik heb dit ook altijd eerlijk gezegd. En dit heb ik ook altijd al gehad. En stiekem vind ik 32 uur dan ook al veel, ik werk minder.
Soms denk ik ook dat dat niet normaal is, maar ik ben verder helemaal gezond. Ook absoluut niet tegen een burn out aan. Dus tsja, geen idee wat je er aan kunt doen.
Ach, er wordt altijd geroepen dat je als jong, gezond mens “gewoon” 40 uur moet kunnen werken, 3x per week sporten en minimaal 2 sociale afspraken moet kunnen hebben. En dan nog eens een feestje in het weekend ofzo. Tja. Niet iedereen heeft hetzelfde energielevel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven