Werk & Studie alle pijlers

Nutteloze feiten onthouden maar leerstof niet

19-07-2020 23:57 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het zo dat je dingen die je even snel opzoekt omdat je het wilde weten wel onthoudt en dingen die je moet weten niet?

Ik heb laatst me verdiept in de NWO omdat als er iemand kwam met dat onzin verhaal ik dat kon ontkrachten, dat onthield ik meteen. Maar nu ik rijtjes moet leren voor een examen wil het maar niet blijven hangen.

Kun je de manier waarop je nutteloze informatie in een keer kan onthouden ook omzetten naar belangrijke informatie?

Heb gegoogled want ik zal niet de enige zijn die hiermee te maken heeft, maar vindt van alles (dat ik dan dus weer onthoudt) maar niets nuttigs.
Als iets je interesseert, onthoud je het ook beter.
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
20-07-2020 00:51
Als iets je interesseert, onthoud je het ook beter.
Snap ik, het gekke is alleen dat de opleiding die ik volg heeft echt mijn interesse. Niet alles natuurlijk, maar veel dingen wel, en die blijven gek genoeg ook niet hangen.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
20-07-2020 00:58
Snap ik, het gekke is alleen dat de opleiding die ik volg heeft echt mijn interesse. Niet alles natuurlijk, maar veel dingen wel, en die blijven gek genoeg ook niet hangen.
Zet je jezelf onder druk ? Dan onthoud ik ook altijd veel minder.
...
Alle reacties Link kopieren
Informatie die je gebruikt en doorgrond onthoud je beter.
Om dat verhaal te ontkrachten moest je die info van NWO (wat het ook moge zijn) moeten begrijpen en gebruiken om de ontkrachting te schrijven. Je hebt meer met de info gedaan dan je deed met de rijtjes met als bonus dat je de informatie gebruikte omdat je het nodig had anders dan omdat het moet van de opleiding.

Voor de rijtjes van je opleiding, zie of je het kan toepassen ergens.
Ik vind het heel herkenbaar. Ik kon ook niet leren uit boeken. En nogsteeds sommige teksten lezen en begrijpen terwijl de mogelijkheidsgraad laag is. Vooral als ik de informatie niet interessant vind.

Misschien een tip: zoek op Wikipedia en dergelijke over onderdelen van hetgeen wat je wel interessant vind aan de te leren stof, dan kom je uiteindelijk ook minder interessante gedeeltes tegen en onthoud je dan makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een boek over ultraleren gelezen. Daarin werd beweerd dat je het beste onthoudt wanneer je jezelf dwingt de leerstof uit je geheugen te putten.
Dus niet de feiten samenvatten, maar een vraag opschrijven over dat feit. En dan erna je best doen om die info terug te halen. En dan niet meteen opgeven en denken “ik weet het niet” maar jezelf wat langer de tijd geven.
Ik heb het zelf nog niet getest maar het klinkt wel interessant.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan en kon ook geen rijtjes leren. Mijn hoofd werkt gewoon niet zo dat het pure stampen niet werkt. De bèta vakken lagen mij beter want dan moest je iets toepassen ipv alleen maar onthouden. En teksten samenvatten werkte voor mij, wat bij rijtjes ook lastig is.

Kun je toepassingen bedenken van de rijtjes die moet leren?
De truc is inderdaad om de rijtjes om te zetten in informatie die je wel kunt verwerken.

Voor mij zou dat bijvoorbeeld zijn dat ik rijtjes woorden zou beredeneren naar herkomst of gelijkenissen in andere talen - en dat zou ik dan onthouden.
Alle reacties Link kopieren
In het geval van de NWO wat over een nieuwe wereld orde gaat neem ik aan, ben je persoonlijk geinvesteerd in de materie en zit er een bepaalde mate van overtuigen in, iemand overtuigen.
Je ego zit erbij. En je onthoudt iets goed omdat je er uiteindelijk iets uit verkrijgt (voor het ego), gelijk krijgen, aanzien, iemand die wordt gezien met goed verstand, wat dan ook.

In het leren van, vaak neutrale, dingen is het veel lastiger want je leert dat puur en alleen voor jezelf. Niemand om indruk op te maken, je gelijk te krijgen.
Je hebt dan geen ego aandrijving en dus wordt het lastiger.
Er zijn bepaalde dingen die je kunt doen waardoor je helderder in je hoofd wordt en dus uiteindelijk meer’ natuurlijke’ ruimte hebt om neutrale informatie op te slaan. Meditatie leert je ‘loslaten’ van vaak een overdruk hoofd en informatie die er niet toe doet op dat moment. Mindfullness kan helpen.
Verder wordt gezegd dat bepaalde spelletjes zeker goede training zijn voor ieders koppie. Bijv Sudoku, legpuzzels maken en Memory (weet je wel, dat spel wat je als kind speelde waarbij alle kaartjes met objekten omgedraaid op tafel lagen en je 2 identieke kaartjes moet vinden.
Er zijn heel veel meer dingen die je kan doen om je brein te trainen, zie Google
Alle reacties Link kopieren
Je kan proberen een verband te leggen tussen woorden in rijtjes; een verband onthoud je makkelijker dan betekenisloze woorden. Bijvoorbeeld "olifant" en "behang" en "waterpomptang"hebben geen verband maar dan creëer je er een olifantjesbehang van in je hoofd die achterna worden gezeten door waterpomptangen. Als je dat levendig vóór je ziet heb je al drie woorden vast in je geheugen gezet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Wat voor rijtjes moet je leren?

Gewoon stomweg dingen in je hoofd stampen ben ik ook niet goed in. Wanneer ik begrijp wat het rijtje inhoudt en de verbanden zie kan ik het beter onthouden.

Ik ben een echte dyslect en heb heel veel moeite om stof lezend te leren. Stof kan ik makkelijker onthouden door te luisteren. Dus probeer ik video's te vinden over het onderwerp (check wel de bron) of lees zelf hardop of eventueel de rijtjes heel vaak uitschrijven.

Rijtjes stampen is vaak maar een klein onderdeel van een examen. De meeste punten haal ik altijd uit de grote verbanden en hoe het werkt. Ik heb me er bij neergelegd dat ik punten ga missen op kleine feitjes en rijtjes. De meeste punten krijg je vaak toch op de grotere "waarom" vragen. Snap je waarom iets gebeurd of waarom dingen zo gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Om succesvol te leren moet je alle informatie die je van jongs af aan hebt aangedragen gekregen altijd precies op de goede plek hebben gezet zodat er een stevige stam is ontstaan met takken, zijtakken en twijgen waar je de nieuwe informatie moeiteloos aan kan ophangen en het automatisch, zonder te hoeven nadenken weer terug kan vinden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dank voor jullie verduidelijkingen.

Ik ga eens kijken of ik verbanden kan leggen in de rijtjes.

Het zijn geen woorden, maar bijvoorbeeld indicaties waarom iemand opgenomen moet worden. Of wat de stappen zijn in een methode.

Het lastige is dat het om een herexamen gaat en ik dus de informatie eigenlijk al wel ken, maar niet meer heel erg interessant vindt zeg maar. Hoewel ook de eerste keer het niet bleef hangen.

Gelukkig zitten er 6 casus vragen in het examen en dat gaat me altijd wel goed af. Nu dus even genoeg rijtjes kennen en feiten kennen voor een voldoende.
Ik maak daar een liedje van. Achterlijk liedje natuurlijk. Maar dat maakt niet uit. Als het echt een moeilijk rijtje is maak ik er een opname van. Die luister ik dan vaak. Ik schrijf ze ook nog wel eens over. 1 van de manieren blijft hangen. Want uiteindelijk haal ik de testen steeds.
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
20-07-2020 09:29
Ik maak daar een liedje van. Achterlijk liedje natuurlijk. Maar dat maakt niet uit. Als het echt een moeilijk rijtje is maak ik er een opname van. Die luister ik dan vaak. Ik schrijf ze ook nog wel eens over. 1 van de manieren blijft hangen. Want uiteindelijk haal ik de testen steeds.
Ik ben goed in het maken van achterlijke liedjes. 😂
Overigens ga ik ze niet opnemen. Dat is voor niemand, maar vooral mijzelf niet leuk.

Ik ben vooral van het schrijven. En schrijf echt kladblokken vol. Die methode had ik al!
Alle reacties Link kopieren
LoveLucy schreef:
20-07-2020 09:29
Ik maak daar een liedje van. Achterlijk liedje natuurlijk. Maar dat maakt niet uit. Als het echt een moeilijk rijtje is maak ik er een opname van. Die luister ik dan vaak. Ik schrijf ze ook nog wel eens over. 1 van de manieren blijft hangen. Want uiteindelijk haal ik de testen steeds.
Ik ben goed in het maken van achterlijke liedjes. 😂
Overigens ga ik ze niet opnemen. Dat is voor niemand, maar vooral mijzelf niet leuk.

Ik ben vooral van het schrijven. En schrijf echt kladblokken vol. Die methode had ik al!
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee van de liedjes!
Hecamel schreef:
20-07-2020 09:23
Dank voor jullie verduidelijkingen.

Ik ga eens kijken of ik verbanden kan leggen in de rijtjes.

Het zijn geen woorden, maar bijvoorbeeld indicaties waarom iemand opgenomen moet worden. Of wat de stappen zijn in een methode.

Het lastige is dat het om een herexamen gaat en ik dus de informatie eigenlijk al wel ken, maar niet meer heel erg interessant vindt zeg maar. Hoewel ook de eerste keer het niet bleef hangen.

Gelukkig zitten er 6 casus vragen in het examen en dat gaat me altijd wel goed af. Nu dus even genoeg rijtjes kennen en feiten kennen voor een voldoende.
Misschien andere mogelijkheden:
Kan je (korte) cases schrijven bij die indicaties en methoden?
Misschien foto's maken van zo'n situatie? Ik ken je leerstof niet maar stel je voor dat je iemand opneemt met 40 graden koorts, dat je een foto maakt van een poppetje (playmobil, barbie, whatever) in een opnamesetting met een thermometer die 40 graden aangeeft en iemand die de bijpassende methode (if any) toepast?
Alle reacties Link kopieren
Als je je verzet tegen wat je 'moet' leren wordt dat veel lastiger.
Echter los die puzzel maar eens op :D

Heb je weleens van het geheugenpaleis gehoord?
Joshua Foer heeft er een TED-talk over gehouden (en een boek geschreven).
https://www.ted.com/talks/joshua_foer_f ... #t-1209222

Bij mij is het probleem vooral een snel wegfladderende aandacht. Even kijken of om de hoek iets interessanters te vinden is.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
20-07-2020 09:23
Dank voor jullie verduidelijkingen.

Ik ga eens kijken of ik verbanden kan leggen in de rijtjes.

Het zijn geen woorden, maar bijvoorbeeld indicaties waarom iemand opgenomen moet worden. Of wat de stappen zijn in een methode.

Het lastige is dat het om een herexamen gaat en ik dus de informatie eigenlijk al wel ken, maar niet meer heel erg interessant vindt zeg maar. Hoewel ook de eerste keer het niet bleef hangen.

Gelukkig zitten er 6 casus vragen in het examen en dat gaat me altijd wel goed af. Nu dus even genoeg rijtjes kennen en feiten kennen voor een voldoende.
Maar als het indicaties zijn, dan heb je toch al verbanden?Die losse woordjes van vroeger bij Duits, naamvallen, meervoudsvormen dat waren echt losse woordjes dus stampen. Maar indicatie is toch meer: Dit is gebeurd dus daaruit volgt dat en dan dat.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
20-07-2020 11:25
Maar als het indicaties zijn, dan heb je toch al verbanden?Die losse woordjes van vroeger bij Duits, naamvallen, meervoudsvormen dat waren echt losse woordjes dus stampen. Maar indicatie is toch meer: Dit is gebeurd dus daaruit volgt dat en dan dat.
Klopt, maar dan van 18 verschillende methoden. En koppel dan de indicatie aan de juiste methode. En het zijn er vaak een stuk of 5 en in sommige gevallen 10. Hele lappen en die moet ik dus kennen.

Kijk als het een korte zin of een woord is, dan red ik me wel. Maar die hele zinnen als lijstjes zijn gewoon echt veel. 😱
Hoeveel logica zit erin? Kun je voorbeelden maken voor jezelf, waarin je kunt beredeneren hoe de rijtjes verlopen? Een analogie van maken? En anders; kun je het laten rijmen waardoor ezelsbruggetjes ontstaan?
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
20-07-2020 11:45
Hoeveel logica zit erin? Kun je voorbeelden maken voor jezelf, waarin je kunt beredeneren hoe de rijtjes verlopen? Een analogie van maken? En anders; kun je het laten rijmen waardoor ezelsbruggetjes ontstaan?
Ik ben al aan het proberen om er een soort systeem van te maken.

In mijn hoofd zit er wel een soort van logica in. De rijtjes zijn heel logisch. Maar ze allemaal goed benoemen is gewoon lastig.
Alle reacties Link kopieren
Probeer het op een andere manier binnen te krijgen. Sommige mensen zijn visueel ingesteld, anderen meer op geluid.

Bij woordjes of verbanden werkte ik altijd met kleuren (bijvoorbeeld om te onthouden of een woord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig was, dan schreef ik woorden over met een pen in het blauw, rood of zwart). Dingen die niet bleven hangen maakte ik tekeningen over, of liedjes. Bijv het Franse woord "championnat du monde" wat wereldkampioenschap betekent, tekende ik een natte champignon en een mond; het wereldkampioenschap natte champignonnen eten. En ik weet hem 20 jaar later nog ;)

Je creatief-brein wil vaak ook helpen om dingen te onthouden.

Wat je nog zou kunnen doen:
-Spreek de tekst in en luister ernaar terwijl je het voor je probeert te zien.
-Maak de voorstelling wat absurd. Overdrijf de medische conditie enorm bijvoorbeeld. Zie bijv. bij een keelontsteking iemand voor je met een gigantisch dikke rode keel, als je een spatel gebruikt maak die ook heel groot en prop deze in de mond van de patiënt. Maak het gek en grappig.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Hier ga ik ook wat mee proberen.

Mindmaps maken werkt ook altijd goed. Met kleurtjes!! 🤗

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven