Werk & Studie alle pijlers

Verdeling uren 24 uur: wat mag werkgever opleggen?

27-07-2020 18:25 53 berichten
Ik ben vandaag na paar weken vakantie weer gestart. Helaas had ik ook gelijk een erg onplezierig gesprek met mijn leidinggevende, tenminste ik vond het niet fijn.
Wat is het geval: ik werk al jaren 24 uur, die uren verdeel in over 3 dagen, 3 x 8. Daar heb ik bewust voor gekozen zodat de verdeling werk en privé voor mij in balans is.
Nu is het zo dat een directe collega een baby heeft gekregen en per 1 sept weer terug komen. Ze werkte 32 uur, gaat nu ivm baby 20 uur werken.
Ik heb nog een directe collega die ook.(al jarenlang ) 20 uur werkt.
Ivm bezetting en bereikbaarheid van de afdeling wil mijn leidinggevende mij nu opleggen dat ik mijn uren anders ga verdelen (en dus ga 'plooien' om de uren van mijn andere 2 collega's) namelijk 1 x 8 uur dus een hele dag (wat uiteraard geen probleem probleem is voor mij) en dan nog 2 x 5 uur van 11.00 tot 16.30 uur en 1 x 6 uur van 8.30 tot 15.00 uur.
Ik heb gezegd dat ik dit niet wil, dan heb ik effectief veel minder vrije tijd met die rare verdeling.
Mijn leidinggevende zegt echter dat ik een contract voor 24 uur heb en dat dat niets zegt over de verdeling van uren en dat ik verplicht ben mij hiernaar te schikken.
Maar heb ik hier dan echt geen inspraak in? Inclusief reistijd ben ik dan eigenlijk 4 dagen aan het werk, dat is nooit mijn bedoeling geweest toen ik 24 uur ging werken.....
Ik heb eerst maar gezegd dat ik over na wil denken, ik was zo overrompeld.
Ik zou dan een contract van 32 uur vragen zodat je ook effectief voor 4 dagen betaald krijgt. Nu ben je wel je extra vrije dag kwijt, maar levert het je geen extra geld op. Plus nog de reistijd die er onbetaald bovenop komt.
Alle reacties Link kopieren
Groot gelijk dat je gezegd hebt er over na te willen denken voor je je vastlegt aan iets waar je spijt van krijgt.
Ik weet niet of het in je contract staat dat je binnen bepaalde tijden en dagen beschikbaar moet zijn? Bij mij is dat nl wel zo. Ik moet 6 dagen per week en de avonden beschikbaar zijn voor werk. Nu heb ik min of meer een vast rooster en een gedeelte oproepbaar dus dat is niet zo gek. En ik kan de dagen / tijden dat ik niet kan of wil blokken in het plansysteem.
Vraag het na bij je rechtsbijstand. En kijk hier even: https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... erktijden/
Zou voorleggen wat voor jou een geschikt alternatief zou zijn. 3x8 is ideaal, maar wat zou eventeel nog meer kunnen. Kan collega van 32 bv niet naar 24? Zodat je samen de uren verdeeld.

Ik werk zelf 4x9 en ben al blij met 3 weekend dagen nu.
Heb je ergens op papier of in de mail van jou naar hem of andersom of naar HR...dat je naast 24 uur ook die uren op bepaalde dagen zou werken/willen?
Ja, ik zou zeker even juridisch hulp/advies vragen. Zelfs als je niet tot niks op mail of papier hebt staan ( kan ook in voortganggesprekken zijn enz) dan kan het zijn dat als je iets al zolang doet er wel rechten uit kunnen ontstaan maar dat is nie altijd zo. Ligt ook aan de vorm van je beschikbaarheid in je contract.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
27-07-2020 18:35
Heb je ergens op papier of in de mail van jou naar hem of andersom of naar HR...dat je naast 24 uur ook die uren op bepaalde dagen zou werken/willen?
Ik neem aan dat dit zo is afgesproken in het arbeidsvoorwaardengesprek destijds?
Groot gelijk dat je hier niet zo mee akkoord gaat!
Alle reacties Link kopieren
Wie gaat die 12 uur aan werk eigenlijk opvangen die er nu wegvalt?

Want naast andere uren mag je straks waarschijnlijk ook gewoon veel harder werken om de boel rond te krijgen in minder uren.

Staat er iets op papier of in je contract over je werkdagen en werkuren?


Ik zou zelf nog best wel willen plooien en meedenken naar bijvoorbeeld 4 x 6 uur, maar dan wel naar momenten die MIJ het best uitkomen.

En bovendien zou ik willen weten wie het werk gaat doen dat bij mijn collega wegvalt.
En waarom die voor een stuk de gaten niet kan dichtrijden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
-Nienke- schreef:
27-07-2020 18:38
Ik neem aan dat dit zo is afgesproken in het arbeidsvoorwaardengesprek destijds?
Groot gelijk dat je hier niet zo mee akkoord gaat!
Dat hoeft niet, ik heb ongeveer hetzelfde aan de hand gehad en werkte in eerste instantie meer uur. En daarna wel een ander contract gehad voor minder uren maar geen vaste dagen erop. Was wel mondeling besproken.

Baas wilde zelfde flikken als bij TO maar ik had dus na een half jaar per mail later aangeven dat ik vaste dagen werkte zoals was besproken op die en die datum. Want er kwam maar niks. Ook daar geen reactie op gehad. Zijn eigen schuld.

En het was daarna ook besproken in een voortganggesprek. En ik had rechtbijstand. ;-)

Ben naar HR gelopen en de discussie was meteen over en ik hield mijn vaste dagen.

Ook zonder dat expliciet te hebben besproken en vastgelegd in zo'n arbeidsvoorwaardengesprek kan je prima 'vaste' dagen hebbben. Daarom kijk verder dan alleen je contract.

Het kan ook zijn dat als je echt niks heb dat je dus geen 'vaste dagen' hebt of recht om dat te willen.
Moet jij je alleen plooien of heeft de rest wel een mooi werkschema?
Alle reacties Link kopieren
Dat in een arbeidsvoorwaardengesprek niet altijd de exacte werkdagen aan bod komen, snap ik; hoeveel dagen je geacht wordt te komen wel, lijkt me toch? Het is nogal suf als dat nergens vastligt.. Dat is dan wel een harde les om daar de volgende keer alert op te zijn bij een parttime baan!

Ik zit zelf heel regelmatig als werkgever bij arbeidsvoorwaardengesprekken en zeker bij mensen met (jonge) kinderen zorg ik ervoor dat afspraken hierover voor beide partijen helder opgeschreven worden, al geeft in mijn sector de CAO hieraan al veel richting.
Waarom mag die collega terug naar 20 uur als het bedrijfstechnisch eigenlijk niet kan?

Waarom maakt het bedrijf het jouw probleem terwijl het ontstaat door de weggevallen uren van de net bevallen collega?
Wat een bizar idee van die leidinggevende.

Ik heb er zelf wel eens een gehad die eigenlijk van mening was dat mijn werkdagen van 11.00 tot 19.30 zouden moeten zijn, in plaats van de vrij normale kantooruren die ik graag had. Ik ben freelancer, dus de dag dat hij dat van me vroeg was de dag dat ik mijn opzegtermijn liet ingaan.
Alle reacties Link kopieren
In principe is er sprake van verworven recht als je al jaren dezelfde dagen/uren verdeling werkt. Hiermee is het onderdeel geworden van je arbeidsovereenkomst ondanks dat het niet zwart op wit vermeld is in je contract.

Of de werkgever zomaar een roosterverandering kan verlangen hangt van meerdere dingen af. Is zijn voorstel redelijk?
Ik gok zomaar van niet. Je werkt niet voor niks 3 dagen waarover de 24 uur verdeelt zijn. Met je reistijd zou je dus 4 dagen aan het werk zijn. Dit is een behoorlijke ingreep in je privé tijd.
Terwijl je werkgever zelf de situatie heeft laten onstaan door de urenvermindering van 32 naar 20 uur van je collega heeft toegestaan. Hij had ook 24 uur kunnen eisen.
Eigenlijk heeft hij het belang van je collega boven dat van jou geplaatst.

Hier in de link staat ook nog wat info.
https://www.arag.nl/particulier/werk-en ... wijziging/
Zelf ooit ook zoiets aan de hand gehad maar toen gingen alle regels van het parttimebeleid op de schop. Van iedereen werd aanwezigheid op vier momenten in de week verwacht. Iedereen elke tenminste vierentwintig uur.
Ik vind het het vooral raar dat jij moet buigen omdat anderen minder gaan werken.
Ik zou dit echt niet zomaar accepteren. Vooral niet omdat je al jaren met deze constructie werkt.


Misschien is het wat fijner als dit met alle drie goed besproken wordt,.
Felidaes schreef:
27-07-2020 18:58
Ik vind het het vooral raar dat jij moet buigen omdat anderen minder gaan werken.
Ik zou dit echt niet zomaar accepteren. Vooral niet omdat je al jaren met deze constructie werkt.


Misschien is het wat fijner als dit met alle drie goed besproken wordt,.
Ik zou hier dus echt geen gesprek over aangaan met werkgever en de andere minder werkende collega's.
Neem even aan dat je dat bedoelt?
Alle reacties Link kopieren
https://www.juridischloket.nl/werk-en-i ... erktijden/
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
ik vind dit altijd een lastige. Ik zou eerst kijken wat er in je AO staat. als daar geen dagen in vermeld zijn dan mag de werkgever aanpassingen doen bij 'zwaarwichtig bedrijfsbelang'. Dit is het geval als er zwaarwegende bedrijfseconomische, technische of organisatorische redenen zijn, die wijziging van arbeidsvoorwaarden noodzakelijk maken. beetje vaag gebied dus. organisatorische redenen zijn er in jouw geval wel maar naar mijn mening zijn werknemers hierin wel gelijk; als het voor Pietje makkelijker of fijner werkt moet dat voor iedereen zo zijn.
Je moet dus een gesprek aangaan en met een tegenvoorstel komen. en de reiskosten zijn ook een ding, vergeet dat niet.
Don't cry, buy a bag and move on.
Bedankt voor alle reacties! In mijn contract staan geen "vaste" dagen, maar bij indiensttreding heb ik aangegeven 24 uur over 3 dagen te willen verspreiden en dat is in al die jaren nooit een probleem geweest.
Jullie hebben gelijk, eigenlijk wordt er probleem dat door andere collega wordt veroorzaakt, nu maar op mijn bordje gelegd.
Contract laten ophogen is voor mij niet bespreekbaar, ik wil 24 uur werken en niet meer , is een hele bewuste keuze.
Ik ga eens even goed nadenken en volgende week het gesprek aangaan met leidinggevende, ik ga hier niet mee akkoord.
Heb jij (kleine) kinderen?

Zelf ook meegemaakt dat mijn vrije woensdag moest verschuiven toen collega met kinderen graag op woensdag vrij wilde. Haar verzoek was logischer dan mijn gewoonterecht. Werd zonder overleg gewijzigd want ik kon toch niks belangrijks hebben op woensdag? Ik kon zelf wel bandjes bedenken. (vrijwilligerswerk/cursus/sport/therapie)
Alle reacties Link kopieren
tvp
Alle reacties Link kopieren
Omstandigheden bij een bedrijf kunnen veranderen waardoor uren van werknemers anders ingedeeld kunnen worden. Meestal staat er in de CAO ook wat over beschreven. Het gevaar van een houding die gebaseerd is op gewoonterecht of een die als 'star' kan worden geinterpreteerd is dat 'men' een dossier van je gaat opbouwen en je ineens 'niet meer blijkt te functioneren' binnen je team of bedrijf. Kijk daar dus mee uit.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
ohohwatnuweer schreef:
27-07-2020 19:23
Bedankt voor alle reacties! In mijn contract staan geen "vaste" dagen, maar bij indiensttreding heb ik aangegeven 24 uur over 3 dagen te willen verspreiden en dat is in al die jaren nooit een probleem geweest.
Jullie hebben gelijk, eigenlijk wordt er probleem dat door andere collega wordt veroorzaakt, nu maar op mijn bordje gelegd.
Contract laten ophogen is voor mij niet bespreekbaar, ik wil 24 uur werken en niet meer , is een hele bewuste keuze.
Ik ga eens even goed nadenken en volgende week het gesprek aangaan met leidinggevende, ik ga hier niet mee akkoord.
Is dat ook schriftelijk vastgelegd ergens?
Don't cry, buy a bag and move on.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven