Werk & Studie alle pijlers

Slaaptekort en werken

28-07-2020 05:52 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Ik heb een vrij afwisselende baan die veel concentratie vereist. Ik ben met heel veel dingen tegelijk bezig en het is soms van de hak op de tak. Op zich vind ik dit leuk, maar je moet wel je hoofd er kunnen bij houden. De meeste dagen lukt dit goed.

Maar vannacht heb ik heel slecht geslapen. Ik was om half 10 gaan slapen wat normaal voldoende is (wekker om half 6), maar rond 3u lag ik nog te woelen. Nu zit ik aan mijn kop koffie met hele kleine oogjes.

Vorige week had ik plots rond een uur of 2 een bloedneus. Even er uit, verse kussensloop, mezelf even afgewassen en voor ik weer echt sliep was het 4 uur. Ook toen had ik het 's ochtends moeilijk.

Ik heb niet echt een slaapprobleem denk ik want meestal slaap ik wel goed, maar soms heb ik van die dagen, en ik denk dat ik heus niet de enige ben. Mensen met kleine kinderen hebben dit vast nog veel erger (ikzelf heb er geen).

Mijn vraag is dus: hoe gaan jullie er mee om als het eens een dagje niet zo lekker gaat? Mijn baas zegt steeds: wij betalen jullie voor 100% inzet, jullie zijn verantwoordelijk dat je jezelf zo organiseert dat je die 100% kan leveren. Dat begrijp ik op zich wel, maar toch lukt me dat niet altijd zo. En ik merk dat ik echt wel ondermaats presteer en snel fouten maak na een slechte nacht en ben dan vaak ook boos op mezelf daarom, maar ik weet niet wat ik er aan kan doen.

Bedankt voor jullie antwoorden alvast, ik kan pas vanavond reageren. Werk wacht... ;-)
Gewoon gaan werken. Vanavond indien nodig op tijd naar bed. Voor de corona tijd deed ik mijn ogen nog wel eens dicht in de treinreis naar het werk toe of terug. Werken gaat meestal zonder problemen thuis knak ik dan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon accepteren en gaan werken (voor volle 100%) en de volgende dag vroeger naar bed.
Alle reacties Link kopieren
Wat een onzin, dit gebeurt iedereen wel eens. Maak je niet druk
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof jouw werkgever erg onrealistische verwachtingen heeft. Niemand functioneert altijd 100%. Pfff ik zou daar niet graag willen werken als het even tegenzit in mijn leven, zeg.
Haley schreef:
28-07-2020 06:48
Het klinkt alsof jouw werkgever erg onrealistische verwachtingen heeft. Niemand functioneert altijd 100%. Pfff ik zou daar niet graag willen werken als het even tegenzit in mijn leven, zeg.
dit inderdaad. Altijd 100% lukt niemand. Iedereen heeft wel eens een dag dat het minder gaat. Dan ga je wel gewoon werken en doe je je best. Meer kan je niet doen. En dan is dat dus op dat moment de 100% die je kan geven. Misschien niet goed genoeg voor je baas, maar dat is dan jammer. Hij zal zelf vast ook wel eens een mindere dag hebben toch?
Ik heb zelf een lange periode (ongeveer een jaar) gehad met slecht slapen ivm dochter die slecht sliep. Liep erbij als een zombie op sommige dagen. Maar beste beentje voor en we zien wel hoe het gaat :)
Alle reacties Link kopieren
Lekker gaan werken....
Ik slaap altijd slecht en weinig, dus dat is vrij heftig.
Ik zou blij zijn als het maar af en toe een nachtje was.
Je doet je best op je werk en je zet je volledig in. Meer kun je niet doen.
En je bent een mens, geen robot.
Veel koffie, plens koud water in je gezicht, de volgende avond vroeg naar bed.
Alle reacties Link kopieren
In de ochtend douchen helpt wel eens.
Maar trek je van je baas niets aan, wat een tiran, hij is niet 100%

Herkenbaar dus hoor, ik heb ook wel eens een mindere nacht waardoor ik brak opsta. Niets aan te doen, werken naar je beste vermogen.
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
28-07-2020 06:48
Het klinkt alsof jouw werkgever erg onrealistische verwachtingen heeft. Niemand functioneert altijd 100%. Pfff ik zou daar niet graag willen werken als het even tegenzit in mijn leven, zeg.
nou dit idd. 100%... hij weet dat hij mensen in dienst heeft ipv robots?
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Slimmekip schreef:
28-07-2020 07:10
Veel koffie, plens koud water in je gezicht, de volgende avond vroeg naar bed.
en dit.

of als je het echt niet trekt en het werk laat het toe, neem een middagje vrij. doe een powernap en wat leuks waar je energie van krijgt/moe van wordt en ga vroeg naar bed.
daenerys79 wijzigde dit bericht op 28-07-2020 07:17
34.94% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Je leven zo inrichten dat je je altijd 100% kunt inzetten? Is er bij jullie dus helemaal niemand met kleine kinderen? ;-D
Maar ja wat de rest ook al zegt, koffie, cola of redbull drinken en gewoon gaan werken en zo goed mogelijk je best doen vandaag. En hopelijk slaap je vannacht beter. Succes vandaag.
Gewoon doorgaan.

Het is heel vervelend, ik krijg er echt last van als ik drie van die nachten achter elkaar heb.

Ik ben een echt slechte slaper, maar ben er nu een beetje gewend aan geraakt.
Leuk is het niet.
Alle reacties Link kopieren
100% inzetten? Ik zie dat toch echt als altijd gewoon je best doen, je kunt niet eenmaal altijd toppresaties afleveren, wel kun je altijd je best doen.

Als ik slecht geslapen heb, dan probeer ik eerst een beetje wakker te worden. Wat drinken, wat eten en niet te veel herrie om mijn heen bv door een koptelefoon op te zetten.

Maar ja, een keertje moet kunnen. Ik blijf ook wel eens lager zitten om iets af te maken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap bij periodes extreem slecht en dat heeft ook invloed op mijn werk. Gelukkig heb ik een fijne leidinggevende en een heel fijn team. Wij bespreken 's ochtends altijd hoe het met iedereen gaat en houden rekening met hoe iedereen zich voelt. Dus heb je een slechte dag dan wordt dat aangegeven en die persoon ontlast of gewoon het werk anders verdeeld. Op die manier kan iedereen optimaal presteren binnen zijn eigen kunnen van dat moment. Merk je dat in de loop van de dag je concentratie af neemt, dan gooi dat wederom in de groep en wordt er gekeken of er iets aangepast kan worden.
Niemand is namelijk elke dag 100%, zolang je maar optimaal presteert binnen je capaciteiten van die dag. Belangrijkste is wel dat je kunt communiceren, want we willen allemaal helpen, maar dan moeten we wel weten hoe het gaat. Zeker nu vrijwel iedereen op afstand werkt en je geen gezichten ziet is dat extra belangrijk.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
28-07-2020 06:48
Het klinkt alsof jouw werkgever erg onrealistische verwachtingen heeft. Niemand functioneert altijd 100%. Pfff ik zou daar niet graag willen werken als het even tegenzit in mijn leven, zeg.
Even snel tussen de vrachtwagens door:

Het probleem is dat mijn werk vrij goed meetbaar is. Mijn baas heeft op het einde van de dag grafieken van wat iedereen verzet heeft en een dipje in je dag valt altijd erg op. Een paar dipjes achter elkaar en hij komt op je schoot meekijken wat je verkeerd doet...

Verder heb ik ook na een slechte nacht al wel eens een fout gemaakt die een paar dagen kostte om recht te zetten. Zoiets wordt me niet in dank afgenomen en probeer ik heel erg te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Wel herkenbaar, maar jouw voorbeeld is wel heel extreem. Drink je teveel koffie? Eet je nog veel voor het slapengaan?
Ik heb er zomers meer last van. Overkill aan licht, lawaai en warmte.
Met deze temperatuur gaat het prima.

Soms knal ik er een slaappil in, dan ben je zo weg en weet je tenminste zeker dat je de dag erna fris genoeg bent om ertegenaan te gaan.
Wat je ook kunt proberen is om in de avond nog een wandel of fietstochtje te maken, ik word er meestal naderhand slaperig van. Portie beweging en buitenlucht:check.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg het altijd eerlijk tegen mijn collega’s als ik niet zo fit ben. Dan kunnen ze op mijn ‘output’ letten en rekening houden met mij. Stand-by staan bijvoorbeeld. In het beste geval zelfs een paar taken overnemen die dezelfde dag goed gedaan moeten worden. Als het kan, schuif ik wat taken vooruit in mijn werkweek. Je kunt niet elke dag pieken.
Wat wordt er dan gemeten, kwaliteit of kwantiteit?
Ik kan me voorstellen dat hij niet blij is als je ineens fouten gaat maken maar op sommige dagen als je je niet lekker voelt, kun je het best wat rustiger aan doen.

Hoe doen anderen dat, melden die zich dan vaak ziek?
Alle reacties Link kopieren
Als hij bedoelt dat je bv. niet moet gaan zuipen op de avond voor je moet werken, kan ik me daar nog wel in vinden. Maar zoals gezegd, niemand werkt altijd 100%. Je kunt gewoon eens een slechte nacht hebben, door kleine kinderen of zorgen of doordat het heet is of gewoon zomaar. En als je verkouden of - voor vrouwen ;-) - ongesteld bent ben je ook niet fit genoeg voor 100%. Wil hij dan liever dat je je op zo'n dag ziekmeldt?
Ik draai spreekuren en die staan op alle dagen even vol, maar ik merk het toch als ik een keer niet fit ben. Dan loop ik meer uit en heb ik achteraf nog meer administratie te doen dan wanneer het lekker loopt. Dan is dus, zoals Aardbeienslof zegt, de kwantiteit hetzelfde maar de kwaliteit toch echt even minder.

Zo'n baas die continu in je nek loopt te hijgen is echt vragen om burn-outs en andere problemen.
Alle reacties Link kopieren
JeroenP schreef:
28-07-2020 07:41
Even snel tussen de vrachtwagens door:

Het probleem is dat mijn werk vrij goed meetbaar is. Mijn baas heeft op het einde van de dag grafieken van wat iedereen verzet heeft en een dipje in je dag valt altijd erg op. Een paar dipjes achter elkaar en hij komt op je schoot meekijken wat je verkeerd doet...

Verder heb ik ook na een slechte nacht al wel eens een fout gemaakt die een paar dagen kostte om recht te zetten. Zoiets wordt me niet in dank afgenomen en probeer ik heel erg te voorkomen.
De keuze is:
werken of ziek melden.

Sommige banen vergen concentratie.
Als bijvoorbeeld een buschauffeur niet goed uitgeslapen is, kan hij beter thuis blijven dan een ongeluk veroorzaken.

Als u denkt dat u 1 dag slecht kunt presteren zonder dat de baas komt meekijken, kunt u naar het werk gaan.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben inmiddels wel heel benieuwd wat voor baan het is. Klinkt als een sales-omgeving. Klopt dat, TO? En krijg je ook een bijbehorend topsalaris, bij die eis van 100% topprestatie?
Ik heb het daar dan verder niet met m’n baas over en worstel me door de dag. Iedereen heeft toch wel eens een off-day. Soms heb ik ook een kater, ook niet ideaal.

Maar ik heb dan wel een denkbaar, maar niet eentje waar ik per dag beoordeeld word. Het gaat meer om de prestaties over de gehele linie op langere termijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben wel een klein kindje, bovendien ben ik zwanger. Dus ja, ik heb wisselende dagen qua concentratie. Op zulke dagen pak ik wat simpelere ‘wegwerk klusjes’ op, drink extra koffie en stop op tijd. Een andere dag haal ik het dan in.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven