Werk & Studie alle pijlers

Layout scriptie

28-07-2020 15:35 18 berichten
Echt een nutteloos topic maar ik ben toch benieuwd :lol:

Zijn hier mensen die nog tips hebben betreffende de layout van je afstudeeronderzoek? De ontwerpen in Word zijn het handigst omdat je met kop 1, 2 en 3 direct je inhoudsopgave genereert. Maar de meesten krijgen maffe kleurbalken of andere gekte. Ik zoek echt zo’n mooie, simpele layout die in professionele onderzoeken wordt gebruikt. Heb er wel wat geopend maar is allemaal PDF dus ik achterhaal niet de juiste punten.

Groetjes!
Gewoon zelf maken dus, in Word.
En dan de kopjes ook zelf aanmaken en de inhoudsopgave. Simpel en overzichtelijk.
Hoeveel woorden is je scriptie? Als het meer in een lange artikelvorm is, heb je daar goeie sjablonen voor als je zoekt op de bekende wetenschappelijke bladen in jouw vakgebied. Is het meer een klein boekje met veel figuren, kan ik toch aanraden om het niet te gek te maken en een simpele Word-layout te gebruiken zoals je al beschrijft. Je kunt de koppen naar jouw smaak nog aanpassen. De beoordelaars zijn geen designers, tenzij je design studeert, dus die maakt dat ook niet uit zolang het leesbaar is.

Je kunt ook nog LaTeX gebruiken, maar ik gok dat je niet veel formules etc hoeft te gebruiken en je dit anders vanaf het begin af aan wel had gedaan :)
Alle reacties Link kopieren
Moet je niet ergens aan voldoen? Heb je geen verplicht lettertype, grootte en regelafstand gekregen?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt in Word ook een automatische inhoudsopgave maken zonder dat je van een rapportsjabloon gebruik maakt. Dan pakt hij automatisch de kopjes over en zet het paginanummer erachter. Wel moet je dan aan het eind, als je rapport klaar is, nog even ter controle de inhoudsopgave refreshen, zodat je zeker weet dat ook alle eventuele wijzigingen onderweg zijn meegenomen.

Zie hier de uitleg:

https://support.microsoft.com/nl-nl/off ... 8552ccf0c0
Alle reacties Link kopieren
Altijd een fijne studie ontwijkende bezigheid, je intens bezig houden met de lay-out. Gewoon schrijven To!
montblanc schreef:
28-07-2020 16:05
Altijd een fijne studie ontwijkende bezigheid, je intens bezig houden met de lay-out. Gewoon schrijven To!
Betrapt :lol: Wel is het zo dat ik veel lekkerder werk als het bestand vanaf het begin al duidelijk is, met een gestructureerde en professionele opmaak. En het moet toch ooit gebeuren, of dat nou nu of aan het einde van mijn onderzoek is.

Bedankt voor de tips, ik zal even gaan rondneuzen!
Alle reacties Link kopieren
Je kan de bestaande sjablonen ook naar jouw wensen aanpassen, dan hou je het formaat, maar je past bijvoorbeeld de kleuren aan die je lelijk vindt. En kijk inderdaad even na wat de eisen zijn voor wat betreft lettertype, regelafstand en marges.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Je kunt een layout ook altijd achteraf weer aanpassen. Ik had eerst de koppen simpel gemaakt met een cijfer (1, en dan subkop 1.1) en een algemene opmaak (1. Groot en dikgedrukt) en deze gelijk verwerkt. Achteraf heb ik ze dusdanig gemaakt, dat het mooier en leesbaarder was.

Ik zou in het begin nog even geen gebruik maken van witregels na en voor een kop. En met de omgekeerde P kun je checken hoe de opmaak is die je niet ziet zoals pagina einde (ctr-enter is mooier dan enters en handiger als je een hoofdstuk afgerond hebt) of sectie-einde.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn universiteit zijn er gewoon templates die je kunt downloaden. Die zien er prima professioneel uit. Misschien eens googelen op huisstijl (of word template)+ uni/hbo naam? En als je eigen onderwijsinstelling dat niet heeft kan je altijd nog die van een andere onderwijsinstellingen gebruiken als basis (en de logo's vervangen)
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier vanuit je studie of de referentiestijl waarmee je werkt geen eisen?
Alle reacties Link kopieren
Birdist schreef:
28-07-2020 15:42
Hoeveel woorden is je scriptie? Als het meer in een lange artikelvorm is, heb je daar goeie sjablonen voor als je zoekt op de bekende wetenschappelijke bladen in jouw vakgebied. Is het meer een klein boekje met veel figuren, kan ik toch aanraden om het niet te gek te maken en een simpele Word-layout te gebruiken zoals je al beschrijft. Je kunt de koppen naar jouw smaak nog aanpassen. De beoordelaars zijn geen designers, tenzij je design studeert, dus die maakt dat ook niet uit zolang het leesbaar is.

Je kunt ook nog LaTeX gebruiken, maar ik gok dat je niet veel formules etc hoeft te gebruiken en je dit anders vanaf het begin af aan wel had gedaan :)
Dit!
Toen wij beiden hier onze thesissen en papers schreven, was dat altijd in Latex, ook zonder forumules. Geen gedoe met layout, geen zorgen over rare kuren van Word, geen zorgen over uitlijningen, referenties, inhoudsopgaven verwijzingen naar figuren of wat dan ook. 't Is zowat de standaard in de wetenschappelijke wereld.
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
28-07-2020 15:35
De ontwerpen in Word zijn het handigst omdat je met kop 1, 2 en 3 direct je inhoudsopgave genereert. Maar de meesten krijgen maffe kleurbalken of andere gekte.

Dat kun je zelf helemaal naar je eigen smaak aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Birdist schreef:
28-07-2020 15:42
Je kunt ook nog LaTeX gebruiken, maar ik gok dat je niet veel formules etc hoeft te gebruiken en je dit anders vanaf het begin af aan wel had gedaan :)
LaTeX kan zelfs online: www.overleaf.com en ze hebben tientallen templates voor elke vorm.
Nog een voordeel: hoef je voorlopig ook niet echt aan het schrijven, omdat je je eerst moet verdiepen in de LaTeX taal/format :-)
Het is de investering wel waard, want het ziet er 10x gelikter uit dan in Word.

Maar er zijn ook tientallen Word-templates die bruikbaar zijn.
nina-simone schreef:
28-07-2020 17:17
Zijn hier vanuit je studie of de referentiestijl waarmee je werkt geen eisen?
Nee, worden er best in vrij gelaten. Er wordt verwacht dat je zelf wel kunt bedenken welk lettertype en welke regelafstand etc. Ik heb vooral moeite met de lay-out daar omheen (koppen en de template in z’n geheel qua kleuren en matchen)
https://www.scribbr.nl/category/scriptie-structuur/
Veel adviezen, plagiaatcontrole, nakijkservice en ook een sjabloon voor word.
Niet alles is gratis, maar voor niets gaat de zon op
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik(te) altijd automatic table 2, heel neutraal maar met de goede kopjes/nummering combi in je tekst ziet het er strak uit
Zoals verwacht loopt alles anders
Alle reacties Link kopieren
chaoticinternetnerd schreef:
29-07-2020 00:30
Nee, worden er best in vrij gelaten. Er wordt verwacht dat je zelf wel kunt bedenken welk lettertype en welke regelafstand etc. Ik heb vooral moeite met de lay-out daar omheen (koppen en de template in z’n geheel qua kleuren en matchen)
Heb je er moeite mee of ben je een perfectionist die graag wil dat het er supermooi uitziet? Want uiteindelijk gaat het alleen om wat jij geschreven hebt. Niet of je kop nu grootte 12 of 14 heeft en zelfs niet of het times new roman of comic sans is. Dus laat dit lekker achterwege en ga je vooral niet in Latex storten als je er nog nooit mee hebt gewerkt. Gebruik de basic functies van word: kopje 1 of kopje 2, en laat word de automatische inhoudsopgave maken. En dan lekker verder schrijven. Tot het af is. En dan zul je zien dat je passie voor uitlijningen spontaan verdwenen is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven