Werk & Studie alle pijlers

Zwanger en solliciteren

29-07-2020 10:59 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Best lastig als je op zoek bent naar een nieuwe baan en je zwanger bent.

Wanneer vertel je de recruiter dat je zwanger bent?

Totaal aantal stemmen: 91

Voor het gesprek (9%)
Tijdens het gesprek (29%)
Nadat je aangenomen bent (23%)
Pas wanneer het zichtbaar is (40%)
nadat je aangenomen bent
Stel je voor dat je een man bent, wanneer zou een man zoiets vertellen?

Juist! Pas als hij er niet meer onderuit kan.

Waarom hebben vrouwen nog steeds een achterstand op de arbeidsmarkt? Doordat werkgevers bij elke jonge vrouw, op termijn een baby zien. Maar ook doordat die vrouwen dit soort dingen van te voren bedenken en willen vertellen en het naar vinden voor het bedrijf en zichzelf dus al in een achterstandspositie plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel wisselend. Bij ons nemen ze mensen aan die zes maanden zwanger zijn en dus anderhalve maand na hun start met verlof gaan. Het komt helaas ook heel vaak voor dat contracten niet verlengd worden of mensen functies niet krijgen als ze zwanger zijn. Ik zou het dus pas vertellen als je er echt niet meer onderuit kunt.
Tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek. Dan ben je wel gekozen, maar nog niet formeel aangenomen.

Als je het eerder vertelt heb je kans dat het toch meeweegt in de beslissing en het is raar dat vrouwen worden geacht om afstand te doen van een wettelijk recht dat je hebt om niet gediscrimineerd te worden op zwangerschap. Straks hebben mannen ook 5 weken verlof. En ook mannen zullen de eerste periode slaap tekort komen en dus minder functioneren op het werk.

Wanneer moet een man vertellen dat zijn vrouw zwanger is tijdens een sollicitatieprocedure
Ligt er ook aan hoe urgent je een nieuwe baan nodig hebt, als je nu een ok baan hebt maar gewoon iets beters zoekt zou ik wel overwegen het eerder te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
In mijn vakgebied zou ik bepaalde werkzaamheden niet kunnen en mogen uitvoeren ivm werken met schadelijke stoffen en röntgenstraling. Ik zou het dus aangeven tijdens het gesprek, als ik dat niet zou doen dan zou ik dus met die schadelijke stoffen en röntgenstraling moeten werken, wetende dat ik zwanger ben. En dat wil ik absoluut niet.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aangenomen toen ik 33 weken zwanger was. Was niet meer te ontkennen. 2 weken later ging ik met verlof. Na mijn verlof ben ik gestart bij nieuwe werkgever.
Pas wanneer het zichtbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Pas als het zichtbaar is, tenzij je werkt met gevaarlijke stoffen oid.

Ik vind het zoiezo belachelijk hoe ermee omgegaan word ten opzichte van vrouwen. Mannen hoeven nooit iets te vertellen lijkt het wel, ook al staat hun vriendin/vrouw op springen tijdens de sollicitatie. Alsof kinderen krijgen niet bij het leven hoort. Evenals de vraag of je van plan bent zwanger te worden tijdens een sollicitatie, dat mogen ze niet eens vragen. Zelfs al wil ik geen kinderen meer, vind ik dat een hele nare vraag, alsof ik dan ineens niet geschikt zou zijn voor die baan, omdat ik nog een baby zou krijgen?

Opvallend: Word nou nooit aan mannen gesteld die vraag.
Alle reacties Link kopieren
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
29-07-2020 11:28
Opvallend: Word nou nooit aan mannen gesteld die vraag.
Een man kan dan ook niet zwanger raken :-D
Ik zou zoiets pas zeggen als je er echt niet meer onderuit kan
Onder de 13 weken gewoon niet, nooit. Daarna hangt het ervan af. Een recruiter zou ik het niet vertellen, eventueel wel bij een serieus inhoudelijk voorgesprek.

Ik ben zelf ruim 17 weken zwanger en het is al zichtbaar. Ik heb twee sollicitaties gedaan vorige week. Bij functie 1 heb ik het aangegeven dat ik er enkele maanden uit ben van x tot x toen de manager terugbelde om wat te vragen, met de toevoeging dat ik dit zelf niet als belemmering zag omdat het een functie voor de langere termijn is. Bij functie 2 heb ik het zelf telefonisch gezegd, omdat het om een project gaat. Met de toevoeging dat ik tóch reageer omdat dit het ideaaltype project is waar ik goed in ben en graag in werk. Als het niet om een project was gegaan, had ik het bij functie 2 pas op het gesprek zelf gezegd.

Om je een hart onder de riem te steken, ik ben bij allebei alsnog uitgenodigd. Bij functie 1 gaat het zelfs om een tweede gesprek met nog maar 1 andere kandidaat, het telefoontje bleek een soort eerste gesprek te zijn. Nu weet ik uiteraard niet of ik het word, of dat ze me al op korte termijn willen hebben of dan liever pas na het verlof. Ik hoop het eerste, maar denk niet dat dat er in zit.

Over mannen die die vraag niet krijgen. In mijn huidige baan is de eerste man die heeft aangegeven 6 weken met partnerverlof te willen zodra kind geboren is. Wat hij over zich heen heeft gekregen o_o ! Niet normaal. Dus ik denk dat in bepaalde conservatieve omgevingen vanaf 1 juli dit jaar ook mannen met argwaan worden bekeken.
Shaista, ben je op zoek naar een baan per direct, vanwege vervelende baan nu of werkloosheid, of is het ook ok voor na je zwangerschap? In dat laatste geval zou ik pas weer naar vacatures gaan kijken rond de 30 weken. Anders gewoon ongeacht termijn solliciteren en niet aangeven.
Alle reacties Link kopieren
Van mijn eerste ben ik zwanger geraakt in de eerste week bij een nieuwe baan. Tijdens het sollicitatiegesprek had ik nog gezegd dat ik geen kinderwens had (wat ook waar was). Ik merkte toen al dat een zwangerschap ook ongewenst zou zijn, want ze hadden voorheen medewerkers gehad met problematische zwangerschappen etc. Toen bleek ik dus zwanger en ik heb het stil gehouden tot ik mijn tijdelijke contract had (daarvoor detachering). 17 weken was ik toen, en als ik nu foto’s uit die tijd zie ben ik wel verbaasd dat het niemand was opgevallen :)
Goed, er kon nog wel een verplicht ‘gefeliciteerd’ vanaf, maar toen ik na de zwangerschap terug kwam heeft mijn leidinggevende (v) er alles aan gedaan om me weg te pesten. Met succes.
Je wilt niet werken bij een bedrijf waar ze zo met mensen omgaan, maar destijds was het wel de baan die ik wilde. Lastige afweging dus.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, tja ik snap dat je je baan zeker wilt stellen en op je kwaliteiten beoordeeld wil worden, niet op je zwangerschap..
Ik zit regelmatig in sollicitatiecommissies en vind het, als een sollicitant goed past binnen het team en de juiste ervaring heeft geen enkel probleem om deze tijdens een zwangerschap aan te nemen. Ik heb vorig jaar nog gepleit voor het aannemen van een zwangere sollicitant omdat ik haar zo goed vond passen qua kennis, kunde en persoonlijkheid. Maar heb ook wel eens meegemaakt dat een team al zo zwaar belast was en er zoveel nood aan de man was dat een zwangerschap echt een no go was. Vooral ook omdat je iemand wil die direct en voor langere tijd goed inzetbaar is (en natuurlijk kan iedere sollicitant na aangenomen te zijn ziek worden maar bij een zwangerschap is het risico daarop iets groter).
Het hangt dus ook een beetje van de baan en de verwachtingen van het team af of ik het wel of niet zou vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
29-07-2020 11:43
Een man kan dan ook niet zwanger raken :-D
Ik zou zoiets pas zeggen als je er echt niet meer onderuit kan
Dat veranderd denk ik wel nu de zwangerschapsverlof aan het veranderen is. Dan is de vrouw steeds minder vaak de enige die lang afwezig zal zijn, en zal de vraag niet alleen bij solliciterende vrouwen zijn "Zal ze ooit zwanger willen raken en minder willen gaan werken?", maar bij solliciterende mannen worden "Wat nou als zijn partner ooit zwanger wil raken, en hij minder gaat werken?"

Terug on topic: mits het niet zichtbaar is zou ik er niet meteen over beginnen, maar pas wanneer je er niet meer onderuit kan. Zoals je startdatum bespreken oid.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net 36 weken zwanger op gesprek geweest. Had het niet vooraf gemeld, maar was ter plekke geen twijfel over mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hoogzwanger (deels tijdens mijn verlof) gesolliciteerd op mijn huidige baan. Ik vond het wel een voordeel dat de situatie gewoon duidelijk was: ik begon na mijn verlof en het is nou niet bepaald zo dat je in die eerste weken op de top van je kunnen presteert. Mijn manager wist waar ze aan begon en had geen probleem met het feit dat ik als pril moeder begon. Want uiteindelijk ging het om de lange termijn. Het is een beetje geven en nemen. Als een bedrijf problemen heeft met het feit dat je zwanger bent, is er na je verlof waarschijnlijk ook minder begrip voor zaken als kolven, zieke kinderen en op tijd de kinderen van de opvang kunnen halen.
Due-scimmie schreef:
29-07-2020 12:42
Ik ben net 36 weken zwanger op gesprek geweest. Had het niet vooraf gemeld, maar was ter plekke geen twijfel over mogelijk.
Stoer van je! To heeft zich nog niet gemeld, maar dan is het ook anders, want begin je pas na je bevallingsverlof. Het venijn zit m vooral in zwangeren die nog efkes zwanger zijn aannemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het verteld nadat ze telefonisch hadden aangegeven me een baan te willen aanbieden maar voor het arbeidsvoorwaardengesprek. Ik was toen 9 of 10 weken zwanger. Maar ik zat dan ook elders met een vast contract op een op zich wel oké baan. Als ze echt heel negatief hadden gestaan tegenover een zwangerschap / verlofperiode dan hadden we van beide kanten nog kunnen besluiten om er toch niet mee door te gaan. Dan was ik liever blijven zitten waar ik zat. Maar er werd positief op gereageerd en ze waren heel blij met mijn openheid. Inmiddels werk ik er ruim 3 jaar en ik denk niet dat ze er spijt van hebben.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Als je ook maar een beetje respect voor je toekomstige werkgever hebt: ten laatste tijdens het gesprek. Een nieuwe kracht die als eerste prestatie een onverwachte herplanning van de staffing veroorzaakt, I would not be amused en je komt mij dadelijk als niet-professioneel over, met alle gevolgen die daar bij thuis horen.
Sinjoren schreef:
29-07-2020 18:49
Als je ook maar een beetje respect voor je toekomstige werkgever hebt: ten laatste tijdens het gesprek. Een nieuwe kracht die als eerste prestatie een onverwachte herplanning van de staffing veroorzaakt, I would not be amused en je komt mij dadelijk als niet-professioneel over, met alle gevolgen die daar bij thuis horen.
En wie ben jij? Vrouwen zijn niet verplicht dit te melden met precies de reden hoe jij je hierboven uit. Het is pas echt niet-professioneel als je als werkgever niet om kunt gaan met een vrouw die er even uit is omdat ze zwanger is. En ja, ik zit ook in een leidinggevende positie dus snap echt dat je kunt balen, zeker omdat er toch vaak nog wat extra ziekteverzuim bij komt kijken. Maar, een wielerongeluk, ski-ongeluk, operatie na voetbalknie, onverwachte ziekte of tegenspoed etc. heb je ook mee te dealen. Dit zie je van verre aankomen.
Birdist schreef:
29-07-2020 19:49
En wie ben jij? Vrouwen zijn niet verplicht dit te melden met precies de reden hoe jij je hierboven uit. Het is pas echt niet-professioneel als je als werkgever niet om kunt gaan met een vrouw die er even uit is omdat ze zwanger is. En ja, ik zit ook in een leidinggevende positie dus snap echt dat je kunt balen, zeker omdat er toch vaak nog wat extra ziekteverzuim bij komt kijken. Maar, een wielerongeluk, ski-ongeluk, operatie na voetbalknie, onverwachte ziekte of tegenspoed etc. heb je ook mee te dealen. Dit zie je van verre aankomen.
Wie ik ben? Iemand die typisch aan de hiring kant zit.

En verder is je gigantische vooringenomenheid ubercute, maar ook compleet irrelevant. Dat ik dan maar geen zwangere vrouwen zou aannemen of niet met zwangerschappen om zou kunnen gaan, is iets dat jij er bij verzint; dat staat er nergens geschreven.

Maar ja, als ik een high potential aanwerf die met wat geluk binnen een tweetal maand (mogelijks meer - ik hire zelden rechstreeks van de unief of uit de werklozen-pool) kan beginnen, dan verwacht ik wel de openheid en de professionaliteit om dergelijke zaken open en eerlijk aan te kaarten in het eerste gesprek. Als ik na de feiten alsnog een nieuwe zoektocht moet opstarten omdat je vergat te melden dat je op zwangerschapsverlof zou gaan, dan ben ik idd not amused; niet omdat ik op zoek moet gaan, wel omdat je me tijd doet verliezen en ik wellicht gewoon twee kandidaten uit de selecties moest overhouden, ipv nieuwe selecties te beginnen. Als je dat flikt, dat was je ongetwijfeld niet de high potential waar ik je voor hield, en dan gaat dat sowieso zijn weerslag hebben op het vervolg.

Ben je wel eerlijk en ben je iemand die ik wil hebben, dan ga ik met plezier op zoek naar twee profielen en zorg ik met plezier voor een landing spot waar we ons beide in kunnen vinden (en dat is dan mogelijks de positie waar je op solliciteert, mogelijks iets anders). Been there, done that, got the t-shirts. Jij toch ook?
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
29-07-2020 11:43
Een man kan dan ook niet zwanger raken :-D
Ik zou zoiets pas zeggen als je er echt niet meer onderuit kan
Nee maar een man heeft inmiddels ook recht op 6 weken verlof.
Alle reacties Link kopieren
ligt eraan. Als jij net weet dat je pril zwanger bent zou ik het niet doen. Wie weet of je nog een miskraam oid krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven