Werk & Studie alle pijlers

Starter & boekhouden

31-07-2020 12:06 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik ben bezig met mijn eigen bedrijfje op te starten. KVK en BTW nummer heb ik inmiddels al.

Helaas hoort boekenhouden ook bij een eigen bedrijfje.
Nu weet ik wel wat van boekhouden, maar heb verder heel weinig finance ervaring. Dus ik moet nog veel gaan uitzoeken om het te snappen.
Het liefst zou ik alles uit handen geven betreft dit onderwerp....
Maar ja eerst maar eens geld verdienen :)

Nu wil ik met een boekhoudprogramma werken op internet. Iemand hier ervaring mee? Welk online boekhoudprogramma is geschikt voor starters met een klein bedrijf en die er nog weinig kaas van hebben gegeten?
#doeslief
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend werkt met Snelstart voor zijn eigen bedrijf. Hij kan ook de boekhouder toegang geven om mee te kijken. In de praktijk kijkt die maar 1x per jaar er naar voor de jaarrekening omdat ik (wel kaas gegeten van boekhouden) de rest doe.
Maar ik vind Snelstart ook een makkelijk en duidelijk (en simpel) programma!
Ik zit in hetzelfde schuitje. Hoor hele goede dingen over moneybird en ga dat pakket aanschaffen. Peggy Perenboom heeft ook een webinar over dit programma en ze hebben veel filmpjes met uitleg op youtube. Verder zijn er op internet wel eenvoudige gratis boekhoudcursussen te vinden die de basis uitleggen.
Het geldboek van de kvk is ook handig. Die kun je gratis downloaden via hun site.
Alle reacties Link kopieren
Man hier gebruikt tellow van de Rabobank. Is daar zeer tevreden over. Maakt automatisch facturen. Laat weten wanneer er nog niet betaald is en rekent de btw betaling uit.

Nu zitten er vast nog meer functies in dat programma, maar daar heeft hij het nooit over. 🤗
Alle reacties Link kopieren
Er zijn vast groepen of seminars voor startende ondernemers bij jou in de buurt. Meld je daarbij aan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik werk met e-boekhouden. Niet duur en ook niet zo ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
Moneybird!
Alle reacties Link kopieren
Ook Moneybird hier.

Maar er zit verschil in boekbouden voor een laten we zeggen Websitebouwer die facturen voor gewerkte uren, of geleverde sites stuurt en hooguit wat onkosten heeft aan een muis, een domeinnaam en een schetsboek.

tegenover iemand die bij tientallen leveranciers onderdelen inkoopt, daarvan bij 3 partijen iets laat bouwen en dat verscheept met verschillende vrachtrijders over 3 verschillende landen met allemaal verschillende btw-tarieven en valuta.

dus of je een boekhouder nodig hebt?
als "websitebouwer" uit het voorbeeld waarschijnlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook heel tevreden met Snelstart. Maar die van mij is al een oudje. ;-D
11 jaar geleden software gekocht, zonder jaarlijkse updates of maandelijks abonnement etc. Dat geld heb ik er dus al lang en breed uit.
Enige is dat ik niet digitaal kan uitwisselen met bank of accountant, maar ik mis dat niet.
Maar kijk dus ook even naar een eenmalige aanschaf - is misschien voordeliger als dat nog bestaat.
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
31-07-2020 13:13
Ik ben ook heel tevreden met Snelstart. Maar die van mij is al een oudje. ;-D
11 jaar geleden software gekocht, zonder jaarlijkse updates of maandelijks abonnement etc. Dat geld heb ik er dus al lang en breed uit.
Enige is dat ik niet digitaal kan uitwisselen met bank of accountant, maar ik mis dat niet.
Maar kijk dus ook even naar een eenmalige aanschaf - is misschien voordeliger als dat nog bestaat.
Volgens mij bestaat dat niet meer, haha!

Maar goed, maandelijks 18 euro (incl.) en allemaal slimme digitale dingetjes, een mooi dashboard en een app is ook niet super veel geld!
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
31-07-2020 13:13
Ik ben ook heel tevreden met Snelstart. Maar die van mij is al een oudje. ;-D
11 jaar geleden software gekocht, zonder jaarlijkse updates of maandelijks abonnement etc. Dat geld heb ik er dus al lang en breed uit.
Enige is dat ik niet digitaal kan uitwisselen met bank of accountant, maar ik mis dat niet.
Maar kijk dus ook even naar een eenmalige aanschaf - is misschien voordeliger als dat nog bestaat.

Het nadeel van eenmalige aanschaf vind ik dat wet- en regelgeving nog wel eens wil veranderen, en je dat als leek al snel kan ontgaan. Bij abonnementen worden de systemen daar automatisch op aangepast.
Alle reacties Link kopieren
Rompslomp! Online boekhoudtool ook, ideaal. Maar ik heb wel ook een boekhouder, die houdt alle regeltjes enzo bij. En die heeft gewoon toegang tot mijn Rompslomp-account. Ik zou het waarschijnlijk ook wel zelf kunnen, maar met 2 ZZP-ers met een gezamenlijke hypotheek en alles vind ik het wel lekker dat ik zelf niks hoef uit te zoeken. En een voordeel van een goede boekhouder is ook dat de kans dat je controle van Belastingdienst krijgt minder groot is.
Maar als je begint is het sowieso goed om het goed uit te zoeken allemaal. Op lancelots.nl vind je heel veel goede info.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
31-07-2020 13:20



Het nadeel van eenmalige aanschaf vind ik dat wet- en regelgeving nog wel eens wil veranderen, en je dat als leek al snel kan ontgaan. Bij abonnementen worden de systemen daar automatisch op aangepast.

Klopt. Voor mijn eenvoudige administratie maakt dat niet uit. Heb alleen het BTW-tarief een keer moeten aanpassen van 6 naar 9%. Maar als je inderdaad veel gebruik maakt van allerlei regelingen, leveringen naar buitenland etc. dan misschien wel.
Wilde het gewoon als optie meegeven.
Alle reacties Link kopieren
Jortt! voor zowel mijn B.V. als de eenmanszaak van mn man ideaal. Met uitgebreide help functie waarin zowat alle boekhoudkundige vragen zijn uitgelegd, maar ook een opstartcursus is mogelijk. en BTW aangifte met 1 druk op de knop, een koppeling met de bank, met mollie , met een incassoprogramma en met veel boekhoudprogramma's is ook mogelijk. En het kost ook niet eens veel, 17 euro nog wat per maand. ( en nee ik heb geen aandelen :p )
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik dan die boekhouder 😉 maar ik/mijn werk, werken met exact online. En ook dat is super gebruiksvriendelijk voor de ondernemer, en wij kunnen zien wat de ondernemer heeft gedaan / geüpload.

Als je vanaf begin alles netjes bijhoudt, privé en zakelijk gescheiden houdt zit er echt niet veel werk in het voeren van de administratie. Maar ik zou juist wel boekhouder opzoeken zodat je kan overleggen wat je zelf kan doen en welk stukje de boekhouder nog voor je doet. Voor bv een jaarrapport heb je uiteindelijk toch wel een boekhouder nodig.
Alle reacties Link kopieren
Winterkoud schreef:
31-07-2020 14:57
Zelf ben ik dan die boekhouder 😉 maar ik/mijn werk, werken met exact online. En ook dat is super gebruiksvriendelijk voor de ondernemer, en wij kunnen zien wat de ondernemer heeft gedaan / geüpload.

Als je vanaf begin alles netjes bijhoudt, privé en zakelijk gescheiden houdt zit er echt niet veel werk in het voeren van de administratie. Maar ik zou juist wel boekhouder opzoeken zodat je kan overleggen wat je zelf kan doen en welk stukje de boekhouder nog voor je doet. Voor bv een jaarrapport heb je uiteindelijk toch wel een boekhouder nodig.

Ik weet natuurlijk niet Loesiepoesie nodig heeft, maar ik vind Exactonline echt rete duur voor een starter. Kost minimaal 39 euro per maand.
Exact is wat mij betreft te duur voor een eenmanszaak of kleine MKB'er.
Alle reacties Link kopieren
ivo70 schreef:
31-07-2020 13:11
Ook Moneybird hier.

Maar er zit verschil in boekbouden voor een laten we zeggen Websitebouwer die facturen voor gewerkte uren, of geleverde sites stuurt en hooguit wat onkosten heeft aan een muis, een domeinnaam en een schetsboek.

tegenover iemand die bij tientallen leveranciers onderdelen inkoopt, daarvan bij 3 partijen iets laat bouwen en dat verscheept met verschillende vrachtrijders over 3 verschillende landen met allemaal verschillende btw-tarieven en valuta.

dus of je een boekhouder nodig hebt?
als "websitebouwer" uit het voorbeeld waarschijnlijk niet.
Ja. Dit dus.
Wat heb je nodig TO?

Ik ben zo'n 'eenvoudige' ZZP'er. Ik houd mijn uren bij in Excel (per opdrachtgever). Die linkt naar een sheet waarin mijn facturen berekend worden (en die paar per maand maak ik met de hand in Word). Heb een Excelsheet gemaakt waarin ik mijn kosten bijhoud. En heb een Excelsheet gemaakt die linkt naar voorgaande sheets en die mijn BTW (ingekomen en af te dragen) berekent. Vervolgens doe ik elk kwartaal mijn BTW aangifte zelf. En 1 keer per jaar gaat het hele zwikkie naar de boekhouder die alles checkt en m'n jaarstukken maakt en aangifte doet.

Heb je wel een boekhoudprogramma nodig? Of kun je het ook met bovenstaande af?
Alle reacties Link kopieren
C⨀urage schreef:
31-07-2020 15:12
Ik weet natuurlijk niet Loesiepoesie nodig heeft, maar ik vind Exactonline echt rete duur voor een starter. Kost minimaal 39 euro per maand.
Exact is wat mij betreft te duur voor een eenmanszaak of kleine MKB'er.
O ja dat zou kunnen, ik beredeneer uiteraard vanaf mijn eigen kant en ik weet zo even niet hoeveel wij doorberekenen aan de klant, maar account loopt via ons als boekhouder voor zover ik weet. Dat is iets om na te vragen voor to aan een boekhouder!
Sowieso is het verstandig om gewoon even te vragen bij een administratie kantoor wat handig is wat hun aan raden en kunnen betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Zarah schreef:
31-07-2020 15:34
Ja. Dit dus.
Wat heb je nodig TO?

Ik ben zo'n 'eenvoudige' ZZP'er. Ik houd mijn uren bij in Excel (per opdrachtgever). Die linkt naar een sheet waarin mijn facturen berekend worden (en die paar per maand maak ik met de hand in Word). Heb een Excelsheet gemaakt waarin ik mijn kosten bijhoud. En heb een Excelsheet gemaakt die linkt naar voorgaande sheets en die mijn BTW (ingekomen en af te dragen) berekent. Vervolgens doe ik elk kwartaal mijn BTW aangifte zelf. En 1 keer per jaar gaat het hele zwikkie naar de boekhouder die alles checkt en m'n jaarstukken maakt en aangifte doet.

Heb je wel een boekhoudprogramma nodig? Of kun je het ook met bovenstaande af?
En dit via Excel is het inderdaad prima en handig om zelf je kwartaalaangiftes te doen, als het format staat kun je gewoon heel veel zelf. En inderdaad eens per jaar alles naar de boekhouder te doen voor de jaar aangifte.
Ik heb de eerste jaren gewoon met Excel gewerkt.
Nu ben ik overgestapt op Informer, kost 10 euro per maand ongeveer. En dat bespaar ik dan weer ruimschoots op de jaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
Moneybird, E-boekhouden, Snelstart, Exact, Twinfield, allemaal prima programma's. Niet allemaal even goedkoop. Een programma als Exact en Twinfield zijn erg uitgebreid, te uitgebreid voor een simpele administratie (vind ik). Ik weet niet wat je exact gaat doen qua werkzaamheden.

Maar met gewoon Excel kom je ook al heel ver! De meeste van mijn klanten beginnen daar gewoon mee!
Stel je doey aangifte omzetbelasting (BTW) per kwartaal (dat is bijna altijd zo), dan is het handig om per kwartaal een overzicht te maken.

Voor omzet (verzonden facturen) vul je in (horizontaal):
Factuurdatum - Factuurnummer - Afnemer (naar wie gaat je factuur) - omschrijving - (eventueel btw-percentage) - bedrag exclusief btw - bedrag aan btw - bedrag inclusief btw - datum betaald (zodra hij betaald is).

Voor kosten (ontvangen facturen):
Factuurdatum - Factuurnummer - Leverancier (van wie kreeg je de factuur) - omschrijving - bedrag exclusief btw - bedrag aan btw - bedrag inclusief btw - datum betaald (zodra hij betaald is).

Dit is het belangrijkste voor je aangifte omzetbelasting. Wanneer iets door jou wordt betaald aan een leverancier of wanneer een afnemer aan jou betaald is niet relevant voor de aangifte. De factuurdatum is namelijk leidend.

Als je een bankrekening hebt voor jouw onderneming, dan kun je hier nog een overzichtje van maken:
Datum boeking - Aan wie/van wie - (naam leverancier/afnemer) - Omschrijving (met factuurnummer) - bedrag (geld uit met min-teken, geld in gewoon).

Kijk op de site van de Belastingdienst aan welke eisen jouw facturen moeten voldoen: welke gegevens moeten op een factuur staan?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Goede tip van Dianaf.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips! Ik ga van de week ermee aan de slag.

Mijn eenmanszaak is een simpel bedrijfje, met Excel alleen zou het ook genoeg zijn. Alleen ben ik echt niet goed met Excel en daarnaast lijkt me zo'n programma erg handig en dat de belastingaangifte ook goed gedaan wordt gelijk.
#doeslief
Winterkoud schreef:
31-07-2020 15:45
En dit via Excel is het inderdaad prima en handig om zelf je kwartaalaangiftes te doen, als het format staat kun je gewoon heel veel zelf. En inderdaad eens per jaar alles naar de boekhouder te doen voor de jaar aangifte.
Ik houd ook alles bij in Excel. Kolommetje met de uitgaven en de btw en een kolommetje met de inkomsten en de btw. Meer is het niet.
De btw-aangifte doe ik zelf en de jaarlijkse inkomstenbelastingaangifte laat ik door een professional doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet zo goed als niets van boekhouden, maar weet je al wat je bijhouden moet?

bestellingen?
voorraden?
inkomsten?
BTW?

Ik vermoed dat het handig is als u gauw een boekje voor ondernemers lezen gaat.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven