Werk & Studie alle pijlers

Docent basisonderwijs

01-08-2020 14:23 28 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben een alleenstaande ouder en wil me graag omscholen tot docent basisonderwijs. Alleen loop ik tegen het volgende aan:

Hoe zit het bijv. met activiteiten die samenvallen met schoolactiviteiten van je eigen kind zelf? Denk hierbij aan de eerste schooldag van je kind of carnavalsmiddag. In principe zou je jouw eigen kind op de eerste schooldag niet zelf naar school kunnen brengen, lijkt mij?

Graag hoor ik hoe andere moeders, werkzaam binnen het onderwijs, dit aanpakken.

Dank!
Ik werk in het voortgezet onderwijs. Een eerste schooldag zou bij ons op school wel een uitzondering voor gemaakt kunnen worden. Persoonlijk zou ik er minder blij van worden als ik moet invallen omdat je naar een carnavalsmiddag moet. Ik denk dat je voor zulke dingen niet snel vrij krijgt, maar dat zal per school verschillen.
Ik werk in het VO, maar ik kan inderdaad geen vrij nemen voor dit soort zaken. Dan hebben mijn leerlingen namelijk geen les. Mijn kinderen werden dus ook door de bso naar het schoolreisje gebracht en/of opgehaald als man en ik beide werkten.

Een keer een uurtje later beginnen is prima. En voor calamiteiten en zorg is er ook verlof.
anoniem_378854 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 14:29
16.17% gewijzigd
Nee, dan werk je zelf. Als je parttime werkt zou je met je duo kunnen ruilen.
Alle reacties Link kopieren
Het zal niet heel veel anders zijn dan andere ouders die werken gok ik?
Het ligt eraan hoeveel uur je werkt en hoe flexibel de indeling is.
anoniem_397723 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 14:31
67.75% gewijzigd
Green17 schreef:
01-08-2020 14:27
Het zal niet heel veel anders zijn dan andere ouders die werken gok ik?
Het ligt eraan hoeveel uur je werkt en hoe flexibel de indeling is.
Het kenmerk van onderwijs is dat het onder lestijd niet flexibel is.
Ik kom ook vaak niet op de ouderavonden van mijn kinderen omdat man of ik dan zelf een ouderavond heeft. Maar dat vind ik niet zo erg, want ik hou niet van ouderavonden.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
01-08-2020 14:28
Het kenmerk van onderwijs is dat het onder lestijd niet flexibel is.
Nee dat snap ik. Ik bedoel als je parttime werkt en je duo met je wil of kan wisselen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
01-08-2020 14:26
Ik werk in het VO, maar ik kan inderdaad geen vrij nemen voor dit soort zaken. Dan hebben mijn leerlingen namelijk geen les. Mijn kinderen werden dus ook door de bso naar het schoolreisje gebracht en/of opgehaald als man en ik beide werkten.

Een keer een uurtje later beginnen is prima. En voor calamiteiten en zorg is er ook verlof.
Bso inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
01-08-2020 14:30
Nee dat snap ik. Ik bedoel als je parttime werkt en je duo met je wil of kan wisselen.
Nog steeds bso.
Green17 schreef:
01-08-2020 14:27
Het zal niet heel veel anders zijn dan andere ouders die werken gok ik?
Het ligt eraan hoeveel uur je werkt en hoe flexibel de indeling is.

Jawel, toen ik niet in het onderwijs werkte nam ik voor zulke dingen wel eens een snipperdag. Die snipperdagen bestaan in het onderwijs niet.

Gelukkig hier een partner die het dan combineert met een thuiswerkdag. En de kinderen zijn al pubers dus niet vaak meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Op de school van je kinderen gaan werken ;)

Wat ik me dan afvraag; hoe ga jij het doen met opleiding/ financiën in de tijd dat je aan het omscholen bent?
Mevrouw75 schreef:
01-08-2020 14:31
Bso inderdaad.

Kamp en veel spullen mee? Dan is hier een opa die nog wel eens een kind wil brengen dan. Of in overleg leg ik de spullen om 7:00 al in het portiek/fietsenkelder etc.
Oh en plannen, op de school waar je werkt heb je soms invloed op e planning dus kun je misschien zorgen dat de musical niet gelijk valt met die van je kind. Of dat je niet voor groep acht staat als je kind in acht zit.

En heb je diplomuitreiking oid van je kind dan is er altijd wel iets te regelen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
01-08-2020 14:32
Jawel, toen ik niet in het onderwijs werkte nam ik voor zulke dingen wel eens een snipperdag. Die snipperdagen bestaan in het onderwijs niet.

Gelukkig hier een partner die het dan combineert met een thuiswerkdag. En de kinderen zijn al pubers dus niet vaak meer nodig.
Ah daar heb ik niet bij stilgestaan
anoniem_397723 wijzigde dit bericht op 01-08-2020 17:52
8.21% gewijzigd
Gebruiker2016 schreef:
01-08-2020 14:33
Op de school van je kinderen gaan werken ;)

Wat ik me dan afvraag; hoe ga jij het doen met opleiding/ financiën in de tijd dat je aan het omscholen bent?
Dank voor jullie reacties!
Ik ben gestuit op een traject waarin ik gedurende de opleiding word betaald.
Alle reacties Link kopieren
BSO, vader, oom, tante, buurvrouw, oma/opa. Heel soms heb ik geluk en komt het schoolreisje overeen met een toetsweek (werk in het VO) en dan kan ik de surveillance ruilen met een collega.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Het ligt aan de school/directeur. Ik ben wel vooral bij mijn kinderen geweest op de ‘belangrijke’ dagen, zoals eerste schooldag en kerstfeest. Maar werkte altijd parttime, dus had ook een duo. Toen ik op een kleine school werkte is het kerstfeest weleens verplaatst naar de woensdag zodat ik er ook bij kon zijn en naar mijn eigen kind kon op donderdag. Of als mijn eigen kind trakteerde ging de directeur een uurtje voor mijn groep. Op andere momenten stelde ik me dan weer soepel op, het is geven en nemen.

In mijn ervaring is er dus veel mogelijk als je overlegt. Zeker als alleenstaande moeder lijkt me dat niet gek hoor. Dat kan je ook prima op je sollicitatie aangeven denk ik. Maar andere moeders van de school van mijn kinderen die in het onderwijs werken moeten inderdaad wel vaak verstek laten gaan.

Verder: het is de leukste baan ter wereld 🙂, dus veel succes (hoewel ik zelf iets anders doe tegenwoordig)!
Verrassingswolkje schreef:
01-08-2020 15:42
Het ligt aan de school/directeur. Ik ben wel vooral bij mijn kinderen geweest op de ‘belangrijke’ dagen, zoals eerste schooldag en kerstfeest. Maar werkte altijd parttime, dus had ook een duo. Toen ik op een kleine school werkte is het kerstfeest weleens verplaatst naar de woensdag zodat ik er ook bij kon zijn en naar mijn eigen kind kon op donderdag. Of als mijn eigen kind trakteerde ging de directeur een uurtje voor mijn groep. Op andere momenten stelde ik me dan weer soepel op, het is geven en nemen.

In mijn ervaring is er dus veel mogelijk als je overlegt. Zeker als alleenstaande moeder lijkt me dat niet gek hoor. Dat kan je ook prima op je sollicitatie aangeven denk ik. Maar andere moeders van de school van mijn kinderen die in het onderwijs werken moeten inderdaad wel vaak verstek laten gaan.

Verder: het is de leukste baan ter wereld 🙂, dus veel succes (hoewel ik zelf iets anders doe tegenwoordig)!

Ruilen met een duo werkt natuurlijk alleen als het twee kanten op werkt. Dus als beiden diezelfde behoefte hebben om af en toe te ruilen of als de gunfactor heel hoog is.

Het is geen recht. Ik ken duo's die op die manier buiten de schoolvakanties op vakantie gingen. Maar ook duo's die na een jaar helemaal klaar met elkaar waren.
Alle reacties Link kopieren
Green17 schreef:
01-08-2020 14:27
Het zal niet heel veel anders zijn dan andere ouders die werken gok ik?
Bij veel beroepen kun je wel een uurtje later beginnen of een uurtje eerder weg, of een middag vrij nemen. Op school kan dat niet, dan zit de hele klas zonder juf.
Ik ben docent VO -nog ietsje flexibeler dan basisonderwijs, denk ik.

Voor de eerste schooldag van je kindje kan er wss wel een invaller geregeld worden voor die ene keer; dat is zo belangrijk. Maar andere activiteiten op school zul je inderdaad moeten missen, want dan ben je zelf aan het werk. Je kan geen vrije dagen opnemen, of een uurtje schuiven en later beginnen / eerder weggaan als het niet strikt noodzakelijk / hoogst uitzonderlijk is. Zeker niet met het lerarentekort.

Mijn kindje zal, naast BSO na school, ook naar de voorschoolse opvang gaan.

Of probeer een netwerk te creëren van andere ouders waarbij je elkaar kan helpen? Zij brengen de traktatie naar school als kindje jarig is, en jij kan na schooltijd naar voetbal fietsen met kind en vriendje o.i.d. De meeste ouders die ik ken staan heel erg open voor dit soort regelingen, want zo help je elkaar (en ik vind het zelf ook geen probleem als er niets tegenover staat, zeker niet in het geval van een fulltime werkende alleenstaande ouder).
Alle reacties Link kopieren
Nee dat kon bij mij niet. In 8 jaar geen kerstdiner gezien. Geen klassenborrels en geen eerste schooldag. Gelukkig hebben ze bij mij een vader en een opa en oma die dat soort dingen prima op konden vangen.
Maar het went wel hoor. En er zijn genoeg andere leuke belangrijke dingen waar je wel bij bent. Daarentegen ben je wel veel vrij in schoolvakanties, dat hebben veel andere ouders niet. En zo heeft alles zijn voor en nadelen.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
01-08-2020 14:30
Ik kom ook vaak niet op de ouderavonden van mijn kinderen omdat man of ik dan zelf een ouderavond heeft. Maar dat vind ik niet zo erg, want ik hou niet van ouderavonden.
Hehe, dat ‘probleem’ hebben wij ook vaak.
Die ouderavonden, zeker begin schooljaar, vallen vaak in dezelfde week als onze eigen ouderavonden. Mijn beide exen, mijn vriend, de vriendin van de vader van de oudste twee en ik werken allemaal in het onderwijs. Qua oppas was ook wel eens lastig omdat mijn vader en ex-schoonvader óók in het onderwijs werken.
Thema-avonden boeien mij niet zo, kennismaking met een leerkracht waar de oudere kids al gezeten hebben ook niet en oudergesprekken kunnen we zelf inplannen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd bij de eerste schooldag van mijn kinderen geweest. Hoewel docent VO plande ik de eerste schooldag gewoon op mijn vrije dag. Ze gaan immers toch eerst een paar keer wennen voor ze echt naar school gaan en de school van je kinderen zal daar vast wel voor open staan. Hier kon het prima in overleg.
Soms zal je dingen missen, soms niet.
Maar dat is niet anders dan wanneer je ander werk doet. Je zal iig alle vakanties samen hebben.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Oudergesprekken heb ik altijd kunnen regelen met school van kind. Enige wat regelmatig in het gedrang is gekomen is de kerstviering. Dat vind ik dan heel jammer maar het is niet anders. Ook kan je zelden mee als hulpouder (ik werk vier dagen) en dat vind mijn zoon heel jammer. Ik zorg dat ik daarom 1 x per jaar iets gaafs kom inbrengen in zijn klas zoals bijvoorbeeld een gastles drama/ een superleuke knutsel op een creamiddag of het maken van een libdub ;-D. Dan koop ik mijn schuldgevoel in 1 x af, erg he. Manlief moet niet denken aan het begeleiden van een groepje maar die wil nog weleens een ritje maken als er rijders worden gezocht.

Eerste schooldag werd mijn klas uurtje opgevangen. Studiedagen van kind moet ik altijd met oppas opvangen. Toevallig hadden we er dit jaar eindelijk eentje op mijn vrije dag. Toen zijn we naar de Efteling geweest :).

Er zijn idd veel zij- instroom trajecten waarbij opleiding en een salaris worden betaald. Leuk hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven