Werk & Studie alle pijlers

Werkgerelateerde zaken op vrije dagen

03-08-2020 18:28 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zo'n jaar voor een grote organisatie, onder verdeelt in kleinere afdelingen. Nu begin ik mij de laatste tijd steeds meer te 'irriteren' aan onderstaande;

Er is een algemene groepsapp voor heel deze afdeling. 2 weken geleden werd er op vrijdag halverwege de middag een bericht uitgestuurd met het verzoek om iets te checken en een terugkoppeling te geven. De maandag erop een bericht dat er meerdere collega's geen respons hebben gegeven en dit zsm verwacht.

Om dit te checken zou ik mijn werklaptop moeten opstarten en vpn opstarten etc. Ik was vrij deze dagen. Kan een baas verwachten dat medewerkers dit op hun vrije dagen doen?

Ander voorbeeld dat je bijvoorbeeld 10 dagen de tijd hebt om iets te doen en er na 4 dagen al geappt word om dit te doen of anders overgedragen word aan een collega.

Er zijn meerdere situaties afgelopen maanden geweest maar ik ben hier nu best wel klaar mee. Ik word constant 'lastig' gevallen op mijn prive whatsapp op mijn vrije dagen. Ik vind het echt niet erg om een keer iets te checken, maar dit soort situaties gebeurd nu bijna elke week.

Kan ik hier iets van zeggen of is het mond houden en doen? Ik hoor graag jullie meningen.
Alle reacties Link kopieren
Kun je voor dit soort zaken geen "zakelijke telefoon" aanschaffen? Plus; je kunt groepen altijd dempen. Dan open je de berichten enkel op dagen dat je werkt bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan wat voor functie je hebt, bij sommige functies wordt er inderdaad verwacht dat je ook op je vrije dagen bereikbaar bent. Ik zou hier gewoon duidelijke afspraken over maken, zodat jij, je collega's en werkgever weten waar je aan toe bent.

Wat betreft een groepsapp op je privetelefoon, overleg dat je deze alleen leest op werkdagen en zet alle meldingen uit.
Alle reacties Link kopieren
Iets van zeggen, anders gaat je hele werk-privébalans naar de klote. Gewoon zeggen: “Hoi Bart (ik noem maar wat), ik zou het op prijs stellen als je mij geen berichten meer stuurt tijdens mijn vrije dagen. Dit ervaar ik als erg vervelend en belastend”. Maar ik moet zeggen dat ik daar ook behoorlijk stellig in ben.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft de app niet te lezen.
Je kunt besluiten dat als je het toch hebt gelezen, de eerstvolgende werkdag de actie even op te pakken.

Trek je niets aan van de herinnering die veel te vroeg komt, blijkbaar heeft de uitvragen de partij te laat de actie uitgezet.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Ik neem aan dat dat soort dingen in een groepsapp gevraagd worden aan collega's die wel aan het werk zijn.

Ik zou me dus niet aangesproken voelen als hij/zij daarna in die algemene groepsapp die collega's aanspreekt. :roll: :roll: Toch?


Prive app op vrije dagen kan je prima wat van zeggen.


Enne is die telefoon (plus abo) waar de groepsapp op staat van jou of de werkgever? ;) ;)
Ik antwoord als ik tijd heb. Als ik op werk ben heb ik minder tijd voor bepaalde zaken dan thuis.
En ik weet dat als een collega me direct op mijn privé belt dat dat niet zomaar is dus dan antwoord ik even.
Als jij het gevoel hebt dat er geen bloedspoed bij is kun je niet reageren en het weer oppakken als je er weer bent.
Alle reacties Link kopieren
Op mijn werk hebben ze hier ook een handje van. Eerst ging ik daar in mee, tot ik me na een stressvolle periode besefte dat dit onzin is natuurlijk. Nu ben ik heel strikt in het scheiden van werk- en privétijd en dat wordt over het algemeen ook gerespecteerd.

Ik zit alleen met m'n werknr. in groepsapps van werk (ook als die deels over privézaken gaan). Collega's hebben mijn privénr wel dus in geval van spoed ben ik te bereiken. Als je geen werknummer hebt zou ik overwegen zelf daarvoor iets te regelen. Groepsapps dempen werkt voor mij niet zo goed, je ziet toch dat er iets binnen is gekomen en dan word ik nieuwsgierig. Gewoon alles uit kunnen zetten werkt voor mij toch het allerbeste.

Verder zou ik gewoon rustig en duidelijk op drammerige berichten reageren. Bv als je maandag leest dat meerdere mensen niet gereageerd hebben iets zeggen als: "Klopt, ik was vrijdag vrij. Zal vandaag het voor het einde van mijn werkdag doen." Of als ik toch voor wissewasjes op mijn privé word geappt zeg ik: "Dit is mijn privénummer, wil je werkgerelateerde zaken voortaan dit naar mijn werknummer (06 ...) sturen? Bedankt!" zonder op de inhoud in te gaan.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 03-08-2020 18:44
10.67% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het ligt aan je functie, zoals Uiltje ook al aangaf, maar ook hoe zaken verder gaan op het werk. Als het geen probleem is om op het werk bijvoorbeeld af en toe een privételefoontje te plegen omdat dat dan handiger uitkomt of een kopietje te maken dat je thuis nodig hebt, zou ik er ook geen probleem van maken om even iets werkgerelateerds in privétijd te checken. Als ze daar wel moeilijk over doen, zou ik zelf die grenzen ook duidelijk trekken.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Veel hangt af van 't type job en de verloning.

Plus dat het nadeel van elke week appen natuurlijk is dat je niet meer weet of het échte spoed is.
Na de 3de keer op 3 weken zetten ze zichzelf toch écht een hak hiermee want het kantoor brandt écht niet elke week af.

10 dagen tijd en na 4 dagen gaan ze al drama verkopen? Geef effectief maar door aan een collega. Na 3 keer is die het ook zat.

Op vrijdagmiddag een mail en op maandag drama dat er geen antwoorden zijn ... Hoeveel overuren wil je baas betalen tijdens 't weekend? (Plus: Is het 5 minuten werk? Of een uur?)


Ik zou ook eens overleggen met je collega's hoe zij erin staan.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Om deze reden heb ik een dual-sim telefoon en een simkaartje-van-5-euro voor werkcontacten.

Alle werkprogramma's (mail, app, teams) staan op pagina 2 van mijn startscherm en meldingen zijn gedempt. Op deze manier bepaal ik heel bewust wanneer ik (in privé-tijd) berichten bekijk: alleen wanneer ik ook tijd en zin heb om ze af te handelen.
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
Ik zou de werkgerelateerde apps ook gewoon negeren. Ik heb sowieso alle meldingen van whatsapp uitgezet, dat stoort al minder.

Ik vind het wel raar dat iemand zelf een telefoon zou moeten aanschaffen voor werkzaken. Als een telefoon vereist is moet de werkgever dat maar doen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geen belangrijke functie. Ik wil niet te veel in detail gaan, maar bijvoorbeeld een vakkervuller bij ah achtig iets.

De dingen die gevraagd worden zijn vergelijkbaar als in check dat je adres klopt in bestand x.

Een werktelefoon vind ik persoonlijk te ver gaan. Zoals ik aangaf, geen belangrijke functie.

Ik lees de app's ook niet gelijk. Maar vind vooral de app's daarna vervelend als er niet snel genoeg gereageerd word. Ik stuur dan uiteindelijk ook een bericht dat ik het doe zodra ik er weer ben, maar raak het een beetje zat om dit constant te doen.

Thanks voor alle adviezen!
Ik zie van alles voorbij komen, maar ik reageer alleen als ik denk dat het echt niet kan wachten. Die inschatting maak ik zelf en daar licht ik verder ook niemand over in. Ik zeg dus ook niet: ik kom er maandag op terug. Het is bij mij in principe geen reactie, en als ik zie dat er haast bij is dan wel.

Maar als ik buiten de deur ben kan ik natuurlijk niet inloggen en allerlei dingen opzoeken. Ik sla alles op de server in gedeelde systemen op, iedereen kan overal bij als ik onder een tram loop.

Ik heb overigens wel een mobiel van werk, mijn privénummer heeft alleen HR geloof ik.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 03-08-2020 18:52
8.07% gewijzigd
Ow dan helemaal lekker laten gaan. Zeker die in de groepsapp.

En van de prive apps mag je best wat zeggen.
Kerstfeest1998 schreef:
03-08-2020 18:49
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb geen belangrijke functie. Ik wil niet te veel in detail gaan, maar bijvoorbeeld een vakkervuller bij ah achtig iets.

De dingen die gevraagd worden zijn vergelijkbaar als in check dat je adres klopt in bestand x.

Een werktelefoon vind ik persoonlijk te ver gaan. Zoals ik aangaf, geen belangrijke functie.

Ik lees de app's ook niet gelijk. Maar vind vooral de app's daarna vervelend als er niet snel genoeg gereageerd word. Ik stuur dan uiteindelijk ook een bericht dat ik het doe zodra ik er weer ben, maar raak het een beetje zat om dit constant te doen.

Thanks voor alle adviezen!
Maar als ze blijven aandringen, dan zal dat toch zijn gericht naar mensen die op dat moment aan het werk zijn? Je kunt toch niet vanaf het strand reageren? Kan het zijn dat je zelf invult dat dit van je verwacht wordt?
Ik ga bij vakanties of bij meerdere vrije dagen gewoon uit de groepsapp.
Ik werd ook niet goed van het constante gemier over alles tijdens vakanties. Bevalt prima.
Alle reacties Link kopieren
Eisen niet nee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
03-08-2020 18:54
Maar als ze blijven aandringen, dan zal dat toch zijn gericht naar mensen die op dat moment aan het werk zijn? Je kunt toch niet vanaf het strand reageren? Kan het zijn dat je zelf invult dat dit van je verwacht wordt?
Dit zijn app's die inderdaad verwacht worden van alle collega's. Dus ook als je vrij bent.

Op kleine zaken vind ik het inderdaad echt niet erg om soms te reageren. Maar vaak zijn het toch vragen waarbij ik m'n werklaptop nodig heb, en toevallig draag ik die niet op mijn vrije dagen mee. 😅
Kerstfeest1998 schreef:
03-08-2020 18:57
Dit zijn app's die inderdaad verwacht worden van alle collega's. Dus ook als je vrij bent.

Op kleine zaken vind ik het inderdaad echt niet erg om soms te reageren. Maar vaak zijn het toch vragen waarbij ik m'n werklaptop nodig heb, en toevallig draag ik die niet op mijn vrije dagen mee. 😅
Je kunt dan beter ook maar niet op kleine zaken reageren, gewoon een lijn trekken, anders wordt het verwarrend. Als mensen eenmaal weten dat je online bent is het hem van de dam.

En bij een volgend overleg aankaarten hoe we met dit soort zaken in de vrije tijd omgaan, want jij bent in je vrije tijd niet in de gelegenheid om informatie op te zoeken en aan te leveren. Misschien kan er wat beter gepland worden wat er nodig is, zodat mensen dit voor hun vrije dagen tijdens werktijd aan kunnen leveren.
Ik had ook zo’n collega die elke keer met spoed een of ander rapport moest aanleveren en daar onze input voor nodig had. Elke keer op de meest ongelukkige tijden het verzoek om (urgent!!) allerlei zaken door te sturen. Wel onder werktijd, maar ik heb ook zo mijn deadlines. Toen heb ik ook gevraagd of ze daar niet eens wat eerder mee kon komen, zodat wij ook weten waar we aan toe zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kerstfeest1998 schreef:
03-08-2020 18:28
Er is een algemene groepsapp voor heel deze afdeling. 2 weken geleden werd er op vrijdag halverwege de middag een bericht uitgestuurd met het verzoek om iets te checken en een terugkoppeling te geven. De maandag erop een bericht dat er meerdere collega's geen respons hebben gegeven en dit zsm verwacht.


Ander voorbeeld dat je bijvoorbeeld 10 dagen de tijd hebt om iets te doen en er na 4 dagen al geappt word om dit te doen of anders overgedragen word aan een collega.

Gewoon niet meer op reageren, punt. Je houdt je toch aan 'zsm' en die 10 dagen? Als het dan na 4 dagen overgedragen zou worden laat je dat toch gewoon lekker gaan?

Echt, dingen in die groepsapp gewoon parkeren voor jezelf en je niet steeds zo aangesproken voelen. Mocht je wel persoonlijk aangesproken worden dan leg je nogmaals uit dat je reageert zodra je weer op je werk bent.
Alle reacties Link kopieren
Groepsapp dingen negeer ik ook op mijn vrije dagen. Eventueel als het iets belangrijks is waar ik iets mee moet als ik weer aan het werk ben dan maak ik er een notitie van in mijn agenda.

Ik vind het zelf wel prettig om op prive apps te reageren. Meestal laat ik weten dat ik vrij ben, dat ik op dag X weer aan het werk en dat als ze het op de mail zetten dat ik er dan naar kijk. Het helpt mij om het uit los te laten als ik op deze manier wel even gereageerd heb. En als ik het zelf wel belangrijk vind dan zet ik wel de computer aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit gehad dat een interim dacht dat hij wel even een verandering kon doorvoeren en iedereen verplichtte om in de groepsapp te gaan. Ik heb vriendelijk bedankt, met de mededeling dat als ik geen telefoon van de zaak krijg ik dan ook geen apps van de zaak wilde.

Achteraf maar goed ook, want toen de groep bestond werden er laat in de avond, in het weekend, op zondag alvast voor de week erop apps gestuurd.

Ten eerste mag een werkgever of manager geen antwoord van je verwachten. En ten tweede hoef je hier niet op te reageren.

Ik zou dit heel duidelijk maken tijdens een overleg. Of op de dag dat je op vakantie gaat appen dat je de komende 3 weken niet reageert op vragen in die app. Of ik ben morgen vrij. Tot woensdag.

Zeker als je geen functie hebt waarbij er levens afhankelijk van je zijn is dit de grootste onzin. En al zijn er wel levens van je afhankelijk, dan zou de werkgever moeten zorgen dat er een goede vervanging is en een goede overdracht.
Als er geen mensen in gevaar komen of dood gaan als je niet reageert.. Dan moet je daar dus mooi mee stoppen.

Gaat het dan over op prive, zet je je telefoon gewoon uit.

Mocht die rare werkgever er je dan er over willen spreken, kan je prima aangeven dat je vrij bent en dat het je prive tijd en je prive telefoon is.
Dus dat wat hij wil echt niet oke is.


Gok wel dat je er sowieso beter aan doet als het daarna een ding word om een betere werkgever te gaan zoeken. ;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven