Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan: verder solliciteren of 'tijd uitzitten'?

05-08-2020 09:39 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds april heb ik een nieuwe baan (jaarcontract) als assistent bij een grote landelijke gezondheidsinstelling. Eerste maand was (in verband met corona) erg druk. Proeftijd doorgekomen en nu het wat rustiger wordt, zie ik meer van het bedrijf en blijkt dat het bedrijf al bijna een jaar met een grote reorganisatie bezig is. De manager waar ik voor werk vertrekt over een maand en er is/wordt geen vacature uitgezet. Het is nog niet duidelijk of er een manager vanuit het hoofdkantoor (met eigen assistent) op die positie gaat zitten, of dat de managersfunctie helemaal komt te vervallen. Ik heb gevraagd wat dat voor mijn functie betekent, maar daar krijg ik geen duidelijk antwoord op. Ik moet maar afwachten wat er op het hoofdkantoor besloten wordt en dan hoor ik het vanzelf. Als ik vraag wánneer ik iets hoor, is de reactie dat het hoofdkantoor voor eind van het jaar bepaalt hoe de reorganisatie er definitief uit komt te zien. Maar... geen zorgen, want je hebt een jaarcontract.

Het feit dat ik niet weet waar ik aan toe ben, levert best veel spanning op. Momenteel 'geniet' ik van een weekje vakantie (meer mocht niet, want niet genoeg uren opgebouwd) en denk ik na over mijn functie. Ik begin steeds meer op te zien tegen maandag weer beginnen en ben gaan rondkijken. Ik heb 2 leuke functies gezien, beide voor meer uren en daardoor ook meer salaris. Netto zal ik ongeveer hetzelfde overhouden. Nu zit ik in dubio: ga ik solliciteren of blijf ik zitten? Mijn contract kan tussentijds worden opgezegd, met een opzegtermijn van een maand. Dat is het probleem niet. Aan de ene kant voel ik mij schuldig dat ik nu al weg wil en het bedrijf tijdens de reorganisatie wil verlaten, aan de andere kant voel ik me in de maling genomen door een aanstelling te krijgen waarvan vooraf duidelijk was dat deze niet helemaal kon worden nagekomen.

Als ik wel ga solliciteren, zet ik deze functie op mijn CV met uitleg van tijdelijke functie door reorganisatie? Als ik deze functie niet op mijn CV zet, heb ik een gat van een half jaar. Ik vraag me af wat beter is: een gat van een half jaar, of een functie van een paar maanden. Voor de volledigheid; op mijn CV staan alleen maar tijdelijke functies van maximaal 2 jaar. Ik ben bang dat ik een echte 'jobhopper' ben... Dat is overigens ook de reden dat ik voor deze functie ben aangenomen.

Alvast dank voor jullie advies en inzicht :-)
Solliciteren kan altijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon solliciteren op die andere functies die jou leuk lijken. Je bent dat bedrijf waar je nu werkt echt niks verplicht. Zoals je zei, er is een opzegtermijn van een maand. Als je je daar aan houdt is het prima. Zeker aangezien ze jou zelf helemaal geen duidelijkheid kunnen of willen verschaffen. Je hebt het erover dat je er tegen opziet om te gaan werken en je zit voortdurend in spanning. Denk aan jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet zo goed waar jij nu last vna hebt in je huidige functie. Ze kunnen je geen antwoord geven op je vragen. Dat kunnen ze voor het hele bedrijf niet geven namelijk. Je hebt een contract tot april 2021. Dus in het allerergste geval zit je er tot dan en is het dan klaar.

Wat verwacht je eigenlijk van het bedrijf? Vind je het werk verder wel leuk om te doen? Ik zie op basis van wat je schrijft geen reden om te stoppen. Nee, een reorganisatie is niet leuk. Ik geef degene die zei dat je je geen zorgen hoeft te maken, want jaarcontract, gelijk.

Maar het staat je vrij om verder te kijken naar een andere baan natuurlijk.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Schuldig voelen naar je werkgever moet je nooit doen, het bedrijf stort niet in met jouw vertrek.
Als het een groot bedrijf is, heb je goede kans dat ze op jou locatie inderdaad weinig weten / kunnen zeggen over de reorganisatie en het effect op je functie. Vaak spelen die ontwikkelingen zich vooral af op het hoofdkantoor, dus het is maar de vraag of ze je bewust onwetend hebben gelaten hierover, bij je sollicitatie.

Los daarvan: vind je het leuk werk? Kun je er wat leren? Heb je leuke collega's? Kun je er zelf iets leuks van maken?
Je werkt hangt niet alleen af van je toekomstperspectief toch? Zeker niet als je toch al job-hopt.

Anderzijds: als je iets gevonden hebt wat echt goed bij je past, dan staat niks je in de weg om over te stappen natuurlijk
Ik zou alleen niet te snel opgeven.
Ik zou gewoon lekker afwachten als ik jou was. Als deze baan t.z.t. beëindigd wordt door de werkgever, dan heb je rechten en een transitievergoeding. Als je zelf gaat, niet.
Ergens beginnen in Coronatijd is niet ideaal.
Ik had een vast contract onbepaalde tijd, en ben er wegens reorganisatie ook uitgegooid dus... Veilig? Nooit 100%.

De vraag is of je nog even kunt werken met die onzekerheid. Als het echt zo erg aan je vreet, zou ik alvast beginnen met solliciteren. Ik zou de huidige job echter wel op je CV plaatsen.
-jolijn- schreef:
05-08-2020 09:54
Ik zou gewoon lekker afwachten als ik jou was. Als deze baan t.z.t. beëindigd wordt door de werkgever, dan heb je rechten en een transitievergoeding. Als je zelf gaat, niet.
Ergens beginnen in Coronatijd is niet ideaal.


Die transitievergoeding is niet zo geweldig na afloop van een jaarcontract.


TO, als je echt een leuke baan langs ziet komen, solliciteren! Je moet geen andere baan, maar je moet ook niet je kans op een echt leuke baan laten lopen. Komt er niets geweldigs voorbij, dan gewoon lekker blijven zitten.

En ja, deze baan wel op je cv zetten. Reorganisatie is een prima reden waarom je verder kijkt, heel goed uit te leggen bij sollicitaties.
Gewoon solliciteren en zet de baan gewoon op je CV zonder toelichting. Toelichting kun je altijd mondeling geven. Succes bij de sollicitaties
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp wat jullie zeggen... Ik ben helaas een piekeraar. Huur, vaste lasten, kind moet eten. Nu zijn er functies, wie weet of er nog functies zijn als mijn contract wordt opgezegd? Kan ik het dan maar beter niet voor zijn...

Ik werk als assistent, als er geen manager is, is er niemand om voor te werken. De manager waar ik nu voor werk, is langzaam zijn taken aan het afbouwen en overdragen. Daardoor krijg ik steeds minder werk. Ik heb een aantal vaste taken (voor de manager), maar daar krijg ik mijn uren niet mee gevuld. Deze taken zullen ook verdwijnen als de manager er niet meer is. Wat ik ga doen als hij binnenkort weg is, blijft onduidelijk.

Misschien maak ik me ook inderdaad druk om niets :-)
Zelfde positie vorig jaar... manager weg en de tijdelijke vervanger had al een assistent. Daarnaast was het nog onzeker of er echt vervanging zou komen. Contract zou nog driekwart jaar doorlopen.

Ik ben gaan solliciteren. Ik had ruim de tijd om iets te zoeken wat ik leuk vond. Dat gaf rust en ruimte. Heb toevallig binnen een maand een super leuke baan gevonden. Ik maak liever zelf de keuze dan dat hij voor mij gemaakt wordt. Ik mocht verder kijken ipv dat ik moest verder kijken. Psychisch heel verschil voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Ook al vind je een nieuwe baan... je hebt een jaarcontract getekend. En daar kan werkgever je wel aan houden (tenzij er een opzegtermijn is opgenomen in het contract).
En wel vermelden op CV. Niet teveel op ingaan in je brief. Ik heb het uitgelegd in mijn gesprek. Voordeel was dat ik 100% relaxed was tijdens het gesprek. Ik had een contract, ik kon het uitleggen.... en aangenomen dus.

Soms lopen zaken zo. Ik heb de laatste jaren pech gehad met faillissementen, managers weg, niet gelukkig met de baan. Dat is goed te onderbouwen. En dat je solliciteert laat ook zien dat je daadkrachtig bent. Dat je niet afwacht, maar knopen door hakt. Dat is een goede eigenschap van een assistent.
Auberginetje schreef:
05-08-2020 10:09
Ik begrijp wat jullie zeggen... Ik ben helaas een piekeraar. Huur, vaste lasten, kind moet eten. Nu zijn er functies, wie weet of er nog functies zijn als mijn contract wordt opgezegd? Kan ik het dan maar beter niet voor zijn...

Ik werk als assistent, als er geen manager is, is er niemand om voor te werken. De manager waar ik nu voor werk, is langzaam zijn taken aan het afbouwen en overdragen. Daardoor krijg ik steeds minder werk. Ik heb een aantal vaste taken (voor de manager), maar daar krijg ik mijn uren niet mee gevuld. Deze taken zullen ook verdwijnen als de manager er niet meer is. Wat ik ga doen als hij binnenkort weg is, blijft onduidelijk.

Misschien maak ik me ook inderdaad druk om niets :-)
Mijn taken werden ook anders. Van assistent tot veredelde opruimer 😅. Ik vond het niet erg maar ik had geen behoefte om 24 uur per week ordners opnieuw in te richten.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
05-08-2020 10:27
Mijn taken werden ook anders. Van assistent tot veredelde opruimer 😅. Ik vond het niet erg maar ik had geen behoefte om 24 uur per week ordners opnieuw in te richten.
Daar ben ik ook bang voor, dat ik alle rotklusjes 'mag' gaan doen :nope: terwijl de functie op zich heel leuk en divers is.
Alle reacties Link kopieren
Er zullen ongetwijfeld andere taken voor in de plaats komen, ze gaan je niet zonder werk je contract laten uitzitten.

Verder kijken kan uiteraard. Maar zekerheid heb je nooit: ook bij een nieuwe baan start je met een tijdelijk contract en ook met een vast contract kun je je baan verliezen. Het heeft geen zin om daarover te stressen.

Maar als je een piekeraar bent en je zorgen maakt over je rekeningen, waarom ben je dan een jobhopper? Ligt dat aan jezelf of aan de omstandigheden?
Alle reacties Link kopieren
Schuldgevoel naar je werkgever toe is iets wat ik nooit heb begrepen. Zaken zijn zaken, als jij weg wil dan solliciteer je naar een andere functie. Andersom zullen zij jou echt niet behouden omdat je zo aardig bent.

Ik meen het. Als jij om wat voor reden dan ook wil solliciteren op een andere functie, dan moet je dat gewoon doen.

Als ik ergens een half jaar zou hebben gewerkt, dan zou ik dat wel op mijn cv zetten. Ik heb ooit een week ergens gewerkt en toen ben ik opgestapt. Die baan heb ik uiteraard niet op mijn cv gezet. Je kunt altijd wel met uitleg komen waarom je weg bent gegaan bij de functie lijkt mij.
Emboldened by the flame of ambition
Alle reacties Link kopieren
Waarom jezelf schuldig voelen?
Zij zijn ook niet eerlijk geweest.
Er is er maar 1 die voor Auberginetje zorgt en moet zorgen en dat is Auberginetje zelf.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
05-08-2020 10:22
Ook al vind je een nieuwe baan... je hebt een jaarcontract getekend. En daar kan werkgever je wel aan houden (tenzij er een opzegtermijn is opgenomen in het contract).
En daar was al duidelijkheid over: er is sprake van een maand opzegtermijn. Sterker nog: als die opzegtermijn er niet in had gestaan, kan men terugvallen op de wettelijk bepaalde opzegtermijn (artikel 7:672 BW lid 4). Was het ook een maand. Er kan sprake zijn van géén opzegtermijn maar volgens mij moet dat expliciet vermeld worden en is dat zeker niet gebruikelijk op een looptijd van een jaar.

TO, zoals gezegd: solliciteren kan altijd. Als je je nu niet plezierig op die plek voelt, is het klip en klaar. Je beschrijft het als een sterfhuisconstructie: manager vertrekt, geen vervanger (en door reorganisatie kan het zomaar zijn dat die er ook niet meer gaat komen), jij hebt een jaarcontract. Ik zou sowieso schrijven. Kan alleen beter worden. Volgend jaar de WW in moeten is ook geen fijne uitgangspositie, ook dan zitten we met (de economische perikelen van) corona. Zorg voor jezelf en je kind door fijn werk te hebben.
tia.dalma wijzigde dit bericht op 05-08-2020 10:47
7.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kun je uberhaupt wel tussentijds opzeggen? In principe kan dat namelijk niet bij een tijdelijk contract, tenzij het expliciet in het het contract is vermeld.

Het gaat niet om de opzegtermij, er moet expliciet in het contract vermeld staan dat er mogelijkheden zijn om tussentijds op te zeggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou lekker gaan solliciteren. Ik heb het altijd liever zelf in de hand dan dat ik afhankelijk ben van wat een organisatie gaat bepalen. Ik werk daarom voor mezelf, dan kan je het lekker zelf bepalen. Misschien is dat iets voor je.
Alle reacties Link kopieren
In mijn contract staat expliciet vermeld dat tussentijds opzeggen voor beide partijen mogelijk is. Mijn werkgever kan dus ook tussentijds opzeggen. Dat de vertrekkende manager zegt 'maak je geen zorgen, je hebt een jaarcontract' is een wassen neus.

Tia.Dalma gebruikte de term 'sterfhuiscontructie', dat vind ik een mooie. Ik denk dat dat een beetje het gevoel is. Dat met het gevoel van niet eerlijk zijn geweest. Tijdens mijn sollicitatiegesprek heb ik aangegeven dat ik door omstandigheden veel verschillende banen heb gehad (langdurige ziektevervanging, bezuinigingen, reorganisaties) en dat ik op zoek ben naar een 'vaste' baan. Dat ik er dan pas na mijn proefperiode achter kom dat de functie waar ik op heb gesolliciteerd na 4 maanden eigenlijk niet als zodanig zal bestaan is frustrerend. Als dat tijdens het sollicitatiegesprek was aangegeven, had ik voor de functie bedankt en was ik verder gaan kijken.

Ik heb gedacht aan voor mezelf beginnen, maar als assistent lijkt me dat niet zo makkelijk :-)

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen: voor nu heb ik een contract en hoef ik me geen zorgen te maken :lijstje:. Het is voor mezelf prettig om het zelf een beetje in de hand te hebben en nu vrijwillig op zoek naar een andere baan, in plaats van binnenkort (of aan het eind van mijn contract) gedwongen op zoek moeten.
Alle reacties Link kopieren
Auberginetje schreef:
05-08-2020 11:56
Mijn werkgever kan dus ook tussentijds opzeggen. Dat de vertrekkende manager zegt 'maak je geen zorgen, je hebt een jaarcontract' is een wassen neus.
Tussentijds opzeggen kan door de werkgever nooit gedaan worden zonder toestemming van het UWV of de kantonrechter. Dat gaat met zoveel voeten in de aarde gepaard dat dat alleen in het geval van een daadwerkelijke reorganisatie (dus de startdatum, niet het voornemen) gebeurt en dan had je dat nu wel geweten. Daar komt ook nog een wettelijke aanzegtermijn bij. Hou het er dus maar op dat ze je tot einde dienstverband wel zullen aanhouden maar of het werk er inhoudelijk leuk op blijft, is de vraag, schat ik zo in.

Succes met schrijven, TO. Komt allemaal heus goed. Bedenk dat je een goede reden hebt, schaam je niet o.i.d. in je brief of tijdens gesprek, hou de reden van voortijdig vertrek feitelijk en ga vooral in je brief in op de reden waarom de functie je inhoudelijk aanspreekt en waarom jij daar goed op/bij past.
Alle reacties Link kopieren
Joh, dat is toch een nobrainer. Lekker solliciteren. Wie weet moet je wel eerst 20 gesprekken hebben voordat er een aanbod komt ergens. En dan nog mag je nee zeggen afhankelijk van de situatie dan. Ik zou lekker relaxed nu allerlei sollicitaties doen en kennismakingsgesprekken hebben. Je hoeft pas de definitieve keuze te maken als die voor je ligt. Je gaat nu al uit van apen en beren op de weg. Zie eerst maar eens aan een gesprek te komen. Altijd goed om opties achter de hand te hebben. Doet je huidige werkgever ook, waarom jij dan niet?
Alle reacties Link kopieren
Auberginetje schreef:
05-08-2020 11:56
In mijn contract staat expliciet vermeld dat tussentijds opzeggen voor beide partijen mogelijk is. Mijn werkgever kan dus ook tussentijds opzeggen. Dat de vertrekkende manager zegt 'maak je geen zorgen, je hebt een jaarcontract' is een wassen neus.

Tia.Dalma gebruikte de term 'sterfhuiscontructie', dat vind ik een mooie. Ik denk dat dat een beetje het gevoel is. Dat met het gevoel van niet eerlijk zijn geweest. Tijdens mijn sollicitatiegesprek heb ik aangegeven dat ik door omstandigheden veel verschillende banen heb gehad (langdurige ziektevervanging, bezuinigingen, reorganisaties) en dat ik op zoek ben naar een 'vaste' baan. Dat ik er dan pas na mijn proefperiode achter kom dat de functie waar ik op heb gesolliciteerd na 4 maanden eigenlijk niet als zodanig zal bestaan is frustrerend. Als dat tijdens het sollicitatiegesprek was aangegeven, had ik voor de functie bedankt en was ik verder gaan kijken.

Ik heb gedacht aan voor mezelf beginnen, maar als assistent lijkt me dat niet zo makkelijk :-)

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen: voor nu heb ik een contract en hoef ik me geen zorgen te maken :lijstje:. Het is voor mezelf prettig om het zelf een beetje in de hand te hebben en nu vrijwillig op zoek naar een andere baan, in plaats van binnenkort (of aan het eind van mijn contract) gedwongen op zoek moeten.
Begrijpelijk hoor.
Ik zou profiteren van de situatie als in: je hebt in elk geval werk tot april 2021. Gebruik die tijd om ergens anders goed aan de bak te komen. Lukt dat niet, dan heb je na april 2021 rechten (als je contract niet verlengd wordt).

Heel veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven