Werk & Studie alle pijlers

3 dagen in hotel voor "start nieuwe werkgever" - m

05-09-2020 21:33 459 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi!

Ik zit met een uitdaging die me nogal dwars zit de afgelopen 2 dagen.

Afgelopen dinsdag ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. Sowieso al een spannende uitdaging tijdens deze rare tijden. Maar ik heb er super veel zin in!

Ik werk als consultant voor een grote detacheringsclub. Om alle nieuwe medewerkers te verwelkomen hebben ze maandelijks een 3 daagse bijeenkomst in het midden van het land waar je in 3 dagen leert over het bedrijf, de cultuur, way of working etc.. teambuilding voor de nieuwe ;)

Maar, ik heb 2 kinderen. Van 5 en 2. De 1 gaat naar school, de ander naar de opvang. Mijn man werkt als zelfstandige in de bouw (sochtends voor half 7 de deur uit) waardoor ik in de ochtenden de kids naar school/opvang breng.
Op woensdag en vrijdag middag ben ik vrij, dan zijn de kinderen lekker thuis bij mij.

Mijn werkgever wil dat ik van woensdag tot en met vrijdag de gehele dag doorbreng in de training in het midden van het land. De training start om 9 uur. Bij voorkeur hebben ze dat je verblijft in een hotel wat ze hebben geregeld, zodat je deel kan nemen aan de sport activiteiten tussen 07:00 en 09:00 in de ochtend.

Ik heb aangegeven dat ik ga proberen opvang te regelen voor de woensdag en vrijdag middag maar dat het bijna 1,5 uur rijden is vanuit mijn locatie tot de training. School begint om half 9... ik kan niet eerder dan 10:00 aanwezig zijn en wil in de avonden ook liever gewoon thuis zijn.

Dit heb ik aangegeven bij de trainers. Deze gaven aan liever geen uitzondering te willen maken, want anders moeten ze dat voor iedereen. En benadrukte dat het toch wel wordt verwacht dat ik aanwezig ben. Ik heb aangegeven hier maandag op terug te komen bij mijn direct leidinggevende...

Maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil liever niet gedwongen worden om 3 dagen elders door te brengen voor een training. Werk en privé is voor mij heel belangrijk. Ik werk 32 uur en breng de tijd buiten mijn werktijd het liefste door met mijn gezin.

Maar ik wil ook niet direct binnenkomen bij een organisatie en te worden gezien als een "lastige moeder"

Iemand tips? Ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het proberen te regelen en gewoon meedoen. Dit wist je denk ik ook voordat je tekende?

Denk dat het je meer oplevert dan dat het je kost als je inderdaad moeilijk gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Maar wist je dit niet toen je je contract tekende?.
Ik denk dat je je er op mag voorbereiden dat je de proeftijd niet doorkomt als je zo blijft doen.
Ik snap enerzijds je punt wel hoor, dat je je niet-werk-tijd met je gezin wil doorbrengen, maar je past dan dus niet bij het bedrijf.
Aan de andere kant snap ik niet waarom je zo moeilijk doet, zo makkelijk is het nml niet om nu aan een nieuwe baan te komen, laat je man maar wat meer voor jullie kinderen zorgen.

Edit: ja, ik heb in het verleden werk gehad waarbij dergelijke dingen ook heel normaal waren, ik vind het juist wel slim van bedrijven om dit te doen.
anoniem_208010 wijzigde dit bericht op 05-09-2020 21:42
15.61% gewijzigd
Lekker begin bij je nieuwe baan. Heb je een proeftijd? Zo ja, pas dan maar op.
Onbegrijpelijk trouwens, deze instelling.
Alle reacties Link kopieren
Is er niet iemand anders die de kinderen weg kan brengen? Opa/Oma, oom/tante, de buren? Of kan je man niet voor een enkele keer later beginnen?

Lijkt me trouwens wel lastig als jij je werktijden steeds moet plooien naar de werktijden van je man en schooltijden van de kinderen. Kun je in die baan wel elke dag pas naar je werk vertrekken zodra de kinderen op school zitten, of word je dan soms ook eerder verwacht?
Consultant. Dat is denk ik een pittige functie, met veel verantwoordelijkheden en een navenant salaris.
Als je echt wil gaan voor zo'n baan dan zul je aan bepaalde verwachtingen moeten voldoen. Flexibiliteit en aanwezigheid bij dit soort bijeenkomsten hoort daar bij.
Om nu direct al bij de introductiebijeenkomst te verwachten dat men zich aanpast aan wat jou als moeder het beste uitkomt geeft mi geen goede indruk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zorgen (samen met man) dat voor de kinderen in die 3 dagen oppas is geregeld.
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou daar ook geen zin in hebben, maar blijkbaar is dit hoe het bedrijf is. Pas je daar dan wel?
Zo ja, dan zou ik gewoon meedoen. Die 3 dagen overleef je ook wel. Dan breng je de kinderen maar 3 dagen uit logeren.
Lijkt me logisch dat je meteen een stempel krijgt als je nu al moeilijk gaat lopen doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste vraag is ook: is dit tijdens gesprekken eerder met je besproken? Ik snap dat dit privé niet goed uit komt en vind het ook nogal iets om maandelijks aan medewerkers te vragen. Je schrijft dat het voor nieuwe collega's is en daar zit het hem denk ik in: hoe structureel is dit? Gaat het om een paar keer of bijvoorbeeld om een jaar?
Ik zou met man overleggen of hij wat kan schuiven zodat hij een paar dagen de kinderen wegbrengt en ophaalt en dus meedoen en blijven overnachten. Dit is de eerste indruk die het bedrijf echt van je krijgt. Je kunt er lang last van hebben als die niet positief is.

Verder creëer je vaak weinig sympathie als je in de eerste weken al moeilijk doet, mogelijk heb je later nog eens wat flexibiliteit nodig tijdens werkdagen als een kind ziek is of je prive iets anders moet tijdens een werkdag. Mijn ervaring is dat er veel mogelijk is als beide partijen geven en nemen.
Alle reacties Link kopieren
Opa en oma drie dagen laten logeren. Of je broer of zus of een andere oom of tante.

Geen goed idee om hier te laat op te komen dagen, of eerder te vertrekken.
Wat eten we vanavond?
Het gaat om 3 dagen in totaal, niet 3 dagen per maand of per week.

Ik zou opvang regelen, de kinderen ergens laten logeren of zorgen dat mijn partner die dagen vrij is of een combinatie ervan. Door je zo op te stellen zet je jezelf niet op een positieve manier op de kaart.

Leuk is misschien anders maar het gaat maar om 3 dagen.
Alle reacties Link kopieren
maar het is toch iedere maand drie dagen? niet eenmalig? als het eenmalig is: Niet moeilijk doen denk ik dan.
Alle reacties Link kopieren
EmmaDeBemma schreef:
05-09-2020 21:43
Mijn eerste vraag is ook: is dit tijdens gesprekken eerder met je besproken? Ik snap dat dit privé niet goed uit komt en vind het ook nogal iets om maandelijks aan medewerkers te vragen. Je schrijft dat het voor nieuwe collega's is en daar zit het hem denk ik in: hoe structureel is dit? Gaat het om een paar keer of bijvoorbeeld om een jaar?
Hoezo maandelijks?
Is gewoon een eenmalig iets voor nieuwe werknemers.
Alle reacties Link kopieren
Het zijn maar 3 dagen! Ik zou hier echt niet moeilijk over doen en oppas regelen. Je leert het bedrijf zo goed kennen en externe collega's. Met zo'n instelling kan het zo maar zijn dat je je proeftijd niet door komt.
Alle reacties Link kopieren
Dan regelt je man toch voor die paar dagen dat hij de kinderen kan brengen en regel je voor de middag een oppas/bso.
Je bent toch samen ouders? Of ben jij ook altijd degene die opdraait voor zieke kinderen en studiedagen?
Alle reacties Link kopieren
Karl_Marx schreef:
05-09-2020 21:45
maar het is toch iedere maand drie dagen? niet eenmalig? als het eenmalig is: Niet moeilijk doen denk ik dan.
Ik lees het dat het eenmalig 3 dagen is.
Alle reacties Link kopieren
Aardbei-banaan schreef:
05-09-2020 21:46
Het zijn maar 3 dagen! Ik zou hier echt niet moeilijk over doen en oppas regelen. Je leert het bedrijf zo goed kennen en externe collega's. Met zo'n instelling kan het zo maar zijn dat je je proeftijd niet door komt.
Dit. Niet zo miepen over drie dagen.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Hastadepasta18 schreef:
05-09-2020 21:47
Dan regelt je man toch voor die paar dagen dat hij de kinderen kan brengen en regel je voor de middag een oppas/bso.
Je bent toch samen ouders? Of ben jij ook altijd degene die opdraait voor zieke kinderen en studiedagen?
Dit.
Alle reacties Link kopieren
Toevoeging: als het om een paar keer gaat dan zou ik proberen dat te regelen. als het structureel is dan kijken of je een middenweg kan vinden, de ene keer blijven overnachten en de andere keer later aansluiten en in de avond naar huis.

Maar het hangt er inderdaad ook wel van af wat voor functie / salaris / collega's je hebt en of het er in principe bij hoort om dit soort dingen te doen.

Ik heb dit bij de start van mijn werk ook gehad, was best gezellig en goed om verbinding te leggen, maar dan doel ik meer op samen borrelen in de avond en niet om 7 uur sporten :)
Alle reacties Link kopieren
Oh en trouwens, heerlijk even 3 dagen in een hotel zonder kinderen! En er nog voor betaald worden ook!
Alle reacties Link kopieren
Is het 1x 3 dagen of elke maand? In het eerste geval zou ik oppas zoeken en in het hotel overnachten. In het tweede geval zou ik een andere baan zoeken.
Wat ik hoor van mensen die als consultant werken, is dat activiteiten buiten 'normale' werktijd heel frequent voorkomen. Hoe is dat bij jouw bedrijf?
Alle reacties Link kopieren
Maar ik weet niet zo goed wat ik moet doen. Ik wil liever niet gedwongen worden om 3 dagen elders door te brengen voor een training. Werk en privé is voor mij heel belangrijk. Ik werk 32 uur en breng de tijd buiten mijn werktijd het liefste door met mijn gezin.

Maar ik wil ook niet direct binnenkomen bij een organisatie en te worden gezien als een "lastige moeder"

Het gaat om een eenmalig iets, beetje overdreven om daar zo principieel in te willen gaan staan. Althans, bij de functie die je noemt en dus een eenmalige bijeenkomst. En nee, een lekkere binnenkomer is het niet (zeker niet als je dat dikgedrukte gaat benoemen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven