Werk & Studie alle pijlers

Personeelsplanning maken en kloppend krijgen?

11-09-2020 20:57 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op het werk zijn er regelmatig gaten in het rooster te vinden door personeelstekort vanwege ziekte en vakantie.
Invalkrachten liggen niet voor het oprapen. Het zijn vaak dezelfde mensen die extra komen werken.

Ik ben op zoek naar goede ideeën, waarin we de roosters kloppend kunnen krijgen, met regels waar zowel werkgever als werknemer zich in kan vinden.
Nu wordt er iets te vaak aan ieders wensen voldaan, terwijl het redelijkerwijs eigenlijk niet altijd kan.

Hoe worden bij jullie op het werk de roosters gemaakt?
Welk programma gebruiken jullie? Online roosteren staat ook nog op het verlanglijstje.

Wat zijn de regels qua vrij nemen, invallen, ruilen, zelfroosteren, goedkeuren/afkeuren vrije dagen?
Hebben jullie per dag een "achterwacht" die bij voorbaat standby staat bij onverwachte calamiteiten?
Met bijv als regel: ben je voor 8.00 uur niet gebeld ben je vrij die dag

Kortom alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
mamavanjumili schreef:
11-09-2020 20:57

Hebben jullie per dag een "achterwacht" die bij voorbaat standby staat bij onverwachte calamiteiten?
Met bijv als regel: ben je voor 8.00 uur niet gebeld ben je vrij die dag

Kortom alle tips zijn welkom!
Krijg je dan ook "wachtvergoeding"?

Want op zo'n dagen kan ik dus ook de kapper of de dokter niet inplannen.
Terwijl ik op andere dagen ook nog "gewoon" mijn uren werk en dus ook al niet naar de kapper en de dokter kan.
Of bijvoorbeeld mijzelf niet kan inplannen als rij-ouder op de school van mijn kind.

Want het kan zijn dat er dan 4 kinderen niet in de speeltuin raken.
Of dat ik thuis met mijn duimen zit te draaien terwijl ik wel had kunnen rijden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wij hadden als regel: 1 vast vrij dagdeel per week (niet in het weekend) en 2 wensen per maand. Wens is dus een wens.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een verpleeghuis.
Wij mogen één dag in de week als harde wens opgeven, die hoef je sowieso niet te werken. Verder een zachte wens, daar proberen ze rekening mee te houden maar dat lukt niet altijd.
Verder word je gewoon ingepland. Ruilen mag en kan maar alleen met iemand van gelijkwaardig niveau. Als je vrij wil voor een bruiloft of zo, dan vraag je dat ruim van te voren aan. Dokterbezoek etc regel je op je vrije dagen of je ruilt zelf een dienst. Bij calamiteiten lossen we dat binnen het team op, maar dan moet er wel echt iets aan de hand zijn. Vakanties verdelen we, er mag bij mij in het team maximaal 1,8 fte tegelijk op vakantie. We vragen allemaal aan wat we graag willen en kijken dan of dat kan. Bij teveel overlap gaan we schuiven. Als je vorige keer geschoven hebt, krijg je nu 1e keus.
Qua roostersysteem hebben we Ortec, maar dat zou ik je niet aanraden...
Alle reacties Link kopieren
snowy2 schreef:
11-09-2020 21:09
Ik werk in een verpleeghuis.
Wij mogen één dag in de week als harde wens opgeven, die hoef je sowieso niet te werken. Verder een zachte wens, daar proberen ze rekening mee te houden maar dat lukt niet altijd.
Verder word je gewoon ingepland. Ruilen mag en kan maar alleen met iemand van gelijkwaardig niveau. Als je vrij wil voor een bruiloft of zo, dan vraag je dat ruim van te voren aan. Dokterbezoek etc regel je op je vrije dagen of je ruilt zelf een dienst. Bij calamiteiten lossen we dat binnen het team op, maar dan moet er wel echt iets aan de hand zijn. Vakanties verdelen we, er mag bij mij in het team maximaal 1,8 fte tegelijk op vakantie. We vragen allemaal aan wat we graag willen en kijken dan of dat kan. Bij teveel overlap gaan we schuiven. Als je vorige keer geschoven hebt, krijg je nu 1e keus.
Qua roostersysteem hebben we Ortec, maar dat zou ik je niet aanraden...
Bij ons precies hetzelfde , al werk ik in de GGZ..
Carpe diem
Alle reacties Link kopieren
In welke sector werk je?

Op kantoor vind ik dat er andere regels mogelijk zijn dan in een verpleegtehuis.
Hebben jullie geen planners op het werk die zich hiermee bezig houden? Ben je een net gestarte planner? Is dit een huiswerkopdracht?

Je ziet, ik heb best veel vragen voordat ik een zinnig antwoord kan geven.
Alle reacties Link kopieren
https://www.sprout.nl/how-to/personeelp ... -personeel


Er zijn zo veel tips en programma’s online te vinden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
11-09-2020 21:00
Krijg je dan ook "wachtvergoeding"?

Want op zo'n dagen kan ik dus ook de kapper of de dokter niet inplannen.
Terwijl ik op andere dagen ook nog "gewoon" mijn uren werk en dus ook al niet naar de kapper en de dokter kan.
Of bijvoorbeeld mijzelf niet kan inplannen als rij-ouder op de school van mijn kind.

Want het kan zijn dat er dan 4 kinderen niet in de speeltuin raken.
Of dat ik thuis met mijn duimen zit te draaien terwijl ik wel had kunnen rijden.
Wij hebben dit nu ook niet, maar zou wellicht een idee zijn.
Het zou bij ons dan neerkomen op 2 dagen per maand, waarbij er mijns inziens nog tijd genoeg overblijft om afspraken te plannen.
Misschien ook werken met intekenen, zodat je je wachtdagen ook kan plannen.
Wij weten wel ruim van de voren het rooster en het streven is dan ook wel om de 1e week van de maand het rooster voor de volgende maand bekend te hebben.
Alle reacties Link kopieren
mariel1989 schreef:
11-09-2020 21:11
In welke sector werk je?

Op kantoor vind ik dat er andere regels mogelijk zijn dan in een verpleegtehuis.
In een medisch centrum werktijden zijn werkdagen van 8.00 -17.00 uur
Alle reacties Link kopieren
mamavanjumili schreef:
11-09-2020 21:19
Wij hebben dit nu ook niet, maar zou wellicht een idee zijn.
Het zou bij ons dan neerkomen op 2 dagen per maand, waarbij er mijns inziens nog tijd genoeg overblijft om afspraken te plannen.
Misschien ook werken met intekenen, zodat je je wachtdagen ook kan plannen.
Wij weten wel ruim van de voren het rooster en het streven is dan ook wel om de 1e week van de maand het rooster voor de volgende maand bekend te hebben.
Geen wachtgeld vergoeding voor mensen die wel een wachtdienst draaien?

Nou dan zou ik dat niet doen
Je moet toch ook betalen voor opvang voor je kind of je die nu wel of niet brengt



Verder, ik werk nu op een afdeling met voldoende personeel, als dat er niet is worden er bedden gesloten en niet geleurd voor extra werken (dat is her voorrecht van een ziekenhuis kan in andere sectoren niet natuurlijk). Je hebt recht op een vaste vrije dag per week en er wordt zoveel mogelijk met je meegedacht met het rooster. Ruilingen worden altijd goedgekeurd. En er wordt veel geïnvesteerd in het team met als gevolg dat we eigenlijk altijd op formatie zijn.
Alle reacties Link kopieren
mamavanjumili schreef:
11-09-2020 21:19
.
Het zou bij ons dan neerkomen op 2 dagen per maand, waarbij er mijns inziens nog tijd genoeg overblijft om afspraken te plannen.
Dat bepaal jij toch niet voor een ander, zeg ?!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Heiterundsanft schreef:
11-09-2020 21:12
Hebben jullie geen planners op het werk die zich hiermee bezig houden? Ben je een net gestarte planner? Is dit een huiswerkopdracht?

Je ziet, ik heb best veel vragen voordat ik een zinnig antwoord kan geven.
Eén van de collega's die het nu doet zal binnen afzienbare tijd met pensioen gaan.
Wij zijn nu met de andere collega's aan het kijken wie dit eventueel op zich gaat nemen en het meteen het roosteren wat te moderniseren.
Ik zou het best willen gaan doen, maar wil ook geen kwade gezichten als ik niet alle vrije dagen goed keur, al zal dit dan wel in overleg gaan met de praktijkmanager.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
11-09-2020 21:26
Dat bepaal jij toch niet voor een ander, zeg ?!
Nee, maar het is zo maar een idee.
Ik ben persoonlijk liever een paar dagen per maand achterwacht, dan dat ik om de haverklap mijn bed wordt uitgebeld om aan het werk te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel dagen per week is het medisch centrum geopend? Is het geen optie om iedereen een vast rooster te geven? Met vaste vrije dagen? Van 08.00 tot 17.00 open lijkt me toch wel te plannen!
Alle reacties Link kopieren
mamavanjumili schreef:
11-09-2020 21:30
Nee, maar het is zo maar een idee.
Ik ben persoonlijk liever een paar dagen per maand achterwacht, dan dat ik om de haverklap mijn bed wordt uitgebeld om aan het werk te gaan.
Ik zou mijn telefoon uitzetten.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
mamavanjumili schreef:
11-09-2020 21:27
Eén van de collega's die het nu doet zal binnen afzienbare tijd met pensioen gaan.
Wij zijn nu met de andere collega's aan het kijken wie dit eventueel op zich gaat nemen en het meteen het roosteren wat te moderniseren.
Ik zou het best willen gaan doen, maar wil ook geen kwade gezichten als ik niet alle vrije dagen goed keur, al zal dit dan wel in overleg gaan met de praktijkmanager.
Nou dan moet je geen planner worden als je geen kwade gezichten wilt.
Afijn. Verpleeghuis dus (niet in NL) . Maar dezelfde uitdagingen met personeel.
Er wordt eerst een plan gemaakt hoeveel
- verpleegkundige
- verzorgende
- assistenten
Er nodig zijn per dienstdeel (dag, avond, nacht)
Aan de hand daarvan mensen ingedeeld. Wensen kun je aangeven maar het zijn wensen.
Zitten we met vaste "gaten" wordt dit intern bekeken of er mensen meer vast willen gaan werken voordat er een externe advertentie wordt geplaatst.
Invallers zijn er nooit genoeg maar wij werken met digitaal wachtboek. Je kunt per dag en dagdeel aangeven of je beschikbaar bent (grijs= Neutraal, groen= beschikbaar, rood= niet beschikbaar). Scheelt een hoop nodeloze telefoontjes en sms naar mensen die toch niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom nemen jullie geen nieuwe roosterplanner in? Iemand die dit zeg maar, kan. Want als jij daar de boel mag gaan reorganiseren, terwijl je er nul ervaring mee hebt, kan ik je op een briefje geven dat er gezeik in het team gaat ontstaan.
Daarnaast vraag ik me oprecht af waarom jullie met wachtdagen werken terwijl het om kantoortijden gaat. Met een x aantal fulltimers en twee studenten/parttimers voor de drukke dagen ben je toch rond lijkt me? Of schat ik het nou zo verkeerd in?
Alle reacties Link kopieren
Intotheunknown schreef:
11-09-2020 21:33
Hoeveel dagen per week is het medisch centrum geopend? Is het geen optie om iedereen een vast rooster te geven? Met vaste vrije dagen? Van 08.00 tot 17.00 open lijkt me toch wel te plannen!
We hebben nu allemaal een vast rooster, maar door ziekte, vakantie enz zitten er altijd gaten in het rooster die nu niet of moeilijk worden opgevuld, vaak door dezelfde mensen.
Alle reacties Link kopieren
Dus je gaat als extra taak roosteren

Gaan ze je daarvoor betalen?
Ga je daar de tijd voor krijgen?

Of zijn ze gewoon te zuinig om een planner aan te nemen

De zorg he, dus zal het laatste wel zijn



Als ie vraagt of mensen een wachtdienst draaien moet je ze gewoon daarvoor een vergoeding geven
Alle reacties Link kopieren
Ik werk op de radiologie in het ziekenhuis.

Bij ons proberen ze net iets overcapaciteit te hebben qua personeel.
Dan is er ruimte voor ziekte/vakantie/verbetertrajecten/andere taken.
Bijvoorbeeld niet 2 doktersassistenten die beide de halve week werken en zich de pleuris werken maar 3 of 4 die het werk makkelijk aan kunnen.
Ik zou proberen zelf mensen op te leiden als dat mogelijk is.
Wij doen aan zelfroosteren dus in principe weet je 3 maand van tevoren wanneer je moet werken/vrij bent.
Als je korter van te voren vrij vraagt weet je enkele dagen van te voren pas of je vrij bent.
Invallen /voor een collega komen werken zodat die vrij is. Dat is niet de bedoeling. Als je extra wilt komen werken kan je dat aangeven. Dan kan de eerste in de rij die vrij wil vrij krijgen.
Wij gebruiken ortec om te roosteren. Dat was erg wennen, het gaat anders dan vroeger. Maar het is prima.
Normaal hebben we geen achterwacht op de manier die je noemt. Tijdens de coronapiek hebben we dat wel gehad tijdelijk. Voor vast vind ik dat je het niet kan maken, op die dag kan je immers niets plannen.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
11-09-2020 21:05
Wij hadden als regel: 1 vast vrij dagdeel per week (niet in het weekend) en 2 wensen per maand. Wens is dus een wens.
Wij hebben stoplichten, waarbij bij rood niet mag worden afgeweken.
Grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can and wisdom to know the difference.
Liebeskind² schreef:
11-09-2020 21:52
Wij hebben stoplichten, waarbij bij rood niet mag worden afgeweken.
En die hangen in de gang?
Alle reacties Link kopieren
absor schreef:
11-09-2020 21:47
Dus je gaat als extra taak roosteren

Gaan ze je daarvoor betalen?
Ga je daar de tijd voor krijgen?

Of zijn ze gewoon te zuinig om een planner aan te nemen

De zorg he, dus zal het laatste wel zijn



Als ie vraagt of mensen een wachtdienst draaien moet je ze gewoon daarvoor een vergoeding geven
Mijn collega die het nu doet, krijgt daar tijd voor en vergoeding
Is dat niet een taak van de praktijkmanager?

Waarom zouden er wachtdiensten nodig zijn? Wordt er zo vaak op de dag zelf of de dag ervoor nog gemeld dat er iemand niet komt?
Hoe groot is het hele team?
anoniem_385856 wijzigde dit bericht op 11-09-2020 22:55
56.21% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven