Werk & Studie alle pijlers

aparte actie collega

16-09-2020 16:13 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik ben benieuwd hoe jullie in de volgende situatie zouden reageren...

op mijn werk zijn i.v.m. corona alle gebouwen gesloten, je kunt alleen met een chip naar binnen. We mogen vanwege de maatregelen hier (buitenland) 50% v.d. werktijd fysiek aanwezig zijn.
Ik heb een collega die 100% met ouderschapsverlof is, haar chip is daarom geblokkeerd. Daarnaast geeft zij borstvoeding en volgens de regels hier mogen zulke medewerkers maar 1 uur per week op eigen risico aanwezig zijn (voor hoogstnoodzakelijke dingen(, dit moeten zij vooraf aan hun direct leidinggevende vragen.
Collega wilde vorige week naar binnen om af te spreken met iemand van buiten de organisatie. Dit is ook niet toegestaan.
Collega appt mij met de vraag of ik de deur voor haar open wil doen. Ik heb netjes geantwoord dat ik daarvoor toestemming moet vragen bij mijn eigen leiddinggevende maar dat die dat sowieso niet zou toestaan. Voorgesteld dat ze haar afspraak ergens anders ontmoet of per video. Hierop geen antwoord gekregen.
Een dag later kom ik haar tegen bij de kleuterschool, haar dochter zit op dezelfde school. Onze dochters waren de laatste kinderen die moesten afgehaald. Zij stond met haar kind + twee overgebleven juffen bij het hek, mijn dochter speelde op het plein.
Na een begroeting begon ze meteen tegen mij (waar juf en kinderen bijstonden): ik wil je wat vragen, waarom kun je mij het gebouw niet binnenlaten? De regels nog eens netjes uitgelegd, ze beweerde dat ze dit allemaal niet wist (wat ik niet geloof, want we hadden het er eerder over gehad, de regels zijn allemaal op de website van het werk te vinden en zijn ook rondgestuurd per e-mail, die ze leest).

Achteraf was ik pisnijdig dat ze me zo ondervraagd had tijdens een prive moment en dat ik het niet sneller afkapte. De juffen vroegen zelfs of we ze konden gaan afsluiten op een zeker moment. Misschien dat ik daarom meer nog kwaad op mezelf ben dat ik in zo'n discussie verzeild raakte.

Wat vinden jullie hiervan?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
16-09-2020 18:01
Ik snap niet waarom je zo uberstrikt bent, niet snapt dat niet iedereen altijd van alles op de hoogte is, en zo'n drama maakt om haar vraag erover.
Het gaat echt nergens over.
Niet iedereen weet alles wat jij weet, en niet iedereen is zo strikt. Het was niet dat ze yoga kwam doen, ze kwam haar werk uitvoeren op een manier waarop zij dat nodig vond. Het is niet aan jou om daar een oordeel over te hebben.
En ik zou me erg aangevallen voelen als ik een collega tegenkom en die zo aangebrand en vol lelijke aannames over mij zou reageren waar de juf bij is.
Ik heb helemaal niet lelijk tegen haar gedaan. Ik ben gewoon netjes gebleven. Zij was degene die aangebrand deed. En zij heeft mij aangesproken en public, niet omgekeerd.
Op mijn app bericht van 2 dagen daarvoor heeft ze niks gezegd, niks gevraagd ook. Zij wil het op het schoolplein in detail gaan behandelen.

De ergernis bij mij is er langer, denk dat ik daarom zo kwaad was achterag. Ik kom haar privé nog regelmatig tegen, en heb daarom geprobeerd het steeds gezellig te houden. Maar merk dat ik klaar ben met haar.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-09-2020 16:21
Bij ons staat voor mensen binnenhalen zonder pasje zo ongeveer ontslag op staande voet. Je weet immers niet of die collega niet net zelf ontslagen is of zo. Of dat je iemand vaag denkt te herkennen, maar het is eigenlijk een externe schoonmaker.
Daar zou ik kort over zijn dus.
En als de collega dit niet weet, wordt het tijd dat ze een keer leert wat haar werkgever van haar verwacht, en niet probeert de opstartster in problemen te brengen.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Volgende keer zou ik meteen nee zeggen, je doet zelf vaag. Indien jij weet dat het niet mag, hoef je het ook niet aan je leidinggevende te vragen.

Dingen vragen is niet verboden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-09-2020 18:42
Volgende keer zou ik meteen nee zeggen, je doet zelf vaag. Indien jij weet dat het niet mag, hoef je het ook niet aan je leidinggevende te vragen.

Dingen vragen is niet verboden.
Maar dat vond ik meteen zo grof! Daarom heb ik eerst op een indirecte manier gezegd dat ik het niet kon/wou doen. Zodat er geen vervelende situatie ontstond.
lexis schreef:
16-09-2020 18:47
Maar dat vond ik meteen zo grof! Daarom heb ik eerst op een indirecte manier gezegd dat ik het niet kon/wou doen. Zodat er geen vervelende situatie ontstond.
En nu is er dus toch een vervelende situatie ontstaan, waarschijnlijk juist door jouw indirecte manier van communiceren.

Spelende vrouw wat heb je nu geleerd?
Alle reacties Link kopieren
lexis schreef:
16-09-2020 16:25
ze wou op een doordeweekse dag om 10 uur naar binnen. ze werkt in een ander gebouw met een andere leidinggevende. als ik haar binnen had gelaten, dan hadden zeker mensen dat gezien . bovendien loopt ze dan ineens op haar afdeling rond zonder het aangekondigd te hebben.
ze zei dat ze haar leidinggevende had gevraagd of ze ook een uur mocht komen en dat hij ja had gezegd. maar ze had dus geen afspraak met hem of iemand anders van haar afdeling gemaakt om haar binnen te laten.

Euh? Edit: dan wilde ze dus dat jij naar dat andere gebouw zou gaan om haar daar binnen te laten? Ipv iemand uit haar eigen gebouw te vragen @( ?
s-groot wijzigde dit bericht op 16-09-2020 19:53
11.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lexis schreef:
16-09-2020 18:47
Maar dat vond ik meteen zo grof! Daarom heb ik eerst op een indirecte manier gezegd dat ik het niet kon/wou doen. Zodat er geen vervelende situatie ontstond.
Dat laatste is niet gelukt. Daarbij heb je niet gezegd dat het niet kon. Je gaf aan dat je het nog aan je manager ging vragen en dat heb je volgens mij niet eens gedaan.

Slecht nieuws breng je het beste direct zodat er geen valse hoop ontstaat en iemand kan starten met het verwerken van de boodschap. Geef je iemand valse hoop dat komen ze er bij je op terug, zoals nu is gebeurd.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Volgende keer gewoon simpel zeggen dat jij het niet mag en dat ze het eventueel kan vragen aan degene waarmee ze een afspraak heeft, want die heeft haar mogelijk netjes aangemeld.

Verder niet zo moeilijk doen, je maakt er nu wel een enorme issue van. Het is iets kleins. Houd het ook klein.
Alle reacties Link kopieren
Jullie lijken me niet echt vriendinnen, waarom vraagt ze het nou net aan jou?

In zo'n situatie raad ik je aan te doen wat mijn vriend doet: hij zou over deze situatie geen 3 seconden over nadenken. Je zei nee en ze heeft er maar mee te dealen, klaar, niet jouw probleem. Er kan nu ook niks meer aan veranderd worden dus erover nadenken heeft ook helemaal geen meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties, de meeste mensen vinden het dus eigenlijk ook een vreemde actie. Je begint soms aan jezelf te twijfelen, doe ik nou zo moeilijk?
Ik ga me er ook niet meer druk over maken, ik denk ook niet dat ze zo snel weer iets zal vragen dus dan is het ook klaar verder.
Alle reacties Link kopieren
lexis schreef:
16-09-2020 20:11
Bedankt voor de reacties, de meeste mensen vinden het dus eigenlijk ook een vreemde actie. Je begint soms aan jezelf te twijfelen, doe ik nou zo moeilijk?
Ik ga me er ook niet meer druk over maken, ik denk ook niet dat ze zo snel weer iets zal vragen dus dan is het ook klaar verder.
Het is een vreemde actie, maar jullie maken het allebei ook wel echt moeilijk. Ik had gewoon terug gestuurd. Hey Susan, zonder werkende pas mogen mensen het gebouw niet in. Ik zou dit even regelen met Jan (leidinggevende). Succes. En als je dan aangesproken wordt waarom je er niet aan mee werkte, sorry maar ik volg gewoon de regels. Fijne dag, kom charlotte we gaan naar huis.

Overigens moeten wij ons ook aan dat passen gedoe houden en is het bij ons ook streng. Anders weten ze ook niet hoeveel mensen er in het gebouw zijn bij calamiteiten. Al zie ik de receptioniste ook wel eens wegkijken als ik voor de zoveelste keer m vergeet met lunch halen en op een collega pas naar buiten ga. :rolling:
Zola123 schreef:
16-09-2020 21:25
Het is een vreemde actie, maar jullie maken het allebei ook wel echt moeilijk. Ik had gewoon terug gestuurd. Hey Susan, zonder werkende pas mogen mensen het gebouw niet in. Ik zou dit even regelen met Jan (leidinggevende). Succes. En als je dan aangesproken wordt waarom je er niet aan mee werkte, sorry maar ik volg gewoon de regels. Fijne dag, kom charlotte we gaan naar huis.

Overigens moeten wij ons ook aan dat passen gedoe houden en is het bij ons ook streng. Anders weten ze ook niet hoeveel mensen er in het gebouw zijn bij calamiteiten. Al zie ik de receptioniste ook wel eens wegkijken als ik voor de zoveelste keer m vergeet met lunch halen en op een collega pas naar buiten ga. :rolling:
Ja, hier ben ik het mee eens. Maar ik vind het wel hondsbrutaal van die collega dat ze er uberhaupt om vraagt om binnengelaten te worden terwijl ze met verlof is, en dan ook nog eens op kantoor met iemand van buiten de organisatie wil afspreken. Hoezo?! Ga naar een park of koffietent, huur een flexwerkplek, of spreek gewoon lekker thuis af. En dan ook nog eens pissig zijn dat TO niet voor haar karretje te spannen was. Sorry hoor, maar ik zou dat ook bloedirritant en 'not done' vinden!
Alle reacties Link kopieren
Murrmurr schreef:
16-09-2020 16:16
Wel apart van jou, als een collega vraagt 'doe je even de deur open' dan laat je die toch niet buiten staan? Wat zij met die regels doet is haar verantwoordelijkheid
Huh? Nou dat zou ik ook echt niet doen. Je hebt niet voor niks een chip en die van haar is geblokkeerd. Als ze er toch in wil, kan ze dat gewoon met haar leidinggevende bespreken en die kan dan TO vragen om de deur open te doen.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-09-2020 16:21
Bij ons staat voor mensen binnenhalen zonder pasje zo ongeveer ontslag op staande voet. Je weet immers niet of die collega niet net zelf ontslagen is of zo. Of dat je iemand vaag denkt te herkennen, maar het is eigenlijk een externe schoonmaker.
Daar zou ik kort over zijn dus.
Terecht. Dat pasjessysteem is er niet voor niets; daar zal vast wel een reden voor zijn (gevoelige en/of vertrouwelijke informatie). Ik denk aan beveiliging. Het bedrijf zou gevaar lopen als met een truc dat systeem omzeild wordt.

Ook als het niet zou leiden tot ontslag op staande voet, zou ik zeggen dat ik daar niet tussen wil zitten, en dat ze maar met de persoon moet gaan praten die haar pas geblokkeerd heeft. Die pas is immers niet voor niets geblokkeerd!
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven