Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe baan is verschrikkelijk

16-09-2020 19:44 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een man van 31.

Sinds 6 weken heb ik een nieuwe baan als verpleegkundige in een verpleeghuis.

Na de eerste maand proeftijd werd ik gebeld door mijn manager, deze gaf aan dat ze signalen had ontvangen dat het niet goed ging maar wilde mij nog wel graag een tweede kans geven. Nu is er een collega verpleegkundige een dag met mij meegelopen, deze gaf aan het einde aan dat zij vond dat ik mijn werk goed deed en niet snapte waar deze signalen vandaan kwamen. Ok gaf ze aan dat ze een beetje heet idee had dat er misschien wel 1 iemand achter die signalen zat.

Vandaag liep ik alleen zonder begeleiding ( iets wat ik na 15 jaar zorg al vrij bijzonder vind) en ik kreeg er allemaal taken bij waardoor ik uit liep, ik ben door twee collega's de hele dag op hele nare manieren aangesproken op kleine foutjes en kon niets goed doen.

Een goed voorbeeld vind ik, ik had digitaal geen med. afgetekend in de ochtend (vaak storing) bij een demente bewoner, aan het einde van de dienst wordt er vaak door de dag oudste gekeken of er nog med afgetekend moet worden.

Mijn collega gaf aan dat cliënt om 12 uur zei dat hij nog geen medicatie had gehad en dat deze nog niet was afgetekend, toen ik uitlegde dat hij de medicatie we had gehad zei ze, ik spreek je er nu op aan en ik ga hier nog wel wat mee doen. Ik dacht echt, waarom doe je zo naar tegen mij?

Ik ga met buikpijn naar mijn werk en ben het echt nu al zat daar.
Alle reacties Link kopieren
Heel makkelijk

Weggaan



Je loopr wen uitzendbureau en je kan de zelfde dag nog werken

Ondertussen zoeken naar een leuke werkplek
Maar is er vaak storing en heb je daarom geen medicijnen (neem ik aan) afgetekend, of wilde je de medicijnen wel aftekenen maar was er een storing?

In het eerste geval ben je te laks en in het tweede geval kun je dan je collega vragen wat zij doen, als er storing is.
absor schreef:
17-09-2020 09:21
Heel makkelijk

Weggaan



Je loopr wen uitzendbureau en je kan de zelfde dag nog werken

Ondertussen zoeken naar een leuke werkplek
Dit.

En geef vooral ook duidelijk (en zakelijk) aan waarom je er stopt. Dit zal niet veranderen als er een andere medewerker geplaatst wordt.
Ik heb er verder helemaal geen verstand van natuurlijk, maar het vergeten van het aftekenen van medicatie lijkt me ook best een riskante hobby. Zeker bij demente mensen.
Het aanspreken op medicatiefouten (zoals niet aftekenen) hoort nu eenmaal bij de signalerende functie van een verpleegkundige. Hier mag je wat harder in worden, ze spreekt je op een fout aan (zelfs met storing, dan had je dat moeten melden voor zij aangesproken werd door de bewoner).

Dat hij/zij er gelijk wat mee wil doen, vind ik overdreven, je mag best een tweede kans. Echter, met medicatie is het nu eenmaal van belang dat daar zeer nauwkeurig mee moet worden omgegaan. Dat heb jij ook geleerd, ga ik van uit.
Alle reacties Link kopieren
De mensen die rottig doen, confronteren en vragen waarom zij zo reageren.

Laat het ze het maar uitleggen. Maak geen slachtoffer van je zelf.

En ondertussen solliciteren naar iets anders.
Alle reacties Link kopieren
Wat medicatie betreft denk ik wel dat je je had moeten indekken door dubbelcheck van collega of opschrijven/foto oid. Dit is ook een tip voor de toekomst.

Verder ben ik toch wel bang dat je ergens bent terecht gekomen waar de sfeer niet optimaal is. Blijf in geen geval te lang, want je kunt overal terecht als vpk

Als je in je proeftijd zit is het helemaal gemakkelijk weg gaan, en geen opzegtermijn.
Wat voor signalen waren er ontvangen dat het niet goed zou gaan?

Hoe bedoel je dat je het bijzonders vindt dat je zonder begeleiding liep?
Wat voor begeleiding krijg je normaal gesproken dan?

Hoezo doet je collega naar tegen je als ze aangeeft dat het belangrijk is dat medicatie wordt afgetekend in het systeem?

Ik werk ook in het verpleeghuis en wij hebben ook vaak storing in dat ***systeem wat we hebben, dus ik snap hoe het kan lopen hoor.
Neemt niet weg dat het belangrijk is dat het duidelijk is of de medicatie gegeven is, zeker bij mensen met dementie.
Ik neem aan dat je bedoeld dat je de dreigende toon van je collega niet prettig vindt toen ze aangaf dat ze hier nog wat mee zou gaan doen?
Dit lijkt me ook een beetje overdreven, maar gezien je aangaf dat ze nog meer signalen hebben gekregen dat de dingen niet goed lopen, zijn ze misschien wat strenger?
Ik speel even advocaat van de duivel hoor, ik ken jou en de situatie verder niet natuurlijk.
Voor die medicijnen moet gewoon een MIC gemaakt worden, dus nogal wiedes dat ze er wat mee moet doen.
Verder: verziekte sfeer, wegwezen.
Klinkt als een zieke cultuur. Zie je vaak in de zorg.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
17-09-2020 17:52
Klinkt als een zieke cultuur. Zie je vaak in de zorg.
Oh ja? Wist ik niet.

Medicijnen niet aftekenen lijkt me best iets riskants. Had je dat niet anders op kunnen lossen?

Voor de rest zou ik gewoon een andere baan zoeken. Maakt niet uit wat je doet; soms klikt het niet om wat voor reden dan ook. Een nare werksfeer is heel vervelend. En tot die tijd vragen wat voor signalen die leidinggevende krijgt en mensen er op aanspreken als ze lullig doen.
Alle reacties Link kopieren
Zoek een andere baan. Echt ze zijn er heus, verpleeghuizen waar de sfeer prettig en warm is en onderling vertrouwen in het team. Maar die zijn wel in de minderheid vind ik, dus blijven zoeken en meelopen.
Ook helaas vele nare ervaringen opgedaan soortgelijk aan die van jou. Soms denk ik wel eens, hoe kan de zorgsector (en vooral de mensen die er in werken) zo zijn geworden?
- Fight for your right to party -
DontYouHatePants schreef:
17-09-2020 13:47
Wat voor signalen waren er ontvangen dat het niet goed zou gaan?

Hoe bedoel je dat je het bijzonders vindt dat je zonder begeleiding liep?
Wat voor begeleiding krijg je normaal gesproken dan?

Hoezo doet je collega naar tegen je als ze aangeeft dat het belangrijk is dat medicatie wordt afgetekend in het systeem?

Ik werk ook in het verpleeghuis en wij hebben ook vaak storing in dat ***systeem wat we hebben, dus ik snap hoe het kan lopen hoor.
Neemt niet weg dat het belangrijk is dat het duidelijk is of de medicatie gegeven is, zeker bij mensen met dementie.
Ik neem aan dat je bedoeld dat je de dreigende toon van je collega niet prettig vindt toen ze aangaf dat ze hier nog wat mee zou gaan doen?
Dit lijkt me ook een beetje overdreven, maar gezien je aangaf dat ze nog meer signalen hebben gekregen dat de dingen niet goed lopen, zijn ze misschien wat strenger?
Ik speel even advocaat van de duivel hoor, ik ken jou en de situatie verder niet natuurlijk.
dit , hoelang ben je al vpk ?
Ik snap al die begripvolle reacties niet. Het is toch oerdom om medicatie niet af te tekenen? Die gemene sfeerverziekende mensen hebben toch gewoon gelijk dat ze daar wat van vinden?
Alle reacties Link kopieren
Ze zoeken steeds dingen om je te pakken.
Medicatie vergeten af te tekenen moet idd een mic voor ingevuld worden. Goed dat ze het zeggen. Maar het is de manier waarop.
Als er storing was op dat moment kun je je goed verantwoorden. Want je bent de medicatie niet vergeten.
En de mensen die werken in een verpleegtehuis weten zelf hoe het gaat als het op aan komt op medicatie daar is geen uitleg voor nodig, niet-zorg mensen begrijpen daar niet veel van en denken te zwart/wit.

Maar er is werk zat ook per direct dus ik zal ontslag nemen en elders gaan werken tot je wel je plekje hebt gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je voorbeelden nou niet echt wereldschokkend. Je maakt gewoon fouten en wordt daar op aangesproken. Je hebt het wel over mensenlevens he? Medicatie niet aftekenen is toch gewoon niet oke? Als jij dat als een klein foutje ziet, dan snap ik wel dat je collega's pissig reageren.
Volgens mij heb je je laten opstoken door de collega die een dag met je meegelopen is. Omdat zij aangaf te denken dat de signalen vooral van een persoon kwam voel jij je nu niet veilig. Terwijl het serieus gewoon geroddel is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben thuis in deze wereld, klinkt als een ongezond team.
Ik zou zeggen opzeggen en lekker een nieuwe baan zoeken.

Ik heb zelf een half jaar als uitzendkracht gewerkt via zorgwerk, daardoor kon ik een beetje sfeer proeven in bijna elk vphuis om mij heen.
Was erg fijn!

Werk nu in een enorm leuk team, een echt team.
Laat je niet behandelen als hond, echt het is niet nodig.

Uiteraard als er fouten of andere werkwijze besproken moeten worden gebeurd dat, ook in leuke teams.
Het is echter de toon die de muziek maakt.
Laat je geen onzekerheid aanpraten, echt het is niet nodig.
Oké schat
Ineedyourlove schreef:
20-09-2020 16:58
Ik ben thuis in deze wereld, klinkt als een ongezond team.
Ik zou zeggen opzeggen en lekker een nieuwe baan zoeken.

Ik heb zelf een half jaar als uitzendkracht gewerkt via zorgwerk, daardoor kon ik een beetje sfeer proeven in bijna elk vphuis om mij heen.
Was erg fijn!

Werk nu in een enorm leuk team, een echt team.
Laat je niet behandelen als hond, echt het is niet nodig.

Uiteraard als er fouten of andere werkwijze besproken moeten worden gebeurd dat, ook in leuke teams.
Het is echter de toon die de muziek maakt.
Laat je geen onzekerheid aanpraten, echt het is niet nodig.
Ik ben ook thuis in deze wereld en ik vind de reacties maar vreemd. Ze hebben commentaar, dus is de sfeer slecht en dien je maar ontslag in?
Kan ook zijn dat ze meer van je verwachten dan je nu geeft en dat proberen duidelijk te maken.
TO schrijft dat men hem de hele dag heeft lopen aanspreken op foutjes.
Ik lees dan, goh, een verpleegkundige die dan dus de hele dag door foutjes maakt. Lijkt me niet goed en ik begrijp dat collegas meer verwachten dan dat.

Ook vind ik het jammer dat TO niet meer de moeite heeft genomen om even te komen reageren op bijvoorbeeld de vragen die gesteld zijn nav zijn post, maar goed, het zal wel.
anoniem_393018 wijzigde dit bericht op 20-09-2020 18:52
0.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ineedyourlove schreef:
20-09-2020 16:58
Ik ben thuis in deze wereld, klinkt als een ongezond team.
Ik zou zeggen opzeggen en lekker een nieuwe baan zoeken.

Ik heb zelf een half jaar als uitzendkracht gewerkt via zorgwerk, daardoor kon ik een beetje sfeer proeven in bijna elk vphuis om mij heen.
Was erg fijn!

Werk nu in een enorm leuk team, een echt team.
Laat je niet behandelen als hond, echt het is niet nodig.

Uiteraard als er fouten of andere werkwijze besproken moeten worden gebeurd dat, ook in leuke teams.
Het is echter de toon die de muziek maakt.
Laat je geen onzekerheid aanpraten, echt het is niet nodig.
Mag ik wat vragen over zorgwerk?
Plan je je eigen rooster naar wens? Heb je 1 uren contract of gewoon meer?
En stel je wil ergens werken waar je via zorgwerk hebt gewerkt mag/kan dit? Het schijnt soms zo te zijn dat je dan een jaar lang niet in dienst mag komen. Is dat ook bij zorgwerk zo?
Alle reacties Link kopieren
Hoe wordt het gebeacht als je iets bent vergeten? Hoe reageer jij daar op (binnen en naar buiten?)
"Je bent vergeten formulier x in te vullen." Of is het zeurderig? En kun je het dan omdraaien: "Ach ja, de verbinding was slecht. Oh heb jij het voor mij gedaan? Bedankt!"

Ik zou het bespreken, maar dan algemeen. "Ik merk dat er hier een afrekencultuur is." En dan ook bespreken waardoor er iets vergeten is (software/ verbinding werkt niet goed). Weggaan kan altijd nog!
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2020 21:50
Ik snap al die begripvolle reacties niet. Het is toch oerdom om medicatie niet af te tekenen? Die gemene sfeerverziekende mensen hebben toch gewoon gelijk dat ze daar wat van vinden?
Dit vind ik dus ook. Medicatiefouten zijn een enorm risico op grote problemen en daarom hebben we dat systeem ook. Werkt het niet? Dan moet je het anders bijhouden, niemand kan weten wat je hebt gedaan als je het niet ergens noteert. En je mag best een wat dikkere huid kweken als het om kritiek gaat, dat betekent niet gelijk dat er sprake is van een verziekt team. Blij dat er uberhaupt wordt uitgesproken wat er niet bevalt, dan kan het ook niet broeien. Dáár heb ik toch een hekel aan binnen de zorg, dat getrut wat niet wordt uitgesproken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet aftekenen van medicatie bij nota bene een demente cliënt - die dat dus niet meer zelf kan bewaken - best wel een zorgelijk iets. Het lijkt mij heel normaal en belangrijk dat collega's dat controleren en elkaar bij fouten daarop attenderen.

Waarom til je daar zo zwaar aan, TO? Ze zeggen dat toch niet om jou te pesten, maar in het belang van de goede zorg voor de cliënt. Of zie ik nu iets verkeerd?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet naar je zin hebt ga je weg, dat is toch niet zo moeilijk om zelf te bedenken?
Je bent 31, jong zat, je hebt vast snel iets anders. Dus nu gaan solliciteren dan ben je daar zo weg. En tot die tijd gewoon je werk doen en probeer commentaar niet alleen als negatief te zien, het kan ook opbouwende kritiek zijn.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-09-2020 09:23
Maar is er vaak storing en heb je daarom geen medicijnen (neem ik aan) afgetekend, of wilde je de medicijnen wel aftekenen maar was er een storing?

In het eerste geval ben je te laks en in het tweede geval kun je dan je collega vragen wat zij doen, als er storing is.
Dit vind ik wel een zeer belangrijk detail. Ik zou altijd medicatie proberen af te tekenen, zonder er direct van uit te gaan dat er storing is. Het systeembeheer moet die storing altijd proberen te voorkomen, anders treft het ook blaam. Ik ben geen zorgmedewerker, maar dit zijn dingen die ook voor mij voor de hand liggen. Ik kijk dan naar communicatie tussen de medewerkers m.b.t. medicatie aan bewoners.

Medewerker,

Wat vind je van de reacties die tot nog toe gegeven zijn? Ik heb nog geen reactie van jou daarop gezien.
World of Warcraft: Legion

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven