Werk & Studie alle pijlers

Twee studies?

16-09-2020 23:03 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik heb het met een paar vriendinnen gehad over het doen van 2 HBO studies tegelijk. Is er iemand hier die dit heeft gedaan?

Hoe zit het met evt. dubbele lessen? Beviel het? Is het te doen?

Het "formele" gedeelte is zo geregeld zoals wij het hebben begrepen. We zijn alleen benieuwd naar hoe dit in de praktijk bevalt.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Alle reacties Link kopieren
Wat is de meerwaarde ervan?
Alle reacties Link kopieren
2x deeltijd moet makkelijk kunnen. 2x voltijd is niet te doen want groepswerk enzo
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
16-09-2020 23:04
Wat is de meerwaarde ervan?

2 halen, 1 betalen.
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
16-09-2020 23:19
2 halen, 1 betalen.
Dat ook! Meer kennis, hopelijk meer opties op de arbeidsmarkt later, staat misschien wel mooi op je CV, etc
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Alle reacties Link kopieren
TheeMetChocolade schreef:
16-09-2020 23:13
2x deeltijd moet makkelijk kunnen. 2x voltijd is niet te doen want groepswerk enzo
Ja, dit vroegen wij ons ook af. We hebben ook kennissen de bijvoorbeeld wel voltijd 2 universitaire studies doen. Maar ik heb geen idee hoe het er bij de universiteit aan toe gaat en of het vergelijkbaar is.
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Ik heb twee (voltijd) universitaire studies naast elkaar gedaan. Behalve dat dit gewoon veel werk is was het qua aanwezige uren wel te doen. Maar volgens mij zijn die op de universiteit aanzienlijk minder dan op het HBO.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe zelf twee masters en dat is vrij pittig. Het is overigens niet zo dat je per definitie meer carrière opties hebt wanneer je twee HBO studies wilt doen. Wat ik ook niet duidelijk uit je verhaal lees is echt een duidelijke motivatie. Stel jij wilt later in een Spaanstalig land wonen en hebt een affiniteit met Bedrijfskunde en je volgt Spaans en Bedrijfskunde tegelijk, dat staat logisch op je CV. Maar als jij bedrijfskunde doet samen met Social work, dan is dat niet zo logisch.

Dus kan jij de daadwerkelijke meerwaarde uitleggen en motiveren? Als je dit niet kan, dan is het al die extra bloed, zweet en tranen niet waard. Je kan vaak beter meer praktijkervaring hebben dan twee studies.
Alle reacties Link kopieren
Op unief lijkt het mij te doen, op HBO heb je gewoon meestal véél meer contact-uren. Die je niet allemaal wil missen en waar er soms ook verplichte uren tussen zitten.

Vraag ook is of bijvoorbeeld de planner van de tentamens er rekening mee wil houden. Je kan namelijk geen 2 tentamens op 't zelfde moment studeren of afleggen.
(Als je morgen Wiskunde hebt voor opleiding 1 ga je vandaag geen Frans studeren voor opleiding 2 omdat je dat over 2 of 3 dagen hebt.)


Wat ik sommigen wel hoor doen is pas tegen 't eind van studie 1 aan studie 2 beginnen. Op een moment dat je bijvoorbeeld de eerste 2 of 3 jaar al gehaald hebt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er dan niet van uitgaan dat je in vier jaar klaar bent. Roostertechnisch is het op het hbo heel lastig om twee studies volledig voltijds te doen.

Wat bij ons wel kon was een van de studies in voltijd en de ander in deeltijd. Maar dat ging om twee docentenopleidingen waarbij je dus ook overlappende vakken hebt. Daar mocht je destijds vanaf het 2e jaar mee beginnen.

Kijk gewoon welke vakken je van die andere opleiding in kan passen in je huidige studie. Overleg met studiebegeleiders van beide opleidingen hoe het in te passen valt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Echt, HBO kan niet. Teveel verplichte contacturen en allerlei opdrachten in groepjes. Gaat niet lukken.
Chocolade, altijd goed!
Alle reacties Link kopieren
@perkele

Ik snap heel goed wat je bedoelt. Ik studeer op dit moment Sociaal Juridische Dienstverlening. Ik vind het leuk, maar ik heb soms het idee dat je later meer een "doorverwijs" functie zal hebben. Een studie Psychologie lijkt me daarnaast heel interessant om ook beter te begrijpen waarom mensen bijvoorbeeld bij mij terecht zouden komen. Ik heb dit vak 1 periode gehad en het trok me wel enorm.
Je hebt het over Spaans, en laat dit nou een taal zijn die me ook heel erg trekt. Zou niet weten wat ik ermee zou moeten maar het lijkt me wel super leuk.
Ik weet zelf niet zo goed wat ik wil, het is op dit moment ook niet echt een serieuze overweging maar het heeft wel mijn interesse gewekt.

Als ik zoiets al zou doen zou het denk ik doen wat @wissewis ook zegt, tegen het einde van mijn studie.
Al denk ik wel dat ik mezelf dan "te oud" vind. Ik word eind van het jaar 24:)
Might be a bitch in the morning so catch me at nighttime
Alle reacties Link kopieren
Ik begon op m'n 26ste met hbo, te oud ben je niet snel. Twee keer hbo zou ik niet doen. Teveel lessen en qua stage lijkt het me ook niet te doen.

Zou eerder kijken naar cursussen voor bijv Spaans.
Het is wel slim om dit serieus te onderzoeken. Als je straks namelijk een hbo of wo hebt afgerond met diploma, ga je in de meeste gevallen instellingsgeld betalen. Als je dus nu al weet dat je twee bepaalde studies wilt doen, dan is het goed om ze gelijktijdig af te ronden. Veel studenten doen dit.
Ik heb het aan de universiteit gedaan; dat ging prima. Ik heb een tweede studie uitgekozen met weinig contacturen, zodat ik niet teveel overlap had. Soms had ik twee colleges op hetzelfde moment: dan bepaalde ik welke ik ging volgen aan de hand van moeilijkheidsgraad en de bereidwilligheid van betreffende docenten om me te helpen met logistieke problemen. Als ik zei dat ik twee studies deed, opende dat soms deuren. Bijzondere verrichtingen en tentamens waren altijd wel te organiseren. Ik zou het doen. Of: overstappen naar het WO en het daar doen :)
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was 80% aanwezigheid verplicht. Volgens mij ga je dat niet redden. HBO is niet moeilijk maar wel heel veel werk mbt verplichte lessen, groepjes, projecten en opdrachten. Hoeveel uur per week denk je aan je studies te gaan besteden?
Ben je bereid om 4 jaar lang je sociaal leven, hobby's en bijbaantjes op te geven?

Ik vraag mij weleens af waarom zoveel mensen voor de 30 in hun eerste baan of tijdens hun studie een burnout krijgen, maar nu ik dit lees denk ik: je doet het zelf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
T-Bag schreef:
16-09-2020 23:21
Ja, dit vroegen wij ons ook af. We hebben ook kennissen de bijvoorbeeld wel voltijd 2 universitaire studies doen. Maar ik heb geen idee hoe het er bij de universiteit aan toe gaat en of het vergelijkbaar is.
Niet, UNi is zelfstandiger, individueel en je hebt geen of veel minder verplichte colleges.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Is het ook een optie dat je start met je tweede studie als je halverwege je eerste bent? Dat zou ik aanraden. En dan één studie deeltijd en één voltijd. Deeltijd in de avonduren en voltijd overdag. Twee studies tegerlijktijd afstuderen en stages die elkaar overlappen lijkt mij echt heel pittig.
Alle reacties Link kopieren
Ga dit eens bespreken op de HBO opleiding. Daar krijgen ze vaker deze vragen. Op 2 verschillende scholen een opleiding doen, wordt lastig.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
T-Bag schreef:
16-09-2020 23:21
Ja, dit vroegen wij ons ook af. We hebben ook kennissen de bijvoorbeeld wel voltijd 2 universitaire studies doen. Maar ik heb geen idee hoe het er bij de universiteit aan toe gaat en of het vergelijkbaar is.
Niet vergelijkbaar met HBO, HBO heeft veel meer verplichte uren en groepswerk. Dat is veel lastiger te combineren. Zeker als je ook stages van bijvoorbeeld een half jaar of jaar hebt.
Alle reacties Link kopieren
T-Bag schreef:
16-09-2020 23:20
Dat ook! Meer kennis, hopelijk meer opties op de arbeidsmarkt later, staat misschien wel mooi op je CV, etc
Ik denk niet echt dat twee hbo-diploma’s een meerwaarde biedt, tenzij je echt wilt omscholen. Dan krijg je hooguit van mensen de vraag waarom je niet gewoon universiteit hebt gedaan na je hbo.
KamilleT schreef:
17-09-2020 08:53
Ik denk niet echt dat twee hbo-diploma’s een meerwaarde biedt, tenzij je echt wilt omscholen. Dan krijg je hooguit van mensen de vraag waarom je niet gewoon universiteit hebt gedaan na je hbo.

Ik denk dat meer kennis altijd meerwaarde biedt. Maar ik ben het eens met je tweede opmerking, al zou ik gewoon nu de overstap maken. Waarom ga je niet gewoon WO doen als je meer wil dan het HBO je biedt?
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
17-09-2020 08:56
Ik denk dat meer kennis altijd meerwaarde biedt. Maar ik ben het eens met je tweede opmerking, al zou ik gewoon nu de overstap maken. Waarom ga je niet gewoon WO doen als je meer wil dan het HBO je biedt?
Op persoonlijke schaal en qua kennis biedt het natuurlijk meer, maar je gaat er later niet meer door verdienen of een betere baan krijgen. Je hebt hooguit meer opties op hetzelfde niveau.
Alle reacties Link kopieren
Coordinatoren van het opleidingsinstituut kunnen je er meer meer over vertellen. Zou daar meer info vragen over het combineren van twee studies. En welke 2 dat zijn.

Misschien is dat wel je grootste struikelpunt nu? Dat je niet zeker weet wat je wilt studeren en combineren? Lijkt me een belangrijke om het vol te kunnen houden en allebei af te kunnen ronden. De rest is vaak te regelen.

Overigens heb ik met mijn deeltijd hbo-studie nu (en ik ben boven de 30, dus vind sowieso dat je nooit te oud bent om te studeren) nauwelijks contacturen. Maar van 2 vakken 80% verplichte aanwezigheid, en als dat met een goede reden niet lukt, is dat ook ok. Zelfde geldt voor de voltijders van deze studie. Zal wel afhankelijk zijn van de opleiding die je wilt volgen.
KamilleT schreef:
17-09-2020 08:59
Op persoonlijke schaal en qua kennis biedt het natuurlijk meer, maar je gaat er later niet meer door verdienen of een betere baan krijgen. Je hebt hooguit meer opties op hetzelfde niveau.

Dat ben ik niet met je eens. Een baan is niet een eindstation, waar je met een opleiding als een soort toegangspas in terecht komt en waar je met twee toegangspassen eigenlijk alleen wat extra oud papier hebt. Met je kennis en mogelijkheden creëer je je eigen carrierepad en hoe meer kennis en mogelijkheden je hebt, hoe boeiender en lucratiever je je carrière kunt maken. Met meer kennis heb je meer invloed op betere banen en meer geld, en belangrijker: je werk wordt er een stuk leuker van als je meer invloed hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven