Werk & Studie alle pijlers

Nieuwe medewerker - eerste werkdag

17-09-2020 08:33 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Ik heb voor mijn (kleine) bedrijf een nieuwe medewerker aangenomen. Ik heb dus geen hr afdeling oid, maar doe dit soort zaken zelf. Nu vraag ik me een beetje af hoe ik de eerste werkdag moet inrichten. Hebben jullie tips? Wat vond je zelf op je eerste werkdag fijn / wat zou je fijn gevonden hebben? Alvast bedankt!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Het belangrijkste vind ik dat iemand zich welkom voelt.
Dus zorg dat alles ingericht is (bureau, laptop/computer, zorg dat accounts aangemaakt zijn).
Stel die persoon voor aan collega's, neem even de tijd om iets uit te leggen.
Een welkomstbloemetje

En iemand goed inwerken.
Mijn eerste werkdag als eerste werknemer bij een kleine zzp kantoor: er kwam niemand. Stond voor dichte deur.

Uiteindelijk begon toch mijn werkdag, en werd gevraagd of ik laptop had meegenomen. Nee dus. Moest er nog snel een laptop worden gehaald bij de mediamarkt. Voor mijn eigen telefoongebruik mocht ik maandelijks een onkostenvergoeding noteren.....

Mijn werk bestond uit koud bellen. Met mijn eigen nummer dus.

Ik snap nog steeds niet waarom ik daar een jaar ben gebleven.
Alle reacties Link kopieren
zijn jullie fysiek aanwezig? geen Corona-werkdagen thuis ofzo?

de eerste dagen een volle agenda is ook fijn, enkele afspraken vast ingepland, kennismakingsgesprekken. Maar ook uitnodigingen voor meetings
Denk aan uitleg over al jullie regels enzo. (waar laat je de post?, wie gaat over... etc)
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
17-09-2020 08:37
Mijn eerste werkdag als eerste werknemer bij een kleine zzp kantoor: er kwam niemand. Stond voor dichte deur.

Uiteindelijk begon toch mijn werkdag, en werd gevraagd of ik laptop had meegenomen. Nee dus. Moest er nog snel een laptop worden gehaald bij de mediamarkt. Voor mijn eigen telefoongebruik mocht ik maandelijks een onkostenvergoeding noteren.....

Mijn werk bestond uit koud bellen. Met mijn eigen nummer dus.

Ik snap nog steeds niet waarom ik daar een jaar ben gebleven.
Vreselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg eens bloemen op mijn nieuwe werkplek en dat vond ik echt heel erg leuk. Voelde mij welkom en het voelde warm. Het was ook een leuke plek. Als je ziek was een kaartje en met je verjaardag liep iedereen even langs. Leukste werkplek ooit.

Neem de tijd om even alles aan te wijzen, de kopjes en nieuw wc papier. Stel even iedereen voor. Geef de telefoonnummers van belangrijke contacten gelijk. Halverwege de dag even vragen of hij/ zij koffie wil en vragen hoe het gaat.
Alle reacties Link kopieren
Plan een op een kennismakingsgesprekken met de andere collega's in. Deels social talk, deels laten vertellen wat de rol van die medewerker is. Rondleiding op de werkplek. Aan het eind van de dag vragen of de nieuwe medewerker nog vragen heeft, wat zijn/ indruk/behoefte is etc. Tijdens de dag begeleiden, vertellen wat gebruikelijk is met lunch etc.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 17-09-2020 08:52
7.03% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Dat ze wisten dat ik zou beginnen. Eerste wat ik hoorde was ‘ah oei nu al?’

Ik had geen bureau, geen laptop, geen telefoon... Dat dus :-D
Zorg er inderdaad allereerst voor dat iemand zich welkom voelt. Laat ze een dag meelopen, geef ze het gevoel dat ze alle vragen mogen stellen die in ze opkomen. Geef informatie, maar niet te veel tegelijk.

Verplaats je in de nieuwe collega, wat is er voor jou o-zo logisch, maar voor iemand die nieuw is niet vanzelfsprekend?

Maak een rondje over de afdeling, stel de nieuwe collega voor aan directe collega's en accepteer dat je wat tijd vrij moet maken voor een nieuwe collega. Hoe druk je ook bent, als iemand zich niet welkom voelt maak je al een -1 start. Voor zowel jou als je nieuwe collega.
Alle reacties Link kopieren
Zorg voor een notitieblok en pen zodat de gegeven informatie opgeschreven kan worden.

Plan voorlopig iedere dag even een half uurtje in om met elkaar te bespreken hoe het gaat, wat de werkzaamheden zijn voor die dag, of er vergaderingen zijn en met wie en waarom. Als dat binnen jullie bedrijf van toepassing is natuurlijk.

In het (grote) bedrijf waar ik werk krijgen alle nieuwe mensen de eerste tijd een mentor, als vast aanspreekpunt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
17-09-2020 08:48
Zorg voor een notitieblok en pen zodat de gegeven informatie opgeschreven kan worden.

en laat zien, waar de kast staat, met dat soort spullen :)
Alle reacties Link kopieren
Bureau, computer en telefoon zijn aanwezig. Afspraak met de netwerkbeheerder voor aanmaken accounts er staat ook (een dag voordat ze komt, dus dat is dan op de eerste werkdag ook geregeld).
Korte rondleiding krijgt ze uiteraard ook.

Bloemetje zat ik ook aan te denken..ik geloof dat ik dan aardig opschiet..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
-Lucille- schreef:
17-09-2020 08:37
Mijn eerste werkdag als eerste werknemer bij een kleine zzp kantoor: er kwam niemand. Stond voor dichte deur.

:woa: dat gaat sowieso niet gebeuren!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
17-09-2020 08:38
zijn jullie fysiek aanwezig? geen Corona-werkdagen thuis ofzo?

de eerste dagen een volle agenda is ook fijn, enkele afspraken vast ingepland, kennismakingsgesprekken. Maar ook uitnodigingen voor meetings
Denk aan uitleg over al jullie regels enzo. (waar laat je de post?, wie gaat over... etc)
Er wordt gedeeltelijk thuis gewerkt. De nieuwe medewerker komt parttime en ik zorg dat ik er in ieder geval de eerste 2 weken op haar dagen zelf ben. Uitleg over de regels is ook een goede; is het handig deze ook even op een A4 tje te zetten of beter niet?
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Al heel vaak voorbij zien komen, maar echt het aller belangrijkste:
Zorg dat iemand zich welkom voelt.

1. Zorg dat er iemand beschikbaar is om de medewerker te ontvangen
2. Zorg ervoor dat alles wat deze person nodig heeft op de eerste dag klaar staat (dus inderdaad niet dan nog moeten zorgen voor een bureau of inloggegevens)
3. Zorg ervoor dat andere medewerkers weten dat er een collega bij komt (niets zo vervelend als mensen die zeggen: oh, ik wist niet dat we er iemand bij zouden krijgen)
4. ik zou zelf heel graag in de eerste dagen een kort gesprekje met alle collega's hebben. Deels informeel, deels formeel (wat doet diegene binnen dit bedrijf en waarvoor kan ik bij hem/haar aankloppen?). Dit lijkt mij veel fijner dan wat ik vaak heb meegemaakt, een voorstelrondje met iedereen een hand geven en aan het einde van het voorstelrondje al niet meer weten hoe de eersten heten
5. niet iemand na de eerste dag laten vallen. Zorg voor een regelmatige update met elkaar.
Zorg voor een vast aanspreekpunt voor de nieuwe collega voor de eerste dagen, en zorg dat diegene ook aanwezig is op kantoor. Verder is het fijn als er al wat overleggen en/of werkzaamheden vooraf bedacht zijn voor de eerste dagen, desnoods is het inleeswerk. Maar op dag 2 al zitten duimendraaien en niet weten wat je kan/mag/moet doen is niet leuk.

Fijn dat je er goed over nadenkt. Succes met inwerken van je nieuwe medewerker! :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
17-09-2020 08:52
:woa: dat gaat sowieso niet gebeuren!
Het feit dat je hier een topic opent en er zo goed over nadenkt bewijst al dat dit inderdaad neit gaat gebeuren. Lijkt me heel prettig om voor een baas als jij te mogen werken
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip is om wat verder te kijken dan de eerste werkdag. Wij hadden altijd draaiboeken voor de eerste 3 maanden.

1e dag; toegang tot systemen, info over werkzaamheden / gewoontes / huisregels / enz.

1e week;
- kennismaken met collega’s, belangrijke samenwerkingspartners, enz.
- dagelijks even bijpraten over het werk en hoe het gaat, of er nog vragen zijn, enz.

Tijdens proeftijd;
- goede begeleiding bieden, maar ook voor jezelf zorgen dat je een goed beeld kunt krijgen van iemands functioneren. Regelmatig gesprek over de voortgang en eventueel (extra) begeleiden waar nodig.

Eind proeftijd;
- korte evaluatie en bevestiging van einde proeftijd en vooral ook of dat wel of niet gehaald is (zelfs als alles goed gaat zijn medewerkers daar toch vaak nerveus over).
Alle reacties Link kopieren
ik heb trouwens al 2x meegemaakt, dat ik aan een nieuwe baan begon en dat er een medewerkster rondliep, die er al jaren werkte en graag mijn functie had gewild. Maar te licht verklaard.Alleen niet een fijne manier, dat is echt klote beginnen
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
17-09-2020 08:55
Uitleg over de regels is ook een goede; is het handig deze ook even op een A4 tje te zetten of beter niet?
Kan, maar ligt een beetje aan de regels. Zaken als “om half 1 gaan we lunchen” zet je niet op papier. Punten als “zo meld je je ziek” zet je wel op papier, maar let daarbij ook op de juridische kant van zaken.

Is het je eerste medewerker of heb je er al meer? Een goed personeelsbeleid is wel noodzakelijk zodra je mensen aan gaat nemen.
Alle reacties Link kopieren
- Spreek een duidelijk tijdstip af waarop je iemand verwacht. Het is wel handig om dat op een ander tijdstip te doen dan waarop iedereen binnenkomt en zeker later dan waarop je zelf aankomt. Bijvoorbeeld 10 of 11 uur. Dan heb je zelf tijd om ook te checken of alles in orde is.

- Zorg dat alles klaar ligt: toegangspas, laptop, telefoon, werkplek. Niets zo irritant als ergens komen en dan niets kunnen.

- Geef een duidelijke beschrijving voor het instellen van alles dat de medewerker zelf moet instellen.

- Plan alvast wat een op een kennismaakhalfuurtjes in voor de eerste week met medewerkers die relevant zijn voor de nieuwe medewerker.

- Ga zelf een uurtje zitten met de nieuwe medewerker en geef hem/haar een update van wat er gebeurd is tussen sollicitatie en start werk bij bedrijf, waar concreet aan gewerkt gaat worden, wat belangrijke mores zijn (lunch, koffie halen etc) binnen het team.

- Vul de mailbox van de nieuwe medewerker alvast met dingen die ingelezen moeten worden.

- Plan rondje handjes schudden in. Introduceer de nieuwe medewerker ook fatsoenlijk tijdens die ronde, maar geef ook een introductie van de bestaande.

- Eind van de werkdag een bloemetje voor de nieuwe collega is wel attent.
Het feit dat u hiervoor op het forum raad vraagt, betekent (volgens mij) dat u het echt goed wil doen. Dat wil niet zeggen dat het hier of daar niet anders of beter had gekund, maar voor u is het ook nieuw en spannend. Dus - wederzijds - zullen er al eens foutjes worden gemaakt maar dat moet de ene van de andere kunnen verdragen. Daar zijn we tenslotte allemaal mensen voor. Maar als uw medewerkster 'voelt' dat ze welkom is, dat ze niet bang moet zijn om vragen te stellen, dat ze een inwerkperiode krijgt, dan kan er in mijn ogen weinig misgaan.

Ik wens niet alleen uw medewerkster veel succes, maar ook u met de aanwerving van uw personeelslid.

Dat jullie een goeie combinatie mogen zijn!

Mamme-zel uit België
Alle reacties Link kopieren
schorpioentje28 schreef:
17-09-2020 08:55
Er wordt gedeeltelijk thuis gewerkt. De nieuwe medewerker komt parttime en ik zorg dat ik er in ieder geval de eerste 2 weken op haar dagen zelf ben. Uitleg over de regels is ook een goede; is het handig deze ook even op een A4 tje te zetten of beter niet?
Belangrijke regels zeker op papier zetten en laten tekenen.

Gebruiken zou ik niet op papier geven, maar wel duidelijk vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
17-09-2020 09:10
Belangrijke regels zeker op papier zetten en laten tekenen.

Gebruiken zou ik niet op papier geven, maar wel duidelijk vertellen.
je kunt niet iedereen zomaar van alles laten tekenen hoor

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven