Werk & Studie alle pijlers

WO-opleiding afgerond, kan ik nog verder studeren?

19-09-2020 15:41 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen.
Lang geleden heb ik een opleiding aan de universiteit afgerond. Nadien is er veel veranderd in het studiesysteem. In mijn tijd had je nog geen masters etc. Wat ik zou willen weten is dit. Bestaat de mogelijkheid nog om in een extra richting af te studeren? Of op datzelfde niveau een vak te volgen?
Zodat ik kan zeggen: ik ben afgestudeerd in richting en A en sinds kort ook in B?
Het is zaterdag en ik kan telefonisch geen informatie inwinnen, maar wie weet heb ik hier ook geluk.
Is er iemand die dit weet, of het misschien heeft gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ja, kijk eens masterclasses of executive programma's bij universiteiten. Dit is allemaal deeltijd en dus gericht op werkenden met universitair diploma
- Fight for your right to party -
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt natuurlijk van de richting af. Ik ken iemand die drie verschillende masters heeft in hetzelfde vakgebied (rechten). Dat is betaalbaar als je ze tegelijkertijd doet en nog geen masterdiploma hebt. Jij zult voor een nieuwe master instellingscollegegeld moeten betalen en dat kan aardig oplopen.
Je kan alle studies volgen, zolang je maar aan de toelatingseisen voldoet, maar dat is per opleiding te vinden.
Misschien snap ik je vraag niet, maar je mag net zoveel universitaire opleidingen doen als je wilt.
Het kost alleen vrij veel geld.
KamilleT schreef:
19-09-2020 15:48
Dat hangt natuurlijk van de richting af. Ik ken iemand die drie verschillende masters heeft in hetzelfde vakgebied (rechten). Dat is betaalbaar als je ze tegelijkertijd doet en nog geen masterdiploma hebt. Jij zult voor een nieuwe master instellingscollegegeld moeten betalen en dat kan aardig oplopen.
Tenzij TO alleen een bachelor heeft afgerond, wat ik meen te begrijpen uit de OP.
Als je genoeg geld beschikbaar hebt, kan alles.
Alle reacties Link kopieren
Marée schreef:
19-09-2020 15:50
Tenzij TO alleen een bachelor heeft afgerond, wat ik meen te begrijpen uit de OP.
Met ‘in mijn tijd had je nog geen masters’, bedoelt ze de tijd dat de uni gewoon vier jaar duurde. Na drie jaar kreeg je geen bachelordiploma, maar had je gewoon het derde jaar afgerond.
Ik heb net opgezocht wanneer de ba/ma structuur is ingevoerd. Voor mijn gevoel nog maar heel kort geleden, maar dat was dus al in 2002. De gemiddelde twintiger zal dat dus niet weten :)
kamillet wijzigde dit bericht op 19-09-2020 15:59
21.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
19-09-2020 15:55
Met ‘in mijn tijd had je nog geen masters’, bedoelt ze de tijd dat de uni gewoon vier jaar duurde. Na drie jaar kreeg je geen bachelordiploma, maar had je gewoon het derde jaar afgerond.
Ja dat. 1 jaar voor je propedeuse en 3 jaar voor je doctoraal
KamilleT schreef:
19-09-2020 15:55
Met ‘in mijn tijd had je nog geen masters’, bedoelt ze de tijd dat de uni gewoon vier jaar duurde. Na drie jaar kreeg je geen bachelordiploma, maar had je gewoon het derde jaar afgerond.
Ah, dat verklaart. Dan heb je inderdaad gelijk.
Marée schreef:
19-09-2020 15:50
Tenzij TO alleen een bachelor heeft afgerond, wat ik meen te begrijpen uit de OP.
Voor de BA/MA structuur betekende 'afronden' van een WO-opleiding dat je drs. was of ir. of wat dan ook - maar in elk geval is dat op niveau van master.
Alle reacties Link kopieren
Klopt, ik heb al een volledige studie afgerond van 4 jaar.
Alle reacties Link kopieren
ZonnedauwRegenboog schreef:
19-09-2020 15:47
Ja, kijk eens masterclasses of executive programma's bij universiteiten. Dit is allemaal deeltijd en dus gericht op werkenden met universitair diploma
Dank je wel. Dat is mogelijk wat ik zoek. Werkend met universitair diploma al op zak.
Ik zoek niet naar een volledig nieuwe studie maar een aanvulling.
Alle reacties Link kopieren
Dan betaal je voor een nieuwe studie heel veel, tenzij... (er zijn een paar vakgebieden die minder kosten als het je eerste studie in dat vakgebied is -- dingen in zorg en onderwijs, geloof ik, in ieder geval niets dat ik zou overwegen, dus heb het niet precies onthouden)

Edit: losse vakken kosten volgens mij ook best veel
Alle reacties Link kopieren
Ja... het kostenaspect 😒
Alle reacties Link kopieren
In sommige vakgebieden heb je ook post-doctorale opleidingen/ executive masters. (Bijv registeraccountant of edp auditor). Zijn part-time, maar wel intensief. Zijn ook duur en worden vaak door werkgevers betaald.

Losse vakken kan ook, maar daar betaal je ook instellingstarief voor (naar rato van ects)
Alle reacties Link kopieren
De open universiteit is volgens mij ook wat betaalbaarder. En volgens mij staat dat best ok aangeschreven. Mijn vriend heeft daar een master gedaan, hij werd goed begeleid!
Alle reacties Link kopieren
al eens bij de open universiteit gekeken? Of bestaat dat niet meer?
Alle reacties Link kopieren
Bij de open universiteit heb je niet veel keuze.
Alle reacties Link kopieren
Qua kosten zou je kunnen kijken of je werkgever (een deel) wil betalen. En anders bestaat er ook nog het 'Leven Lang Leren'-krediet (zie Duo), waarbij je het collegegeld leent en in 15 jaar weer afbetaalt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... s-loopbaan
Wie weet kom je hiervoor in aanmerking.
Alle reacties Link kopieren
Verder studeren kan altijd, maar is sinds de invoering van het instellingscollegegeld wel prijzig geworden.
Maar er is wel wat mogelijk:
1. Ben je afgestudeerd voor het collegejaar 1991-1992, dan mag je nog voor het lage tarief studeren.
2. Wanneer je eerste opleiding niet in de sector onderwijs lag, dan mag je nog voor het lage tarief een onderwijsopleiding volgen.
3. Hetzelfde geldt voor de sector gezondheidszorg.
4. Wanneer je alumnus bent van de TU/e mag je daar ook nog voor het lage tarief een tweede (of derde of vierde) master doen.
5. Er zijn wat opleidingen die door de universiteiten uitgezonderd zijn van het hoge tarief, meestal zijn dat de theologieopleidingen ivm late roepingen.

6. Werkgever wil nog wel eens betalen als het om echt super relevante opleidingen gaat, denk aan Data Science ofzo
7. Er is het leven-lang-leren krediet (zie de website van DUO)

De OU werd hier genoemd als gunstige optie, maar ook daar geldt het instellingstarief als je na 1990-1991 al een WO opleiding hebt afgerond.
spuka wijzigde dit bericht op 19-09-2020 17:37
Reden: aanvullingen
9.58% gewijzigd
Wat betreft het kostenaspect: je zou ook nog in de landen om ons heen kunnen kijken. Ik weet niet waar je woont, maar als je het toch in deeltijd wil doen: België was in ieder geval altijd veel betaalbaarder en die diploma's zijn net zo goed erkend hier. Nu met Corona gebeurt waarschijnlijk ook daar veel online, dus wie weet is het ook mogelijk als je wat verder van de grens woont.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je je doctoraal hebt afgerond, wat dan nog te zeuren over bachelor of master? Volgens mij heb je dan toch al méér dan dat niveau?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Veel tips waar ik wat aan heb! Hartstikke bedankt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven