Werk & Studie alle pijlers

Seksueel overschrijdend gedrag van mannelijke recruiters

21-09-2020 09:09 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie ooit te maken gehad met seksueel overschrijdend gedrag van mannelijke recruiters? Ik hoor steeds vaker dit soort verhalen in mijn omgeving
Ja? Vertel!
Alle reacties Link kopieren
wat bijzonder! ik hoor je verhalen graag!
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
was een jaar geleden ofzo, wel veel in het nieuws over sexisme onder recruiters. Maar dat ging vooral over, dat recruiters vrouwen niet uitnodigen en alleen mannen willen plaatsen voor functies

Dus, als ze al een vrouw uitnodigen, dan gaat het alsnog mis?
Alle reacties Link kopieren
Nooit iets van gemerkt. Zou ik te lelijk zijn geweest? En al de vrouwelijke (ex-) collega’s ook?
Hebben we het nou over seksisme of over seksueel overschrijdend gedrag?
Niet over seksisme denk ik, want de OP is juist seksistisch.... Derhalve is het een seksistisch topic met als onderwerp : grensoverschrijdend seksueel gedrag.
Bedoel je niet seksisme? Want ja, met hengelen naar evt zwangerschap of kinderwens door recruiters heb ik wel ervaring. Blijkbaar vinden ze dat voor henzelf normaal, zowel vrouwen als mannen trouwens, vrouwen wel subtieler. Met echt seksueel ongepaste opmerkingen snijden ze zichzelf enorm in de vingers, daar geen echte ervaring mee. Misschien wel een overdreven complimentje maar binnen t betamelijke. Maar vertel, wat zijn de verhalen? Ben wel benieuwd.
anoniem_63e24575cbc6a wijzigde dit bericht op 21-09-2020 09:49
1.22% gewijzigd
Ik heb wel enkele mannelijke recruiters in mijn vrienden- en kennissenkring. Wat ik wel bij hen soms opmerk, is dat ze in de war zijn over wat hun functie inhoudt. Ze hebben het regelmatig over de mensen die zij bij bedrijven hebben geplaatst in termen als ''mijn mensen''. Vaak denken ze ook dat ze in rang boven de ''geplaatste'' staan, omdat zij als het ware ''de helpende hand hebben uitgestoken'' en de gerekruteerde aan een baan hebben geholpen.

Als je daadwerkelijk zo denkt, en gelooft dat je een machtspositie hebt, dan kan ik me helaas best voorstellen dat daar seksueel grensoverschrijdend gedrag uit kan voortkomen. Dat hangt vaak ook samen met een soort van grootheidswaanzin of denken heel wat voor te stellen, dus dat de gerecruiteerde dame vast en zeker interesse in diegene heeft.
Alle reacties Link kopieren
Niet zo op die manier maar wel meegemaakt met mannelijke collega s die dat deden, en ja tijdens solliciteren ook wel de vraag gehad heb je een kinderwens maar deze werd ook door vrouwen gevraagd.
Ik heb nog nooit seksueel overschrijdend gedrag van recruiters meegemaakt. Ik maak ze ook alleen telefonisch en per e-mail mee.
Alle reacties Link kopieren
Ga je in dit door jou gestarte topic wél reageren?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
21-09-2020 09:44
Niet zo op die manier maar wel meegemaakt met mannelijke collega s die dat deden, en ja tijdens solliciteren ook wel de vraag gehad heb je een kinderwens maar deze werd ook door vrouwen gevraagd.
En wat heb je toen gezegd?
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Lavendel2 schreef:
21-09-2020 09:44
Niet zo op die manier maar wel meegemaakt met mannelijke collega s die dat deden, en ja tijdens solliciteren ook wel de vraag gehad heb je een kinderwens maar deze werd ook door vrouwen gevraagd.
Ik werk zelf in de HR en dat soort vragen mag je niet stellen. Punt. Ik weet ook dat het gebeurt hoor, maar dan moet je je denk ik afvragen of je voor zo'n werkgever wilt werken. Overigens komt seksueel overschrijdend gedrag ook voor. Bij ons is onlangs nog iemand ontslagen vanwege het herhaaldelijk maken van seksueel ongepaste opmerkingen en het versturen van ongepaste mails. Daar staat dan weer tegenover dat wij ook wel eens sollicitanten tegenover ons hebben die zich niet heel professioneel gedragen.
anoniem_400881 wijzigde dit bericht op 21-09-2020 10:22
0.13% gewijzigd
Niet dat ik weet.
Karratha schreef:
21-09-2020 09:37
Ik heb wel enkele mannelijke recruiters in mijn vrienden- en kennissenkring. Wat ik wel bij hen soms opmerk, is dat ze in de war zijn over wat hun functie inhoudt. Ze hebben het regelmatig over de mensen die zij bij bedrijven hebben geplaatst in termen als ''mijn mensen''. Vaak denken ze ook dat ze in rang boven de ''geplaatste'' staan, omdat zij als het ware ''de helpende hand hebben uitgestoken'' en de gerekruteerde aan een baan hebben geholpen.

Als je daadwerkelijk zo denkt, en gelooft dat je een machtspositie hebt, dan kan ik me helaas best voorstellen dat daar seksueel grensoverschrijdend gedrag uit kan voortkomen. Dat hangt vaak ook samen met een soort van grootheidswaanzin of denken heel wat voor te stellen, dus dat de gerecruiteerde dame vast en zeker interesse in diegene heeft.
Of ze weten diep in hun hart ook wel dat ze niet zo’n spannende baan hebben, maar heeft het egootje het nodig om het zo te vertellen dat het heel wat lijkt?
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
21-09-2020 10:01
En wat heb je toen gezegd?
Nee maar maakt dat wat uit? Heb ik toen gezegd, maar dan nog misschien omdat we dan parttimer worden daarna geen idee wat er achter zit.
Alle reacties Link kopieren
Recruiters. Bah. Walgelijke mensen vaak.
Alle reacties Link kopieren
De verhalen die ik hoorde gingen voornamelijk over ongepaste vragen/ opmerkingen. Hier een aantal dingen die ik heb gehoor:

- Vragen'ben je single? (recruiter keek naar decolleté)
- Vragen om de rest van de vragen tijdens een etentje te bespreken
- Handtastelijk (hand op onderrug, schouder)
- Sollicitant mee uit vragen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het niet over seksisme (vrouwen achterstellen/onderscheid maken tussen man en vrouw). Ik heb het echt over ongepaste vragen/gebeurtenissen tijdens sollicitaties
Ik merk juist deze buro's juist veel heel aantrekkelijke vrouwelijke recruiters gebruiken.

En ja, je wordt echt misbruikt op die manier als man. Ze nodigen je uit voor een gesprek, en dan verleiden ze je met hun korte rokje, spannende lingerie, en hun uitmuntende orale kwaliteiten.

Voordat je het weet ben je weer fulltime aan het werk ipv lekker van je uitkering aan het genieten....
Alle reacties Link kopieren
Lavendel2 schreef:
21-09-2020 12:06
Nee maar maakt dat wat uit? Heb ik toen gezegd, maar dan nog misschien omdat we dan parttimer worden daarna geen idee wat er achter zit.

Ik vind het een lastige vraag. Ze mogen het niet vragen maar weten dat ze er waarschijnlijk wel mee weg komen.

Anderzijds kun je als vrouw natuurlijk glashard nee zeggen; als ze je ontslaan omdat je dan toch een kind krijgt hebben ze een nog veel groter probleem.

Maar dat ze het überhaupt vragen is op z'n zachtst gezegd onprofessioneel.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
VelvetVolvo schreef:
21-09-2020 14:27
Ik merk juist deze buro's juist veel heel aantrekkelijke vrouwelijke recruiters gebruiken.

En ja, je wordt echt misbruikt op die manier als man. Ze nodigen je uit voor een gesprek, en dan verleiden ze je met hun korte rokje, spannende lingerie, en hun uitmuntende orale kwaliteiten.

Voordat je het weet ben je weer fulltime aan het werk ipv lekker van je uitkering aan het genieten....
:HA:
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 25-06-2021 23:59
99.71% gewijzigd
Nee hier heb ik nooit last van gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven