Werk & Studie alle pijlers

Aanbod nieuwe baan, twijfels

21-09-2020 23:57 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier eerder geschreven over solliciteren in coronatijd. Ik zit bij mijn huidige baan niet helemaal op mijn plek, eigenlijk al sinds het begin (1,5 jaar geleden) niet. Met veel trekken en sleuren is het nu een voldoende geworden, maar verdere verbetering zie ik niet gebeuren.

Nu ben ik om me heen aan het kijken, met het idee: ik wil niet vluchten vanuit mijn huidige baan, maar juist toe naar een baan die beter bij me past. Nu heb ik vandaag gehoord dat ik na een razendsnelle procedure ben aangenomen voor een andere baan. En nu twijfel ik, of ik het wel kan (vrouwengedachte), en of ik het wel wil.

Voors:
-leuk breed onderwerp
- schaal en functie omhoog
- erg prettig gesprek gehad
- deur achter me dichttrekken bij mijn huidige werk (geeft gevoel van opluchting)

Tegens:
- nog onvoldoende beeld van exacte taken, en of deze echt bij mij passen (daarvoor op mijn verzoek een aanvullend gesprek ingepland).
- deel van de taken Van deze vacature is iets dat ik nu al doe: zit geen leercurve meer in
- erg klein team, dus veel solistisch te werk en weinig ruimte got sparren (wat ik heel belangrijk vind en ook nodig heb)
- takenpakket lijkt vooral trekken en sleuren te zijn, erg moeizaam met andere partij, dit geeft mij helemaal het idee dat je eenzaam op een eiland zit.
- er wordt door mijn huidige werkgever een 5-daagde opleiding door mijn neus geboord.
- vanaf schaal waarop ik dan zou komen te zitten worden vacatures schaatser, dus is overstappen lastiger.

Ik ben dus niet overtuigd en word gek van mijn eigen twijfel. Daarin zit angst, die eigenlijk 2 kanten op werkt. Enerzijds bang om over te stappen en er dan achter te komen dat ik het niet kan, het een mismatch is. Ik kan me niet weer een mismatch permitteren, kan en wil ook niet weer na 1,5 jaar overstappen. Anderzijds bang om niet over te stappen en dan het komende jaar geen leuke vacatures tegen te komen of alleen maar te worden afgewezen.

Ik heb op korte termijn een aanvullend gesprek, daarvoor ook vragen op papier gezet. Heb ook al referenten op een rijtje gezet voor het geval ik ja zeg. Ik heb ook een aantal zinnen op papier gezet voor het geval ik nee zeg. Ik zie me dan best komende jaar op deze directie werken, alleen niet op opengestelde functie/takenpakket. Ik zou dus in het geval ik nee zeg graag de deur op een kier willen houden: hou mijn Cv in de kaartenbak voor een volgende functie. Ik heb echter het idee dat ik door mee te zeggen op de betreffende directie de deur dichtgooi.

Wat zouden jullie doen? Hebben jullie verder nog tips voor me?

Ps: arbeidsvoorwaarden en vaste aanstelling blijven ongewijzigd. Alleen salaris wordt een schaal hoger.
Klinkt of je bij de overheid zit. Meestal doen ze niet heel moeilijk over terug komen of weer een switch maken.

Ga ervoor! Je kan het heus en op je plek zit je sowieso niet. Je gaat meer verdienen. Dus je kan er alleen op vooruit ook al zou het opnieuw niet helemaal jouw plek zijn. Dan kijk je na een jaartje gewoon weer verder!
Alle reacties Link kopieren
Yes, inderdaad overheid. Terug naar mijn huidige plek wil ik in ieder geval niet. Wat me zorgen baart is onder andere het schaarser aantal vacatures vanaf dit niveau, juist omdat dat wegkomen bemoeilijkt als ik dat zou willen na een jaar.
Alle reacties Link kopieren
Followthesun90 schreef:
22-09-2020 00:28
Yes, inderdaad overheid. Terug naar mijn huidige plek wil ik in ieder geval niet. Wat me zorgen baart is onder andere het schaarser aantal vacatures vanaf dit niveau, juist omdat dat wegkomen bemoeilijkt als ik dat zou willen na een jaar.

Kan niet of wil niet?

Tuurlijk kan je weg na een jaar als het niet bevalt. En wie zegt dat je dan perse op dit niveau moet blijven zitten? Als het om wat voor reden niet bevalt, kun je ook altijd terug naar het soort functie dat je nu hebt waar blijkbaar meer keuze is. Ja, dat verdient dan misschien een schaal minder, maar daar redt je het nu toch ook op? Waarom zou dat niet kunnen als dat toch beter blijkt te passen? Is dat extra geld je dan zoveel waard? Of ben je bang voor wat andere mensen er dan eventueel van zouden kunnen vinden?
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je persé nu weg?

Verder zoeken naar iets dat nog net iets beter matcht - al kost je dat desnoods nog een half jaar - is geen optie?


Ik zou zelf geen zin hebben in een mini-bedrijf waar het takenpakket "trekken en sleuren" is en ik er - door de grootte van 't bedrijf - altijd alleen voor sta.
En waar verder solliciteren als je de boel beu bent na een jaar harder opvalt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
malibu82 schreef:
22-09-2020 01:13
Kan niet of wil niet?

Tuurlijk kan je weg na een jaar als het niet bevalt. En wie zegt dat je dan perse op dit niveau moet blijven zitten? Als het om wat voor reden niet bevalt, kun je ook altijd terug naar het soort functie dat je nu hebt waar blijkbaar meer keuze is. Ja, dat verdient dan misschien een schaal minder, maar daar redt je het nu toch ook op? Waarom zou dat niet kunnen als dat toch beter blijkt te passen? Is dat extra geld je dan zoveel waard? Of ben je bang voor wat andere mensen er dan eventueel van zouden kunnen vinden?
Ownee, ik zou het voor mezelf geen probleem vinden en wat anderen ervan vinden interesseert me ook niet zoveel. Zoveel mogelijk geld verdienen is ook nooit mijn doel of drijfveer: ik wil vooral het leuk hebben. Waar het mij om gaat is dat het raar in een cv staat, dus dat werkgevers mijn cv/brief zien bij een vacature, als dat wordt gezien als een stap ‘terug’. Dan denk ik dat ze me minder snel als serieuze kandidaat beschouwen omdat je overgekwalificeerd lijkt.
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
22-09-2020 01:22
Waarom moet je persé nu weg?

Verder zoeken naar iets dat nog net iets beter matcht - al kost je dat desnoods nog een half jaar - is geen optie?


Ik zou zelf geen zin hebben in een mini-bedrijf waar het takenpakket "trekken en sleuren" is en ik er - door de grootte van 't bedrijf - altijd alleen voor sta.
En waar verder solliciteren als je de boel beu bent na een jaar harder opvalt.
Ik hoef niet nu per se weg, maar wil graag binnen nu en een half jaar naar een plek die beter bij me past. En ik twijfel over of dat deze vacature is. Tegelijkertijd zijn er dus ook voordelen aan deze functie, zoals hierboven genoemd.

Ik werk bij de overheid, dus het gaat om een klein team, niet om een klein bedrijf.
Wat voor leeftijd heb je?
Alle reacties Link kopieren
Andrieske1976 schreef:
22-09-2020 02:15
Wat voor leeftijd heb je?
Begin 30
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het doen. Ik heb diverse collega’s die weer een stap terug gedaan hebben om diverse redenen. iedereen is er om geroemd dat ze dit deden. Juist omdat het vaak moeilijk om het te doen. Bij hun sollicitatie kwam het soms wel te spraken maar daarin hebben ze uitgelegd dat waarom ze het niet meer wilde.
Je hebt ook mensen met een master die mbo werk doen omdat ze dat leuker vinden.
Het klinkt niet alsof dit "toegaan naar een baan die beter bij me past" is.
Ik zie je inhoudelijk nauwelijks iets positiefs schrijven.
Je zou misschien ook zo’n voor- en nadelenlijst kunnen maken van je huidige baan. Dan zie je waar je er concreet op voor- en/of achteruit gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je toon wel erg negatief: wordt mij een 5 daagse opleiding door de neusgeboord...etc.

Is het niet beter om te bekijken of je via je huidige werkgever in aanmerking komt voor loopbaanbegeleiding of een arbeidspsycholoog. Jezelf neem je namelijk altijd mee, ook naar de volgende werkplek.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Followthesun90 schreef:
22-09-2020 01:54
Ownee, ik zou het voor mezelf geen probleem vinden en wat anderen ervan vinden interesseert me ook niet zoveel. Zoveel mogelijk geld verdienen is ook nooit mijn doel of drijfveer: ik wil vooral het leuk hebben. Waar het mij om gaat is dat het raar in een cv staat, dus dat werkgevers mijn cv/brief zien bij een vacature, als dat wordt gezien als een stap ‘terug’. Dan denk ik dat ze me minder snel als serieuze kandidaat beschouwen omdat je overgekwalificeerd lijkt.
Dit lijkt me onzin. Geef in je brief tegen die tijd aan waarom je specifiek deze keuze maakt en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Braose schreef:
22-09-2020 05:19
Het klinkt niet alsof dit "toegaan naar een baan die beter bij me past" is.
Ik zie je inhoudelijk nauwelijks iets positiefs schrijven.
Over de inhoud heb ik dus nog een gesprek. Juist omdat ik daar meer gevoel bij wil krijgen.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
22-09-2020 08:31
Ik vind je toon wel erg negatief: wordt mij een 5 daagse opleiding door de neusgeboord...etc.

Is het niet beter om te bekijken of je via je huidige werkgever in aanmerking komt voor loopbaanbegeleiding of een arbeidspsycholoog. Jezelf neem je namelijk altijd mee, ook naar de volgende werkplek.
Oh, wauw. Mijn negatieve toon heeft denk ik juist te maken met wat er allemaal is gebeurd op mijn huidige plek. Er zijn veel dingen daar echt niet netjes gegaan, en dat heeft me veel gekost.

Loopbaanbegeleiding zou ook zeker een goede tip kunnen zijn, dank!
Alle reacties Link kopieren
Poeh hee, wat ben je negatief. Ik verbaas me er altijd over hoe ongemotiveerd en negatief mensen in overheidsbanen kunnen en mogen zijn. In het bedrijfsleven was je met deze negatieve energie natuurlijk nooit aangenomen.

Als je het mij vraagt: zo te lezen heb je in beide banen geen zin. Waarom kap je er niet gewoon mee als je het zo kut vindt? Beter stoppen en die baan aan iemand gunnen die er wel zin in heeft, dan zo met tegenzin naar je werk gaan.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Als dit een uitdagende baan is, dan kan het juist wel fijn zijn om óók taken te hebben die je al kan. Af een toe iets waar je niet al te veel over na hoeft te denken, kan ook fijn zijn.

Ook in een klein team kun je sparren, lijkt me. Al is er maar 1 collega, met wie je dit kan, ben je al een eind

Verder zou ik even stoppen met piekeren, tot je dat aanvullende gesprek hebt gehad. Bereid je vragen goed voor, vraag, als je dat nog niet gedaan hebt, of je even over de afdeling mag lopen, kun je je toekomstige collega's gelijk zien.

Wat je bedoelt met dat er een opleiding door je neus wordt geboord, snap ik niet. Je krijgt nu een opleiding aangeboden door je huidige werkgever? Maar is niet zo gek toch, dat als je weg gaat, dat die dan niet doorgaat?
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
22-09-2020 09:59
Poeh hee, wat ben je negatief. Ik verbaas me er altijd over hoe ongemotiveerd en negatief mensen in overheidsbanen kunnen en mogen zijn. In het bedrijfsleven was je met deze negatieve energie natuurlijk nooit aangenomen.

Als je het mij vraagt: zo te lezen heb je in beide banen geen zin. Waarom kap je er niet gewoon mee als je het zo kut vindt? Beter stoppen en die baan aan iemand gunnen die er wel zin in heeft, dan zo met tegenzin naar je werk gaan.
Ik waardeer je directe reactie :) Wellicht is mijn toon negatiever gelet op de emoties en het tijdstip waarop dit bericht geschreven is. Ik ben juist van mezelf erg enthousiast, een erg harde werker (geen 9/5 baan bij de overheid), een verbinden en word juist altijd positief ervaren om het arbeidsethos dat ik meebreng. En dat geldt zowel in mijn huidige als mijn vorige banen. Stoppen is voor mij geen optie, ook dat zit niet in mijn arbeidsethos en daarvoor doe ik ook mijn huidige baan nog met genoeg plezier.

Tegelijkertijd zit ik in een luxepositie nu, en wil ik een goede afweging kunnen maken. Daarover ging dit topic, en daarin spelen zowel ervaringen met de vorige als huidige functie een rol. Ik zat er gisteren, of vannacht, zelf doorheen. Ik ben ook een piekeraar, en zie dan beren op de weg. Dat heb ik in dit topic gedeeld, juist ook om van anderen te horen hoe zij er tegenaan kijken. Dat zegt niets over mijn motivatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf iemand die voortdurend sprongen in salaris maakt of switcht. Ik ben ook nog nooit iemand tegengekomen die dat erg of bezwaarlijk vindt. Ik heb eenmaal in mijn werkende leven een vast contract gehad en dat heb ik zelf opgezegd omdat ik het na een paar jaar wel had gezien en er nauwelijks doorgroeimogelijkheden waren.

Deze instellingen geeft me de mogelijkheid om op veel plekken te kijken. Heb net weer wat aan omzet ingeleverd omdat ik als zzp’er nu een klus bij de overheid heb ipv beter betalende bedrijfsleven (was inhoudelijk interessanter). Ik geloof niet zo in een soort stijgende lijn en dat je dan ergens uitkomt. Wel in het verzamelen van ervaringen en contacten. En ik ben blij dat ik kan doen wat ik leuk vind en me ook vrij genoeg voel om ermee te stoppen als het niet meer leuk is. Ik heb wel een soort minimum van wat ik wil verdienen, maar als ik een jaar 30.000 euro meer omzet heb dan zet ik wat na belastingen overblijft apart en ga ik daar niet naar leven. Dat zou ik in jouw geval ook doen met de hogere schaal.
Alle reacties Link kopieren
TO, even benieuwd wat je uiteindelijk hebt besloten. Zit in een soortgelijke situatie momenteel. Al een tijdje aan het solliciteren omdat mijn huidige baan in praktijk geen full time baan is en ik mij eigenlijk al 2 jaar verveel. Heeft zijn redenen en kan ik i.v.m. eventuele herkenbaarheid niet al teveel op ingaan. Na aantal sollicitaties waarbij ik of niet werd uitgenodigd of paar keer als 2e ben geeindigd vandaar te horen gekregen dat ik een nieuwe baan heb. Blij mee maar twijfels beginnen toe te slaan. De functie waar ik in eerste instantie op heb gesolliciteerd is qua inhoud iets veranderd (werd mij duidelijk tijdens 2e gesprek) en begin te twijfelen of de baan qua inhoud wel zodanig verschilt met mijn huidige baan.

Huidige baan is nog onzeker qua toekomstperspectief daardoor kan ik momenteel weinig (bijv hypotheek aanvragen), huidige baan is in praktijk geen full time baan en i.vm. aankomende verhuizing wordt mijn reistijd met OV (niet altijd beschikking over auto) naar nieuwe locatie 3 uur in totaal.

Nieuwe baan is qua locatie perfect, biedt kans op vaste aanstelling, ga er iets op vooruit qua salaris en heeft secundaire arbeidsvoorwaarden die ik bij mijn huidige baan niet heb. Alleen heb ik toch twijfels en eigenlijk onstaan sinds 2e gesprek. Afgezien daarvan gezien huidige corona crisis en het feit dat ik er al wat sollicitaties op heb zitten weet ik natuurlijk niet of ik weer zo snel wat anders vind.

Was even benieuwd wat je uiteindelijk heb besloten, wellicht helpt dat mij ook een beetje in mijn keuze. Even een algemene vraag maar ik heb vandaag dus contract per e-mail ontvangen, wat is gebruikelijk qua tijdsduur voordat dit getekend wordt? Wil er nog even iemand naar laten kijken en nog even mijn gedachten over heen laten gaan.
Cappi sorry maar dit is een no-brainer voor mij hoor

- nu geen zekerheid en niks te doen
- reistijd binnenkort compleet onacceptabel

Nieuwe baan:
- al in the pocket contract ligt klaar
- kans op vast
- reistijd prima
- meer geld, altijd fijn met / na verhuizing
- secundaire voorwaarden die je nu niet hebt.


Waarom moet je hier nog over twijfelen? Klinkt alsof je bang bent voor het onbekende. Maar je weet het allang en het gaat em sowieso echt niet worden op je huidige werk.
Alle reacties Link kopieren
@hobbelster, ja is helemaal waar en die opsomming heb ik ook voor mijzelf gemaakt. En ja twijfels voor het onbekende spelen zeer zeker mee. Heb eigenlijk nooit in deze situatie gezeten in die zin de enige andere keer dat ik een baan heb opgezegd is omdat ik in dat geval een baanaanbod kreeg in het buitenland en dat was een dermate leuke kans dat ik daar niet lang over hoefde te twijfelen.

Ik ben blij dat ik in deze tijd en x aantal sollicitaties verder wat gevonden heb en gezien huidige corona situatie is het ook maar de vraag hoe lang het zou duren voordat ik wat anders vind en niet onbelangrijk of ik wat vind, speelt ook een grote rol maar bij de sollicitaties die het niet geworden zijn zaten banen die qua inhoud wat meer mijn voorkeur hadden. Ik heb uiteraard niet zomaar op deze baan gesolliciteerd maar de inhoud is wat beperkter geworden dan de functie waar ik op eerste instantie had gesolliciteerd en dat speelt toch wel een beetje mee.

In ieder geval is het in eerste instantie natuurlijk een jaarcontract en goede manier om te kijken of het wat is en kan uiteraard t.z.t. weer verder kijken, niet dat ik daar vanuit ga want geen goede manier om aan een nieuwe baan te beginnen.

Bedankt voor de reactie! heeft zeer zeker geholpen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven