Werk & Studie alle pijlers

Collega krijgt grote kans, ik mag niet mee doen

22-09-2020 18:00 429 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, lastig om een goede titel te vinden. En té duidelijk wil ik ook niet zijn, want dat wordt wat herkenbaar.
Ik ben denk op zoek naar een stukje reflectie. Wat moet ik vinden/voelen/doen/niet doen? Ervaringsdeskundigen of filosofische verhandelingen zijn welkom.

Simpel: ik heb een directeur. Onder hem werken een collega en ik, daaronder komt de rest van het personeel. Nu doet mijn collega ongeveer hetzelfde werk als directeur, ik ben alleen werkzaam in mijn eigen vakgebied, al werken we alle drie nauw samen.

Afgelopen jaren hebben collega en ik een bonus gekregen, jaar of drie achter elkaar nu. Nu wil directeur eenmalig groots uitpakken en collega een extra bonus toekennen (lees: een twintigvoud van de normale bonus).

In het gesprek gaf ik aan dat ik dit begreep, vanuit zijn kant bezien, en dat is ook zo want ik ben wat dat betreft iets te empathisch. Ik snap hem, mij hoeft hij niet 'te motiveren', ik loop zonder geld ook wel hard en weglopen doe ik ook niet zomaar.

Geld an sich interesseert me niet zoveel. Voel ik me persoonlijk beledigd door het onderscheid dat wordt gemaakt? Ik ga daar aan twijfelen, word ik voor vol aangezien? Waarom word ik in vertrouwen genomen en word ik dan toch netjes naar de achterbank verwezen? Moet ik boos worden, ook mijn hand ophouden (alsjeblieft zeg, dat gaat voorbij mijn eer, zoek het uit met je geld).
femke09 wijzigde dit bericht op 09-10-2020 11:59
38.26% gewijzigd
Doet het er nog iets toe dat directeur en collega man zijn en ik niet? En dat ze samen graag een biertje drinken en ik sociaal gezien wat onhandig ben? Dat mijn humor niet op die van hun aansluit?

Denk ik niet. Je schrijft zelf al dat collega zo ongeveer hetzelfde doet als directeur en jij niet. Lijkt mij dus eerder om de werkzaamheden te gaan.
Wel een ontzettende pannenkoek dat hij dat dan zo aan jou vertelt.
Kan die bonus niet verdeeld worden over het overige personeel?
Ik neem aan dat die ook hard gewerkt hebben.
Alle reacties Link kopieren
je collega doet hetzelfde werk als je directeur. Dus hij wordt hier door steeds belangrijker voor je baas. En wie weet denk je directeur wel dat hij zijn opvolger kan worden wanneer hij stopt. Investeert nu extra in hem zodat de kans klein is dat hij weg gaat om ergens anders de kans te krijgen om directeur te worden
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je raakt misschien niet gelijk gemotiveerd door extra geld maar door deze actie kan ik verwachten dat je gigantisch gedemotiveerd raakt. Wat een mafklapper. Het klinkt niet alsof je voor een hele grote organisatie werk, dan vind ik dit soort grote prestatiebonussen sowieso al discutabel, aangezien je het met zijn allen doet.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een Rickie Gervais-actie uit The Office.

Of werk jij op de HR-afdeling, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen?
Voorstellen beide 10x salaris te doen?
Dat je dus minder gewaardeerd zo voelt en ook motivatie nodig hebt?
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat hij collega ziet als zijn opvolger en jou als "leuke tweede"?

Maar het is natuurlijk wel een mafklapper dat hij met zo'n vraag - die niet eens een vraag is - bij jou komt.
En ik zou na zo'n gesprekje veel zin hebben om eens buiten de deur te gaan kijken wat ik elders waard ben.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik ging solliciteren. Wat een eikel.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je baas laten weten dat je hebt nagedacht omdat het toch bleef wringen. Dat je hem nog steeds begrijpt, maar wil dat hij ook begrijpt dat dit jou een rotgevoel heeft gegeven. Ik zou hem vriendelijk verzoeken dit soort informatie nooit meer met mij te delen, omdat ik dan liever elders ga werken.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
De redenatie die hij aan jou geeft voor het toekennen van de bonus aan je collega, is dat hij een probleem heeft als je collega weggaat. In één adem door zegt hij hetzelfde over jou. Blijft over dat hij de bonus zegt te geven 'omdat dat goed voelt'. En daar moet jij vervolgens iets van vinden?

Dat vind ik van je directeur nogal onprofessioneel. Alsof hij zelf eigenlijk ook niet goed kan uitleggen waarom hij wel en jij niet, en hoopt dat jij hem van dat schuldgevoel af helpt.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat je zou moeten doen, maar ik zou denk ik niet erg mijn best gaan doen om hem te helpen dit recht te praten.
What a nuanced anxiety
Ik zou hem laten weten dat dit voelt alsof jullie tot nu gelijkwaardige sub-top-personeelsleden waren (als in: direct onder de top), maar dat hij hiermee hierarchie schept die er niet was. Voor mij zou het wel betekenen dat ik minder gemotiveerd zou zijn, en zijn 'dat jij weg zou gaan zou minder erg zijn' wordt op die manier een self-fulfilling prophecy.
wow is dit echt

ik zou woedend worden
wat een eikel
Het zou een niet te overbruggen gat in mijn motivatie slaan.
Als je zo nauw met die directeur samen werkt had ik overigens ook gewoon gezegd dat ik hem 'n lul vind als ie collega een hele dikke bonus geeft en jou niks. Dat kan ook in 60-40 verdeeld worden als hij meer doet dan jou.
anoniem_109047 wijzigde dit bericht op 22-09-2020 18:34
0.18% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Stel je bent een man, hoe zou je dan reageren?

Oude vrouwenvalkuil. Dat je het zo fijn vindt dat je directeur je waardeert en zelfs in vertrouwen neemt. Ik zei ooit dat in de commerciële wereld waardering het meest in geld wordt uitgedrukt, dus doet u mij maar een geldelijke waardering. Die veren zijn gratis namelijk.
annapicobella wijzigde dit bericht op 22-09-2020 18:32
74.93% gewijzigd
Everything you see I owe to spaghetti!
Ik denk vooral waarom een persoon die hoge bonus geven? Ik zou het eerlijker vinden als gewoon iedereen in het bedrijf die hard werkt wat extra krijgt. Waarom zou je 1 persoon 5000 euro geven terwijl je er ook voor kunt kiezen om 10 mensen 500 te geven bij wijze van?

Heeft je collega toevallig aangegeven bij de directeur dat hij op zoek is naar wat anders of elders een beter aanbod heeft gekregen?
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 22-09-2020 18:34
2.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je hem snapt, dat je zonder geld ook wel hard loopt en toch vind je het niet eerlijk. Je collega kan de directeur vervangen, jij niet. Dat kan klote voelen maar sta er boven. Wat ik kwalijker vind is dat hij de info met je deelt. Dat is dom van je directeur. Hij deelt prive info over een andere collega.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Voor zo'n flapdrol wil ik niet werken.
SweetFirefly schreef:
22-09-2020 18:32
Je zegt dat je hem snapt, dat je zonder geld ook wel hard loopt en toch vind je het niet eerlijk. Je collega kan de directeur vervangen, jij niet. Dat kan klote voelen maar sta er boven. Wat ik kwalijker vind is dat hij de info met je deelt. Dat is dom van je directeur. Hij deelt prive info over een andere collega.
Dit, hij had nooit het bonus verhaal mogen delen met TO. Dit gaat hoe dan ook gevolgen hebben, het zij bewust of onbewust.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou baas trouwens vragen dat als hij dan toch geld teveel heeft hij de helft van de bonus niet verdeelt over al zijn personeel?

Als zou uitlekken dat je collega bijvoorbeeld 20 of 50.000 euro bonus krijgt dit jaar en zij nooit een cent extra zien zijn de poppen immers aan 't dansen en is het maar de vraag hoe lang zij blijven.

En de tent rechthouden met maar 1 personeelslid-baas meer lijkt mij ook straf.
wissewis wijzigde dit bericht op 22-09-2020 18:37
4.17% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
22-09-2020 18:13
Ik zou je baas laten weten dat je hebt nagedacht omdat het toch bleef wringen. Dat je hem nog steeds begrijpt, maar wil dat hij ook begrijpt dat dit jou een rotgevoel heeft gegeven. Ik zou hem vriendelijk verzoeken dit soort informatie nooit meer met mij te delen, omdat ik dan liever elders ga werken.
Dit zou ik doen. En vooral dat laatste ook benadrukken.
Alle reacties Link kopieren
feow schreef:
22-09-2020 18:13
Ik zou je baas laten weten dat je hebt nagedacht omdat het toch bleef wringen. Dat je hem nog steeds begrijpt, maar wil dat hij ook begrijpt dat dit jou een rotgevoel heeft gegeven. Ik zou hem vriendelijk verzoeken dit soort informatie nooit meer met mij te delen, omdat ik dan liever elders ga werken.
Zou mijn aanpak ook zijn. Of de bonus nu eerlijk is of niet, jij zit in een raar parket omdat hij deze informatie met jou deelt.
Alle reacties Link kopieren
Wat is overigens de kans die je collega krijgt, want dat snap ik niet helemaal.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Als jij even onmisbaar bent voor hem, dan kan hij jou ook een grote bonus geven.
En als hij dat niet zou doet, zou ik als de sodemieter gaan solliciteren naar een baan waar de directeur zijn waffel houdt over dit soort zaken. Of juist transparant is en iedereen een deel van de taart geeft.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels ben ik zover dat ik dit gesprek had afgekapt. En geantwoord dit bespreekt je nu met mij omdat jij er een slecht gevoel bij, tenminste dat klinkt heel erg door in jouw verhaal. Ik ga jouw niet vertellen dat dit goed is want ik zie niet in waarom hij dit bedrag krijgt en ik niet. Je hem motiveren om te blijven, maar op deze manier motiveer je mij juist om juist te gaan kijken wat er nog meer is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven