Werk & Studie alle pijlers

Gesprekken in openbare ruimtes

23-09-2020 13:42 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik was benieuwd na jullie mening over iets:

Wat vinden jullie er van als sollicitatie gesprekken in een openbare ruimte plaats vinden? Een café of een hotel lobby?

Persoonlijk vind ik dit een no-go. Ik hoor wel eens dat het gebeurd en ik verbaas me er echt over.

En in dezelfde trant:
Coaching gesprekken in openbare ruimtes?

Vind ik persoonlijk ook een no-go.
Deze gesprekken vind ik persoonlijk en daar hoeft niemand bij te zijn. In een openbare ruimte kunnen andere mensen mee luisteren. En stel dat je een bekende tegen komt... Liever niet.

Zijn er meer die er zo tegen aan kijken?
zomerkreeft wijzigde dit bericht op 23-09-2020 14:28
Reden: Taal voutje
0.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar jij hebt een sollicitatiegesprek en een coachingsgesprek in een openbare ruimte gehad?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Tsja, ik heb heel vaak gesprekken gehad in openbare ruimtes. Ik heb liever ergens in een rustig restaurant om de hoek bij mijn werk een gesprek met een headhunter, dan dat ik een halve dag vrij moet nemen op werk om naar een gesprek te gaan.

Als de gesprekken serieuzer worden dan is het wel logisch dat het op kantoor gebeurt, maar dan niet voor de rust, maar omdat je meerdere mensen achter elkaar spreekt.

Maar het ligt nogal aan de setting. Als je schouder aan schouder zit is het niet handig, maar locaties genoeg waar je discreet een gesprek kan voeren.
stampertje12 wijzigde dit bericht op 23-09-2020 18:21
1.68% gewijzigd
Als beide partijen er geen moeite mee hebben, wie ben ik dan om er iets van te vinden? Totaal niet interessant.
Alle reacties Link kopieren
Zomerkreeft schreef:
23-09-2020 13:42
[...]
Ik heb twee keer een gesprek gehad in een hotel restaurant. Dit betrof beide keren een eerste gesprek, daarna op kantoor.
Coaching kostte mij aardig wat geld en hoort niet in de openbare ruimte, dan verwacht op zijn minst enige privacy.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-09-2020 13:51
Reden: OP gequote
56.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb liever een sollicitatiegesprek in een rustig café dan in een kantoorruimte met een grijze tafel en drie mensen aan de andere kant.

But that's me.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
23-09-2020 13:43
Maar jij hebt een sollicitatiegesprek en een coachingsgesprek in een openbare ruimte gehad?
Nee geen sollicatie. Ik was nieuwsgierig na de meningen.

Er staat wel een voorstel voor een coaching gesprek in een hotel lobby.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm, ik zou mn sollicitatiebrieven wel even laten naarkijken als ik jou was.
Mocht dat aan de orde zijn...
...
Alle reacties Link kopieren
Rooss4.0 schreef:
23-09-2020 14:09
Hmmm, ik zou mn sollicitatiebrieven wel even laten naarkijken als ik jou was.
Mocht dat aan de orde zijn...
Is mijn spelling zo verschrikkelijk? XD
Zomerkreeft schreef:
23-09-2020 14:10
Is mijn spelling zo verschrikkelijk? XD
Iemand is nieuwsgierig NAAR meningen ....

(want: als je NA meningen nieuwsgierig bent, wat ben je dan VOOR de meningen?)
Heb een keer een sollicitatiegesprek gehad in een openbare ruimte (restaurant waar ik wilde werken). Ik stond er niet echt bij stil dat dit misschien raar was. Maar had dan ook niet het idee dat iemand meeluisterde.

Een coachinggesprek zou ik niet in het openbaar willen. Dat is privé.
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
23-09-2020 14:23
Iemand is nieuwsgierig NAAR meningen ....

(want: als je NA meningen nieuwsgierig bent, wat ben je dan VOOR de meningen?)
Oeps (A)
Ik heb voor een stage ooit een sollicitatiegesprek gehad in een café. Vond het eerlijk gezegd ook nogal vreemd. Die vrouw bestelde ook niet eens wat te drinken voor ons ofzo :'). Ik vind het juist fijner bij het bedrijf zelf, want dan zie je meteen waar je komt te werken. Tijdens een sollicitatie zou ik het denk ik niet zo erg vinden, maar een coachinggesprek vind ik inderdaad nogal persoonlijk en om dan al je verbeterpunten te bespreken terwijl jan en alleman mee kan genieten... Zou het ook niet zo tof vinden nee.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb (had, zit wel even goed) altijd gesprekken met recruiters in restaurants van hotels. Hotel dichtbij snelweg, allebei snel aanrijden en snel weer weg. Niemand kent je, je bent er volstrekt anoniem. En overal om je heen zitten vergelijkbare "zetjes" mensen
Alle reacties Link kopieren
TostiMetKaas schreef:
23-09-2020 14:29
Ik heb voor een stage ooit een sollicitatiegesprek gehad in een café. Vond het eerlijk gezegd ook nogal vreemd. Die vrouw bestelde ook niet eens wat te drinken voor ons ofzo :'). Ik vind het juist fijner bij het bedrijf zelf, want dan zie je meteen waar je komt te werken. Tijdens een sollicitatie zou ik het denk ik niet zo erg vinden, maar een coachinggesprek vind ik inderdaad nogal persoonlijk en om dan al je verbeterpunten te bespreken terwijl jan en alleman mee kan genieten... Zou het ook niet zo tof vinden nee.
Dat is wel weird ja. Ging je er uiteindelijk stage lopen?

Ja, dat heb ik ook. Vind het wel fijn om te zien waar je gaat werken.
En inderdaad, zo'n coaching gesprek kan heel persoonlijk en kwetsbaar zijn. Dat hoeft niet iedereen te horen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-09-2020 14:40
Ik heb (had, zit wel even goed) altijd gesprekken met recruiters in restaurants van hotels. Hotel dichtbij snelweg, allebei snel aanrijden en snel weer weg. Niemand kent je, je bent er volstrekt anoniem. En overal om je heen zitten vergelijkbare "zetjes" mensen

Precies. Ik - als ZZP'er - met potentiële opdrachtgevers.
En wat Stampertje al zei: genoeg locaties waar je in alle rust en zonder meeluisteraars met elkaar in gesprek kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft zijn functioneringsgesprekken en gesprekken over o.a. Bespreken van het worden van compagnon of het krijgen van winstdeling gehad in restaurants. Ik vind dat niet gek, want op het bedrijf zelf komt er altijd wat tussendoor en is het gekkenhuis (klein bedrijf). Zelf heb ik het nooit meegemaakt overigens, ja in de horeca als bijbaan in het café zelf :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Maída schreef:
23-09-2020 15:02
Mijn man heeft zijn functioneringsgesprekken en gesprekken over o.a. Bespreken van het worden van compagnon of het krijgen van winstdeling gehad in restaurants. Ik vind dat niet gek, want op het bedrijf zelf komt er altijd wat tussendoor en is het gekkenhuis (klein bedrijf). Zelf heb ik het nooit meegemaakt overigens, ja in de horeca als bijbaan in het café zelf :hyper:
Oke :)
Ik vind het me heel moeilijk voor te stellen. Ik zou er erg ongemakkelijk van worden. Maar ik heb dan ook niet de ervaring dat er wat tussendoor kan komen.
Alle reacties Link kopieren
Zomerkreeft schreef:
23-09-2020 14:10
Is mijn spelling zo verschrikkelijk? XD
Je haalt "naar" en "na" door elkaar. Vandaar het grapje van Rooss4.0 over "naarkijken" (neem ik aan).

Maar het is niet de enige taalfout:

sollicitatie gesprekken > sollicitatiegesprekken
hotel lobby > hotellobby
gebeurd > gebeurt
coaching gesprekken > coachinggesprekken
mee luisteren > meeluisteren
er tegen aan kijken > er tegenaan kijken

Dus ja: het kan geen kwaad een brief te laten controleren door een taalprofessional. Aan de andere kant is dat natuurlijk wel een beetje valsspelen en loop je eventueel in de praktijk tegen de lamp als in je nieuwe functie verwacht wordt dat je geen taalfouten maakt.
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
23-09-2020 15:06
Je haalt "naar" en "na" door elkaar. Vandaar het grapje van Rooss4.0 over "naarkijken" (neem ik aan).

Maar het is niet de enige taalfout:

sollicitatie gesprekken > sollicitatiegesprekken
hotel lobby > hotellobby
gebeurd > gebeurt
coaching gesprekken > coachinggesprekken
mee luisteren > meeluisteren
er tegen aan kijken > er tegenaan kijken

Dus ja: het kan geen kwaad een brief te laten controleren door een taalprofessional. Aan de andere kant is dat natuurlijk wel een beetje valsspelen en loop je eventueel in de praktijk tegen de lamp als in je nieuwe functie verwacht wordt dat je geen taalfouten maakt.
Ow nu schaam ik me wel een beetje. Dit is wel erg...
Gelukkig word ik niet op mijn schrijven beoordeeld.
Mocht ik weer gaan solliciteren, dan gaat er wel spellingscontrole overheen en laat ik het na lezen :)
lilalinda schreef:
23-09-2020 14:40
Ik heb (had, zit wel even goed) altijd gesprekken met recruiters in restaurants van hotels. Hotel dichtbij snelweg, allebei snel aanrijden en snel weer weg. Niemand kent je, je bent er volstrekt anoniem. En overal om je heen zitten vergelijkbare "zetjes" mensen
Setjes :proud:
Alle reacties Link kopieren
Zomerkreeft schreef:
23-09-2020 15:14
Ow nu schaam ik me wel een beetje. Dit is wel erg...
Gelukkig word ik niet op mijn schrijven beoordeeld.
Mocht ik weer gaan solliciteren, dan gaat er wel spellingscontrole overheen en laat ik het na lezen :)
Nalezen :-)

Ach, het valt wel mee hoor. De taalfout die het meest voorkomt is de spatiefout. Veel mensen zetten spaties in woorden die daar helemaal niet in horen. Het is gelukkig een fout die simpel te voorkomen is: in het Nederlands worden namelijk helemaal nooit spaties in woorden gebruikt, ook niet in lange woorden. Klaar :-)

Als je twijfelt of iets één woord is of uit meerdere woorden bestaat spreek je het (in gedachten) gewoon uit. Spreek je het uit als één woord, dan is het dat ook. Je zegt niet "na (pauze) lezen", maar "nalezen", dus zo schrijf je het ook. Kortom: alleen spaties gebruiken tussen woorden, niet in woorden zelf.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook wel eens een vergadering of overleg met collega's in een NH of Van der Valk hotel in de lobby/restaurant. Daar zitten heel veel mensen te vergaderen.

Coaching met veel privé informatie is dan weer wat anders.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Knuddestudder schreef:
23-09-2020 16:42
Je zegt niet "na (pauze) lezen", maar "nalezen", dus zo schrijf je het ook.
.
Is het geen naarlezen ?
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
TostiMetKaas schreef:
23-09-2020 14:29
Ik heb voor een stage ooit een sollicitatiegesprek gehad in een café. Vond het eerlijk gezegd ook nogal vreemd. Die vrouw bestelde ook niet eens wat te drinken voor ons ofzo :'). Ik vind het juist fijner bij het bedrijf zelf, want dan zie je meteen waar je komt te werken. Tijdens een sollicitatie zou ik het denk ik niet zo erg vinden, maar een coachinggesprek vind ik inderdaad nogal persoonlijk en om dan al je verbeterpunten te bespreken terwijl jan en alleman mee kan genieten... Zou het ook niet zo tof vinden nee.
Zij bestelde niets te drinken voor jou... Maar in een cafe komt toch een ober naar je toe die vraagt wat je wil drinken, dan ben je toch niet afhankelijk van of zij voor jou iets gaat halen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven