Werk & Studie alle pijlers

Hoe om te gaan met belerende baas

24-09-2020 12:39 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk gewoon even benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft (vast wel) en hoe ik een soort modus kan ontwikkelen dat ik me niet overal aan stoor.

Werk nu al enige tijd bij een bedrijf, twee bazen,

baas 1, leuke man die mij hoog heeft zitten, waardeert wat ik doe, dat regelmatig laat blijken en vertrouwen heeft dat ik dingen zelf kan regelen en mij dus ook mijn gang laat gaan. Dit ben ik eigenlijk bij voorgaande bedrijven ook altijd gewend.

baas 2, type micromanager en dus mierenneuker, bemoeit zich werkelijk overal mee, ook met zaken waar in mijn ogen een baas zich niet mee zou hoeven bezig houden. Daarnaast komt hij regelmatig zeer belerend uit de hoek en in het verleden op sommige momenten ook nog op het denigrende af. Benaderd in het algemeen mensen (niet alleen mij) alsof ze niets weten / kunnen en aan het handje meegenomen moeten worden. Vind het al lange tijd zeer storend en irritant met als gevolg (is mijn mankement) dat ik mij overal aan begin te irriteren. Ik werk al jarenlang maar dit type baas is nieuw voor mij.

Nu ben ik al druk aan het solliciteren (ook vanwege andere redenen) maar totdat ik wat anders heb gevonden eigenlijk benieuwd naar ervaringen van anderen, hoe hiermee om te gaan en ook om even stoom af te blazen :-D :-D
Let it gooooooooo: https://www.youtube.com/watch?v=L0MK7qz ... l=DisneyUK
Alle reacties Link kopieren
lol, ja
Alle reacties Link kopieren
Ik ken het type mensen wel, meestal vrouwen in het onderwijs :A:
Leiding geven is mensen aansturen, niet iedereen doet dat prettig maar daar moet je het wel mee doen. Mogelijk is het een wisselwerking tussen jullie. Overigens is het gebruikelijk dat je wordt aangesproken op werkzaamheden door je leidinggevende.
Maar zit er een kern van waarheid in wat de vervelende leidinggevende zegt? Is het iets waar je wat mee kan? Daar zit hem nl de essentie. Je je gang maar laten gaan is prettig, maar gebruikelijk is echte sturing van een leidinggevende. Dat zul je op andere werkplekken ook ervaren. Neem er wat afstand van en erger je er niet aan. Kijk waar je wat mee kunt.
Alle reacties Link kopieren
Tja, het is de aard van het beestje. Gewoon ja-en-amen knikken. Het heeft - zeker in dit stadium waarin je al op zoek bent naar iets anders - niet zo heel erg veel zin om je hier nog mee bezig te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken de OP en heb destijds een andere baan gezocht. Het gaat namelijk niet over.
Alle reacties Link kopieren
Steeds benadrukken dat jij het zo fijn vindt dat hij alles zo goed weet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Poker :cheer:
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Teflonlaag toepassen, niet binnen laten komen. Terwijl hij irritant doet een beetje wegdromen/aan iets heel grappigs denken? In elk geval vasthouden aan dat je aan het solliciteren bent en over een tijdje lekker tabee kan zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Pommie01 schreef:
24-09-2020 12:48
Leiding geven is mensen aansturen, niet iedereen doet dat prettig maar daar moet je het wel mee doen. Mogelijk is het een wisselwerking tussen jullie. Overigens is het gebruikelijk dat je wordt aangesproken op werkzaamheden door je leidinggevende.
Maar zit er een kern van waarheid in wat de vervelende leidinggevende zegt? Is het iets waar je wat mee kan? Daar zit hem nl de essentie. Je je gang maar laten gaan is prettig, maar gebruikelijk is echte sturing van een leidinggevende. Dat zul je op andere werkplekken ook ervaren. Neem er wat afstand van en erger je er niet aan. Kijk waar je wat mee kunt.
Bedankt voor je post en zal inderdaad met een bepaalde wisselwerking te maken hebben. Ik werk al 20 jaar ( diverse bedrijven en diverse bazen) en m.u.v. deze huidige altijd bazen gehad die na een x aantal maanden weten wat je waard bent en je de dingen laten doen waarvoor je aangenomen bent. Dat is eigenlijk waar mijn irritatie ligt. Ik kom niet net kijken, baas 1 ziet dat baas 2 dus niet. Afgezien daarvan kan, beter gezegd, wil ik ook niet omgaan met iemand die nogal denigrerend met mij omgaat. Baas of geen baas.

Voorbeeld. Wordt door hem uitgenodigd om bij een conference call aanwezig te zijn, ik heb wat vragen die ik aan het eind van de call stel als iedereen uitgesproken is (ik onderbreek dus niemand) om vervolgens zijn hand in mijn gezicht te krijgen onder het mom van mond houden. Over dit soort gedrag heb ik het dus.

In ieder geval, ben inderdaad aan het solliciteren en tot die tijd maar blij zijn dat ik een baan heb wat in deze tijd niet vanzelfsprekend is.
Alle reacties Link kopieren
Benadert is met een T. O, jeetje, nu ben ik belerend
Alle reacties Link kopieren
ja helemaal waar, zie het nu ook.
Alle reacties Link kopieren
cappi schreef:
24-09-2020 13:00
Voorbeeld. Wordt door hem uitgenodigd om bij een conference call aanwezig te zijn, ik heb wat vragen die ik aan het eind van de call stel als iedereen uitgesproken is (ik onderbreek dus niemand) om vervolgens zijn hand in mijn gezicht te krijgen onder het mom van mond houden. Over dit soort gedrag heb ik het dus.

En wat was zijn bedoeling dan met jouw aanwezigheid :O ?! Je moest alleen stilzitten en mooi zijn? Je zou misschien voortaan wat meer duidelijkheid kunnen vragen om (voor jezelf) dit soort situaties te voorkomen? 'Prima, wat is je verwachting van mij bij die call?'
Alle reacties Link kopieren
Dit is zo maar een van de voorbeelden. Goede tip trouwens, nog niet aan gedacht. Verder moet ik maar proberen om het langs me heen te laten gaan wetende dat ik hopelijk andere baan vind. Topic was ook even om mijn frustratie te spuien en wat objectieve meningen te krijgen.
Bedankt allemaal, het is voor nu weer even uit mijn systeem
Alle reacties Link kopieren
Micromanagers zijn vréselijk. In een van mijn vorige banen had ik een leidinggevende die, als ze gestrest raakte, ging micromanagen. Op een niveau dat echt belachelijk was. De kleinste beslissingen moesten dan langs haar, terwijl ik normaal gesproken veel (ook veel grotere) beslissingen zelf kon en mocht nemen. Mijn oplossing, en die van veel collega's was begrijpend knikken, reflecteren met: goed idee, we gaan eens kijken of we het op deze manier kunnen doen en vervolgens uiteraard gewoon doen wat ik altijd deed. Als de stresslevels weer gezakt waren bij leidinggevende, hoorde je er nooit meer over. Dus mijn advies: ja en amen knikken en je werk gewoon goed (en op jouw manier) doen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de tips
Alle reacties Link kopieren
Soldanella schreef:
24-09-2020 12:50
Ik herken de OP en heb destijds een andere baan gezocht. Het gaat namelijk niet over.
Dit. Nog een paar gesprekken gehad waar ik onder andere heb aangegeven dat het de wisselwerking zou kunnen zijn en of we daar misschien iets aan konden doen. Maar nee, dat was niet mogelijk. Ik had een probleem, hij zeker niet. Nou, dan niet.
Vervolgens was hij hoogst verbaasd dat ik ‘zomaar’ ontslag nam. Helaas zat ik toen wel al overspannen thuis.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
LadyL, een zelfreflectie van nul komma niks!

Ik heb een leidinggevende die micromanagement alleen bij mij toepaste en niet bij anderen. Dat was goed te merken toen zij een taak bij mij weghaalde en door iemand anders liet doen. Ik zag dat dat gruwelijk fout ging, maar ja... ze vertrouwde hem, maar mij niet. En ik had extra begeleiding nodig, vindt ze...
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Even een heel ander geluid; mits ik ergens al een tijdje werk en me verder wel op me gemak voel, benoem ik dit soort gedrag op een gegeven moment gewoon een keer op het moment dat het gebeurt. Dan loopt de irritatie bij mij zo hoog op dat ik rustig een keer roep dat iemand er gewoon op moet vertrouwen dat zaken die bij mij geparkeerd worden, gewoon goed afgehandeld worden, omdat ik weet hoe ik mijn werk moet doen. Dat verandert heus niet het gedrag van die ander compleet, maar maakt wel enige indruk.
cappi schreef:
24-09-2020 13:00
Bedankt voor je post en zal inderdaad met een bepaalde wisselwerking te maken hebben. Ik werk al 20 jaar ( diverse bedrijven en diverse bazen) en m.u.v. deze huidige altijd bazen gehad die na een x aantal maanden weten wat je waard bent en je de dingen laten doen waarvoor je aangenomen bent. Dat is eigenlijk waar mijn irritatie ligt. Ik kom niet net kijken, baas 1 ziet dat baas 2 dus niet. Afgezien daarvan kan, beter gezegd, wil ik ook niet omgaan met iemand die nogal denigrerend met mij omgaat. Baas of geen baas.

Voorbeeld. Wordt door hem uitgenodigd om bij een conference call aanwezig te zijn, ik heb wat vragen die ik aan het eind van de call stel als iedereen uitgesproken is (ik onderbreek dus niemand) om vervolgens zijn hand in mijn gezicht te krijgen onder het mom van mond houden. Over dit soort gedrag heb ik het dus.

In ieder geval, ben inderdaad aan het solliciteren en tot die tijd maar blij zijn dat ik een baan heb wat in deze tijd niet vanzelfsprekend is.
Dit kan gewoon niet, ik vind dit heel vernederend. Lekker duidelijk maken aan iedereen die aanwezig was dat jij en je mening er niet toe doen. De vraag aan jou is, is het deze strijd waard?
Hebben jullie nooit villa's? Of andersoortig overleg?
Gewoon aankaarten ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven