Werk & Studie alle pijlers

Niet eens met studiekeuze kind

25-09-2020 13:13 265 berichten
Beste forummers

Mijn oudste kind heeft haar zinnen gezet op een opleiding die ze perse wil gaan doen. Ik ben het niet eens met haar keuze vanwege het feit dat er maar weinig werk te vinden zal zijn in die sector. Het gaat over een opleiding waarbij ze eerst door 3 selectierondes moet en er worden jaarlijks maar een beperkt aantal leerlingen aangenomen en er slagen er veel minder dan 100 per jaar.

Ik wil liever dat ze een andere vervolgopleiding kiest maar kind weigert om verder te kijken dan haar neus lang en beschuldigd mij nu dat ik haar droom verpest door te zeggen dat ze maar iets anders moet kiezen.

Iemand tips?
Tip: suck it up. Het is haar leven. Niet het jouwe.
Laat kind doen wat hij/zij wil.
Alle reacties Link kopieren
Het is haar leven. Laten doen wat ze leuk vindt dus. Wat is het voor opleiding?
Alle reacties Link kopieren
Ja, stoppen met haar droom te verpesten. Laat haar lekker een poging wagen, als ze dat zo graag wil. Als ze niet door de selectierondes heen komt, kan ze altijd nog iets anders gaan doen.
Ik heb mijn ouders gevolgd in mijn studiekeuze, nu meer dan twintig jaar geleden. Ik heb er nog steeds spijt van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou blij zijn met een kind dat weet wat ze wil. En uiteraard heb je gesprekken met haar over een plan B als die selectierondes niet lukken. Maar niet geschoten is altijd mis. Wat ik kan voorspellen als ze iets doet waar ze niet achter staat omdat ze moest van thuis, is dat dan de motivatie en resultaten ook niet om over naar huis te schrijven zullen zijn.

Blijf in gesprek en uit je bezorgdheid, maar ga niet dwingen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
je kind heeft gelijk
wijsmens
Alle reacties Link kopieren
Soortgelijk topic was er even terug toch ook? (Niet van jou geloof ik)
Alle reacties Link kopieren
Tja, het leven bestaat uit keuzes maken die soms/vaak (doorhalen wat niet van toepassing is) niet blijken te lukken. Maar om ze dan niet te doen? Lekker laten proberen. Als ze de selectie niet haalt of moet afhaken heeft ze tijd zat om weer iets anders te bedenken.
Zonder oorzaak geen gevolg
De vrijheid geven haar eigen keuze te maken. De kans is blijkbaar groot dat ze de selectie niet eens haalt, dus hoe minder je haar dwars zit, hoe minder hard ze zal hoeven te bewijzen dat ze het toch wel kan halen.
Alle reacties Link kopieren
Ze kan toch proberen ervoor te gaan? Lukt het niet dan verver kijken (wellicht al een 2e keus in gedachte houden)
Hoe realistisch is haar kijk op de zaken? Heeft ze contact met mensen uit het veld? Mensen die haar kunnen adviseren?
Alle reacties Link kopieren
Betaal jij er voor? Maar dan nog...

misschien aangeven dat je max. bedrag/aantal studiejaar betaalt.

Studiekeuze is te belangrijk, dat moet ze zelf doen. Het heeft impact op de rest van haar leven. Je kan aangeven dat het onverstandig is of welke alternatieven je ziet, maar loslaten...
Alle reacties Link kopieren
en TO, sorry, maar als jij nou zelf hele wijze besluiten zou nemen, was je Het voorbeeld voor je kinderen.
maar ik zou dit kind aanraden om extern deze vraag te bespreken
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar die selectieprocedure in laten gaan, want het is zonde om niet een poging te wagen, maar ook adviseren om alvast na te denken over een plan B.

Ik heb jarenlang bij een zeer populaire blauwe werkgever gewerkt waar ook veel animo was, maar weinig plekken. Hier adviseerden we ook altijd om wel na te denken en mede te richten op een tweede carrièrepad, aangezien er maar zo weinig mensen per jaar werden aangenomen.

Maar laat alsjeblieft je dochter die procedure in gaan. Je wilt toch niet dat ze niet in ieder geval een poging doet om haar dromen waar te maken?
yogayup wijzigde dit bericht op 25-09-2020 13:22
17.85% gewijzigd
Een paar weken geleden was er ook zo’n topic. Misschien dat je daar wat tips uit kan halen.

Persoonlijk zeg ik: jij hoeft die opleiding niet te doen en je kind wel, dus laat kind lekker.
Hoop dat ik de kracht heb om dat te laten gaan straks. Kan me voorstellen dat het moeilijk is, maar laat het gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof dat je uit elke opleiding wel iets leert en eventueel dat nog kunt aanvullen met een tweede opleiding.
Mijn dochter (nog te jong voor een studiekeuze) zegt al jaren dat ze naar de kleinkunstacademie wil.
Ik denk dan ook wel; hmm is dat een economisch gezien handige keuze? Maar hé het is haar droom en haar leven. Mocht het allemaal niet lukken heeft ze in elk geval ervaring met op een podium staan, presenteren, samenwerken, creatief denken.. Daar heeft ze sowieso wat aan natuurlijk.

Tegenwoordig werken maar weinig mensen hun hele leven in de sector waar ze voor gestudeerd hebben. Handig is als je een bepaald niveau kunt aantonen en daarnaast een aantal vaardigheden op je cv kunt zetten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter denkt er ook over een opleiding te gaan doen waar je niet perse een baan in gaat vinden (meer richting beeldende kunst) maar ik vindt het juist heel tof dat ze het wil! Het zou een hele mooie een leerzame periode in haar leven worden, die opleiding, ze zal haar droom volgen en daarna wel zien wat ze ermee gaat doen. Nu heeft ze ook nog een goed plan B (verpleegkunde) dus dan denk ik echt: geniet van die mooie kunst opleiding, je kunt altijd nog voor zekerheid kiezen. Mijn ervaring is dat zo'n droom altijd aan je blijft trekken als je die niet najaagt.
Alle reacties Link kopieren
Wat bovenstaande mensen zeggen. Suck it up. Het is haar leven, niet de jouwe. En zij mag (van uit jouw perspectief gezien) fouten maken daarin. Ik krijg kippenvel van je topic en de wijze waarop je de keuze van je dochter wil bepalen, echt heel naar.

Ik heb zelf een master in iets wat niet zo goed in de arbeidsmarkt past maar gelukkig heeft mijn moeder me altijd aangemoedigd datgene te doen wat ik wilde doen. 15 jaar later heb ik een tweede master gehaald omdat ik dat zelf nuttig vond. Laat haar zelf keuzes maken.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
25-09-2020 13:21
Hoop dat ik de kracht heb om dat te laten gaan straks. Kan me voorstellen dat het moeilijk is, maar laat het gaan.
als het goed is, heb je ze al zoveel meegegeven, dat ze je positief verrassen
En anders, is een keer op hun bek gaan, beter dan dat ze pa of ma de schuld kunnen geven van keuzes
kadanz schreef:
25-09-2020 13:19
Hoe realistisch is haar kijk op de zaken? Heeft ze contact met mensen uit het veld? Mensen die haar kunnen adviseren?
Daar ben ik dus ook bang voor dat zij dit niet realistisch ziet, zij ziet zichzelf al de scripts schrijven voor programma’s als gtst, flikken enzovoort, maar er studeert maar 60 man per jaar af aan deze opleiding dus dan vraag ik me af of er wel werk te vinden is zonder kruiwagen. Die kruiwagen heeft ze dus niet
lilalinda schreef:
25-09-2020 13:24
En anders, is een keer op hun bek gaan, beter dan dat ze pa of ma de schuld kunnen geven van keuzes
Dit. Je kan best je zorgen uiten en adviseren, maar de keuze ligt bij de persoon zelf.
Sinned77 schreef:
25-09-2020 13:24
Daar ben ik dus ook bang voor dat zij dit niet realistisch ziet, zij ziet zichzelf al de scripts schrijven voor programma’s als gtst, flikken enzovoort, maar er studeert maar 60 man per jaar af aan deze opleiding dus dan vraag ik me af of er wel werk te vinden is zonder kruiwagen. Die kruiwagen heeft ze dus niet
Maar tijdens zo'n opleiding doe je toch juist contacten op?
Ik zou mijn kind ervoor laten gaan.

Ik heb ook een mislukte opleiding op mijn naam staan, maar het was wel mijn keuze, ik heb er geen spijt van.
Ik heb er evengoed veel van geleerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven