Werk & Studie alle pijlers

Verdieping in een onderwerp

27-09-2020 11:34 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een eerder topic van mij kwam dit idee tot stand.
Ik heb dit topic op werk en studie gezet omdat de insteek is om echt een korte "studie" te maken van het gekozen onderwerp.

Per week zal er een topic komen met het onderwerp van de week erin. Je kan per keer kijken of je er interesse in hebt of tijd voor kan vinden de komende week.
Het is een soort experiment, welke vorm het zal gaan worden weten we nu nog niet maar laten we maar gewoon starten.

Er zijn al veel onderwerpen voorbij gekomen die als een mogelijkheid zijn benoemd in het andere topic.
Per week zal er een nieuw onderwerp gekozen worden.

Het doel is gezamenlijk je algemene kennis verbreden.
Op welke manier je je gaat verdiepen is persoonlijk en kan per onderwerp verschillen. Je kan online gaan zoeken, een mind-map maken erover, naar de bibliotheek, bespreken met bekenden en alles wat hier niet staat.
In dit topic kan je beschrijven hoe je iets hebt aangepakt, wat je op viel en of het gelukt is meer over het onderwerp op te pikken.

Sommige onderwerpen zullen je meer aanspreken dan andere. Ikzelf ben voornemens om zoveel mogelijk onderwerpen te gaan verdiepen ook als ik in eerste instantie mijn twijfels over iets heb, juist om mijn algemene kennis te verbreden.

Het eerste onderwerp is bedacht door aikidoka en is geworden:

Verschillende visies op didactiek, op de beste manier om iets te leren.
Zo zit er bijvoorbeeld een groot verschil in westerse en oosterse aanpak om te leren.

Hopelijk steken we veel op van dit onderwerp en kunnen we onze nieuwe informatie goed gebruiken bij komende andere onderwerpen.
Iedereen is welkom mee te lezen en te schrijven, het is zeker niet verplicht om wekelijks mee te schrijven, schuif aan wanneer je wilt.

Afbeelding
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Mooi... Maar het zou nog mooier zijn als er iets van een startpunt is. Bijvoorbeeld een site met meer informatie.
Alle reacties Link kopieren
Plaatje doet het niet.
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
27-09-2020 12:08
Mooi... Maar het zou nog mooier zijn als er iets van een startpunt is. Bijvoorbeeld een site met meer informatie.
Dat is echt iets wat gaandeweg zal gaan komen. Ikzelf ben net zo blanco en op zoek als de anderen die hier gaan schrijven.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee!

Gaat het om hoe kinderen leren, of volwassenen?

In geval van het laatste raad ik je aan eens te zoeken op Kolb’s learning cycle en Knowles’ adult learning theory.
Welke factoren spelen mee bij schoolsucces? Waarom halen niet alle begaafde kinderen automatisch goede cijfers voor alle vakken? Wat speelt er mee bij de ontwikkeling van talent en “leren leren”?

Het schema op deze website was voor mij heel inzichtelijk:

https://www.gripoptalent.nl/model-voor- ... n-kuipers/
Alle reacties Link kopieren
Interessant. Bedankt voor het starten van het topic.

Dus we zijn al begonnen met didactiek?

Ik denk dat het ook uitmaakt wat je leert. Bij talen heb ik veel aan herhaling in verschillende contexten. Dus ik lees een woord in een boek en dan hoor ik het in een film bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Procne schreef:
27-09-2020 12:55
Leuk idee!

Gaat het om hoe kinderen leren, of volwassenen?

In geval van het laatste raad ik je aan eens te zoeken op Kolb’s learning cycle en Knowles’ adult learning theory.
Een ieder mag het invullen zoals hij/zij het wil. Ik moet nog beginnen maar ga in ieder geval starten bij volwassenen zodat ik wellicht nog wat tips op kan doen voor komende onderwerpen.
Maar het kan ook zijn dat ik gaandeweg kinderen toch interessanter vind.

Bedankt voor je tips!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Zonmuis schreef:
27-09-2020 21:24
Interessant. Bedankt voor het starten van het topic.

Dus we zijn al begonnen met didactiek?

Ik denk dat het ook uitmaakt wat je leert. Bij talen heb ik veel aan herhaling in verschillende contexten. Dus ik lees een woord in een boek en dan hoor ik het in een film bijvoorbeeld.
Graag gedaan, ja didactiek leek mij een mooie start. Ik vermoed zomaar dat de herhaling in verschillende contexten voor een hoop dingen geldt dat het makkelijker te onthouden is.
Van mijzelf weet ik dat opschrijven vaak enorm helpt. Ben wel benieuwd naar wat er allemaal nog meer mogelijk is eigenlijk. We zullen het zien!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 21:49
99.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meer gaan lezen over didactiek ikzelf dacht eigenlijk meer kennis te krijgen over hoe te leren maar het is meer kennis over hoe je iemand anders iets kan leren, leuk!

Interessant om te lezen dat het overbrengen van kennis niet perse altijd het doel is maar dat het doel vaak juist is om iemand voldoende vaardigheden mee te geven zodat hij/zij zelf kennis op kan doen.

Is er iemand anders al mee bezig geweest?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven