Werk & Studie alle pijlers

Ervaringen met teamcoching/teamontwikkeling op het werk

17-10-2020 20:14 22 berichten
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 22:28
99.07% gewijzigd
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 22:28
99.32% gewijzigd
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 22:28
99.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
17-10-2020 20:14
Trainingen over communicatiestijlen, kleuren (DISC), Belbin teamrollen of iets anders.

Dit soort dingen. Erg leerzaam en ik pas het zelf ook veel toe in bedrijven waar het nooit eerder toegepast werd. Het helpt mensen om elkaar beter te begrijpen. Zelf pasgeleden nog een kleurentest gekregen. SPOT ON. Ik zou er bijna emotioneel van worden hoe goed de persoon aan de andere kant mijn profiel kon schetsen.

Mij hoef je niet te overtuigen dus.
Alle reacties Link kopieren
Onzin en bezigheids-therapie.

Ik vond de EHBO-sessie toch écht 1000 keer nuttiger dan die hele ochtend gezeur over communicatie-stijlen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
FitsSprits schreef:
17-10-2020 20:21
Dit soort dingen. Erg leerzaam en ik pas het zelf ook veel toe in bedrijven waar het nooit eerder toegepast werd. Het helpt mensen om elkaar beter te begrijpen. Zelf pasgeleden nog een kleurentest gekregen. SPOT ON. Ik zou er bijna emotioneel van worden hoe goed de persoon aan de andere kant mijn profiel kon schetsen.

Mij hoef je niet te overtuigen dus.
En dat terwijl dat disc-model nergens op gebaseerd is. Qua wetenschap.
Alle reacties Link kopieren
Een kleurentest heeft mij jaren geleden zoveel inzicht gegeven in mijn drijfveren. Dat heeft zoveel duidelijk gemaakt. Wat kost mij energie en wat geeft juist energie, in wat voor team werk ik prettig.
Alle reacties Link kopieren
Toch niet nu?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Gatinmijnsok schreef:
17-10-2020 20:28
Een kleurentest heeft mij jaren geleden zoveel inzicht gegeven in mijn drijfveren. Dat heeft zoveel duidelijk gemaakt. Wat kost mij energie en wat geeft juist energie, in wat voor team werk ik prettig.
Het gekke is, mij ook terwijl ik weet dat die dingen dus wetenschappelijk niet onderbouwd zijn.
Minto schreef:
17-10-2020 20:14
TO trapt af.
Een 'personal developer' tegen een zwaar overbelast team:
Ik ga jullie prikkelen
om uit jullie slaapstand te halen
en wakker en alert te maken.

En dat was nog maar het begin van het traject.
Wij ergerden ons te pletter aan haar.
Maar dat betekende dat wij in de weerstand zaten.
En dan blijven jullie allemaal zitten en meedoen?
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
17-10-2020 20:31
Het gekke is, mij ook terwijl ik weet dat die dingen dus wetenschappelijk niet onderbouwd zijn.
Sollicitaties zijn sindsdien bijvoorbeeld heel goed gegaan. Ik kan heel duidelijk vertellen wat voor mij belangrijk is.
Alle reacties Link kopieren
Belbin heeft geen voorspellende waarde. Vul de test over een periode van een paar maanden een paar keer in en grote kans dat veel mensen in het team bij andere rollen uitkomen. Zit je dan met je teamplan gebaseerd op de rollen.
Alle reacties Link kopieren
Wij werken binnen de Rijksoverheid veel met de kleurenprofielen van Insights. Met name in het begin van mijn carrière toen ik nog heel erg zoekende was naar wie ik was en waar ik goed in was, heb ik daar individueel wel heel veel aan gehad. De teamsessies met die profielen vind ik lastiger. Je herkent als je iemands kleurenprofiel weet wel beter waarom een collega op bepaalde dingen reageert en hoe iemand werkt, maar ik heb nog niet meegemaakt dat we daardoor als team ook echt beter zijn gaan functioneren.
Alle reacties Link kopieren
Meerdere teamcoaching trajecten bij verschillende teams meegemaakt. En het heeft nooit de hobbels binnen een team op kunnen lossen. Ik sta er sceptisch tegen over door deze ervaringen.
Diverse keren meegemaakt. Ik vond het wel nuttig als inzicht in de tijden dat het redelijk goed ging. Maar toen het slecht ging op het werk (niet met mij, maar met het team) was de trainer totaal maar dan ook totaal niet in staat daar iets mee te doen. Aan het eind van de dag constateerde hij beteuterd dat dit zijn pet een beetje te boven ging.
Minto schreef:
17-10-2020 20:14
Wat zijn jullie ervaringen met teamcoaching of teamontwikkeling op het werk?
Trainingen over communicatiestijlen, kleuren (DISC), Belbin teamrollen of iets anders.

Goede ervaringen? Slechte/rare/absurde ervaringen?
Ik vind het maar zweefteverij, en al die DISC dingen enzo ja beetje soort van horoscoop/tarot idee. Dus ik neem het niet serieus, ik geloof ook dat de resultaten altijd zullen verschillen. Ik kan me nog de tijd herinneren dat iedereen wegliep met Emile Ratelband.
Als je me de test had laten doen toen ik onderdrukt werd door mijn familie, die er alles aan deed om van mij en onderdanige huisvrouw te maken, die zich gewillig zou uit laten huwelijken. Dan waren de resultaten heel anders geweest dan als je mij nu de test laat doen. Iemand die heeft kunnen ontsnappen aan het lot die zogenaamd was bepaald door haar familie en cultuur.

Maar goed als ik een MBTI test doe, je weet wel een test ontwikkelt door een moeder en dochter. Komt er praktisch altijd ENTJ uit, en een van de eigenschappen van een ENTJ schijnt te zijn dat je niet in dit soort dingen geloofd.
Het is soms goed gedaan en daardoor leuk, maar veel horoscoperij, oftewel je kunt je er altijd wel in vinden. En dat kan je op dat moment opzich best helpen, als je zelf al bezig was met een bepaald thema of dat uit wilt diepen. Als je zelf en je team in de juiste bui bent, kan het wel net saamhorigheid geven of meer openheid.

Ik heb slechts 1 keer een zeer goede training meegemaakt. Dit was bedoeld voor alle vrouwen in het bedrijf en ging over ambitie en weten wat je wilt. Het was slechts een middag met opvolging via een groepsmail. De vrouw die t begeleidde wist zo'n sfeer te creëren dat 2 mensen, van wie 1 topmanager, hun baan hebben opgezegd en hun droom zijn gaan najagen. Tijdje later nog een aantal die behoorlijke switches hebben gemaakt. Ze zijn er dus wel, de échte coaches of hoe je het ook wilt noemen, maar ze zijn zéér zeldzaam.

*ons bedrijf was minder blij met deze training, is nadien niet meer ingehuurd.
anoniem_63e24575cbc6a wijzigde dit bericht op 18-10-2020 19:26
6.37% gewijzigd
Af en toe zo n soort bijeenkomst gehad. Voor mij reden om een verlofdag op te nemen en anders de paracetamol klaar te leggen.
Dramatisch gedoe!
Disc profiel was bij alle collega's spot on! Ik vind het toepassen in communicatie wel lastig (afstemmen).
Alle reacties Link kopieren
Het risico van die kleuren analyse is dat je mensen in een mal drukt en op basis van allerlei vooronderstellingen met iemand gaat communiceren, in plaats van echt te luisteren. Persoonlijk is mijn ervaring dat zulk soort sessies op de dag zelf erg veelbelovend zijn, maar nooit tot verandering leiden. En zoals eerder opgemerkt: uit onderzoek laat geen voorspellende waarde zien.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Op zich is het disc model best leuk en geeft ook wel inzicht, maar is in basis een perfecte manier om omzet te genereren.

Vragenlijsten worden voor 10x zoveel verkocht, trainers worden ingehuurd zodat bureau geen overhead heeft. Het kost meer dan dat oplevert.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een communicatiecursus gehad waarbij de samenstelling van de groep werd bepaald op basis van de competentie die we zouden moeten ontwikkelen volgens de leidinggevende.
Na twee dagen irritatie aan de dame die de training gaf omdat ze in alle valkuilen qua groepsmanagement trapte (steeds de discussie aangaan en niet weten wanneer je iets af moet kappen) weet ik nog steeds niet welke competentie ik nu moest ontwikkelen. Alles wat we hebben besproken heb ik in meer detail tijdens mijn lerarenopleiding te hebben gehad.

De rest bleek er overigens wel wat aan de training te hebben gehad. Ik denk dat degene die de training en 1 van mijn collega's gewoon geen goede combinatie was.

In mijn huidige team zouden we wel eens wat aan teamontwikkeling kunnen doen, maar dan vooral dat we überhaupt een team worden i.p.v. individuen die af en toe samen komen omdat ze 1 doel hebben.
Valhalla! Where the brave may live Forever!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven