Werk & Studie alle pijlers

Manager zegt dat wij zelf rooster moeten maken

19-10-2020 21:05 56 berichten
Hoi,

Zoals in de titel staat zegt mijn manager dat ons team zelf de roosters moet maken voor de herfst en kerstvakantie. Ik vind dit raar. Ik snap dat we mee kunnen denken en dat is fijn. Maar helemaal zelf maken snap ik niet. Ik word er niet voor betaald, het is geen taak van mij. Wie van jullie heeft hier ervaring mee of weet er meer over te zeggen?
Dan doe je het niet.

Lijkt me ultieme vrijheid als team.
Als jullie er samen uitkomen, wat is dan het probleem?
Beter dan een schema van de manager wat gedoe geeft.
Hoe groot is het team?
anoniem_6409c20e18dd0 wijzigde dit bericht op 19-10-2020 21:28
62.32% gewijzigd
Willen ze meer richting zelfverantwoordelijke teams?
Ik zou er niet over zeuren en het doen.
Wat voor werk doe je?
Alle reacties Link kopieren
Ben niet anders gewend, lang leve de zelforganisatie!
Alle reacties Link kopieren
Dan doe je het niet. Maar dan niet miepen over dat je de meest ongunstige dagen vrij hebt of moet werken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Doen wij ook. Dan niet het invoeren, maar wel het gezamenlijk maken. Dat voorkomt gewoon dat bepaalde collega's gauw hun voorkeuren opgeven en altijd geluk hebben de rest pech heeft. Zo hebben we altijd een rooster waar iedereen het mee eens is.
Overigens wel alleen voor de vakanties en feestdagen natuurlijk.
starkid wijzigde dit bericht op 19-10-2020 21:09
12.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat voor branche zit je, en hoe werd dit voorheen gedaan? Ik heb ooit in een verpleegtehuis gewerkt waar dit wel gebruikelijk was. Daar had een iemand dat als extra taak (kreeg er ook uren voor).
Alle reacties Link kopieren
Het is ook nooit goed hè...

Ik zou die kans met beide handen aangrijpen. Hoeveel gezeik is er wel niet binnen organisaties over Pietje die voor de zoveelste keer als eerste de mooiste vakantiedagen inpikt of Jannie die al haar vakantiedagen gewoon nooit opneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat ook ooit eens in zo’n zelfsturend team. Wat er op neer kwam dat we bij verlof en ziekte dat zelf op moesten lossen.
Precies om de reden dat ik er niet voor betaald kreeg vertikte ik het. En zeker niet als ik ziek was.

Samen overleggen over wie er wanneer vakantie krijgt lijkt me wel normaal maar hele roosters invullen niet.
Dat wordt toch wel meer gedaan in bv de zorg? Verwacht je problemen als jullie het zelf doen?
Alle reacties Link kopieren
Slimme manager. En waarom zou hij het niet aan de werknemers overlaten? De kans is groter dat men tevreden is, dan wanneer hij het zelf gaat bepalen en geen rekening gaat houden met voorkeuren of omstandigheden.
Stuur een excelbestand rond waar iedereen zijn voorkeur kan opgeven en ga dan met elkaar in gesprek wanneer er onderbezetting dreigt oid. En kom je er dan niet uit, vraag dan je manager om een beslissing te nemen.
Dit is wat je in een professionele organisatie met werknemers die zelfstandig werken kan en mag verwachten.
Werkt bij ons ook zo en ik vind dat juist erg prettig. Hoera voor zelfsturing! Als het niet jouw taak is zou ik zeggen: laat het aan je collega’s over die het wel willen oppakken en je ziet vanzelf wel wanneer je moet werken.
Ik word er niet voor betaald,

Hoeveel zou je per maand extra moeten verdienen vind je, om 2x een schema te maken voor een week?
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 26-06-2021 22:30
98.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij doen het altijd zelf (kantoorbaan). Iedereen geeft zijn wensen door, in een proefrooster. We kijken samen of dat kan en of er knelpunten zijn. Komen we er niet uit overleggen we met de leidinggevende. Wat meestal neerkomt dat die kijkt of het met een invaller alsnog mogelijk is en anders schuiven we. Overigens hebben wij altijd de stelregel dat wie vorig jaar geen vrij had, dit jaar voorgaat.

Eigenlijk gaat dat met alle vakantieroosters altijd goed en wij vinden het wel fijn er zo zelf meer controle over te hebben.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Wauw wat is iedereen positief! Lijkt me een recept voor ruzie. Met hoeveel mensen moeten je overleggen To?
Alle reacties Link kopieren
ik zou voorstellen, dat ik wel een voorzetje wil maken
Dan aan iedereen vragen om 1 dag door te geven, dat ze echt niet kunnen en enkele dagen die hun voorkeur hebben.
Dan maak je een versie en vraagt mensen onderling te ruilen, indien gewenst
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
19-10-2020 21:07
Als jullie er samen uitkomen, wat is dan het probleem?
Beter dan een schema van de manager wat gedoe geeft.
Hoe groot is het team?
pas even op, je het het OT gequote
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
19-10-2020 21:19
Wauw wat is iedereen positief! Lijkt me een recept voor ruzie. Met hoeveel mensen moeten je overleggen To?
Of het recept voor ruzie is hangt denk ik van het team af. Team waar ik in werk is 8 mensen en werkelijk nog nooit ruzie over geweest. Zijn er eigenlijk altijd vrij snel uit met zijn allen :)

Overigens lijkt het me wel een stuk lastiger als je werk hebt dat 24/7 moet doorgaan. Dan lijkt de puzzel mij wat groter.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
montblanc schreef:
19-10-2020 21:19
Wauw wat is iedereen positief! Lijkt me een recept voor ruzie. Met hoeveel mensen moeten je overleggen To?
Er zijn 5 vaste medewerkers. De reden dat ik het lastig vind is dat er veel zieken zijn, en we werken veel met inval. Iedere dag moet er minstens 1 vaste kracht zijn. Liefst in een sluitdienst. Ik denk dat ik de vraag ga stellen aan collega's wanneer ze kunnen werken. Kan mijn manager aanvullen met invallers.
lilalinda schreef:
19-10-2020 21:25
pas even op, je het het OT gequote
Thanks. Had het niet door
Alle reacties Link kopieren
Geef zelf leiding aan een team. Bij mij vinden ze het juist erg prettig om dit zelf onderling te kunnen regelen.
Als het lastig gaat worden of er problemen zijn dan is er werk aan de winkel voor mij.

team werkt dan ook wel echt heel goed samen een heeft hoog verantwoordelijksniveau. Ik grijp eerder in als ze teveel onderling willen regelen met als gevolg een te hoge werkdruk dan anders.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
19-10-2020 21:19
Wauw wat is iedereen positief! Lijkt me een recept voor ruzie. Met hoeveel mensen moeten je overleggen To?
Als je er in 1 koffiepauze uitkomt, is er natuurlijk geen probleem.
Maar als 7 van de 8 in de herfstvakantie hun kinderen op moeten vangen, wordt het een ander verhaal.

Ik vind dat in zo'n geval de manager de knoop door moet hakken, hij/zij wordt ervoor betaald.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven