Werk & Studie alle pijlers

omscholen tot verpleegkundige (via LOI)

20-10-2020 13:35 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar iemand die een soortgelijk traject heeft gedaan en daar wat meer over kan vertellen of iemand die zelf werkt als verpleegkundige en hoe dat dan is.

Even mijn verhaal:

Al jaren zit ik niet op mijn plek op het werk. Het werk en de collega's zijn ok, maar het past gewoon niet. Ik heb al een loopbaantraject achter de rug, en daarbij werd mijn gevoel bevestigd en versterkt, maar omdat ik toen net was bevallen van de 1e en we graag een 2e wilden heb ik besloten dit even te parkeren (want het werk is ok, dus nog vol te houden). Nu ben ik 1 jaar geleden bevallen van de 2e en het kriebelt al sinds dat ik begon met werken. Het past gewoon niet meer bij mij.
Ik heb alle informatie van het loopbaantraject erbij gepakt en nog eens doorgenomen en mijn conclusie is dat ik heel graag de zorg in wil.
Uiteindelijk lijkt het erop dat om meerdere redenen de LOI het beste bij mij past.

Wie heeft de HBO-V opleiding gedaan bij de LOI? wat vond je ervan?
Sluit de studie goed aan bij het werkveld?
Hoe was de studiedruk in combinatie met werk en gezin?
Is of was het lastig om aan een stageplek te komen? (ik heb zelf rondgebeld maar meeste ziekenhuizen willen geen student van de LOI).
Heb je nog tips over studeren aan de LOI?

Alvast heel erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Waarom de loi? Dat klinkt dan als een schriftelijke cursus verpleegkunde. Lijkt me echt niets.
Je hebt ook een lefgozer traject voor zorg/verpleging. Zoek hier eens op.
Een traject van 3 a 4 jaar met ernaast werken.

Dit ken ik via kennis. Zelf niet gedaan, maar overwoog ook om in de zorgsector te gaan werken.
anoniem_6505e2960a66b wijzigde dit bericht op 20-10-2020 13:42
28.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet bekend met studeren bij LOI, maar ik zou het wel een rode vlag vinden als stageplaatsen alleen al afgewezen worden omdat je bij LOI studeert. Klinkt niet echt alsof ziekenhuizen daar dan echt vertrouwen in hebben. Of konden ze je telefonisch vertellen waarom studenten LOI daar niet in aanmerking komen voor een stageplek?
Alle reacties Link kopieren
In de meeste ziekenhuizen maakt het qua werk weinig uit of je mbo v hebt gedaan en of je hbo v hebt gedaan.
En vaak duurt de hbo v 4 jaar. Maar de mbo v Verkort duurt vaak 2 jaar. En stel dat je dan alsnog de hbo v wil doen, is het vaak verkort mogelijk in nog eens 2 jaar. Dus in totaal ook 4 jaar. Maar wel met een diploma “extra” en met de optie om tussendoor een aantal jaren te werken.
En ziekenhuizen hebben liever iemand die in een ziekenhuis de opleiding heeft gedaan. Want dan zijn ze na de opleiding gelijk inzetbaar, zonder lange inwerk werkperiode.
Wat zegt het je dat ze niemand willen aannemen via de LOI?

Ik zou er maar niet aan beginnen....
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik via de gewone HBO niet kan blijven werken. Duaal kan vanaf het 3e jaar pas (dus 2 jaar geen inkomsten) en ik door mijn eerdere studie (educatie) een " boete" krijg van de overheid. Collegegeld wordt dan €8000 per jaar ipv de normale €2000,-. en omdat ernaast werken dus geen optie is omdat het 5 dagen per week is (zowel inholland als HvA) heb ik geen inkomste én een boete. LOI is totaal €12.000 voor de hele studie + wil ik sowieso het eerste jaar bij mijn huidige werkgever blijven. Misschien voor minder uur, maar dan heb ik nog wel wat inkomsten.

Moet zeggen dat de LOI elke 3 a 4 weken klassikale lessen heeft op locatie. Dus de theorie doe je thuis, alle handelingen leer je op locatie.

En ik snap jouw gevoel. In eerste instantie is de LOI het ook niet voor mij, maar ik zie geen andere keus. Vandaar ook mijn vragen. Want als het het echt niet is, ga ik verder kijken voor een andere oplossing. Al heb ik die na nu 6 maanden zoeken zelf nog niet gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het klassikaal. Voor de zorg geldt niet dat je instellingsgeld moet betalen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 20-10-2020 13:44
50.41% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een bbl plek zoeken. Geen loi
Ik zou zelf nooit de LOI doen. Ik heb de HU gedaan, met daarnaast een baan en 3 kinderen. Flinke studiebelasting, dus elke avond blokken, maar goede stageplekken beschikbaar en gewoon een gedegen opleiding (al weet je nog steeds geen reet na je opleiding, zoals bij bijna alle opleidingen... :rofl: ) zodat je op veel plekken kunt worden aangenomen naderhand.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-10-2020 13:42
Wat zegt het je dat ze niemand willen aannemen via de LOI?

Ik zou er maar niet aan beginnen....
Nou, dat komt omdat ze met de andere scholen een stagecontract hebben. ZOdra je klaar bent heb je je BIG registratie en dan maakt het niet meer uit (zeggen meerdere recruiters)
uiltje85 schreef:
20-10-2020 13:43
Omdat ik via de gewone HBO niet kan blijven werken. Duaal kan vanaf het 3e jaar pas (dus 2 jaar geen inkomsten) en ik door mijn eerdere studie (educatie) een " boete" krijg van de overheid. Collegegeld wordt dan €8000 per jaar ipv de normale €2000,-. en omdat ernaast werken dus geen optie is omdat het 5 dagen per week is (zowel inholland als HvA) heb ik geen inkomste én een boete. LOI is totaal €12.000 voor de hele studie + wil ik sowieso het eerste jaar bij mijn huidige werkgever blijven. Misschien voor minder uur, maar dan heb ik nog wel wat inkomsten.

Moet zeggen dat de LOI elke 3 a 4 weken klassikale lessen heeft op locatie. Dus de theorie doe je thuis, alle handelingen leer je op locatie.

En ik snap jouw gevoel. In eerste instantie is de LOI het ook niet voor mij, maar ik zie geen andere keus. Vandaar ook mijn vragen. Want als het het echt niet is, ga ik verder kijken voor een andere oplossing. Al heb ik die na nu 6 maanden zoeken zelf nog niet gevonden.
Is er geen deeltijd daar? Zo kon ik het doen.
uiltje85 schreef:
20-10-2020 13:44
Nou, dat komt omdat ze met de andere scholen een stagecontract hebben. ZOdra je klaar bent heb je je BIG registratie en dan maakt het niet meer uit (zeggen meerdere recruiters)
Dat betwijfel ik

Maar In een tijd van schaarste wellicht
mbo 3 of mbo 4 heeft bbl opleidingen
werken en 1 dag school
pittig maar te doen
Alle reacties Link kopieren
Doetje89 schreef:
20-10-2020 13:41
Je hebt ook een lefgozer traject voor zorg/verpleging. Zoek hier eens op.
Een traject van 3 a 4 jaar met ernaast werken.

Dit ken ik via kennis. Zelf niet gedaan, maar overwoog ook om in de zorgsector te gaan werken.
ziet er goed uit. echter woon ik in nh en dit gaat over noord-brabant. wie weet is dit ook in amsterdam. bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2020 13:44
Is er geen deeltijd daar? Zo kon ik het doen.
nee helaas niet. en dan heb ik nog steeds 8000,- per jaar aan vollegegeld. x 4 is dus 36.000 uit eigen zak. dat is veel geld
Alle reacties Link kopieren
uiltje85 schreef:
20-10-2020 13:44
Nou, dat komt omdat ze met de andere scholen een stagecontract hebben. ZOdra je klaar bent heb je je BIG registratie en dan maakt het niet meer uit (zeggen meerdere recruiters)

Ik zou ze niet geloven op hun blauwe ogen, maar zelf ook vacatures bij ziekenhuizen bekijken of bellen met HR en vragen hoe ze tegenover je LOI opleiding staan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
20-10-2020 14:02
Ik zou ze niet geloven op hun blauwe ogen, maar zelf ook vacatures bij ziekenhuizen bekijken of bellen met HR en vragen hoe ze tegenover je LOI opleiding staan.
dat heb ik zeker gedaan en zodra je het papiertje op zak hebt, is het net als elke andere sollicitant.
Alle reacties Link kopieren
Kun je niet ergens anders duaal studeren? Ik zie meerdere opties waarbij je echt niet 2 jaar hoeft te wachten voor inkomsten. Het bedrag aan wettelijk collegegeld krijg je van het instellingscollegegeld vergoed bij meerdere ziekenhuizen.

UMC Utrecht: looptijd 3 jaar, eerste zes maanden 'zakgeld', na zes maanden minimumloon en in dienst.
https://www.werkenbijumcutrecht.nl/leer ... uaal).aspx

VUmc: looptijd 4 jaar, na 1 jaar in dienst, loon ligt iets hoger dan bij UMCU U. Ook zakgeld tijdens het eerste jaar. https://www.vumc.nl/educatie/onze-oplei ... -duaal.htm. OLVG, Arkin en GGZ inGeest doen volgens mij mee aan hetzelfde traject maar misschien liggen de lonen iets anders.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
uiltje85 schreef:
20-10-2020 13:50
ziet er goed uit. echter woon ik in nh en dit gaat over noord-brabant. wie weet is dit ook in amsterdam. bedankt voor de tip.
Utrecht is toch ook wel bereisbaar als het daar een goede optie is qua deeltijd? En weet je: studeren is duur. Verdiep je eens in een levenlanglerenkrediet, wie weet.
Alle reacties Link kopieren
Macarinata schreef:
20-10-2020 14:05
Kun je niet ergens anders duaal studeren? Ik zie meerdere opties waarbij je echt niet 2 jaar hoeft te wachten voor inkomsten. Het bedrag aan wettelijk collegegeld krijg je van het instellingscollegegeld vergoed bij meerdere ziekenhuizen.

UMC Utrecht: looptijd 3 jaar, eerste zes maanden 'zakgeld', na zes maanden minimumloon en in dienst.
https://www.werkenbijumcutrecht.nl/leer ... uaal).aspx

VUmc: looptijd 4 jaar, na 1 jaar in dienst, loon ligt iets hoger dan bij UMCU U. Ook zakgeld tijdens het eerste jaar. https://www.vumc.nl/educatie/onze-oplei ... -duaal.htm. OLVG, Arkin en GGZ inGeest doen volgens mij mee aan hetzelfde traject maar misschien liggen de lonen iets anders.

Bedankt voor de tips! vooral die van het VU en OLVG. Utrecht is te ver weg helaas.
uiltje85 schreef:
20-10-2020 14:24
Utrecht is te ver weg helaas.
Bij deeltijd ben je maar 1 keer per week op de HU en met Corona nooit.
uiltje85 schreef:
20-10-2020 13:44
Nou, dat komt omdat ze met de andere scholen een stagecontract hebben. ZOdra je klaar bent heb je je BIG registratie en dan maakt het niet meer uit (zeggen meerdere recruiters)
Leuk en aardig maar als jij nergens kunt stage lopen omdat ze contracten hebben dan krijg jij nooit een diploma en dus een big.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2020 14:22
Utrecht is toch ook wel bereisbaar als het daar een goede optie is qua deeltijd? En weet je: studeren is duur. Verdiep je eens in een levenlanglerenkrediet, wie weet.
klopt, als het de enige optie is, maar dan nog werken de ziekenhuizen hier niet samen met de HU en zal ik in utrecht stage moeten lopen. En om nu 4 a 5x per week naar utrecht te reizen voor studie en stage...

dat levenlangleren is zeker wel een goede optie. Bedankt voor die tip!
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
20-10-2020 14:27
Bij deeltijd ben je maar 1 keer per week op de HU en met Corona nooit.
dat is ook zeker zo hahah

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven