Werk & Studie alle pijlers

Doe ik het wel goed!

21-10-2020 09:52 30 berichten
Gisteren weer een dagje school. Ik doe de opleiding helpende plus bbl. Ben bijna klaar. Moet 5 januari alles inleveren. Waar ik tegen aanloop en wat me erg onzeker en gestresst maakt is het volgende. We hebben vanaf maart geen les meer gehad. Ook niks online. Toen eind juni een bijeenkomst op school om te horen hoe we verder gaan in de opleiding en ervaringen uitwisselen. Ik ben in de tijd dat we geen school hadden op de werkvloer rustig aan verder gegaan met handelingen oefenen en medicatie. Oa wat medicatie opdrachten laten aftekenen. Nooit dingen zonder toestemming van werkbegeleidster, toetser en collega’s gedaan . Altijd alles in overleg. En vele malen gehoord dat ze zeer tevreden zijn over mijn kunnen, dit heeft ook geresulteerd dat ik op deze afdeling na het behalen van mijn opleiding een baangarantie heb. Uiteindelijk kreeg ik te horen dat ik deze opdrachten absoluut niet had mogen laten aftekenen. Ik had eerst de theorie op school gehad moeten hebben, dan oefenen en dan pas laten aftekenen. Er waren een aantal klasgenoten meer die ook dingen hadden laten aftekenen en zelfs alle opdrachten al. Ik schrok ervan en had toen zoiets van oké ik wacht nu wel even tot het wel mag. Nu per 1 sept op een andere afdeling om meer ervaring op te doen. Hier ben ik tot eind november om daarna weer terug te gaan naar mijn vorige afdeling. Nou kregen we in sept op onze eerste schooldag alle theorieopdrachten mee naar huis. Nu moet alles met stoom en kokend water gemaakt worden. Ja we moeten eind dit jaar alles af hebben. Ben dus gestaag weer verder gegaan en heb inmiddels alle theorieopdrachten af en ingeleverd bij mijn werkbegeleidster om door haar beoordeeld te worden. Misschien moet er nog wel wat aan verandert worden, maar dat zie ik dan wel. Vorige week 3 praktijkopdrachten ook schriftelijk ingeleverd bij de toetser, wij hebben deze handelingen niet op onze afdeling, dus ik mocht het schriftelijk toelichten bij haar. Dit is uiteindelijk goed bevonden en afgetekend. Gisteren op school blijken verschillende klasgenoten ertegen aan te lopen dat ze vanuit hun werkplek tegengewerkt worden door werkbegeleidster/toetser omdat deze vinden dat je vooral de medicatieopdrachten niet in zo’n korte tijd onder de knie kunt krijgen. Daardoor willen ze ook niks aftekenen schijnbaar. Klasgenoten in paniek van wat nu. Bij mij mij op de werkvloer zegt men juist wij weten ook niet alles en bepaalde handelingen doen wij ook niet dagelijks. En als je een handeling lange tijd niet meer gedaan hebt vraag je een collega om even mee te kijken of het nog een keertje voor te laten doen. Merk dat ik hier ook gestresst door raak. Ik zit zelf goed op schema, men doet niet moeilijk op de werkplek. Weet dat ze op de werkplek tevreden zijn over mijn kennen en kunnen. Maar iets in mijn hoofd zegt doe ik het wel goed, wel op de goede manier. Volg ik wel het juiste pad? Of ben ik juist fout bezig. Lang verhaal, maar wie herkent dit.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
25-10-2020 13:41
Oh sorry ik snap je nu. Verschrikkelijk. Bij ons op de afdeling nog niet, maar op een andere afdeling wel. Ik wens je heel veel succes met je examens. Komt vast goed, maar ik snap dat je gespannen bent. Qua handelingen heb ik ook het probleem dat we een aantal niet hebben op de afdeling. Deze licht ik schriftelijk toe in overleg met de toetser. Het is niet anders. Zij zei tegen mij, wij doen ook niet alles dagelijks omdat sommige handelingen niet vaak voorkomen. Dan vraag je op zo’n moment een collega erbij die het voordoet of even meekijkt of jij het goed doet. Succes morgen. Je kunt het vast.
Dit probleem hebben wij ook. Ik denk er nu over na om een verzoek in te dienen of ik het tweede jaar in het verpleeghuis stage mag lopen. Dan maak ik meer kans op alle verpleegtechnische handelingen. Ik vind het ook wel weer eng, maar ik zal het toch allemaal moeten leren en dat kan ik alleen door het (veel ) te doen.
Als ik niet kan wat ik wil, dan wil ik wat ik kan!
lientje69 schreef:
25-10-2020 15:11
Dit probleem hebben wij ook. Ik denk er nu over na om een verzoek in te dienen of ik het tweede jaar in het verpleeghuis stage mag lopen. Dan maak ik meer kans op alle verpleegtechnische handelingen. Ik vind het ook wel weer eng, maar ik zal het toch allemaal moeten leren en dat kan ik alleen door het (veel ) te doen.
Wat een goed idee. Je moet ook waken voor je eigen leerproces. Hopelijk gaat het je lukken💪🏻
Alle reacties Link kopieren
Hoi Cinderella, herkenbaar verhaal. Onze zorgorganisatie (aan de andere lezers: Cinderella en ik werken voor dezelfde) blinkt uit in vaagheid over de regels omtrent bekwaam en bevoegd zijn. Ik zit nu in het tweede jaar VIG, en ben van het verpleeghuis overgestapt naar de wijkverpleging. Zij vinden dat ik over een paar maanden zelfstandig moet kunnen werken, dus eigen routes krijg. Ik denk dat ik het zeker kan, maar ze zijn nu aan het steggelen over de medicatie. Volgens school mag het niet voordat ik gediplomeerd ben, en de zorgorganisatie zelf blijft hier vaag over. Mijn werkbegeleidsters gaan hierover in gesprek, want zij willen ook weten waar ze aan toe zijn. Ik heb tot nu toe wel online les gehad, ook tijdens de eerste golf. En na de vakantie om de week een paar uur fysiek les. Het is allemaal nogal minimaal, en mijn klasgenoten hebben er ook moeite mee. Ik krijg het allemaal nog wel voor elkaar, maar het is een heel gedoe. Ben ook benieuwd of de fysieke lessen nu nog wel door kunnen gaan nu het corona virus zo om zich heen grijpt. In mijn wijk hebben we meerdere mensen met corona, dus helemaal in beschermende kleren daar naartoe.
Wat toetsen en aftekenen betreft, het is een en al onduidelijkheid :mad:

Ik maak me er niet druk om, meer dan mijn best doen kan ik niet. Dat wordt ons door de docenten op school ook voorgehouden. Ik heb nu superfijne begeleiding en een leuk team. Zit in de wijk echt op mijn plek, geniet van de werkzaamheden en de contacten met onze fantastische clienten die altijd blij zijn als we binnen komen. Ik denk wel eens dat we ons diploma door al het corona gedoe misschien wel wat later zullen krijgen dan gepland. Dat zie ik dan wel.

Lieve Cinderella, maak je alsjeblieft niet sappel. Je doet het hartstikke goed, je collega's en clienten zijn blij met je, je bent bij met je schoolwerk en je bent een zorgSter in hart en nieren. Komt echt helemaal goed!!! En we zijn hard nodig, dus dat diploma komt er. En dat jij ook VIG aankunt, ben ik zeker van. We hebben gewoon een beetje pech met onze zorgorganisatie, die maakt er een zooitje van.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
21-10-2020 10:46
Inderdaad dat vond ik ook. Maar er werd aangegeven dat wij harder op de werkplek nodig waren en dat het ook niet georganiseerd kon worden, waar ik echt mijn twijfels over had en nog heb. Heb toen ook aangegeven dat ik stilstand achteruitgang vond en daardoor gestaag verder was gegaan met de praktijkopdrachten. Maar goed dat mocht dus niet.
Ditzelfde heb ik jaaaaaren geleden al meegemaakt, dat het niet mocht zolang het niet op school gegeven was.
Aan het einde van dat jaar werken en leren (was voor IG, had al vooropleiding VZ) kwamen er vele leerlingen in de knel en toen mocht het allemaal opeens wel van school. Inmiddels waren er mensen overleden met bijv catheter, op andere afdeling mocht ik de handeling niet verrichten waardoor ik uiteindelijk op een pop examen moest doen. Nee, het wordt soms gewoon slecht geregeld, is mijn mening. En dat staat los van corona.
justagirly schreef:
26-10-2020 12:31
Ditzelfde heb ik jaaaaaren geleden al meegemaakt, dat het niet mocht zolang het niet op school gegeven was.
Aan het einde van dat jaar werken en leren (was voor IG, had al vooropleiding VZ) kwamen er vele leerlingen in de knel en toen mocht het allemaal opeens wel van school. Inmiddels waren er mensen overleden met bijv catheter, op andere afdeling mocht ik de handeling niet verrichten waardoor ik uiteindelijk op een pop examen moest doen. Nee, het wordt soms gewoon slecht geregeld, is mijn mening. En dat staat los van corona.
Dit ervaar ik ook. Ik had oa op mijn vorige afdeling als school een beetje makkelijker was geweest de microlax en de neus en oor druppels in de praktijk kunnen aftoetsen, maar goed dat mocht toentertijd niet. Nu hebben we het niet op de huidige afdeling en kan ik het niet in de praktijk doen, maar licht het nu schriftelijk maar toe. Heel jammer. En vandaag ook gehoord dat we vanaf morgen alleen nog maar online school zullen hebben. Ik was er al wel bang voor, maar komt toch wel rauw op mijn dak en dat van mijn mede klasgenoten😕. We blijven positief en gaan gewoon door.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven