Werk & Studie alle pijlers

Minder uren werken: moet mijn werkgever akkoord gaan?

21-10-2020 20:09 55 berichten
Ik werk nu 24 uur als directiesecretaresse. Wegens persoonlijke omstandigheden wil ik graag (voor onbepaalde tijd, tot de "omstandigheden afgerond zijn) minder uren gaan werken, liefst 16 of 18 uur. Mijn werk ons moet cruciaal om het bedrijf gaande te houden, dus volgens mij mag ik dit gewoon besluiten en moet mijn werkgever daarmee akkoord gaan. Uiteraard ga is ik zelf meedenken hoe die uren kunnen worden opgevuld. Mag ik dit "eisen" van mijn werkgever om hiermee akkoord te gaan? Ik weet niet goed wat mijn rechten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn werk ons...? Die zin begrijp ik niet. Typo?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2020 21:03
Reden: Op de man
0.00% gewijzigd
Ja tuurlijk, je kan gewoon eenzijdig besluiten dat een poosje wat minder uren komt werken. Veeg me op.
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
21-10-2020 20:12
?[/b]
En gaat het met jou wel helemaal goed joh?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2020 23:04
Reden: Quote verwijderd
19.88% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
21-10-2020 20:12
Nou, de werkgever hoeft helemaal niet akkoord te gaan. Wat betekent dat TO pech heeft.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2020 23:04
Reden: Quote verwijderd
16.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
21-10-2020 20:12
Nou nou, doe eens rustig zeg.

To bedoelt denk ik dat dat haar functie niet cruciaal is voor het bedrijf.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2020 23:05
Reden: Quote verwijderd
14.73% gewijzigd
Je hoeft niet overal iets van te vinden.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-10-2020 23:05
Reden: Quote en reactie verwijderd
97.60% gewijzigd
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ren-werken
Er is een wet flexibel werken. Werkgever moet goed kunnen onderbouwen waarom hij niet akkoord gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens een begrijpelijke op schrijven...

Minder uren willen werken moet je wettelijk gezien 4 maanden voor ingangsdatum schriftelijk bij de werkgever aanvragen, inclusief beoogde ingangsdatum. De werkgever kan je verzoek alleen afwijzen onder opgave van reden. Het moet dan gaan om een zwaarwegende reden voor het bedrijf.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Jezus mensen, er zit gewoon een typo in de OP, waar de autocorrect dan een vreemde woordcombinatie van maakt. Doe eens even relaxed.
Alle reacties Link kopieren
Kijk, hier heeft TO tenminste wat aan :)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het er van af hangt wat de reden is. in sommige gevallen kun je in overleg tijdelijk minder werken, bv door verlof op te nemen of omdat je werkgever je toestemming geeft. Maar tijdelijk korter willen werken en daarna weer voor het oorspronkelijke aantal uren terugkomen heeft te maken met je contract.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
*Sally* schreef:
21-10-2020 20:14
En gaat het met jou wel helemaal goed joh?
Zo grappig, ik bedoelde natuurlijk: NIET. En zie, wat hier dan gebeurt....

Als je al niet fulltime werkt, dan hoeft een WG je niet nog minder te laten werken....
anoniem_63d9239218f04 wijzigde dit bericht op 21-10-2020 20:21
18.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het eigenlijk vsn de zomer afgelopen met je urenverdeling? Als jij destijds wat water bij de wijn hebt gedaan kun jij nu ook wat vragen aan je werkgever, maar ok vermoed dat hij er niet zomaar akkoord mee hoeft te gaan.
Heb je een idee voor hoe lang je dir zou willen? Is er een collega die je zou kunnen overnemen?
uj
anoniem_27844 wijzigde dit bericht op 16-06-2021 17:56
99.49% gewijzigd
Kittenxx schreef:
21-10-2020 20:21
ligt er aan wat er in je CAO staat.

en als je die niet hebt dan ga je het gesprek aan met je werkgever.
Als de omstandigheden bv een verbouwing zijn dan kan ik me voorstellen dat hij niet akkoord gaat, maar bv bij mantelzorg wel. ( ik noem maar wat hé ).

Als je last hebt van een ziekte of een aankomende burn out dan kun je afspreken om je wel/of niet gedeeltelijk ziek te melden.
Dat is duidelijk niet hetzelfde als je minder te laten werken. Want minder werken, is ook minder opbouw van pensioenrechten, enzo.
*Sally* schreef:
21-10-2020 20:18
Jezus mensen, er zit gewoon een typo in de OP, waar de autocorrect dan een vreemde woordcombinatie van maakt. Doe eens even relaxed.
Dankjewel. Dit dus
Ik heb de link van de Rijksoverheid gelezen. Daar staat niks over een minimaal aantal uren. Dat zou betekenen dat je dus vaker zo'n verzoek kan indien tot je bijvoorbeeld nog maar één dag werkt.

Dat kan toch nooit in alle beroepen een gewenste situatie zijn?
Alle reacties Link kopieren
SweetFirefly schreef:
21-10-2020 20:19
Ik denk dat het er van af hangt wat de reden is.
Als werknemer hoef je je verzoek niet eens te motiveren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
21-10-2020 20:17
Ik zou eerst eens een begrijpelijke op schrijven...
Wat een gezeik omdat in de hele OP de autocorrect 1 x toeslaat. Iedereen is dan blijkbaar gelijk van de leg
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-10-2020 20:25
Als werknemer hoef je je verzoek niet eens te motiveren.
Maar als je terug wil komen met de oorspronkelijke uren toch wel? Het kan toch niet zo zijn dat als ik besluit een cursus die compleet los staat van mijn werk, ga volgen, mijn werkgever opdraait voor het werk dat dan niet gedaan wordt? Misschien in overleg, maar toch niet eenzijdig als mededeling?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
ohohwatnuweer schreef:
21-10-2020 20:29
Wat een gezeik omdat in de hele OP de autocorrect 1 x toeslaat. Iedereen is dan blijkbaar gelijk van de leg
Wat had de zin moeten zijn, TO?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
soms kan het ook via de bedrijfsarts

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven