Werk & Studie alle pijlers

Minder uren werken: moet mijn werkgever akkoord gaan?

21-10-2020 20:09 55 berichten
Ik werk nu 24 uur als directiesecretaresse. Wegens persoonlijke omstandigheden wil ik graag (voor onbepaalde tijd, tot de "omstandigheden afgerond zijn) minder uren gaan werken, liefst 16 of 18 uur. Mijn werk ons moet cruciaal om het bedrijf gaande te houden, dus volgens mij mag ik dit gewoon besluiten en moet mijn werkgever daarmee akkoord gaan. Uiteraard ga is ik zelf meedenken hoe die uren kunnen worden opgevuld. Mag ik dit "eisen" van mijn werkgever om hiermee akkoord te gaan? Ik weet niet goed wat mijn rechten zijn.
Andersom schreef:
21-10-2020 20:25
Ik heb de link van de Rijksoverheid gelezen. Daar staat niks over een minimaal aantal uren. Dat zou betekenen dat je dus vaker zo'n verzoek kan indien tot je bijvoorbeeld nog maar één dag werkt.

Dat kan toch nooit in alle beroepen een gewenste situatie zijn?
Ja nou en?
Alle reacties Link kopieren
Afhankelijk van de omstandigheden kom je misschien ook in aanmerking voor langdurig zorgverlof (onbetaald).

Bij mijn wergever moet je verlaging aantal contracturen minimaal 2 maanden voor ingangsdatum aanvragen. Nieuwe aanvraag mag pas jaar later.
Alle reacties Link kopieren
Een wg hoeft niet akkoord te gaan.
Voor sommige functies is een minimaal aantal uren vastgesteld. Ik weet niet of dat bij jou ook zo is.
Wie gaat je uren opvullen als jij er niet bent? Is dat makkelijk te realiseren voor wg of moet hij daarvoor veel regelen en kosten maken?

Het klinkt een beetje alsof jij het eenzijdig wil meedelen en er van uit gaat dat wg zo akkoord gaat. Ik ben daar nog niet zo zeker van.
*Sally* schreef:
21-10-2020 20:33
Ja nou en?

Als je geen minimum kunt stellen komt je bedrijfsvoering toch onder druk te staan?
Andersom schreef:
21-10-2020 21:02
Als je geen minimum kunt stellen komt je bedrijfsvoering toch onder druk te staan?
Dat is helemaal afhankelijk van de functie. Daar is geen algemene regel voor. Betekent niet dat alles zomaar kan. En een werkgever kan dus weigeren als de bedrijfsvoering onder druk komt te staan.
Er is al vrij veel jurisprudentie over dit onderwerp. Belangrijkste is dat de wetgever zijn beslissing goed moet onderbouwen.
Vaak heeft een werknemer recht op de voorgestelde arbeidstijdverandering, een enkele keer niet.

Google, o.a.:
https://www.verus.nl/actueel/nieuws/mij ... k-afwijzen
Alle reacties Link kopieren
RodeRoosOpWitteZijde schreef:
21-10-2020 20:20
Zo grappig, ik bedoelde natuurlijk: NIET. En zie, wat hier dan gebeurt....
Ja. OK. Ik denk dat ze vallen over dat stukje mentaal gestoord.
Alle reacties Link kopieren
ohohwatnuweer schreef:
21-10-2020 20:29
Wat een gezeik omdat in de hele OP de autocorrect 1 x toeslaat. Iedereen is dan blijkbaar gelijk van de leg
Pas het dan even aan....
ohohwatnuweer schreef:
21-10-2020 20:29
Wat een gezeik omdat in de hele OP de autocorrect 1 x toeslaat. Iedereen is dan blijkbaar gelijk van de leg
Je kunt het even aanpassen toch
Alle reacties Link kopieren
Wegens persoonlijke omstandigheden wil ik graag (voor onbepaalde tijd, tot de "omstandigheden afgerond zijn) minder uren gaan werken, liefst 16 of 18 uur.

Dus als de werkgever akkoord gaat met je werktijdverkorting moet hij wat jou betreft maar afwachten tot wanneer je dat niét meer wil en dan ook weer akkoord gaan dat je dan méér gaat werken?

Hoe had je dat bedacht, in de tussentijd? Het bedrijf kan niemand aannemen want jij wil ooit weer terug?
Het bedrijf kan maar iemand voor een heel klein dienstverband aannemen wat niet handig is voor de continuïteit of betrokkenheid.
Het bedrijf moet een dure uitzendkracht in dienst nemen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
En vragen kan altijd. Eisen zet de werkrelatie al snel onder druk.
ohohwatnuweer schreef:
21-10-2020 20:29
Wat een gezeik omdat in de hele OP de autocorrect 1 x toeslaat. Iedereen is dan blijkbaar gelijk van de leg
Je zeikt zelf, ik snapte er niets van. Je kunt het aanpassen toch.
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
22-10-2020 06:58
Je zeikt zelf, ik snapte er niets van. Je kunt het aanpassen toch.

Nou inderdaad.
aardbeienslof schreef:
22-10-2020 06:58
Je zeikt zelf, ik snapte er niets van. Je kunt het aanpassen toch.

"Mijn werk ons moet is niet cruciaal om het bedrijf gaande te houden."


Alsjeblieft, dat lijkt me toch niet zo heel moeilijk om zelf te bedenken?
ñuca schreef:
22-10-2020 15:55
"Mijn werk ons moet is niet cruciaal om het bedrijf gaande te houden."


Alsjeblieft, dat lijkt me toch niet zo heel moeilijk om zelf te bedenken?
Niet heel moeilijk. Al moest ik de zin een paar keer lezen.
Maar het aanpassen stelt ook niks voor. Iedereen die nu het topic voor het eerst leest denkt huh?
Aanpassen is voor TO minder werk dan klagen over de reacties.
Hunebed schreef:
22-10-2020 15:59
Niet heel moeilijk. Al moest ik de zin een paar keer lezen.
Maar het aanpassen stelt ook niks voor. Iedereen die nu het topic voor het eerst leest denkt huh?
Aanpassen is voor TO minder werk dan klagen over de reacties.

Dat is waar, maar reageren met "ik snap er niks van" is misschien ook meer werk dan gewoon even goed kijken en logisch nadenken.

Maar goed, soit.
ñuca schreef:
22-10-2020 16:04
Dat is waar, maar reageren met "ik snap er niks van" is misschien ook meer werk dan gewoon even goed kijken en logisch nadenken.

Maar goed, soit.
C'est vrai
Alle reacties Link kopieren
Urenvermindering is moeilijk te weigeren, maar bedenk wel, dat urenvermeerdering nergens als recht ligt vastgelegd.

Je werkt nu 24u, als je naar 18 gaat kan ik me voorstellen dat je werkgever er iemand voor 16u bij zoekt. Dan ben jij je uren verder wel kwijt.
Deze info is echt heel duidelijk. Je kunt dus een verzoek indienen, niets eisen. Er zijn een aantal voorwaarden. Maar de werkgever mag dus ook weigeren .
Alle reacties Link kopieren
Hou er ook rekening mee dat baas dan zegt "nou,; ga dan gewoon maar 1/3de harder werken op de dagen dat je er wél bent".

Voor zulke kleine contracten (6 of 8 uur) wordt hier nooit iemand aangenomen.
Blijf je dus gewoon je eigen werk doen in minder tijd.

Maar je wordt ook maar 16 of 18u betaald, want die ben je maar aanwezig.

En als je terug wil naar je oude contract is het hommeles, want waarom zou ie iemand nog 24u betalen als het met 18 blijkbaar ook lukt :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
minder werken, meer werken, anders werken in deze tijden doe je toch in overleg? Ik snap niet zo goed waarom je iets wilt eisen.... Ga in gesprek (ik wil tot juni 2021 18 uur werken is dat mogelijk bijvoorbeeld)
Alle reacties Link kopieren
Steek er maar geen tijd meer in. TO heeft in het modtopic gevraagd of ze op anoniem kan, want vind het forum negatief.
himalaya wijzigde dit bericht op 22-10-2020 21:23
0.85% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
22-10-2020 21:04
Steek er maar geen tijd meer in. TO heeft in het midtopic gevraagd of ze op anoniem kan, want vind het forum negatief.
Midtopic? Ik snap er helemaal niks van. Zet je autocorrect eens uit of pas je post aan. Is toch niet te doen dit!!!!
Alle reacties Link kopieren
Hunebed schreef:
22-10-2020 21:06
Midtopic? Ik snap er helemaal niks van. Zet je autocorrect eens uit of pas je post aan. Is toch niet te doen dit!!!!

Guttegut.
Lees even wat ik schrijf, ook al ‘begrijp’ je dat ene woord met 1 letter verkeerd niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
22-10-2020 21:23
Guttegut.
Lees even wat ik schrijf, ook al ‘begrijp’ je dat ene woord met 1 letter verkeerd niet.
Ik had al zo een vermoeden dat ik mijn grap moest verantwoorden als ik er geen smiley bij zou zetten. ;)
anoniem_6409c20e18dd0 wijzigde dit bericht op 22-10-2020 21:46
9.06% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven