Werk & Studie alle pijlers

Niet achter werkwijze van bedrijf staan

27-10-2020 10:13 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zit even met een lastige situatie. Sinds een aantal maanden werk ik bij een bedrijf op de customer service afdeling. Ik help dus klanten die ons bellen of mailen met vragen en problemen, ik bel de klanten niet zelf (dus geen actieve verkoop of dergelijke). In het begin leek het me echt een leuke baan, de inwerkperiode duurde een aantal weken en ik had het idee dat ik mensen echt kon helpen. Alles werd duidelijk uitgelegd, ik werd heel hartelijk ontvangen, iedereen die ik sprak was vol enthousiasme over het werk etc.

Nu een aantal maanden later is dit omgedraaid en merk ik steeds meer dat ik moeite heb met de werkwijze van het bedrijf. Het hoofdkantoor heeft allerlei plannen bedacht om meer geld te verdienen, waarbij klanten naar mijn mening misleid worden. De klant krijgt informatie X en wij volgen informatie Y. Als de klant dan boos belt moeten wij een lulverhaal verzinnen waarom wij informatie Y volgen terwijl zij informatie X hebben gelezen. Wij zijn daarnaast ook niet tijdig op de hoogte van veranderingen. Soms krijgen we op dag 5 te horen dat er sinds dag 3 iets is veranderd en we daardoor dus ineens van alles met terugwerkende kracht moeten aanpassen. Wil verder niet te veel informatie geven ivm herkenbaarheid maar ik kan een boek schrijven over alle ‘bijzondere’ zaken die het bedrijf de afgelopen weken heeft gedaan.

Al met al wordt ons werk ingewikkelder gemaakt dan nodig en sta ik écht niet achter de informatie die ik klanten moet geven. Ik voel me er niet goed bij om deel uit te maken van een bedrijf wat mensen zo misleid. Het is ook totaal niet motiverend om constant boze mensen aan de lijn te krijgen die terecht boos zijn en die je vervolgens niet kunt helpen. En als je er wat van zegt reageren ze de eerste keer begripvol en de 2e keer vlieg je eruit (is wat ik heb begrepen van mensen die recent zijn ontslagen).

Al met al wil ik gewoon weg bij het bedrijf. Helaas zijn de banen ontzettend schaars momenteel dus ik moet blijven tot ik wat anders heb gevonden.

Heeft iemand hier ervaring met werken bij een bedrijf waar je niet achter hun aanpak staat? En hoe heb je de tijd dat je er werkte voor jezelf prettiger gemaakt?
intie wijzigde dit bericht op 27-10-2020 10:36
Reden: Toegevoegd dat het gaat om inbound service en geen actieve verkoop
3.31% gewijzigd
Zo werkt het toch vaak op die callcenters?

Zolang je geen pure klantenservice bent en dus echt alleen inkomende problemen afhandelt maar ook echt actief dingen moet verkopen.. loop je tegen dit soort verkooptechnieken en gedoe aan.

Ik zou snel wat anders gaan zoeken. Totaal iets anders.
Dus solliciteren en uitzitten.
Alle reacties Link kopieren
fijn dat je niet deelt welk bedrijf het is. dan kan ik het volgende slachtoffer zijn.

niet dat je meteen hier maar namen moet gaan noemen, maar kijk eens uit waar je die info wel kan neerleggen en het publiek kunt waarschuwen.
"Als je er wat van zegt, reageren ze de eerste keer begripvol en de 2e keer vlieg je eruit". Zie hier je oplossing.
Of uitzitten tot je een nieuwe baan hebt.
Zomaar laten ontslaan kan problemen opleveren voor WW.

Maar: verdiep je eens in dat hele klokkenluidersgebeuren. Misschien zit daar een oplossing?
Alle reacties Link kopieren
Doet me denken aan een uitzending over het call center van de Wehkamp. Die mensen moesten klanten met betalingsproblemen dus willens en wetens verder in de afgrond trekken met een duur krediet. Je zult maar van de baan afhankelijk zijn, ik vond dat toen heel schrijnend om te zien.
Alle reacties Link kopieren
Helaas is dit wel een beetje het callcenter wereldje. Het is vaak doen wat je gevraagd wordt en zelf niet te veel vragen stellen of te kritisch zijn. Uiteraard is dit niet bij elke servicedesk zo maar bij het gros wel. Ik heb een tijd outbound en inbound gedaan. Bij het outbound bedrijf stond ik ook echt niet achter hun werkwijze, dat maakt het lastig om gemotiveerd te blijven. Het werd ook niet beter met de tijd, ik zou je dan ook aanraden om iets anders te zoeken. Ik heb het toen echt uitgezeten totdat ik kans op iets beters had.
Alle reacties Link kopieren
@Luci_Mster2 Het is dus wel pure klantenservice waarbij mensen ons contacteren met vragen en klachten en wij geen mensen bellen om dingen te verkopen. Als dat laatste het geval was had ik ook nooit gesolliciteerd namelijk.
-jolijn- schreef:
27-10-2020 10:30
Zomaar laten ontslaan kan problemen opleveren voor WW.

Maar: verdiep je eens in dat hele klokkenluidersgebeuren. Misschien zit daar een oplossing?
Zomaar?

Als TO er nu nog eens wat van zegt en ontslagen word krijgt ze echt wel WW, sterker nog, UWV zal graag willen weten wat voor praktijken er daar spelen, zij gaan dan kijken of die WW voor hen niet volledig bij dat bedrijf te halen valt.
Intie schreef:
27-10-2020 10:34
@Luci_Mster2 Het is dus wel pure klantenservice waarbij mensen ons contacteren met vragen en klachten en wij geen mensen bellen om dingen te verkopen. Als dat laatste het geval was had ik ook nooit gesolliciteerd namelijk.
En toch werkt het vaak zo als er wat te verkopen valt.
KamilleT schreef:
27-10-2020 10:31
Doet me denken aan een uitzending over het call center van de Wehkamp. Die mensen moesten klanten met betalingsproblemen dus willens en wetens verder in de afgrond trekken met een duur krediet. Je zult maar van de baan afhankelijk zijn, ik vond dat toen heel schrijnend om te zien.
Zelfde soort praktijken bij Tommy teleshopping mensen dingen in hun maag splitsen die ze eigenlijk niet willen en zeer beroerde service .
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat die mensen niet ontslagen zijn maar gewoon hun contract niet verlengd werd? Of waren dit mensen die via een uitzendbureau werkte?
Want dat maakt uit of je het "ontslag" noemt en het recht op WW.

Bij een echt ontslag is in beginsel geen recht op WW omdat je dan eerst moet aantonen via de kantonrechter dat je niet verwijtbaar was.

Maar goed, TS dit soort banen zijn er in overvloed. Webwinkels draaien skyhigh omzetten sinds Corona. Er zijn daarom weer meer vraag naar klantenservice medewerkers.
Succes met het vinden van een nieuwe baan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon ander werk zoeken. Of blijven zitten maar dan ook niet zeuren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook bij zo’n soort bedrijf gewerkt. Veel dingen waren heel krom en wat vandaag nog goed was moet morgen precies andersom.
Ik wil niet te veel in detail treden maar het was bijvoorbeeld zo dat als mensen een groot product met veel onderdelen bestelden en er was een onderdeel kapot of het ontbrak dan moest het hele pakket omgeruild worden of het werd geretourneerd en de klant kreeg zijn geld terug. (Dit betekende weer 1 of 2 dagen vrij nemen voor de klant). Er waren veel dingen krom maar we werden erop getraind om bananen recht te lullen. Ik kon er op een gegeven moment door meerdere factoren niet meer tegen en heb een andere baan gezocht.
"Nee" is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Intie schreef:
27-10-2020 10:13
Heeft iemand hier ervaring met werken bij een bedrijf waar je niet achter hun aanpak staat? En hoe heb je de tijd dat je er werkte voor jezelf prettiger gemaakt?

Ik ben van het type aanpakken en oplossen. Probeer dus binnen mijn functies vaak de vinger op de zere plek te leggen en veranderingen door te voeren. Gezien mijn functies lukt me dat ook wel, maar ik betwijfel of jij in exact dezelfde positie zit. Op moment dat het me niet lukte, zorgde ik er in ieder geval voor dat ik mijn werk goed deed en dat ik het contact bleef zoeken met mijn collega's. Vervolgens is het een kwestie van de rit uitzingen en op zoek naar iets anders. Hoe schaars banen ook zijn, er is vast wel iets beters te vinden.
Alle reacties Link kopieren
@fitssprits Daar ligt bij mijn functie wel de moeilijkheid, ik kan mijn vraagtekens alleen doorzetten naar mijn manager. Dit doe ik uiteraard ook elke keer en mijn collega’s ook, dit wordt vaak in een teamvergadering besproken. Mijn manager kan het helaas ook alleen doorgeven aan de persoon erboven. En voordat het bij de juiste persoon is ben je 20 functies verder en is het onderweg ergens blijven hangen.

Schijnbaar is het herkenbaar voor meerdere bedrijven als ik het zo lees, dat de manier van werken niet altijd even zuiver is.

En uiteraard ben ik ondertussen aan het kijken naar iets anders. Is ook zeker niet zo dat ik tijdens mijn werk tegen andere collega’s loop te klagen of wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit voor zo'n bedrijf willen werken, dus ik zou als de wiedeweerga op zoek gaan naar iets anders (en de info nog doorspelen ook als het echt malafide dingen zijn).
Alle reacties Link kopieren
Intie schreef:
27-10-2020 12:50
@fitssprits Daar ligt bij mijn functie wel de moeilijkheid, ik kan mijn vraagtekens alleen doorzetten naar mijn manager. Dit doe ik uiteraard ook elke keer en mijn collega’s ook, dit wordt vaak in een teamvergadering besproken. Mijn manager kan het helaas ook alleen doorgeven aan de persoon erboven. En voordat het bij de juiste persoon is ben je 20 functies verder en is het onderweg ergens blijven hangen.

Schijnbaar is het herkenbaar voor meerdere bedrijven als ik het zo lees, dat de manier van werken niet altijd even zuiver is.

En uiteraard ben ik ondertussen aan het kijken naar iets anders. Is ook zeker niet zo dat ik tijdens mijn werk tegen andere collega’s loop te klagen of wat dan ook.

Met alle respect (15 jaar in dat wereldje vertoeft), dan heb je een waardeloze manager. Managers moeten voor hun mensen opkomen, niet andersom. Die lui hebben het verkeerd begrepen en wil je nooit boven je hebben. Maar hij is ongetwijfeld bang voor zijn eigen hachie.

Ligt er aan hoe je er in staat op dit moment maar ik zou er gewoon door over zeuren, net zo lang tot ze niet meer willen dat je daar werkt (zeg gaan het toch niet veranderen) en dat jullie maar beter uit elkaar kan gaan omdat je 'niet binnen het bedrijf past'. Dit is geen werkweigering, dus je behoud rechtop ww. Alleen zorg er voor dat ze geen kutsmoes gaan gebruiken dus documenteer alles. Liefst doe je het per mail en cc je je zelf prive). Dek je zelf dus in mocht je dit overwegen.

Klantenservice werk kan okay zijn, vaak is het een verkapte hel.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
Als klanten info X krijgen, maar het bedrijf volgens Y werkt, is dat dan niet gewoon strafbaar?

Ik zou hier ook niet aan mee willen werken. De optie om er tegenin te gaan en wellicht ontslagen te worden klinkt dan zo gek nog niet.
Als je er niet achter staat en je kan het niet veranderen: solliciteren op een andere functie elders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven