Werk & Studie alle pijlers

SPSS Vraag

27-10-2020 15:50 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik een dataset waarin onder andere de sociometrische data van zo'n 200 Nederlandse klassen zijn verzameld.

De leerlingen hebben in hun klas maximaal 5 vrienden aangewezen. Van deze vrienden (en van de leerling zelf uiteraard) heb ik een unieke ID-variabele en een variabele die hun etnische achtergrond (Nederlands, Turks, Antilliaans, Marokkaans, Surinaams of 'anders') weergeeft. De mogelijke nominaties zijn 5 variabelen (vriend1 t/m vriend5) waar de waarde het ID-nummer van de genomineerde vriend is.

Ik probeer (per klas) te achterhalen wat verhouding is tussen de potentiële inter-etnische vriendschappen versus de gerealiseerde inter-etnische vriendschappen. Nu is dat voor één klas niet heel moeilijk te achterhalen, alleen ik vraag me af of er een snelle manier is om dat voor alle 200 klassen te berekenen.

Iemand die hier een tip voor heeft? Ik krijg het idee dat het met SPSS gewoon niet mogelijk is dus eventueel een ander programma?
Alle reacties Link kopieren
Eerst de vrienden-variabelen omzetten in ja/nee andere etniciteit dan de leerling die ze aangewezen heeft, en dan het percentage uitrekenen lijkt me. In sql zou het zo gedaan zijn, maar met spss kan ik je helaas niet verder helpen.
Alle reacties Link kopieren
split file optie aanzetten en dan aanvinken: organise output per group oid, dan instellen dat obv class moet worden geselecteerd (heb hier geen spss dus weet niet helemaal uit hoofd hoe dat eruit ziet) dan onder descriptives frequencies aanvinken voor de variabele type vriendschap
Alle reacties Link kopieren
Dank! Ga het morgen proberen met spss en anders kijken of iemand me kan helpen met sql.
Is dit je huiswerk voor morgen?
Alle reacties Link kopieren
Heiterundsanft schreef:
28-10-2020 00:10
Is dit je huiswerk voor morgen?
Nee mijn scriptie waar ik niet uitkom, zure appel.
Alle reacties Link kopieren
Best een pittige analyse voor een scriptie. Denk dat je ook moet toetsen of je niet multilevel analyse moet doen vanwege geneste data.
Alle reacties Link kopieren
rilling over mijn rug: SPSS jakk ;-D Sterkte, TO :hug:
Alle reacties Link kopieren
Als de klas de unit van analyse is, en er niet meerdere klassen van 1 school in zitten, is een multilevel analyse niet nodig.
Je kan allicht ook met de aggregate functie het aantal vriendschappen van elke soort aggregeren op klas-niveau en dan daarmee verder rekenen.
Alle reacties Link kopieren
Lorelai schreef:
28-10-2020 07:57
Best een pittige analyse voor een scriptie. Denk dat je ook moet toetsen of je niet multilevel analyse moet doen vanwege geneste data.
Ja en ben al geen SPSS held maar is wel de vraag vanuit de onderzoeker.

Bedankt, hoop dat dit zo gaat werken en anders kom ik hier gillen ;)
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
27-10-2020 16:24
Eerst de vrienden-variabelen omzetten in ja/nee andere etniciteit dan de leerling die ze aangewezen heeft, en dan het percentage uitrekenen lijkt me. In sql zou het zo gedaan zijn, maar met spss kan ik je helaas niet verder helpen.
Kun je aangeven hoe je dat met sql zou kunnen doen?

Toevallig net mail van supervisor dat het kan met aggegrate functie maar dat het teveel werk is en ik andere mogelijkheden moet onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren
Aggregate functie teveel werk? Niet echt, tenzij je de data per klas in ene ander bestand hebt staan (en zelfs dat is redelijk snel op te lossen)....Is die onderzoeker zelf nog niet zo ervaren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven