Werk & Studie alle pijlers

Regelmatig of onregelmatig?

28-10-2020 23:15 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wat fijn dat je er bent. :)

Vraagje; ik zit in een dilemma en zou graag jullie mening horen. Bijbehorende argumenten zouden fijn zijn.

De situatie: Samenwonend, geen kinderen.
Vriend werkzaam van dinsdag t/m zaterdag; van 9.00 tot 18.00 u met een uitzondering daargelaten. Ik; keuze tussen regelmatig en onregelmatig werken.
Met het oog op de toekomst; wellicht gezinsuitbreiding ooit, wat zouden jullie mij aanraden en waarom?
Alle reacties Link kopieren
Verder is er geen verschil, qua werkzaamheden even leuk, et cetera?

Dan zou ik zeggen regelmatig, lijkt me stukken makkelijker met kinderopvang regelen en het lijkt me ook gewoon prettiger, een vast ritme.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Doen wat jij wil. Hij is er ook nog dan he?
En KVD, gastouders ect.

Ik zou mijn carrierekeuzes daar niet van laten afhangen. Die tijd zijn we nu toch wel voorbij mag ik hopen?
Alle reacties Link kopieren
Hangt toch ook van de job die je wil gaan doen, studies, ...

Als je HBO-V hebt gestudeerd of de horeca in wil weet je bijvoorbeeld dat de kans op een job met kantoor-uren eerder beperkt is.

Zelf zou ik geen zin hebben in te veel onregelmatigheid met een kind.
Of mijn man alleen maar af en toe een keer tegenkomen in bed.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Beetje vreemd dilemma. Bepaalde werktijden horen bij specifieke beroepen, dus als je een beroep leuker vindt die onregelmatige werktijden heeft moet je daar voor gaan.

Alleen de keuze uit tijden; zeker voor regelmatig! Vroeger ook onregelmatig gewerkt, maar dat vond ik helemaal niks. Vooral in de weekenden werken niet, wanneer iedereen vrij is moet jij werken. Niet gezellig mee kunnen doen aan die BBQ in de zomer. Altijd wisselende roosters en ruilen met collega's, pff gedoe. Doe mij maar lekker 9 tot 5.
Ik heb een tijdje best onregelmatig gewerkt en dat vond ik niet echt prettig.

Ik zou dus gaan voor regelmatig:
- Betere balans tussen werk en prive.
- Beter voor je ritme en minder stress.
- Beter te combineren met je eventuele hobbies.
- Fijner bij het maken van afspraken.
- Ook fijner voor je vriend
- Straks handiger met kinderen en opvang,
Alle reacties Link kopieren
Het heeft allebei zo zijn voor- en nadelen. Hoe onregelmatig is onregelmatig? Wat je nu kiest hoeft toch niet voor altijd zo te blijven?

Ik werk dag/avond/nachtdiensten op enkele van de zeven dagen per week. Weekend werken heb ik geen moeite mee, doordeweeks uitslapen of vrij zijn heeft ook voordelen. Niet samen avondeten, soms niet samen slapen, laat in bed terwijl partner er vroeg uit gaat, feestdagen werken, etc. hoort er ook bij.
Alle reacties Link kopieren
Onregelmatig.

Is de eerste jaren van je kind nog leuk ook, want je maakt meer wakkere uren mee. Omdat je ook uren maakt in avonden en eventueel nachten dat het kleine grut toch slaapt.
Overdag extra tijd samen.

Ik denk zelf wel vooruit naar de kleuterfase, dan zou ik zelf niet graag meer onregelmatig werken, dan mis ik (in mijn werkveld) mijn kind met een slaapdienst meteen 48 uur.
Hips, hopsakee en pierlala.
Ik vind onregelmatig heerlijk.
Zeker nu in coronatijd kan ik daardoor vaker op rustige tijden winkelen.
En de toeslag is ook fijn.
Ik heb bewust gekozen voor onregelmatig. Ik ben daardoor veel vaker thuis overdag. Als ik dan in de middag vertrek voor een late dienst, heeft zoon maar 1 uur opvang nodig voor vader er weer is. Daarnaast meer dagen vrij tussendoor.
Betere inkomsten ivm onregelmatigheidstoeslag. Minder kosten voor kinderopvang, vaker een ouder thuis voor kind.
Zou niet meer anders willen.
Ik zou niet snachts willen werken, tenzij ik de baan zo leuk vind dat ik het ervoor over zou hebben.
Als er verder geen verschil is tussen hoe leuk het werk is enz zou ik voor regelmatig gaan. Toch handiger qua opvang. Bij ons is bijvoorbeeld het kdv maar tot 18.15 open (en maar 1 kdv, dus geen keus voor een andere tenzij een eind verderop). Zou je vriend dat halen vanuit zijn werk als hij tot 18.00 moet werken? Lijkt me best lastig anders.
Ik werk zelf 3 dagen en man 4,5 dus er is hier 3 van de 5 dagen iemand thuis als dochter uit school komt en weekend ook thuis.
Merl0t schreef:
28-10-2020 23:28
Onregelmatig.

Is de eerste jaren van je kind nog leuk ook, want je maakt meer wakkere uren mee. Omdat je ook uren maakt in avonden en eventueel nachten dat het kleine grut toch slaapt.
Overdag extra tijd samen.

Ik denk zelf wel vooruit naar de kleuterfase, dan zou ik zelf niet graag meer onregelmatig werken, dan mis ik (in mijn werkveld) mijn kind met een slaapdienst meteen 48 uur.
Maar als je ‘s nachts werkt zal je overdag toch moeten slapen? Dan mis je toch nog steeds die tijd overdag? Ik neem niet aan dat je rustig kan liggen slapen als je een baby of peuter thuis hebt.
Whomi schreef:
29-10-2020 06:30
Als er verder geen verschil is tussen hoe leuk het werk is enz zou ik voor regelmatig gaan. Toch handiger qua opvang. Bij ons is bijvoorbeeld het kdv maar tot 18.15 open (en maar 1 kdv, dus geen keus voor een andere tenzij een eind verderop). Zou je vriend dat halen vanuit zijn werk als hij tot 18.00 moet werken? Lijkt me best lastig anders.
Ik werk zelf 3 dagen en man 4,5 dus er is hier 3 van de 5 dagen iemand thuis als dochter uit school komt en weekend ook thuis.
Ja, heel lastig. Gelukkig is het ook zijn kind en zal hij ook gewoon dat soort dingen moeten regelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor de leukste baan gaan.
De vraag regelmatig of onregelmatig kun alleen jij beantwoorden, het heeft beide voor- en nadelen.
Cum non tum age
Luci_Mster2 schreef:
29-10-2020 08:11
Ja, heel lastig. Gelukkig is het ook zijn kind en zal hij ook gewoon dat soort dingen moeten regelen.
Niet als zij gewoon regelmatig werkt en dus kind kan halen. Waarom problemen maken die er niet hoeven te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk regelmatig en man onregelmatig. Hij zou niet anders willen.

Voordelen icm jonge kinderen:
  • Je hebt niet dezelfde spitsuren, dus het is makkelijker om breng- en haaldiensten (van en naar de opvang) te verdelen
    • door bovenstaande heeft kind kortere dagen op de opvang
    • doordeweeks vrij (ook als kind op opvang/school zit), dus tijd voor een boodschap of klus
    • Voor studiedagen / uitstapjes kun je (kon man) roostervrije dagen in laten plannen ipv dat het je een vrije dag kost
    • we zien elkaar niet elke avond, zijn niet elk weekend samen. Dat is soms lastig, maar ik merk ook dat het daardoor nooit saai wordt
    Nadelen: (de eerste vooral voor mij, in jouw geval voor je partner)
    • avonden en weekenden alleenzorg voor de kinderen
    • lastig om vaste sportavonden oid in te plannen
    • minder tijd voor gezinsuitstapjes / sociale agenda
    • (en deze staat los van de kinderen) soms een totaal ander ritme, dus risico om langs elkaar heen te leven.
Whomi schreef:
29-10-2020 09:17
Niet als zij gewoon regelmatig werkt en dus kind kan halen. Waarom problemen maken die er niet hoeven te zijn?
Gewoon omdat je die baan zou willen en er ook nog een vader is van dat kind. Echt wtf.
Luci_Mster2 schreef:
29-10-2020 09:41
Gewoon omdat je die baan zou willen en er ook nog een vader is van dat kind. Echt wtf.
nou nou, doe maar rustig. Als het qua baan willen niet uitmaakt of je die onregelmatige baan neemt of die regelmatige, waarom dan de moeilijke optie kiezen?
Overigens doet mijn man hier thuis alles rondom de opvang, dus ik ben het wel eens met dat de man ook wat kan doen hoor. Maar als het niet moeilijk hoeft, zie ik niet in waarom je het dan wel zou doen :)
Ook een reden om voor onregelmatig te kiezen: vader moet dan geregeld alleen tijd doorbrengen met zijn kind.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
29-10-2020 10:23
nou nou, doe maar rustig. Als het qua baan willen niet uitmaakt of je die onregelmatige baan neemt of die regelmatige, waarom dan de moeilijke optie kiezen?
Overigens doet mijn man hier thuis alles rondom de opvang, dus ik ben het wel eens met dat de man ook wat kan doen hoor. Maar als het niet moeilijk hoeft, zie ik niet in waarom je het dan wel zou doen :)
Op zich eens, maar uit jouw reacties krijg ik heel erg het gevoel dat 'moeilijk' in dit geval betekent 'wanneer vriend kind moet halen' en dat is wel een beetje ehm... ouderwets.

Je kunt ook beiden regelmatig werken, maar de een op een uur rijden van huis en de ander om de hoek, dan is de opvang ook meer zaak voor diegene die dichtbij woont.

Ik ken iemand die met drie nachtdiensten per week net zo veel zou verdienen als met 4,5 dag werken en om die reden nu al jaren dit werk doet. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Dus het dilemma in de OP lijkt me echt te summier om van ons echt zinnige adviezen te krijgen.
Maduixa schreef:
29-10-2020 11:07
Op zich eens, maar uit jouw reacties krijg ik heel erg het gevoel dat 'moeilijk' in dit geval betekent 'wanneer vriend kind moet halen' en dat is wel een beetje ehm... ouderwets.

Je kunt ook beiden regelmatig werken, maar de een op een uur rijden van huis en de ander om de hoek, dan is de opvang ook meer zaak voor diegene die dichtbij woont.

Ik ken iemand die met drie nachtdiensten per week net zo veel zou verdienen als met 4,5 dag werken en om die reden nu al jaren dit werk doet. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Dus het dilemma in de OP lijkt me echt te summier om van ons echt zinnige adviezen te krijgen.
Zo is het niet bedoeld :) zoals je leest zijn wie hier thuis ook verre van ouderwets met mijn man die alles rondom de opvang doet, al vanaf dat ze baby is :mrgreen: het ging mij er echt om dat als je toch kan kiezen en het qua werkplezier niet uitmaakt, waarom je dan voor de moeilijke optie zou gaan.
Maar TO geeft inderdaad nogal weinig info. Als haar partner naast het kdv werkt, dan kan hij kind natuurlijk prima ophalen en is het geen enkel probleem. Het was meer als tip om aan te geven dat het wel iets is waar je rekening mee moet houden. Tot 18.00 uur werken is best laat en kan dus lastig zijn met opvang, nog moeten koken met een jengelend kind dat honger heeft enz. Als je dan als vrouw ook nog onregelmatig werkt en dus weg bent als man met kind thuis komt om half 7 is dat niet heel praktisch. Als je dan dus ook kan kiezen voor een 8-17 baan waarbij je in alle rust kind kan halen, kan koken en meteen aan tafel kan zodra partner thuis is is dat toch wat handiger vind ik zelf :) het was dus gewoon een opmerking van iets waar je wel even bij na moet denken als je onregelmatig zou gaan werken en een partner hebt die ook vrij laat thuis komt na zijn werk. En gewoon in overleg gaan met partner wat er vanuit hem mogelijk is natuurlijk. Dat lijkt me de eerste stap.

Ik heb zelf ook jaren lang onregelmatig gewerkt met avonddiensten tot 20.00 uur en dan nog 3 kwartier reistijd. Het is allemaal gelukt doordat mijn man alles deed en dat was erg fijn. Maar het moet wel haalbaar zijn natuurlijk. Ik kan bij mijn werk bijvoorbeeld niet zomaar eerder naar huis, mijn man gelukkig wel dus als dochter ziek was en opgehaald moest worden was hij de Sjaak. Allemaal dingen die je samen moet bekijken en waarover je afspraken moet maken met elkaar :)
Maar goed, de info van TO is zoals gezegd wel heel summier om hier echt wat zinnigs over te zeggen ja.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
29-10-2020 11:07
Ik ken iemand die met drie nachtdiensten per week net zo veel zou verdienen als met 4,5 dag werken en om die reden nu al jaren dit werk doet. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
O ja, nog vergeten te vermelden in mijn lijstje "voordelen van onregelmatig werken": (Veel) meer geld! Als er verder geen andere doorslaggevende redenen zijn, is dat best fijn, hoor!
Als er echt verder helemaal geen verschil is, zou ik voor regelmatig gaan.

Maar als je meer verdient, dichterbij werkt, onregelmatigheidstoeslag krijgt, leukere collega's hebt, leuker werk doet, etc. - dan zou ik op basis van die criteria kiezen en niet op het criterium wel/niet onregelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Onregelmatig werken staat zeker niet gelijk aan meer geld verdienen.

In mijn huidige functie verdien ik meer dan mijn baan waar ik onregelmatig werkte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven