Werk & Studie alle pijlers

Weer studeren maar studieschuld?

15-11-2020 07:29 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
watain wijzigde dit bericht op 10-03-2021 11:49
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zou je dan gaan stoppen met werken? Dat lijkt mij een kansloze weg.
Het is toch veel logischer om een deeltijdtraject te gaan doen en om dan langzaam het vakgebied in te rollen?
Op deze manier kom je als afgestudeerde 45 jarige zonder enige ervaring. Daarmee gaat echt niemand je aannemen.
Je kan het terugbetalen tijdens de gehele aflossingsperiode tijdelijk stopzetten voor maximaal 5 jaar. Misschien is dat een optie voor je?

https://duo.nl/particulier/minder-of-ni ... eriode.jsp
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat mag. De reden dat je geen inkomen hebt maakt voor de terugbetaling niet uit.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
15-11-2020 10:22
Maar waarom zou je dan gaan stoppen met werken? Dat lijkt mij een kansloze weg.
Het is toch veel logischer om een deeltijdtraject te gaan doen en om dan langzaam het vakgebied in te rollen?
Op deze manier kom je als afgestudeerde 45 jarige zonder enige ervaring. Daarmee gaat echt niemand je aannemen.
Het is een deeltijd hbo-opleiding die gemiddeld 30 uur per week kost. Met kinderen en een man meteen drukke baan vind ik dat om te beginnen prima, ik kan dan terwijl ik bezig ben gaan zoeken naar werk in de nieuwe richting. Aan mijn huidige werk heb ik totaal niets, dat is in een heel andere richting, dus kan ik me net zo goed eerst even goed op mijn studie richten lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
ElHefe schreef:
15-11-2020 11:07
Ja, dat mag. De reden dat je geen inkomen hebt maakt voor de terugbetaling niet uit.
Oké, dit wilde ik weten. Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Yoehoehoehoe schreef:
15-11-2020 10:25
Je kan het terugbetalen tijdens de gehele aflossingsperiode tijdelijk stopzetten voor maximaal 5 jaar. Misschien is dat een optie voor je?

https://duo.nl/particulier/minder-of-ni ... eriode.jsp
Dat zou ook kunnen, maar dat is zonde als ik ook zonder pauze niets hoef af te lossen die jaren.
Alle reacties Link kopieren
Watain schreef:
15-11-2020 11:41
Dat zou ook kunnen, maar dat is zonde als ik ook zonder pauze niets hoef af te lossen die jaren.
Wel even zelf een verlaging aanvragen, DUO gaat anders voor de draagkrachtberekening uit van je inkomen twee jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Als ik de regels nalees, worden je aflossingen alleen gepauzeerd zolang je nog binnen de 10 jaar van de diploma termijn zit. Het lijkt me sterk dat je daar op je 40 nog in zit, want die gaat lopen zodra je 1 dag gestudeerd hebt.
Dus weet je zeker dat je hier uberhaupt voor in aanmerking komt?

https://duo.nl/particulier/minder-of-ni ... rt-nog.jsp

(Bij ‘U krijgt geen studiefinanciering meer’)
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
15-11-2020 18:08
Als ik de regels nalees, worden je aflossingen alleen gepauzeerd zolang je nog binnen de 10 jaar van de diploma termijn zit. Het lijkt me sterk dat je daar op je 40 nog in zit, want die gaat lopen zodra je 1 dag gestudeerd hebt.
Dus weet je zeker dat je hier uberhaupt voor in aanmerking komt?

https://duo.nl/particulier/minder-of-ni ... rt-nog.jsp

(Bij ‘U krijgt geen studiefinanciering meer’)
Bij mij volgens mij wel, de regels van voor 2012 waar ik onder val zijn wat soepeler. Maar pauzeren is ook niet nodig als ik toch niets hoef terug te betalen de komende jaren.
Alle reacties Link kopieren
Duo kijkt naar je inkomen van 2 jaar geleden, als ik me niet vergis. Dus als je nu stopt met werken en weer gaat studeren, dan moet je denk ik de komende 2 jaar nog terugbetalen, en daarna waarschijnlijk 4 jaar niet, omdat je inkomen 0 is.

Ik ben getrouwd, mijn man heeft zijn studie nooit kunnen afmaken en dus ook een mega schuld. Ik heb een kleine schuld, maar heb door omstandigheden nooit veel kunnen werken en werk de laatste jaren helemaal niet. We hebben wel allebei gekozen voor de optie om het inkomen van partner mee te laten tellen, waardoor we over een paar jaar klaar zijn met terugbetalen.

Mijn man moet elke maand een bedrag aflossen naar zijn inkomen, en ondanks dat zijn inkomen prima is, is mijn terugbetaling tot op heden steeds '0 euro' omdat mij inkomen '0 euro' is.
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Het bedrag laten verlagen of tijdelijk stopzetten betekent volgens mij in beide gevallen dat de aflos-termijn met hetzelfde aantal jaar doorloopt. Dus dat je er nog langer aan vast zit. Indien mogelijk zou ik hem dus laten doorlopen..
Je moet helemaal niks doen, en accepteren dat dat alles is wat je kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Watain schreef:
15-11-2020 11:40
Het is een deeltijd hbo-opleiding die gemiddeld 30 uur per week kost. Met kinderen en een man meteen drukke baan vind ik dat om te beginnen prima, ik kan dan terwijl ik bezig ben gaan zoeken naar werk in de nieuwe richting. Aan mijn huidige werk heb ik totaal niets, dat is in een heel andere richting, dus kan ik me net zo goed eerst even goed op mijn studie richten lijkt me.
Moet je met een deeltijd HBO niet al aan het werk zijn in de richting van je studie?
ach.. ik doe ook maar wat..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven